  • 431. Data: 2022-10-29 00:47:52
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 13:24, J.F pisze:
    > ALe jak przemieszczac?

    Skoro daje się włożyć śrubę, to żeby mogło ją ściąć, to jednak musiały
    by się przemieścić łączone elementy względem siebie.

    > Miales przeciez tlumaczone - projektuje sie tak, aby siły scinajace
    > przenosiło tarcie miedzy elementami. A sruby/nakretki zapewniaja
    > tylko scisk potrzebny tarciu.

    O tym, to właśnie ja piszę. Śruba tu działa na rozciąganie.

    > Ale jak tarcia zabraknie, to trzeba jeszcze sruby sciąc.
    > A przemiescic sie moze tylko o luzy na otworach.

    O! I o to chodzi. Żeby ściąć śruby, to musi się zacząć walić.

    > Chyba, ze o innym polaczeniu mowimy, i sruby pracują na rozrywanie.

    Śruby pracują na rozciąganie. Stosuje się takie, co i na ścinanie
    pracują, ale nie słyszałem, by w budownictwie to stosowano. Masz je w
    samochodach przykładowo - łączą felgi i piastę.

    > No, jak to bedą sekundy, to owszem.
    > A jak to bedą lata, miesiace, czy dni?

    Jeśli przez lata nikt nie zwróci uwagi na odpadające śruby, to ...

    > Widac osłabiona konstrukcja wytrzymała, tylko później cos sie stało.

    > Nie bardzo rozumiem co masz na mysli.
    > Mosty sie wyginają. Wysokie budynki sie wyginają.
    > Mosty zwodzone sie ruszają. Korpus maszyny ma byc sztywny (zazwyczaj).
    >
    > Zasady wytrzymałości w budynkach i maszynach są takie same
    > (co nie znaczy, ze mechanikowi wolno policzyc budynek ... o nie,
    > musi byc inz/mgr budownictwa).

    Masz trochę rację, ale generalnie stosuje się różne materiały.

    > Chyba mozesz spac spokojnie - wiedza, jak sie powinno projektowac
    > (choc nie w Gliwicach).
    >
    > Ale tego czasu to nie bardzo rozumiem - sruba na scinanie tez trzyma.
    > Owszem, masy w budownictwie duze, bedzie klepac, klepac, az
    > przeklepie.

    I uważasz, ze to normalne zachowanie budynku?

    > Ale chodzi o to, ze budynkow nie projektuje sie na wiecznosc, tylko na
    > założony czas eksploatacji.

    I tak, i nie. Mam przykładowo pod ręką tablice do projektowania hal,
    gdzie po prostu dobierasz z gotowych elementów słupy i dźwigary. Tam nie
    ma nic o projektowaniu na założony czas. Kiedyś, gdy projektowałem swój
    własny dom, to zacząłem się bawić w liczenie płyty. Ale że moja kariera
    się po studiach tak potoczyła, że zarzuciłem projektowanie, to
    zadzwoniłem do kolegi, który został w zawodzie by się upewnić, czy
    dobrze to liczę. A on mi wyjaśnił, b y się nie p...lił, tylko przyjął 12
    cm płyty zbrojnej dołem "bo wszyscy tak robią". Chyba, ze mam jakieś tam
    straszne rozpiętości, ale normalnych nikt nie liczy.

    Z wykładów pamiętam, że przy konstrukcjach stalowych uwzględniało się
    tzw. "pełzanie", czyli odkształcenie elementów stalowych pod wpływem
    stałego obciążenia. W kratownicach powodowało to tzw. "relaksację
    naprężeń". W skrócie poddawany rozciąganiu pręt się wydłużał, a tym
    samym albo zmniejszało się w nim naprężenie, albo węzły się oddalały.

    > No ale ze stalą podobnie. Ma wytrzymalosc, jak sie przekroczy to pęka,
    > a jak sie nie przekroczy, ale przyklada cyklicznie, to też pęka, po
    > pewnej ilosci cykli.

