  • 11. Data: 2008-11-06 12:09:24
    Temat: Re: opłata za studia a fair play
    Od: mok <m...@o...eu>

    Użytkownik Szymon von Ulezalka napisał:

    > a pozniej sie dziwic ze jest nadprodukcja "magistruff"

    To się nie dziw. I najlepiej też nic nie pisz, jak nie masz nic do
    powiedzenia w tym temacie.

  • 12. Data: 2008-11-06 14:04:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mok wrote:

    > Jesteś pewien, że tak skonstruowana jest ta umowa ? Pytam, bo nie wiem.
    > Uczęszczam na studia tylko i wyłącznie dla 'papierka', więc taka umowa
    > jest dla mnie niekorzystna.

    A sądziesz, że co jest w umowie?
    Umowa sprzedaży tytułu magistra?

    > To też mnie właśnie zastanawia. Czy nieobecność może zablokować
    > możliwość wzięcia udziału w egzaminie. No pewnie może, ale czy na pewno.

    To już zależy co jest w regulaminie studiów, nie ma to nic wspólnego z
    umową o świadczenia edukacyjne.
    Regulamin uczelni lub wymagania danego przedmiotu mogą mieć np. warunek,
    że dopuszczonie do egzaminu wymaga zaliczenia ćwiczeń, a ćwiczenia nie
    zalicza się przy jakiejś tam ilości nieobecności.

    Tak miałem na pewnych ćwiczeń praktycznych, gdzie trzeba było zaliczyć
    wszystkie ćwiczenia. Przy czy zaliczenie wszystkich ćwiczeń
    niekoniecznie jest równoważne z koniecznością bycia an wszystkich zajęciach.
    Po prostu jak się nie było na swoich zajęciach, to należało szybko
    uzgodnić z którą inna grupą pojawi się deliwkent odrobić dane ćiwczenie.
    Można to było zrobić nawet przed własnymi zajęciami jak się wiedziało,
    że nie będzie się mogło przyjść, albo w następnym tygodniu.
    Niezaliczenie choćby jednego ćwiczenia automatycznie skutkowaało
    niezaliczeniem przedmiotu.

  • 13. Data: 2008-11-06 21:38:22
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mok napisal:
    > To się nie dziw. I najlepiej też nic nie pisz, jak nie masz nic do
    > powiedzenia w tym temacie.

    Alez on dobrze pisze! Ten "papierek" to certyfikat wystawiony
    przez uczelnie, ktory poswiadcza pewien minimalny poziom wiedzy.
    Bo umiejetnosci to raczej nie. A doswiadczenia to juz wcale.
    I te twoje "niekorzystane" uregulowania to obrona przed cwaniakami,
    ktorzy probuja ten certyfikat wyludzic.

    A kwestii pierwotnej: czy twoje studia sa stacjonarne, czy niestacjonarne
    oraz czy dopuszczaja zaliczenia eksternistyczne? Bo to dosc istotne
    dla rozstrzygniecia, czy nieobecnosc na zajeciach uniemozliwia
    zaliczenie przedmiotu. Kluczowe ustalenia powinny byc dostepne
    w statucie uczelni i regulaminie studiow. Ustawa nic do tego nie ma.
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2008-11-07 21:17:48
    Od: Tomek Głowacki <t...@t...o2.pl-invalid>

    witek pisze:

> [...]
    > że nie będzie się mogło przyjść, albo w następnym tygodniu.
    > Niezaliczenie choćby jednego ćwiczenia automatycznie skutkowaało

    Problem pojawia się wtedy, gdy wszystkie papiery, czy to statuty, czy
    wewnętrzne regulaminy uczelni wręcz uniemożliwiają ci zaliczenie
    jakiegoś przedmiotu ze względu na nieobecność na iluś zajęciach. Bo np.
    nie możesz być na innych zajęciach, innej grupy i zaliczyć tego, na czym
    cię nie było, nie będąc zarejestrowanym. Możesz sobie na nich być,
    owszem, ale formalnie nie dostaniesz "obecności" bo cię nie ma na
    liście. I kółko się zamyka - nie zaliczasz części praktycznej, nie
    możesz uczestniczyć w egzaminie "właściwym", za który zgodnie z np.
    punktami ECTS płacisz pełną kwotę i ... jesteś w kropce. Zawalasz
    semestr, zawalasz rok, płacisz za ponowną rejestrację na następny,
    próbujesz znowu. Tylko chyba nie o to chodzi...

