  • 1. Data: 2005-12-06 08:19:29
    Temat: opłata za opóźnienie
    Od: gregorw <g...@n...pl>

    Czy bank(konkretnie: HSBC) w naszej RP ma prawo umieszczać w umowie
    kredytowej zapis dotyczący opłat za opóźnienie w spłatach podając
    konkretną kwotę tj 20 zl? Nie ważne czy opóźnienie wynosi 1 dzień czy
    100 dni.
    Do tej pory w umowach kredytowych zawsze spotykałem się z odsetkami
    karnymi np ustawowych za nieterminowe spłaty, a tu nowość... Reasumując
    jeżeli rata wynosi 70 zł a opóżnienie wynosi tylko 1 dzień to HSBC
    trzeba zapłacić 90 zł.

    Gregor.

  • 2. Data: 2005-12-06 08:24:53
    Temat: Re: opłata za opóźnienie
    Od: "Vik" <v...@p...viknet.pl>

> [...]
    > karnymi np ustawowych za nieterminowe spłaty, a tu nowość... Reasumując
    > jeżeli rata wynosi 70 zł a opóżnienie wynosi tylko 1 dzień to HSBC

    mnie rowniez ten temat interesuje za brak wplaty minimalnej w pko bp za
    karte kredytowa trzeba zaplacic 50 zl, juz mi sie to zdazylo, poniewaz
    zapomnilem wplacic 4 zl za uzywanie karty i wplacilem 5 dni po terminie

    Pzdr
    Vik

  • 3. Data: 2005-12-06 08:31:00
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    gregorw napisał(a):
> [...]
    > kredytowej zapis dotyczący opłat za opóźnienie w spłatach podając
    > konkretną kwotę tj 20 zl? Nie ważne czy opóźnienie wynosi 1 dzień czy

    Nie, bo kara umowna może być zastrzeżona tylko za niewykonanie lub
    nienależyte wykonanie zobowiązania niepieniężnego, a jakby na to nie
    patrzeć spłata kredytu jest zobowiązaniem pieniężnym.

    KG

  • 4. Data: 2005-12-06 09:17:05
    Od: gregorw <g...@n...pl>

    Użytkownik kam napisał:

> [...]
    > nienależyte wykonanie zobowiązania niepieniężnego, a jakby na to nie
    > patrzeć spłata kredytu jest zobowiązaniem pieniężnym.

    Gdzie to jest napisane w kodeksie karnym / cywilnym /jakims??
    Czy gdzieś w prawie RP jest zapis że w przypadku bankowych umów
    kredytowych opłata za opóźnienie musi być naliczana od brakującej kwoty
    przy pomocy odsetk karnych np ustawowych???

  • 5. Data: 2005-12-06 10:59:13
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    "gregorw" <g...@n...pl> wrote in message
> [...]
    > kredytowych opłata za opóźnienie musi być naliczana od brakującej kwoty
    > przy pomocy odsetk karnych np ustawowych???

    kodeks cywilny
    Art. 483.

    § 1. Można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania

    lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez

    zapłatę określonej sumy (kara umowna).

    § 2. Dłużnik nie może bez zgody wierzyciela zwolnić się z zobowiązania przez

    zapłatę kary umownej.

    W,

  • 6. Data: 2005-12-06 14:13:50
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dn3i4e$npc$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:

    > Nie, bo kara umowna może być zastrzeżona tylko za niewykonanie lub
    > nienależyte wykonanie zobowiązania niepieniężnego, a jakby na to nie
    > patrzeć spłata kredytu jest zobowiązaniem pieniężnym.

    A co w takim razie może kredytobiorca, od którego bank domaga się tych 20zł?

    Renata

  • 7. Data: 2005-12-06 15:59:08
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Renata Gołębiowska napisał(a):
    > A co w takim razie może kredytobiorca, od którego bank domaga się tych 20zł?

    najlepiej - zmienić bank
    chyba że lubi atmosferę sali sądowej

    KG

  • 8. Data: 2005-12-06 21:13:55
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dn4ccl$1e7$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:

    > najlepiej - zmienić bank

    Jak już się spóźnił? To już po ptakach.
    BTW, znasz bank, który nie nalicza kary za opóźnienie w spłacie KK?

    > chyba że lubi atmosferę sali sądowej

    Rozumiem, że to jedyne wyjście, czyli w praktyce żadne.

    Renata

  • 9. Data: 2005-12-07 07:49:48
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Renata Gołębiowska napisał(a):
    > Rozumiem, że to jedyne wyjście, czyli w praktyce żadne.

    dlaczego, ja tam lubię sąd :)

    KG

  • 10. Data: 2005-12-07 12:57:42
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dn6434$qm2$1@inews.gazeta.pl>, kam wrote:

    > dlaczego, ja tam lubię sąd :)

    To polski musisz lubić szczególnie, bo zapewnia wieloletni związki.
    Pisałam już, nie" Mój mąż jest już w 5-letnim (a może 6-letnim,
    tracę rachubę) związku z władzą sądowniczą. I to wszystko za sprawą
    jednej sprawy.
    BTW, jak już związek się skończy, to poinformują nas, czy trzeba się
    samemu dowiadywać (sprawa karna, mąż pokrzywdzony)?

    Renata