  • 61. Data: 2021-01-07 18:12:35
    Temat: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 16:08, J.F. pisze:

    > Chyba, ze zlodziej odpowie "nie wyrazam zgody".
    > Albo nie zlodziej, tylko np nieuczciwy pracownik, ktoremu prezes
    > chcialby telefon zabrac ...

    No i wzywa się Policję. Bada tożsamość żądającego wymiany. Itd. Nie
    domagam się zabijania tej osoby, tylko próbuje spowodować, by reakcja
    była szybsza, bo tu czas ma duże znaczenie. Pozwala na adekwatną
    reakcję. Złodzieje przeważnie wyłączają telefon, by się go przez choćby
    Google nie dało namierzyć.

    --
    Robert Tomasik

  • 62. Data: 2021-01-08 12:03:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-07 o 14:26, Shrek pisze:

    > Trzymasz poziom.
    >
    > " jednym z powodów karalności za spowodowanie wypadku drogowego jest
    > właśnie to, że wypadek wyrządza szkodę, również osobie, która poniosła
    > szkodę. Nie zawsze zatem daje do podstawę do żądania odszkodowania od
    > kogoś innego, jak sprawca. Jeśli by przyjąć, że w tym przypadku istnieje
    >  roszczenie o odszkodowanie na rzecz klienta, to by znaczyło, że to
    > fałszerstwo nie przyniosło żadnej szkody (klient dostał odszkodowanie od
    > ubezpieczyciela"

    Różnica jest taka, że w przypadku wymiany karty sim niektórzy próbują
    jeszcze obarczyć winą nie tylko fałszerza, ale i (czy nawet przede
    wszystkim) pracownika operatora, i to jeszcze w ten sposób, że właściwie
    każde uznanie fałszywego dowodu byłoby z jego strony winą zaniedbania
    obowiązków. I o takim przerzucaniu winy piszę, czego w twojej analogii
    nie ma (nikt nie twierdzi, że ubezpieczyciel jest winny wypadku).

    --
    Liwiusz

  • 63. Data: 2021-01-08 12:05:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No i wzywa się Policję. Bada tożsamość żądającego wymiany. Itd. Nie

    Czy przypadkiem nie po to istnieją dowody osobiste, aby właśnie unikać
    wzywania policji? Bo jeśli nie, to właściwie po co legitymowanie się
    dowodem? Do każdej umowy cywilnoprawnej wzywać policję i niech ustala
    urzędowo.

    --
    Liwiusz

  • 64. Data: 2021-01-08 12:31:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 12:03, Liwiusz pisze:

> [...]
    > obowiązków. I o takim przerzucaniu winy piszę, czego w twojej analogii
    > nie ma (nikt nie twierdzi, że ubezpieczyciel jest winny wypadku).

    Niekoniecznie pracownika. Operatora. To na operatorze ciąży obowiązek
    weryfikacji tożsamości. Jeśli zaakceptowali lewy dokument, to powinien
    być to ich problem nie fałszerza. Można by podnieść (i słusznie), że
    państwo akceptuje istnienie "dokumentów kolekcjonerskich", co rodzi nowy
    problem, bo fałszerza nie ma - on zrobił legalną zabawkę - winny jest
    posługujący się takim dowodem. Ale jest jedno ale - operator ma łatwe
    sposoby, żeby tożsamość lepiej zweryfikować - choćby hasłem wcześniej
    wpisanym w system, pukiem, pytaniem o model telefonu jaki używa albo
    chronić prawowitego użytkownika przed konsekwencjami - choćby nadaniu
    karcie sim numeru tymczasowego na trzy dni, co w razie "w" spowoduje, że
    prawowity się raczej zorientuje w tym czasie a fraudu nie da się zrobić
    przez te trzy dni. W końcu może ułatwić ewentualne ściganie sprawcy
    przez zachowanie nagrania ad acta. Może zrobić wiele rzeczy, których nie
    robi, więc dyskusyjne jest zachowanie przez niego należytej staranności.

    Inna sprawa, że za fraud w banku (bo o to się głównie rozchodzi) ponosi
    odpowiedzialnośc bank, który przyjął sobie taki a nie inny sposób
    weryfikacji klienta, a dodatkowo system bezpieczeństwa nie wyłapał
    podejrzanych transakcji.