    Nie. Zdecydowanie nie - przynajmniej poza nielicznymi gatunkami. Pewnie
    spokojnie możesz to w necie znaleźć. Stal w pewnym zakresie ma liniowy
    przyrost odkształcenia w zależności od przyłożonej siły i co więcej po
    zdjęciu obciążenia wraca do tego samego rozmiaru. Potem dochodzi do
    odkształceń plastycznych, czyli po zdjęciu obciążenia element już nie
    wróci do pierwotnego wymiaru, choć trochę wróci. Jeśli będziesz element
    dalej odciążał, to się urwie.

    W normach dla danego gatunku stali masz granicę sprężystości, ale
    faktycznie podawane są wytrzymałość na rozciąganie i ściskane oraz
    zginanie. Obciążenie w projektowanym elemencie nie może przekroczyć
    wytrzymałości która w praktyce jest wyznaczana jako wartość granicy
    sprężystości przeliczana o rożne współczynniki to zmniejszające.

    Ale czasem trzeba jeszcze sprawdzać różne inne rzeczy. Przykładowo dla
    długich ściskanych elementów musisz jeszcze sprawdzić ich stateczność.
    Bo taki długi pręt może się nie skruszyć od ściskania, tylko wyboczyć.
    Tak się liczy słupy. Tak się liczy ściskane elementy w kratownicy.

    Ale to tak trochę teorii. W praktyce czasem bierze się tablice i dobiera
    elementy. Nit tego nie liczy na wytrzymałość. W tablicy masz wartości,
    jakie przenoszą elementy.

    > Czy sa jakies uznane modele zmeczeniowej wytrzymalosci betonu na
    > sciskanie, to nie wiem

    No ja też nie wiem. Za czasów, gdy ja się uczyłem nie było i betonu nikt
    na zmęczenie nie liczył.

    > No jak nie.
    > Most jest, podpory ma, a na most ciezarowki wjezdzaja i zjezdzają.
    > Albo podklad kolejowy ...

    Podkład kolejowy akurat się liczy tak zupełnie inaczej, bo masz belkę
    obciążona od góry dwoma punktowymi siłami (reakcje od szyn), ale pod
    spodem masz miękkie podłoże. Teoretycznie ma to się nie odkształcać.
    Podobnie się liczy kadłuby jednostek pływających po wodach śródlądowych,
    gdzie nie uwzględnia się falowania. W odróżnieniu od tych pływających po
    morzach, gdzie uwzględnia się falowanie.

    > A teraz jeszcze wez żelbet, gdzie jak sam piszesz - w jedną strone
    > trzyma stal, a w stali jak wiadomo zmęczenie jest.
    > Ale moze sie daje taki wspolczynniki, zeby zmęczenia nie było.

    Nie przypominam sobie, ale jak pisałem ja już lata się tym nie zajmuję.

    > No ale ile potem?
    > Bo jak miesiac stało bez jednej sruby, to moze byla inna przyczyna
    > zawalenia miesiąc pozniej?

    Oczywiście. Przede wszystkim w takiej hali są elementy nośne istotne dla
    bezpieczeństwa i stabilności i masa nieistotnych. Znaczenie mają te
    śruby od istotnych.

    > Gdzies tam jeszcze mamy zjawisko pełzania, ale w stali w temperaturach
    > niewysokich - chyba pomijalne.

    Ale w kotłach już - przykładowo - nie.

    Żeby tu się nie popisywać, to w skrócie wygląda tak, że do znanych i
    klasycznych rozwiązań nikt się w teorię nie bawi. Bierze normę i
    przyjmuje z niej wartość. Zwłąszcza, ze budownictwie masz tzw. moduły.
    Nikt nie projektuje słupa na 22,5 cm, tylko 30 albo 45 cm. Meble
    kuchenne masz w module 15 cm, czyli możesz szafkę kupić na 45 cm, albo
    60 cm. No więc i ściana musi być w module 15 cm.

