  • 471. Data: 2022-10-31 10:41:01
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > O, to jest jakiś pomysł. Ale jak nie ma bomby to zawsze też może się
    > dostać pod jej groźbą, więc skoro wystarczającym powodem jest
    > deklaracja, to może koniecznym byłoby jakieś uprawdopodobnienie? Po co
    > angażować myśliwce jeśli nawet nie próbuje się dostać.

    Bo jak wyraża zamiary terrorystyczne, to akurat chyba warto - w końcu
    jak ktoś na pokładzie informuje, że ma bombę, to jest to o rząd
    wielkości bardziej wiarygodna informacja że ma złe zamiary niż anonimowy
    telefon.

    Inna sprawa, że w obecnej sytuacji prawnej nie wolno zestrzelić takiego
    samolotu. Para dyżurna używana jest głównie do bezpośredniej obserwacji.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 472. Data: 2022-10-31 10:41:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    ~~~~~~~~~~~~~~~~

    > Ciekawa definicja i bardzo pojemna :-)

    Zasadniczo coś w tym jest, bo póki się nie zawali to zawsze jest szansa,
    że można zapobiec.

    --
    Marcin

  • 473. Data: 2022-10-31 10:43:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 30 Oct 2022 07:20:38 +0100, Shrek wrote:

    > Tak śmiertelnie poważnie, że "zabombiony" samolot z ludzmi w srodku stał
    > ponad godzinę na płycie, bo zarządzanie kryzysowe bało się schody
    > podstawić, żeby ich ewakuować:P

    Ja tam nie wiem ale kto mialby tymi schodami podjechac, i dlaczego
    mialby sie narazac?
    Albo kto mialby mu polecenie wydac?

    Ale w Polsce zyjemy - pewnie nie byloby oporow.

    J.

  • 474. Data: 2022-10-31 10:45:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-31, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > jak ktoś na pokładzie informuje, że ma bombę, to jest to o rząd
    > wielkości bardziej wiarygodna informacja że ma złe zamiary niż anonimowy

    Albo jest napruty, wku..ny na życie, idiotą, lub psychicznie chory. Nb.
    zdaje się to ostatnie było powodem w omawianym przypadku. Na ww. szansa
    ze rzedy wielkości niż na prawdziwego terorystę. Ci to raczej działają
    niż wyłącznie deklarują.

    --
    Marcin

  • 475. Data: 2022-10-31 10:47:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 Oct 2022 12:25:41 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > No i tu też się z Tobą nie zgodzę. Początkiem katastrofy była chwila,
    > gdy samolot przywalił w Brzozę (chyba, ze coś tam wcześniej ściął, bo
    > nie chce mi się szukać),

    Cos mi sie zaczelo wydawac ostatnio, ze byly dwie brzozy.
    Pierwsza niegrozna ... sie okazala.

    > a koniec, gdy wszystkie destrukty zatrzymały
    > się.

    Jakby ta brzoza troche mniej skrzydla urwala, to moze mogl pilot
    uratowac lot ... no i co - nie byloby katastrofy, tylko wypadek :-)

    J.

  • 476. Data: 2022-10-31 10:49:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > San Francisco pewnie.

    Ale przecież żaden z tych samolotów nie leciał nad san francisco.

    > Albo jak było w przypadku chyba Helios airways, który był się
    > rozszczelnił i w końcu wypaliwił. I niech teraz leci na jakieś Ateny.
    > Wszyscy już nieżywi czy może część jeszcze nieprzytomna.
    >
    > W US chyba wolno zestrzelić.

    Nie wiem. U nas niewolno. W niemczech też chyba nie. Gdzie indziej nie
    wiem. W sumie myślę, że _być_może_ ktoś by taką decyzję podjął jeśli
    byłoby jasne, że atak na cel jest pewny. Tylko że... porwany samolot
    leci do warszawy... wszyscy mają nadzieję, że wyląduje na okęciu... Więc
    biorąc pod uwagę, że osoby odpowiedzialne nie mogą wypluć z siebie
    decyzji o podstawieniu schodów do "zabombionego" samolotu na ziemi, to
    raczej by nie podjeli nielegalnej decyzji o zestrzelaniu. A potem
    jeszcze zapewne jeszcze jakiś wysoki rangą dowódca, operator
    naprowadzania, i w końcu pilot. Moim zdaniem nie ma bata, żeby ktoś nie
    odmówił, tym bardziej że oni akurat na pewno wyrok TK znają.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 477. Data: 2022-10-31 10:58:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Albo jest napruty, wku..ny na życie, idiotą, lub psychicznie chory.

    Jak napruty to widać... Tak czy inaczej w samolocie masz mniej osób i
    identyfikowalnych, idiotów, naprutych czy psycholi jest więcej na ziemi
    i mniej odwagi wymaga telefon, niż obecnośc na pokładzie.

    > zdaje się to ostatnie było powodem w omawianym przypadku. Na ww. szansa
    > ze rzedy wielkości niż na prawdziwego terorystę. Ci to raczej działają
    > niż wyłącznie deklarują.

    Zadałem to pytanie - czy kiedykolwiek w polsce zdarzyło się, żeby ktoś
    rzeczywiście podłożył bombę i zadzwonił, czy były to w 100% fałszywe
    alarmy. O bombach rzeczywiście ostrzegano czasem (chyba w hiszpanii
    ETA), ale w naszych kręgach kulturowych chyba 100% było fałszywych - aż
    sprawdziłem aulę w opolu, ale też było bez ostrzeżenia.

    Ogólnie postępowanie w przypadku takich alarmów to udawanie, że coś
    robimy. Policja zsoatawia decyzję zarządcy, zarządca ewakuuje bydynek,
    bo nikt się nie przyczepi, policja sprawdzi po łebkach i każdy zrobił
    swoje, ale nikt się nie przyłożył, bo nikt w to nie wierzył.

    BTW - na stacjach końcowych metra to co kilka dni znajdują podejrzany
    pakunek;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 478. Data: 2022-10-31 11:01:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 10:38, J.F pisze:

    > A kto zadecydowal?

    Z ATC wynika że "kryzys".

    > Czy moze raczej - kto w/g powinien zadecydowac, w takiej sytuacji?

    Skoro na lotnisku działają antyterroryści, to rozsądnym byłoby żeby w
    przypadku podejrzenia aktu terroru oni przejmowali inicjatywę. Bo w
    przyszłości może okazać się tak, że zamaskowani przyjadą po akcji, bo
    zanim ktoś ich wezwie to albo paxy obezwładnią terrorystów, albo
    terroryści wszystkich pozabijają.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 479. Data: 2022-10-31 11:06:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 10:43, J.F pisze:

    > Ja tam nie wiem ale kto mialby tymi schodami podjechac, i dlaczego
    > mialby sie narazac?

    Firma handlingowa? I tak w końcu podstawili.

    > Albo kto mialby mu polecenie wydac?

    Dyżurny portu? Ten co jest w procedurze wpisany. Wychodzi na to że "kryzys".

    > Ale w Polsce zyjemy - pewnie nie byloby oporow.

    Dobra - tam i tak saperzy muszą finalnie wejść. Wiec sądzę, że skoro
    takie alarmy się zdarzają a saperzy mają ryzyko wpisane, to może ich
    przeszkolić. W końcu takie schody to nie wyższa szkoła rakietowa.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 480. Data: 2022-10-31 11:07:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Zasadniczo coś w tym jest, bo póki się nie zawali to zawsze jest szansa,
    > że można zapobiec.

    Myslę że "gwałtowna" w definicji katastrofy rozwiązuje problem.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!