  • 1. Data: 2008-10-26 15:24:38
    Temat: odpowiedzialność za antenę TV SAT ?
    Od: l...@v...pl

    Waszym zdaniem, jako właściciel zainstalowanej anteny TV SAT na balustradzie
    balkonu odpowiadam za szkodę wyrządzoną w związku z tym faktem, oczywiście w
    różnych stanach faktycznych:

    1. źle zamontowana spada na auto sąsiada i je uszkadza
    2. dobrze zamontowana odrywa się na skutek nawałnicy deszczowej i uszkadza auto

    Jak jest podstawa odpowiedzialności waszym zdaniem w przypadku 1 i 2 ?
    Art 433 kc
    Art 415 kc

    Pytam albowiem moja spółdzielnia zmusza mnie do podpisania oświadczenia
    następującej treści. Czy aby nie jest to nieuzasadniona próba wprowadzenia,
    nowej podstawy odpowiedzialności na zasadzie ryzyka ? czy można tak zrobić ?
    Trochę to paranoiczne, bo za skutki siły wyższej odpowiadać będę musiał ja.

    Ja ............................... zamieszkały w Częstochowie przy
    ulicy ............................ oświadczam,że antena
    satelitarna/internetowa została zamontowana przeze mnie na elewacji
    budynku w sposób nie stwarzający zagrożenia dla osób postronnych i
    nie powodujący uszkodzeń elewacji.Biorę pełną odpowiedzialność za
    wszelkie zdarzenia wynikłe w trakcie eksploatacji anteny a w
    szczególności:
    uszkodzenia elewacji,ewentualne szkody spowodowane oderwaniem się
    anteny np.podczas wichur,nawałnic itp. i zobowiązuje sie do
    usunięcia szkód na własny koszt.

  • 2. Data: 2008-10-26 15:37:32
    Temat: Re: odpowiedzialność za antenę TV SAT ?
    Od: "Maciek C" <m...@o...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > uszkodzenia elewacji,ewentualne szkody spowodowane oderwaniem się
    > anteny np.podczas wichur,nawałnic itp. i zobowiązuje sie do

    heheh, hutnik? :)

    Maciej C

  • 3. Data: 2008-10-26 15:39:17
    Od: l...@v...pl

    > heheh, hutnik? :)
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Maciej C

    Widzę, że kolega zorientowany, na prv z chęcią porozmawiam bo chcę im nosa
    utrzeć za takie nonszalanckie podchodzenie do przepisów i lokatorów - choć
    szczerze mówić nie zaliczam się na szczęście do grona osób mieszkających pod RSM
    "H".
    7902302gg

  • 4. Data: 2008-10-26 16:45:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości

    Co to znaczy "zmusza"? Bo zmuszanie kogoś do czegoś, jest samo w sobie
    przestępstwem, o ile nie ma uzasadnienia w przepisach prawa.

  • 5. Data: 2008-10-26 17:37:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    l...@v...pl wrote:

    > 2. dobrze zamontowana odrywa się na skutek nawałnicy deszczowej i uszkadza auto
    skoro, sie urywa to znaczy, ze była źle zamontowana.
    tak czy siak i tak odpowiesz ty, bo to twoja antena i ty jestes za jej
    montaz odpowiedzialny.

  • 6. Data: 2008-10-26 19:07:11
    Od: l...@v...pl

    PRZYPOMNĘ PYTANIE:
    - na jakiej podstawie odpowiada właściciel anteny TV SAT w przypadku:
    a) urwania się anteny poprawnie zamontowanej na skutek SIŁY WYŻSZEJ ?
    b) urwania się anteny źle zamontowanej (bez wystąpienia siły wyższej) ?

    Czy są to przepisy Kodeksu Cywilnego ?

    Pytam albowiem moja spółdzielnia jest zdania, iż abym odpowiadał muszę podpisać
    oświadczenie.

[...]

    MOJE UWAGI
    Wg. mnie nie można przypisać mi winy z 415 k.c. bo montaż wykonany został
    zgodnie ze sztuką (zakładamy to), zatem moim zdaniem odpowiedzialność na
    zasadzie winy przy sile wyższej nie wchodzi w grę, bo nie ponoszę winy w tym, że
    anomalia pogodowa wystąpiła i np. urwała mi balkon z anteną

    Jeśli chodzi o 433 k.c. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, również przy VIS
    MAIOR jestem zwolniony, "Za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem, wylaniem lub
    spadnięciem jakiegokolwiek przedmiotu z pomieszczenia jest odpowiedzialny ten,
    kto pomieszczenie zajmuje, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo
    wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą zajmujący
    pomieszczenie nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu nie mógł zapobiec."

    Zatem w przypadku SIŁY WYŻSZEJ - jeśli nie przypisze mi się winy, nie odpowiadam
    na zasadzie ryzyka. Jak więc traktować OŚWIADCZENIE jakie teoretycznie mogę
    złożyć w spółdzielni ?

    Moim zdaniem spółdzielnia chce wprowadzić pozakodeksową odpowiedzialność na
    zasadzie ryzyka - odpowiedzialność "za pogodę" czy można to zrobić poza ustawą i
    nie w ramach umowy - bo spółdzielnia nie umawia się, że odpowiadam na podstawie
    oświadczenia tylko względem jej majątku ale względem wszystkich osób !!!