  • 1. Data: 2003-01-13 08:11:13
    Temat: opieka nad dzieckiem
    Od: "Carol" <c...@p...onet.pl>

    ----- Original Message -----
    From: "Carol" <c...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.dzieci
    Sent: Sunday, January 12, 2003 2:30 PM
    Subject: opieka prawna nad dzieckiem

    Mam pytanie do specjalistów od prawa rodzinnego. Co dzieje się z dzieckiem
    w przypadku
    nagłej i niespodziewanej śmierci obojga rodziców (np wypadek samochodowy).
    Czy jeśli żyją babcie lub dziadkowie dziecko pozostaje pod ich opieką i czy
    dzieje się to "automatycznie" (tzn. czy zanim sąd przyzna im prawo do
    opieki
    dzieci nie lądują w domu dziecka lub innej placówce)? Czy sąd może
    postanowić, że wiek, stan zdrowia lub sytuacja materialna babci czy dziadka
    nie pozwala na opiekę nad dzieckiem? A jeśli tak, to czy rodzice mogą
    zabezpieczyć się jakimś aktem prawnym sporządzonym przy udziale notariusza
    osoby, której chcieliby w razie wypadku powierzyć opiekę nad swoimi
    dziećmi?
    No i wreszcie, czy osoba ta musi być blisko spokrewniona, czy też może to
    być np. para bliskich przyjaciół, którym ufamy i których podejście do
    dzieci
    znamy?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi lub wskazówki
    gdzie tych odpowiedzi szukać.

    pozdrawiam
    Karolina

  • 2. Data: 2003-01-13 08:33:31
    Temat: Re: opieka nad dzieckiem
    Od: "Emu" <E...@c...net>

> [...]
    > opieki
    > dzieci nie lądują w domu dziecka lub innej placówce)?

    -Zgodnnie z konwencją praw dziecka i pokrewnych dziecko do naturalnego
    rozwoju potrzebuje środowiska rodzinnego. Jeśli takie istnieje i chce
    sprawowac opiekę nad dzieckiem jemu się go powierza - no i jeśli ma warunki
    do tego. Pierwszenstwo do opieki nad dzieckiem mają osoby z nim
    spokrewnione. (Ust. o pomocy społecznej, kr, itd). Jeżeli nie ma dziadków,
    opiekunów, dziecko zgłasza się do tzw. pogotowia opikunczego (ostatnio modne
    rodzinne - bo i lepsze), i tam czeka do rozwiazania spraw prawnych, max. 1
    rok z przedluzeniem do 3 miesiecy. Jesli pogotowia takiego nie ma, to
    dziecko kieruje sie do krotkoterminowej, srednio lub dlugo rodziny
    zastepczej, jesli nikt taki sie nie znajdzie - pozostaje dom dziecka, ktory
    moze dziecko skierowac do adopcji.

    Czy sąd może
    > postanowić, że wiek, stan zdrowia lub sytuacja materialna babci czy
    dziadka
    > nie pozwala na opiekę nad dzieckiem?

    Tak. Mowi o tym konkretna ustawa - o różnicy wieku, warunkach bytowychb itd.
    Ale jesli babcia nawet skromnie zyje, to nie ma problemu - powierza sie jej
    dziecko w tzw. rodzine zastepcza i otrzymuje z tego tytulu środki na
    utrzymanie dziecka (srednio 790 zł - 40%), to jest tansze niz instytucja, a
    i srodowisko rodzinne.

> [...]
    notariusza
    > osoby, której chcieliby w razie wypadku powierzyć opiekę nad swoimi

    Nie ma takiej potrzeby, AUTOMATYCZNIE osoby spokrewnione maja pierwszenstwo!

    > No i wreszcie, czy osoba ta musi być blisko spokrewniona, czy też może to
    > być np. para bliskich przyjaciół, którym ufamy i których podejście do
    > dzieci > znamy?

    Moze to byc obca osoba. Osoby obce za opieke nad dzieckiem otrzymuja
    dodatkowo 10%, czyli 161 zł miesiecznie.
    Jezeli juz naprawde chcesz, a boisz sie o swoje zdrowie, mozesz to zglosic
    do sądu r.

    Mozesz sie zglosic na priv tu : l...@w...pl

  • 3. Data: 2003-01-13 08:46:17
    Temat: Odp: opieka nad dzieckiem
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Carol <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:avtsbd$4a2$...@n...onet.pl...

    art.149§2 k.r.o

> [...]
    > opiek
    > dzieci nie lądują w domu dziecka lub innej placówce)?

    tak tzn. dziecko zostaje u dziedków a sąd przeprowadza postępowanie nie
    odbierając dziadkom dziecka... dziecko nie bierze udziału w sprawie z
    reguły...

    Czy sąd może
    > postanowić, że wiek, stan zdrowia lub sytuacja materialna babci czy
    dziadka
    > nie pozwala na opiekę nad dzieckiem?

    z reguły decyzje są pozytywne chyba,że sąd stwierdziłby jakieś
    nieprawidłowości,które mogłyby ujemnie wpłynąć na małoletniego...

