  • 241. Data: 2022-10-17 19:19:40
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 Oct 2022 17:53:44 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Oczywiście, że si.e to uwzględnia i dlatego właśnie o tym wspominam, że
    > ofiara mogła być w ruchu.

    Tak dla ilustracji:
    https://youtu.be/iDRa1bppWP4?t=114

    https://youtu.be/iDRa1bppWP4?t=92

    https://youtu.be/cmQk3DnTcSs?t=27

    i pare sekund pozniej.

    I co sie dziwic, ze policjant moze nie zdażyc strzelic,
    albo cos zauwazy i spust nacisnie, ale pocisk poleci w inna strone,
    albo w co innego trafi.

    U nas co prawda nie Ameryka, policjant ani szybki byc nie musi,
    ani zblizac sie tak bardzo nie powinien ..

    J.

  • 242. Data: 2022-10-17 19:43:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 19:19, J.F pisze:

    > Tak dla ilustracji:
    > https://youtu.be/iDRa1bppWP4?t=114
    >
    > https://youtu.be/iDRa1bppWP4?t=92
    >
    > https://youtu.be/cmQk3DnTcSs?t=27
    >
    > i pare sekund pozniej.

    No ale nie porównujmy seby spod bloku z instuktorem kravmagi.

    > I co sie dziwic, ze policjant moze nie zdażyc strzelic,
    > albo cos zauwazy i spust nacisnie, ale pocisk poleci w inna strone,
    > albo w co innego trafi.

    To akurat wcale by mnie nie zdziwiło.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 243. Data: 2022-10-17 19:49:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 19:06, J.F pisze:

    > Od prokuratora?

    A prokurator? Pierwotnym i jedynym źródłem tej informacji był policjant,
    który oddał strzał i miał prawo i interes w tym żeby przedstawić to na
    swoją korzyść, niekoniecznie zgodnie z prawdą.

    Tymczasem ciarka oznajmił to jako prawdę objawioną i od razu określił
    winę ofiary. Zresztą nic dziwnego - stanowisko rzecznika to etat
    zawodowego kłamcy. Niektórzy robją to subtelnie, natomiast ciarka z
    subtelnością właściwą kulsonom. Tak czy inaczej - słowa rzecznika
    statystycznie są mniej warte niż żula spod sklepu.
    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 244. Data: 2022-10-17 20:03:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 18:41, J.F pisze:

    > Ale z tego co napisales wczesniej, to ja odebralem, ze sad w ogole
    > swiadkow nie słucha, a jak slucha, to to jakis wielki ewenement.

    Bo tak napisał, że ta to właśnie można było zrozumieć. Właściwie tylko tak.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 245. Data: 2022-10-17 23:23:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Od prokuratora?
    > Ciarka pewnie wiedzial od policjanta, ale pewnie innego - z tym
    > "zamieszanym w sprawe" rozmawial, czy raczej z komendantem/dyzurnym ..

    Ja sądzę, że przeczytał z raportu o użyciu broni :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 246. Data: 2022-10-17 23:29:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 18:07, Shrek pisze:
    > I jak się zawali to będzie katastrofa budowlana i w opisie będzie
    > "zniszczenie konstrukcji" a nie "urwana śruba". Przestań się ośmieszać.

    Jak Ukraińcy wysadzili most, to w protokole pewnie też nie było
    zdarzenia "spadnięty most" :-)

    > BTW - skąd masz info o tych spadających śrubach?

    Już nie pamiętam.

    --
    Robert Tomasik

  • 247. Data: 2022-10-17 23:30:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 18:49, J.F pisze:

    > No ba - jako swiadek nie ma nic do powiedzenia, a dokumenty to osobny
    > dowod ...

    Jestem tego samego zdania, ale co ja mogę? Dość regularnie słuchamy
    wylosowanych nieszczęśników, którzy o sprawie się dowiadują z wezwania.,

    --
    Robert Tomasik

  • 248. Data: 2022-10-17 23:38:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ale z tego co napisales wczesniej, to ja odebralem, ze sad w ogole
    > swiadkow nie słucha, a jak slucha, to to jakis wielki ewenement.

