  • 1. Data: 2006-07-21 13:02:45
    Temat: podejrzany, oskarzony, etc.
    Od: "MM3" <m...@o...pl>

    WItam,

    Kiedy mozna publicznie napisac ze np. Pan X to zlodziej, oszust, moderca ?

    a). Po przesluchaniu w charakterze swiadka.
    b). Po przedstawieniu zarzutow.
    c). Po przeslaniu aktu oskarzenia do sadu.
    d). Po prawomocnym wyroku sadu.

    I dodatkowe pytanie, czym sie rozni wyrok prawomocny od nieprawomocnego ? Tak z
    ciekawosci i jakie to ma znaczenie np. dla oskarzonego.

  • 2. Data: 2006-07-21 13:45:00
    Temat: Re: podejrzany, oskarzony, etc.
    Od: wombi <w...@g...pl>

    MM3 napisał(a):
    > Kiedy mozna publicznie napisac ze np. Pan X to zlodziej, oszust, moderca ?
    > d). Po prawomocnym wyroku sadu.
    > czym sie rozni wyrok prawomocny od nieprawomocnego ?

    Prawidlowa odpowiedzia jest d). Prawomocnosc oznacza,ze wyrok nadaje sie
    do wykonania. Prawomocnosc powstaje po orzeczeniu sadu II instancji
    jesli byla wniesiona apelacja.Jesli nie wnosiles apelacji to po 14
    dniach(lub 21) od ogloszenia wyroku w sadzie I instancji.

  • 3. Data: 2006-07-21 13:53:56
    Od: stern <s...@0...pl>

    wombi napisał(a):

    > Prawomocnosc oznacza,ze wyrok nadaje sie
    > do wykonania.

    prawomocność oznacza, że nie przysługują zwyczajne środki zaskarżenia,
    panie kolego. :)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2006-07-21 13:53:57
    Od: "D.H. Oskar" <d...@o...pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Prawidlowa odpowiedzia jest d).

    to nie takie proste

    proponuje zapoznac sie z trescia art. 213 par 2 kk

  • 5. Data: 2006-07-21 14:24:20
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    MM3 napisał(a):
> [...]
    >
    > I dodatkowe pytanie, czym sie rozni wyrok prawomocny od nieprawomocnego ? Tak z
    > ciekawosci i jakie to ma znaczenie np. dla oskarzonego.
    kk:

    Art. 212.
    § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub
    jednostkę
    organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub
    właściwości,
    które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania
    potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do
    roku.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków
    masowego komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może
    orzec nawiązkę
    na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny
    cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
    § 4. Ściganie przestępstwa

    Art. 213.
    § 1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli zarzut
    uczyniony niepublicznie
    jest prawdziwy.
    § 2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto
    publicznie
    podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut służący obronie społecznie
    uzasadnionego
    interesu; jeżeli zarzut dotyczy życia prywatnego lub rodzinnego, dowód
    prawdy może być przeprowadzony tylko wtedy, gdy zarzut ma zapobiec
    niebezpieczeństwu
    dla życia lub zdrowia człowieka albo demoralizacji małoletniego.

    Art. 214.
    Brak przestępstwa wynikający z przyczyn określonych w art. 213 nie
    wyłącza odpowiedzialności
    sprawcy za zniewagę ze względu na formę podniesienia lub rozgłoszenia
    zarzutu.

    --
    prawie jak rzetelna informacja
    www.ZbigniewZiobro.pl

  • 6. Data: 2006-07-21 14:45:10
    Od: wombi <w...@g...pl>

    stern napisał(a):

    > prawomocność oznacza, że nie przysługują zwyczajne środki zaskarżenia,
    > panie kolego. :)

    Masz racje ale i ja ja mam:).Zanaczam,ze caly czas dyskusja toczy sie
    wokol postepowania karnego a nie cywilnego.Pozwol,ze zacytuje art.9
    kodeksu karnego wykonawczego, ktory stanowi:"Art. 9. § 1. Postępowanie
    wykonawcze wszczyna się bezzwłocznie, gdy orzeczenie stało się wykonalne.
    § 2. Orzeczenie staje się wykonalne z chwilą uprawomocnienia, chyba że
    ustawa stanowi inaczej".

    Dodajmy,ze zwyczajne srodki zaskarzenia w kodeksie postepowania karnego
    to:apelacja badz zazalenie jako srodki odwolawcze oraz odwolania(np.od
    zarzadzen przewodniczacego do skladu orzekajacego) i sprzeciwy(np.od
    nakazu karnego).
    Wymienilem tylko jeden z momentow w ktorych powstaje prawomocnosc czyli
    uplyw czasu do wniesienia srodka odwolawczego.Prawomocnosc powstaje
    takze z momentem cofniecia srodka odwolawczego przez strone.

  • 7. Data: 2006-07-21 15:02:58
    Od: "MM3" <m...@o...pl>

    [..].

    Dlaczego wiec np. na stronie KSP mozna przeczytac:
    "Szczecin: Paliwowy oszust usłyszał zarzuty"
    http://www.policja.pl/index.php?dzial=1&id=2372

    Ktos napisal ze oszustem mozna nazwac po wyroku sadu a nie po przedstawieniu
    zarzutow ?

    P.

  • 8. Data: 2006-07-21 15:16:29
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    MM3 napisał(a):
> [...]
    > http://www.policja.pl/index.php?dzial=1&id=2372
    >
    > Ktos napisal ze oszustem mozna nazwac po wyroku sadu a nie po przedstawieniu

    konstytucja o tym mowi, podawanie imienia oraz pierwszej literki
    nazwiska co jest stosowane bardzo czesto przez organy scigania
    jest lamaniem tej zasady. Powala mnie bezczelnosc niektorych gazet jak
    np wprowst ktore pisza: Sławomir M., przyrodni brat b. premiera Leszka
    Millera (http://www.wprost.pl/ar/?O=91230)

    P.

  • 9. Data: 2006-07-21 18:31:24
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Przemek R." <p...@t...gazeta.
    pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest lamaniem tej zasady. Powala mnie bezczelnosc niektorych gazet jak
    > np wprowst ktore pisza: Sławomir M., przyrodni brat b. premiera Leszka

    "Sławomir W., syn obecnego prezydenta" (to oczywiście tekst
    sprzed ponad 10 lat). :)

    A tak BTW - jak _powiedzieć_ (bo napisać łatwo) w ten sposób
    (nie ujawniając całego nazwiska, lecz tylko pierwszą literę)
    o kimś, kto ma na nazwisko np. Zet? :)

    Piotr

  • 10. Data: 2006-07-21 19:21:55
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > A tak BTW - jak _powiedzieć_ (bo napisać łatwo) w ten sposób
    > (nie ujawniając całego nazwiska, lecz tylko pierwszą literę)

    Pan X

    P.