> [...]
    > No i wreszcie, czy osoba ta musi być blisko spokrewniona, czy też może to
    > być np. para bliskich przyjaciół, którym ufamy i których podejście do

    art. 149 § 1 k.r.o a tzn. ,że opiekunem małoletniego powinna (w tym
    konkretnym przypadku) zostać ustanowiona przede wszystkim osoba wskazana
    (np.w testamencie) przez ojca lub matka bądź przez obojga
    rodziców.Uprawnienie to przysługuje rodzicom,jeżeli nie są pozbawieni władzy
    rodzicielskiej...Osoba wskazana przez rodziców o tyle może i powinna być
    ustanowiona opiekunem, o ile jest to zgodne z dobrem małoletniego.

    Sandra

  • 4. Data: 2003-01-13 08:50:49
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Emu <E...@c...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avttj2$cko$...@a...webcorp.pl...
    > Co dzieje się z dzieckiem w przypadku nagłej i niespodziewanej śmierci
    > obojga rodziców (np wypadek samochodowy).
    > Nie ma takiej potrzeby, AUTOMATYCZNIE osoby spokrewnione maja
    pierwszenstwo!

    w sądzie nie ma automatyczności to popierwsze a uregulowana sytuacja
    małoletniego otwiera prawidlową drogę w załatwianiu spraw związanych z
    różnymi sytuacjami dziecka np. renta po zmarłych rodzicach nie może jej
    automatycznie wypłacić do rąk dziaków czy osób posrednich ...

    Sandra

  • 5. Data: 2003-01-13 08:59:25
    Od: "Emu" <E...@c...net>

    Tak, ale rzucanie artykułami to trochę inna sprawa. Są jeszcze
    badania-psycjhologiczno pedagogiczne, inne badania, wywiady środowiskowe,
    zaświadczenia itd...
    a w przypadku RZ, nadzór co pół roku.

  • 6. Data: 2003-01-13 09:05:54
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Emu <E...@c...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avtv03$d2n$...@a...webcorp.pl...
    > Tak, ale rzucanie artykułami to trochę inna sprawa. Są jeszcze
    > badania-psycjhologiczno pedagogiczne, inne badania, wywiady środowiskowe,
    > zaświadczenia itd...
    > a w przypadku RZ, nadzór co pół roku.

    to nie słuche art.opieke prawną w takich przypadkach załatwiamy bardzo
    szybko ...
    pamietaj o tym ,że tego typu sprawy wpływające do sądu rozpatrywane są w
    pierwszej kolejności i nie opowiadaj mi tu procedurze zalatwiania ...
    powiem więcej mamy sprawy kiedy zostaje tylko np. rodzenstwo jedno jest
    małoletnie a drugie ma zaledwie 18 lat ,pozostaje im mieszkanie po rodzicach
    i sąd orzeka na wniosek pełnoletniego rodzeństwa gdy jest taka potrzeba by
    opiekunem zostało to drugie a kurator wpada i ma piecze nad tą rodziną
    ...nie mówie tego na podst. kodeksu tylko faktycznie załatwianych spraw w
    sądzie ...

    Sandra

  • 7. Data: 2003-01-13 09:07:32
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

> [...]
    > Tak, ale rzucanie artykułami to trochę inna sprawa. Są jeszcze
    > badania-psycjhologiczno pedagogiczne, inne badania, wywiady środowiskowe,

    te wszystkie sytuacje jakie opisałaś mają miejsce gdy nie ma bliskiej osoby
    / praktyka /

    Sandra

  • 8. Data: 2003-01-13 09:32:25
    Od: "Emu" <E...@c...net>

    > to nie słuche art.opieke prawną w takich przypadkach załatwiamy bardzo
    > szybko ...

    Tak szybko że w katowickim babcia czeka na wnuczke już ponad dwa lata, przy
    czym jest w pełni sprawną osobą z dobrymi warunkami i dochaodami i chce
    dziecko, i nie jest stara. Rzeczywiście szybko!

    > pamietaj o tym ,że tego typu sprawy wpływające do sądu rozpatrywane są w
    > pierwszej kolejności

    nie plec bajek - poczytaj sobie raport choćby NIK,

  • 9. Data: 2003-01-13 09:32:45
    Od: "Emu" <E...@c...net>

    > te wszystkie sytuacje jakie opisałaś mają miejsce gdy nie ma bliskiej
    osoby
    > / praktyka /

    dokładnie!

  • 10. Data: 2003-01-13 09:52:53
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Emu <E...@c...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avu0up$duj$...@a...webcorp.pl...

> [...]
    > dziecko, i nie jest stara. Rzeczywiście szybko!

    > nie plec bajek - poczytaj sobie raport choćby NIK,
    a ten raport to niekiedy sufitówka ...co ty możesz wiedzieć

    Wrocław to nie katowice i bzdury ty mówisz ...

    Sandra