    Te wymiary często są robione trochę tak, jak ktoś tu z czołgami pisał.
    Czyli obliczono, że ma być metr. Przez wiele lat ten metr się sprawdzał.
    Jak kiedyś się urwie, to się normę poprawi i będzie 110 cm.

    Do tych norm się robi szereg badań i doświadczeń. Oczywiście można to
    teoretycznie liczyć, ale potem to się bada. Przykładowo takim sposobem
    badania, na ile założenia są spełnione jest sprawdzenie odkształceń pod
    ob ciążeniem. Stąd na most wjeżdżają załadowane ciężarówki i w ramach
    odbioru bada się ugięcie.

    --
    Robert Tomasik

  • 432. Data: 2022-10-29 01:09:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 20:09, Shrek pisze:

    > To tak jak w większości interwencji po zdarzeniu;) No ale masz rację -
    > policja nic tu nie pomoże. W sumie z tą strażą to nie taki głupi pomysł
    > jak się wydaje. Oni też nie pomogą, ale pinb przynajmniej dupę ruszy jak
    > strażacy do nich zaadzownią;)
    Do PINB zadzwoni zarządzanie kryzysowe.
    --
    Robert Tomasik

  • 433. Data: 2022-10-29 01:12:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 20:47, Kviat pisze:
    > Więc jak jakiś pacan nie mający pojęcia o czym pisze na grupie
    > dyskusyjnej twierdzi, ze nikt tego nie liczy, bo to za trudne, że po
    > prostu na oko bierze się z normy odpowiedni współczynnik, to można
    > umrzeć ze śmiechu.

    I tak przy każdym projekcie zrywacie próbkę stali St3S, czy jednak
    bierzesz tabelkę i sobie sprawdzasz, jaką to ma wytrzymałość na
    rozciąganie?

    --
    Robert Tomasik

  • 434. Data: 2022-10-29 01:14:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 21:05, Kviat pisze:
    > Wskażesz, gdzie w prawie jest określone, że początek katastrofy liczy
    > się od tej urwanej śruby? Bo ja myślałem, ze to zero-jedynkowo...
    Wskażesz, gdzie w ustawie jest w ogóle mowa o początku - końcu katastrofy?
    --
    Robert Tomasik

  • 435. Data: 2022-10-29 03:54:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-25, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zaraz zaraz ... zakladajac, ze mamy gdzies 100m dach ...
    > strop chyba nie jest w jednym kawalku, bo byloby to troche niewygodne
    > w transporcie/budowie, i wytrzymalosciowo.

    Dałem warunek, że w jednym kawałku (bez deformacji) bo chciałem po
    prostu uświadomić, że przy rozmiarach typu hali wystawowej to nie jest
    wcale tak mało, co się tam porozszerza w typowych warunkach
    eksploatacji. Czy dach jest ocieplany czy nie, to pewnie należy wziąć
    pod uwagę, że taka hala niekoniecznie będzie ogrzewana, więc nawet z
    ociepleniem jest to kwestie czasu.

    --
    Marcin

  • 436. Data: 2022-10-29 03:57:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ale tam w ogóle śrub przeważnie nie ma, tylko są haki.

    Nie ma połączeń śrubowych. Śruby to są. Wkręcany hak czy wkręcany kołek
    to też śruba. Nb. jak się góglnie śruba vs. wkręt to też są różne
    zdania.

    > Bo mnie głównie chodził oo to, że katastrofa budowlana niekoniecznie
    > musi trwać ułamki sekund. Reszta, to są jakieś kretyńskie popisy osób
    > udających, ze umieją Google obsługiwać.

    No nie musi. Ale też nie każda usterka związana / poprzedzająca
    katastrofę możer być uznana za jej początek.

    --
    Marcin

  • 437. Data: 2022-10-29 07:27:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Do PINB zadzwoni zarządzanie kryzysowe.

