  • 11. Data: 2002-06-19 22:11:27
    Temat: Re: piractwo
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Perfee wrote:

    > Poruszyles bardzo ciekawy watek tej sprawy. Moja wczesniejsza wypowiedz
    > scisle dotyczyla moich doswiadczen zawodowych. Przy produkcji DTP, czy
    > architektonicznej bardzo latwo sprawdzic jakie zyski odnosila dana firma. A
    > skoro nie uzywala legalnie nabytego oprogramowania, to uzywala
    > nielegalnego!!!
    > Nie ma tu zadnej dyskusji z organem scigania. Posiadajac komputer w firmie
    > musisz wykazac sie full legalnoscia KAZDEGO oprogramowania od systemu przez
    > programy uzytkowe po kazdy shareware zainstalowany na badanym komputerze.
    >
    > Perfee

    Tyle ze pojawia sie problem filozoficzny.
    W firmach ktore maja dostep do komputera, istnieje mozliwosc
    sciagania setek programow shareware, freeware, demo, evaluation
    i full version z internetu, z ftp
    i kazdy taki program jest legalny, gdyz to autor programu udzielajacy
    licencji decyduje o legalnosci formy dystrybucji tego programu za
    posrednictwem internetu.

    Czyli kazdorazowo nalezaloby wyslac zapytanie e-mail do autora lub
    dystrybutora programu.

    Drugi temat to odinstalowanie.
    Nie obowiazuje standard, ze shareware, demo, evaluation sciagniety z
    internetu ma opcje odinstalacji.
    Co wiecej, wiele programow nie ma takiej opcji, a proba odinstalowania
    typu brute-force moze prowadzic do uszkodzenia plikow systemowych i
    koniecznosci ponownej instalacji systemu.

    Np. w branzy projektowania komputerowego CAD i inne aplikacje,
    na rynku jest okolo 100 produktow dolaczanych bezplatnie nad CD,
    prezentowanych na targach , wystawach, wysylanych poczta do firm
    dostepnych, a wrecz reklamowanych w internecie do sciagniecia bezplatnie
    , z pelna licencja .

    I nalezy ten stan rzeczy uznac za obowiazujacy.
    Mozna byc uzytkownikiem 1000 licencjonowanych programow nie placac za to
    zlotowki, gdyz autorzy tych programow tak chca i tak zadecydowali.
    Na tej zasadzie rozwinal sie Netscape, a wczesniej przegladarka
    typu lynx, teraz Linux i 100 roznych dystrybucji,

    dlatego jak juz, to nalezy sporzadzic zaktualizowana liste
    oprogramowania komercyjnego, ktorego autorzy oczekuja ochrony .
    Gdyz codziennie na grupach dyskusyjnych mozna spotkac dzisiatki autorow,
    ktorzy robia wszystko aby zareklamowac swoj produkt i
    wyslac kazdemu chetnego kolejna wersje swojego programu, traktujac to
    jako forme reklamy w czasie prac nad nowa wersja.

    Taka lista pozwolilaby sie zorientowac jaki program ma charakter
    komercyjny, jaki nie,
    jaki sa dystrybuowany z licencja przez internet, a jaki nie.
    Jaki program nie ma charakteru komercyjnego, gdyz autor tak zdecydowal
    itd.

    Poniewaz programow sa tysiace to jest uciazliwa praca, ale to tylko
    tysiace rekordow, opisujacych kazdy program.

    Dodatkowo mamy temat tysiecy programow z internetu na ftp, o ktorych
    autorzy zapomnieli i niech chca za ich download ani 5 $, ani 1$
    ani nic nie chca, bo zajmuja sie czyms innym.

    Czyli temat jak rzeka i wymaga powolania agencji konsumenckiej d/s
    programow komputerowych, ktora by badala swiatowy rynek i budowala
    katalogi programow komercyjnych,
    katalogi programow licencjonowanych freeware.

    Kategoria freeware ulegla niestety zapomnieniu i nawet gdy program
    zostal uznany za autora za freeware, to autor nic o tym nie pisze.

    I ostatnia kategoria to programy z internetowych ftp, do ktorych
    autor nie dolacza zadnej licencji , gdyz nie chce jej pisac,
    a program rozsyla bezplatnie kazdemu, bo tak chce.