    Ja sam od pewnego czasu borykam się z zupełnie formalnym problemem
    skończenia studiów ze względu na choćby regularne zmiany regulaminu
    zaliczania jakichś przedmiotów z roku na rok.. ciągle dopłacam, ciągle
    rejestruję się na coś nowego, nigdy nie będąc pewnym czy mi się uda... a
    lata lecą i leci kasa... to tak ogólnie.

    sam szukałem jakichś odgórnych regulacji takich praktyk, bo to co robią
    uczelnie, niektóre baaardzo uznane, zajmujące czołowe miejsca w
    rankingach, woła o pomstę do nieba.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 15. Data: 2008-11-07 22:17:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek Głowacki wrote:

> [...]
    > cię nie było, nie będąc zarejestrowanym. Możesz sobie na nich być,
    > owszem, ale formalnie nie dostaniesz "obecności" bo cię nie ma na

    Skoro regulamin studiów wymaga obecności na wszystkich zajęciach, to
    wymaga. I nie ma zmiłuj się. Z góry wiadomo na czym się stoi.
    Z drugiej strony nikt nie podcina gałęzi na której siedzi.
    Jeśli to jest wymóg prowadzącego, to pogadajcie "piętro wyżej" z
    dziekanem, że taki prowadzący skutecznie was zachęca do zmiany uczelni
    na inną.
    Są zajęcia, których nie powinno się opuszczać bo pewną wiedzę trzeba
    nabyć w praktyce, typu prakyczne laborki itp itd i wymóg bycia na
    wszystkich wcale nie jest dziwny.
    Ale niewiele jest takich zajęć, których nie da się powtórzyć lub
    zaliczyć z inną grupą.

    I kółko się zamyka - nie zaliczasz części praktycznej, nie
    > możesz uczestniczyć w egzaminie "właściwym", za który zgodnie z np.
    > punktami ECTS płacisz pełną kwotę i ... jesteś w kropce.

    Ale z własnej winy. Jak się podjąłeś to na zajęcia trzeba chodzić.
    Samo zapłacenie z tego obowiązku cie nie zwalnia.
    Nie wiem co tam masz w regulaminie za co płacisz. Zresztą od ładnych
    paru lat już się tym nie zajmuję, więc mogę nie być na bieżąco.
    Na pewno masz opłatę za semestr, która daje ci prawo bycia na zajęciach
    w semestrze. Nikt cię z zajęć nie ma prawa wyprosić. Czy z tego prawa
    korzystasz, czy nie, to inna sprawa.
    Jeśli masz opłaty za egzaminy, to powinieneś płacić za egzamin tylko
    wtedy kiedy masz prawo do niego przystąpić.
    Jeśli nie masz prawa przystąpić do egzaminu, to nie widzę podstaw do
    żądania opłaty za egzamin. Np. Jeśli przystąpienie do egzaminu jest
    obwarowane byciem na wszystkich zajęciach w semestrze i ty tego warunku
    nie spełniłeś to nie jesteś dopuszczony do egzaminu i nie widzę powodu,
    abyś miał za cokolwiek płacić.
    Druga sprawa ustawa o szkolnictwie wyższym wyraźnie określa za co
    uczelnie mają prawo pobierać opłaty. Jestam wyszczególniona opłata za
    powtarzanie semestru, ale nie ma opłaty za powtarzanie egzaminu i parę
    spraw sądowych o zwrot opłat za powtarzane egzaminy, bo się pierwszy
    oblało już się szykuje. Przy czym nie wsyzstkich uczelni to dotyczy.

    > Zawalasz
    > semestr, zawalasz rok, płacisz za ponowną rejestrację na następny,
    > próbujesz znowu. Tylko chyba nie o to chodzi...

    No nie oto. Gdybyś chodził to byś nie zawalił.

> [...]
    > rejestruję się na coś nowego, nigdy nie będąc pewnym czy mi się uda... a
    > lata lecą i leci kasa... to tak ogólnie.

    coś mi się wydaje, że wszyscy dookoła są winni, tylko nie ty.

    > sam szukałem jakichś odgórnych regulacji takich praktyk, bo to co robią
    > uczelnie, niektóre baaardzo uznane, zajmujące czołowe miejsca w
    > rankingach, woła o pomstę do nieba.

    Nie ma odgórnych regulacji. uczelnie mają dosyć czeroką autonomię i
    wszystko jest zawarte w regulaminie studów / statucie uczelni.
    Nic powyżej nie znajdziesz.