    BTW - z tymi dowodami to tak jest, że możesz sobie wyyrobić
    kolekcjonerski i iść do notariusza i kupić sobie czyjeś mieszkanie bez
    jego wiedzy albo pójść do urzędu i potwierdzić profila zaufany, czy
    takie rzeczy to tylko w chwilówkach i telekomach? Bo jeśli tylko to
    należy się zastanowić czemu akurat u nich. Tak samo jak monitoring -
    dziwnie u wszystkich działa a w komisatiatach się psuje. Więc obstawiam,
    że to robota pracowników - w jednym przypadku telekomów a w innym
    komisariatów;)

    --
    Shrek

  • 65. Data: 2021-01-08 12:55:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-01-08 o 12:31, Shrek pisze:

    > Niekoniecznie pracownika. Operatora. To na operatorze ciąży obowiązek
    > weryfikacji tożsamości. Jeśli zaakceptowali lewy dokument, to powinien
    > być to ich problem nie fałszerza.

    W sensie, że fałszerz nie powinien ponosić odpowiedzialności? Powrócę
    zatem do mojej uwagi - fałszerstwa właśnie dlatego są karalne, że
    |"osoby trzecie" mogą w dobrej wierze uznać dokument za prawdziwy.
    Gdybyśmy uznali, że "osoby trzecie" zawsze mają rozpoznać fałszywy
    dokument, a jeśli tego nie zrobią, to są winne przynajmniej cywilnie, to
    znaczy że samo fałszerstwo nie jest czynnością społecznie szkodliwą,
    ponieważ szkodliwość objawia się dopiero z okazji "winy osoby trzeciej",
    która bezprawnie taki dokument uznaje.

> [...]
    > przez zachowanie nagrania ad acta. Może zrobić wiele rzeczy, których nie
    > robi, więc dyskusyjne jest zachowanie przez niego należytej staranności.

    I jeśli z jakiegoś powodu właściciel karty nie chce lub nie może wykazać
    się tymi procedurami, to mamy odmówić prawowitemu właścicielowi wymiany
    karty? Rozumiem, że te procedury byłyby fajne, gdyby były zamiast
    dowodu. Ale tak jak w bankach, kiedy wszystkie hasła pozapominamy, to
    ostatecznym argumentem, swoistym ultima ratio, jest udanie się do
    placówki i okazanie dowodu. I choćbyśmy nie znali żadnego hasła, żadnego
    loginu, a telefon byłby już czyjś inny, to na podstawie samego dowodu
    możemy odzyskać dane do konta.

    > BTW - z tymi dowodami to tak jest, że możesz sobie wyyrobić
    > kolekcjonerski i iść do notariusza i kupić sobie czyjeś mieszkanie bez
    > jego wiedzy

    W teorii nie, ponieważ na umowie sprzedaży nie będzie podpisu
    sprzedawcy. Oczywiście rozumiem problem wynikający z "odkręcania" tego.

    --
    Liwiusz

  • 66. Data: 2021-01-08 13:30:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 12:55, Liwiusz pisze:

    > W sensie, że fałszerz nie powinien ponosić odpowiedzialności?

    Sorry miało być klienta. Ale paradoksalnie dość dobrze odnosi się do
    twojego twierdzenia, że skoro fałszerz już winny, to nie można do
    odpowiedzialności pociągnąć operatora;)

> [...]
    > znaczy że samo fałszerstwo nie jest czynnością społecznie szkodliwą,
    > ponieważ szkodliwość objawia się dopiero z okazji "winy osoby trzeciej",

    Karkołomna interpretacja. Telekom odpowiada na zasadzie ryzyka.

    > I jeśli z jakiegoś powodu właściciel karty nie chce lub nie może wykazać
    > się tymi procedurami, to mamy odmówić prawowitemu właścicielowi wymiany
    > karty?

    A co za problem. Wpisujesz w regulamin i już. W banach dość rutynowo
    wstrzymują podejrzane operacje i dzwonią z pytaniami. Jak nie odpowiesz
    to nie przeleją i nikt się nie burzy.