    Zatem na rynku mamy ok. 100.000 do miliona programow, z ktorych kazdy
    moze wystepowac w 10 i wiecej wersjach i kazdy z programow i kazda z
    jego wersji moze charakteryzowac sie innym typem licencji:

    licencja komercyjna
    shareware
    freeware
    open-source
    Free Software Foundation
    demo version
    evaluation version
    time-limited version
    education version
    wersja promocyjna , targowa

    typow wersji i typow licencji jest okolo 100
    co w polaczeniu z milionem produktow daje ok. 100.000.000 opcji
    do sprawdzenia.

    Poniewaz programy licencjonowane , sciagniete z internetu nie beda
    zwiazane z faktura, rachunkiem, zamowieniem, przesylka, dostawa poczta,
    niezbedne bedzie zbudowanie globalnej bazy danych obejmujacej te milion
    produktow typu program w roznych wersjach
    i opisanie kazdego programu, zgodnie z wola i intencja autora,
    czyli koniecznosc emailowego kontaktu z ok. 100.000 autorow programow.

    Bez zbudowania globalnej bazy danych wszystkich napisanych programow i
    udostepnionych do dystrybucji do czasopism na CD, czy za posrednictwem
    internetu, trudno jest powiedziec cokolwiek nt. okreslonej aplikacji,
    ktora nie jest komercyjna, nie jest autorstwa MS czy innego VIPa
    swiatowego rynku software.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@

  • 12. Data: 2002-06-20 06:36:08
    Od: "Ja_NoSiK" <j...@p...onet.pl>

    no wlasnie czy pudelko albo licencja nie swiadczy o tym.

  • 13. Data: 2002-06-20 06:41:08
    Od: "Alter Ego" <U...@w...pl>

    Dorgi Expercie

    > Gdy cena pamieci dalej spadnie, to nalezy oczekiwac powstania rynku
    > programow w cartridzach na flash romach, jak do gameboya.
    > 512 Mb czy 1Gb i w gore.

    I to ma niby być tak niepodrabialne jak np. dekodery telewizji cyfrowej z
    kartami chip'owymi?
    Albo jak strefy w DVD????

    > Podpisanych cyfrowo i prockow z podpisem cyfrowym i kluczem
    > publicznym
    > i w jednej chwili zakonczy sie rynek wtornego obrotu.
    > Kazdy program bedzie podpisany fabrycznie pod okreslony procesor
    > i tylko ten procesor. [...]

    Chyba już zapomniałeś co się działo gdy Intel chciał nadać prockom numery
    seryjne.

    > World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO)
    > Technology fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light
> [...]

    Wciąż nie przestaje mnie facynować Twoja sygnaturka :))))))

  • 14. Data: 2002-06-20 11:14:30
    Od: "Ja_NoSiK" <j...@p...onet.pl>

    i czy dotyczy sie to takze plyt kupowanych z jakimis czasopismami ???

  • 15. Data: 2002-06-20 11:28:46
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Jacek napisał:
    > Smutny jest przyklad Linuxa.
    > Uwolnienie rynku, latwosc i taniosc produkcji CD spowodowalo zjawisko,
    > ze do wielu czasopism dolaczane sa rozne dystrybucja Linuxa w roznych
    > cenach i zalegaja polki za 10-15,20, 30 zl.
    Różne dystrybucje Linuxa zalegają też na różnych serwerach bezpłatnie.
    To jest dopiero smutny przypadek, prawda??? Jakże spadła cena!!
    Straszne!! Mniej niż zerooo oo...
    Może przeczytaj sobie licencję GNU i przestań pleść androny.
    Linuxy dołączane do gazetek nie sa sprzedawane. Płacisz za to, że nie
    musisz ich ściągac z sieci tylko ktoś je dla Ciebie ładnie nagrał na
    płytkę (no, z ta ładnością to tak różnie). Jaki jest koszt
    wyprodukowania takiej płytki? 1 zł??
    A takiego linuxa z płytki dołączanej do czasopisma możesz powielić w
    dowolnej ilości kopii i rozdawac na ulicy, jeżeli masz taki kaprys.
    Bo prawa do niego (a raczej do nazwy) posiada w zasadzie Linus
    Torwalds, ale jest to bardziej prawo moralne niż komercyjne. :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 16. Data: 2002-06-20 11:41:00
    Od: poreba <d...@p...com>