    Ktokolwiek zadzwoni ze służb, to lepiej niż zarządca - bo zarządce pinb
    spuści na drzewo:P

    BTW - zarządzanie kryzysowe "zarządza" rzekomymi bombami na pokładach
    samolotów lądujących na ich terenie. Co jest o tyle zabawne, że jak ci
    zadzwonią że bomba w centrum handlowym, szkole czy w kościele, to
    przyjeżdza policja i mówi że zarządca decyduje co dalej.

    A jak ląduje samolot... to go odstawiają w najdalsze miejsce lotniska i
    boją się schodów podstawić, więc ewakuacja po slajdach;) Ostatnio jak
    słuchałem na ATC jak kapitan tłumaczył przez radio że jak jest bomba to
    trzeba spierdalać, a jak nie ma to niech podstawiają schody i nie
    pajacują bo on nie będzie w nocy ludzi na beton slajdami zrzucał a
    dyżurny portu się chował przed załogą i tłumaczył (przez wieżę) że czeka
    na decyzjię "kryzysu" z miasta, to myślałem że śmiechnę. Ale jak
    powiedzieli, że człowieka na wózku trzeba ewakuować przodem, bo jakiś
    mądry wymyślił strefę zagrożenia w obrysie samolotu, więc nie da się do
    tyłu podjechać (pod samolotem) to jebłem ze śmiechu. Wychodzi na to że w
    razie W lepiej dzwonić na kulsonariat właściwy miejscowo czyli
    warszawa-włochy, a nie do speców z zarządzania kryzysowego;) Niby
    śmieszne, ale jednak tragiczne.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 438. Data: 2022-10-29 07:30:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > I tak przy każdym projekcie zrywacie próbkę stali St3S, czy jednak
    > bierzesz tabelkę i sobie sprawdzasz, jaką to ma wytrzymałość na
    > rozciąganie?

    A wytrzymałość _budowli_ liczysz (znaczy ty akurat na szczęście nie) czy
    parezyw w normie jaka jest wytrzyałość hali stalowej o długości 200 metrów?

    I pomyśleć, że ta dyskusja zaczęła się od tego, że twierdziłeś, że
    moment strzału to nie moment w którym pada strzał;) Dajesz dalej:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 439. Data: 2022-10-29 07:36:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 13:24, J.F pisze:

    > Miales przeciez tlumaczone - projektuje sie tak, aby siły scinajace
    > przenosiło tarcie miedzy elementami. A sruby/nakretki zapewniaja
    > tylko scisk potrzebny tarciu.

    To tylko część prawdy. Podawałem skrypt - nie wszystkie połączenia są
    sprężone.

    > No ale ile potem?
    > Bo jak miesiac stało bez jednej sruby, to moze byla inna przyczyna
    > zawalenia miesiąc pozniej?

    Po pierwsze nawet jak urwanie tej śruby było przyczyną, to nie jest
    momentem katastrofy. Momentem katastrofy w smolenski było jak tupolew
    jebnął o ziemie a nie wtedy kiedy putin zasadził brzoze, macierewicz
    poupuchał trotyl a leszek opierdalał pilota w sprawie gruzji.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 440. Data: 2022-10-29 12:07:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie ma połączeń śrubowych. Śruby to są. Wkręcany hak czy wkręcany kołek
    > to też śruba. Nb. jak się góglnie śruba vs. wkręt to też są różne
    > zdania.

    Wiesz, to tak trochę jakbyś się upierał, że wbita w korbę roweru śruba
    jest przecież śrubą, a tu na ścinanie działa. JA jeszcze pamiętam, jak z
    braku klinów tak rower naprawiałem. Hak z gwintem oczywiście ma gwint
    śrubowy, ale to nie jest połączenie śrubowe.

    > No nie musi. Ale też nie każda usterka związana / poprzedzająca
    > katastrofę możer być uznana za jej początek.

    Oczywiście, ze masz rację. Co więcej, jak nawet po czasie dojdziemy do
    tego, ze była początkiem, to nie oznacza, że jak w innej budowli dojdzie
    do takiej usterki, to od razu PINB mamy wzywać.

    --
    Robert Tomasik