    To źle zrozumiałeś. Moze ja nie dość jasno się wyraziłem.>
    > Zaraz zaraz ... ustalilismy juz, ze notatką zeznan w sledztwie
    > udokumentowac sie nie da.
    >
    > Ale chyba tez ustalilismy, ze chodzicie, rozmawiacie, tak bez zadnego
    > trybu ... i ... jak osoba ma cos ciekawego do powiedzenia, to:
    > a) wyciagacie protokół przesluchania i spisujecie zeznania swiadka ?
    > b) wzywacie na komisariat celem przesluchania jako swiadka ?
    > c) jeszcze cos innego?

    Wszystkie odpowiedzi są prawidłowe. To zależy od szeregu okoliczności.

    > bo b) to chyba wymaga zapisania gdzies danych do wezwania.
    >
    > I jeszcze to "całe zespoly siedzą i analizują kogo wezwac na swiadka,
    > a komu postawic zarzuty". Co analizują - inne dowody, czy zapiski
    > z tych nieformalnych rozmow?
    > Bo żeby tak policjant pamietal wszystkie rozmowy ... tak sie chyba nie
    > da, cos zgubi.

    No i tych policjantów jest jeszcze wielu :-)

    Mają różne kompetencje. Poza czynnościami procesowymi wykonuje się
    jeszcze operacyjne, które są zupełnie inaczej dokumentowane. Czasem na
    miejsc przyjeżdża biegły, który znowu po swojemu niektóre rzeczy robi.
    Po prostu to jest o wiele bardziej skomplikowane, niż się "niektórym"
    wydaje.

    --
    Robert Tomasik

  • 249. Data: 2022-10-17 23:55:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.10.2022 o 18:53, J.F pisze:
    > "W systemie anglosaskim masz śledztwo zapiskowe. Wszystkie dowody
    > przeprowadzasz przed sądem. U nas się to nie przyjęło, bo sąd by
    > musiał słuchać świadków. Ćwierć wieku jest taka możliwość i nie używa
    > się tego."
    > Ja tu nie widzę "niektorych".

    Ale o kontekst chodzi. Być może oczywista dla mnie rzecz trochę za nadto
    uprościłem.

    Nasz kpk dopuszcza udokumentowanie tego, ze świadek coś tam wie notatką
    urzędową, ale to wówczas nie jest dowód w sprawie i sąd takiego gościa
    musi przesłuchać. A przeważnie notatka dokumentuje się nieistotnego
    świadka. Dlatego prokuratorzy "upierają" się przy przesłuchiwaniu
    wszystkich osób, żeby sąd nie musiał tych nieistotnych wzywać i słuchać.
    Zeznania tych "nie istotnych" za zgodą stron się odczytuje i nikt ich
    nie wzywa.

    A skąd się biorą nieistotni świadkowie?

    1) Szereg osób składających zeznania w imieniu osób prawnych. Ktoś
    wyłudził kredyt, więc przesłuchuje się pracownika banku. Najczęściej to
    "dyżurny" pracownik, który w ogóle z samej sprawie nie uczestniczył, a
    jedynie ma dostęp do dokumentów. W odniesieniu do częstszych instytucji,
    to my mamy już adresy email tych "dyżurnych" i się z nimi umawiamy tak
    na terminy, by gość obskoczył hurtem kilka spraw.

    2) Szereg osób przypadkowo "przechodzących". Mamy śmiertelny wypadek w
    fabryce, to prokurator każe przesłuchać wszystkich obecnych na zmianie.
    90% o sprawie dowiaduje się na przesłuchaniu, ale akta są grube.

    3) Osoby wskazane przykładowo przez pokrzywdzonych - przykładowo
    sąsiedzi, którzy ich zdaniem musieli coś słyszeć. A oni najczęściej nie
    chcą nic słyszeć, nawet jak słyszeli. Ale przesłuchać trzeba.

    4) Osoby wymienione w notatce - czasem prokurator sobie życzy
    przesłuchania każdej z takich osób, choć już z samej notatki wynika, ze
    nic nie wiedzą, bo przykładowo przyjechały po zdarzeniu i jedynie
    pomagały w akcji ratowniczej.

    I choć spokojnie - moim zdaniem - wystarczyłaby notatka z rozmowy, z
    której wynika, ze te osoby nic nie wiedza, to czasem musi być
    przesłuchanie.
    --
    Robert Tomasik

  • 250. Data: 2022-10-18 06:22:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ja sądzę, że przeczytał z raportu o użyciu broni :-)

    I skąd założenie, że w raporcie napisano prawdę?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!