    Jacek <g...@p...onet.pl> popełnił 19 cze 2002 na pl.soc.prawo
    utwór news:14304-1024521107@pd57.katowice.sdi.tpnet.pl:
    > Taki trend pojawia sie w aplikacjach do projektowania typu CAD.
    > Jeszcze niedawno sprzedawane po 10.000 zl
    > obecnie stanialy nieraz 10-krotnie,
    Czyli można już kupić aplikacje do projektowania typu
    Projektowanie wspomagane komputerowo
    (pol.:[C]omputer [A]ided [D]esign)
    za 1.000zł, Tak? Możesz podać producenta, nazwę i wersję
    takiego profesjonalnego CAD mechanicznego? Znajomy z potrzebuje.

> [...]
    > ze do wielu czasopism dolaczane sa rozne dystrybucja Linuxa w roznych
    > cenach i zalegaja polki za 10-15,20, 30 zl.
    I taki Linus nie ma z tego żadnej korzyści ;))))
    A piracą mu tego Linuksa na potęgę, i zaraza się rozszerza ;)))
    pozdro
    poreba

  • 17. Data: 2002-06-20 11:49:21
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel "Ja_NoSiK" <j...@p...onet.pl> ihn
    news:aesdj0$jbe$1@korweta.task.gda.pl: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > i czy dotyczy sie to takze plyt kupowanych z jakimis czasopismami
    > ???

    1. Odpowiadaj _pod_ wypowiedzia poprzednika
    2. Tnij zbedne cytaty

    Jesli chodzi o plyty, to kiedys byla dyskusja na chi.artykuly. Wyniklo
    z niej, ze trzeba miec ow oryginalny magazyn wraz z oryginalna plyta.
    Dla mnie to troche chore rozwiazanie, bo w szybki sposob mozna
    zapelnic pol domu makulatura. IMHO wystarczylaby oryginalna plyta.

    PMM

  • 18. Data: 2002-06-20 11:50:52
    Od: "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org>

    poreba napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >za 1.000zł, Tak? Możesz podać producenta, nazwę i wersję
    >takiego profesjonalnego CAD mechanicznego? Znajomy z potrzebuje.

    Design Cad 3000. Ale do Auto CAD'a mu daaaaleko...

    >I taki Linus nie ma z tego żadnej korzyści ;))))

    No! Ja żem go pod Centralnym widział z tabliczką: "Biedny programista prosi
    o wsparcie" :-)))))))

    >A piracą mu tego Linuksa na potęgę, i zaraza się rozszerza ;)))

    ROTFL!!! :-)

    --
    ___________________"Stachanow"______ _ _ ___ ______ __ _ _
    Pozdrawiam, Mariusz "Jaszyn" Łukasz | | /_\ / __||_ /\ \ / /| \| |

  • 19. Data: 2002-06-20 12:11:46
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

> [...]
    > Dla mnie to troche chore rozwiazanie, bo w szybki sposob mozna
    > zapelnic pol domu makulatura. IMHO wystarczylaby oryginalna plyta.

    No tak - tylko logicznie teraz na to patrzac to takie pismo to pewnego
    rodzaju licencja dla ciebie :)
    Inna rzecz, ze CD i magazyn to po prostu jednosc - dlatego wlasnie
    wymagane jest trzymanie pisma w pogotowiu.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 20. Data: 2002-06-20 12:49:23
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Jaszyn" <l...@s...sie.z.idiotow.org> popełnił 20 cze 2002 na
    pl.soc.prawo utwór
    03.jasien.net:

    > Design Cad 3000. Ale do Auto CAD'a mu daaaaleko...
    A nasz Szanowny przedpiśca coś wspominał o PROFESJONALNYCH
    za 1000zeta.

    > No! Ja żem go pod Centralnym widział z tabliczką: "Biedny programista
    > prosi o wsparcie" :-)))))))
    A wszystko przez brak uregulowań jak W Ameryce, ale będzie i u nas tak bo
    unia już się bierze zakaże CDR, napewno, no może, chyba?

    > ROTFL!!! :-)
    Przeczytaj post na który odpowiadałem...
    Wtedy to dopiero będzie SMEH ROTFL,
    Tylko nie narzekaj potem że nie ostrzegałem
    ;) ^n
    pozdro
    poreba