> [...]
    > placówki i okazanie dowodu. I choćbyśmy nie znali żadnego hasła, żadnego
    > loginu, a telefon byłby już czyjś inny, to na podstawie samego dowodu

    Pytanie w takim razie czemu mają lewy dowód przestępcy udają się do
    telekomu zrobić lewą kartę, mimo że do fraudu trzeba jeszcze znać login
    i hasło do konta, zamiast po prostu z samym dowodem i kombinowaniem z
    hasłami pójść do banku, "odzyskać" konto i zmienić nr telefonu do
    autoryzacji:P Obstawiam, że jakbyś taki numer odwinął, to by obsługa się
    przedłużyła z powodów technicznych do czasu przyjazdu patrolu policji:P

    > W teorii nie, ponieważ na umowie sprzedaży nie będzie podpisu
    > sprzedawcy.

    To odwróćmy sytuację - mam swój dowód, idę sprzedać, podpisuję się lewą
    ręką, mówię, że to nie ja:P

    > Oczywiście rozumiem problem wynikający z "odkręcania" tego.

    No i pominąłeś profil zaufany. Tam też można narozrabiać, co więcej
    "pokrzywdzonym" może być państwo, co powoduje u mnie podejrzenia, że
    niechętnie to samo państwo się przyzna, że to nie byłeś ty;)

    Jeszcze raz zapytam w takim razie - czemu problemy z lewymi dowodami
    dotykają głównie chwilówki i telekomy? Odpowiedź brzmi - bo pierwszym
    się to po prostu opłaca a drudzy nie ponoszą za to de facto żadnej
    odpowiedzialności (co najwyżej za wydzwonioną kasę, ale skoro nie boi
    się robić lewym dowodem, to są skuteczniejsze metody).

    Inna sprawa, że państwu też się należy za ten burdel. Skoro już
    wymuszają weryfikację dwuetapową i to za pomocną nr telefonu, to powinni
    ustawowo wymusić na operatorach żeby za to odpowiadali. Wtedy okaże się,
    że operatorzy już mają swoje działy bezpieczeństwa i ludzi którzy wiedzą
    jak zrobić to dobrze i przy pojawieniu się nowych sposobó politykę
    bezpieczeństwa aktualizować.
    --
    Shrek

  • 67. Data: 2021-01-08 13:31:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > placówki i okazanie dowodu. I choćbyśmy nie znali żadnego hasła, żadnego
    > loginu, a telefon byłby już czyjś inny, to na podstawie samego dowodu

    To dlaczego oszustwa "na podróbkę dowodu bezpośrednio w banku" są
    rzadsze niż "na sim uzyskany na podróbkę dowodu"?

    MJ

  • 68. Data: 2021-01-08 13:40:13
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.01.2021 o 13:30, Shrek pisze:

> [...]
    > odpowiedzialności pociągnąć operatora;)

    > Karkołomna interpretacja. Telekom odpowiada na zasadzie ryzyka.

    A bank?

    MJ

  • 69. Data: 2021-01-08 14:19:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 13:40, Michal Jankowski pisze:

    > A bank?

    Bank też. Obstawiam, że nawet bardziej. Znaczy jak udowodnisz, że to nie
    ty, to bank odpowiada za fraud, a telekom zza ewentualne opłaty
    telekomunikacyjne. Czyli de facto nie odpowiada wcale - i to jest powód
    dlaczego ma to w dupie.

    --
    Shrek

  • 70. Data: 2021-01-08 14:25:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.01.2021 o 13:31, Michal Jankowski pisze:

    > To dlaczego oszustwa "na podróbkę dowodu bezpośrednio w banku" są
    > rzadsze niż "na sim uzyskany na podróbkę dowodu"?

    Dlatego, że powyższe nie jest prawdą. Hasła może i pozmieniasz, ale w
    momencie jak będziesz przy okazji próbował przelać znaczną kasę albo
    zmienić numer do autoryzacji, to o ile masz lewy dowód obstawiam, że
    placowkę opuścisz albo w podskokach, jak szybko zdałeś sobie sprawę co
    odwinąłeś i zdążysz przed przyjazdem policji albo w kajdankach.

    Można zapytac dlaczego tak się dzieje? Ano dlatego, że bankowi się fraud
    nie opłaca dlatego aktywnie działa na rzecz bezpieczeństwa transakcji. A
    telekom nie ponosi de facto żadnej odpowiedzialności, więc działa
    adekwatnie do tego (czyli ma to w dupie).

    --
    Shrek