  • 51. Data: 2024-07-08 22:39:46
    Temat: Re: obostrzenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2024 o 06:45, A. Filip pisze:

    > A nie tego że dla chorób zakaźnych przenoszonych drogą kropelkową
    > (kropeleczki cieczy w powietrzu) robi różnice to że jak jest gorąco to
    > kropelki szybciej odparowują a intensywniejsze wietrzenie pomieszczeń
    > zamkniętych w sezonie grzewczym kosztuje?

    Coś w tym stylu - jak jest "zimna i pada" to jest więcej zakażeń co
    widać na wykresach. Natomiast Kviat mówi, że ten wirus "rośnie" bo lubi
    lato. NIe ma za bardzo mechanizmu żeby tak było - natomiast jest prosty
    - jest nowy i nie mamy jeszcze na niego odporności.

    > AFAIR były (lokalne) skoki zakażeń kowida które mogły wyglądać na taki
    > efekt chłodzenia pomieszczeń (klimatyzacji) jaki wydaje się mieć
    > ogrzewanie. Będą gorące lata, będzie więcej+ klimatyzacji w Polsce to
    > może będzie "kowid latem" (nie incydentalnie) i letni sezon grypowy.

    Klima wysusza powietrze, więc nie. W biurowcach (nie klimakonwektorach i
    splitach a centralach) się je dodatkowo nawilża z powrotem, ale nie
    powyżej normy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 52. Data: 2024-07-08 22:42:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Już najprędzej piewsze pchodna, ale to też nie będzie adekwatne do
    > kwestionowanej tezy.

    Pochodna nie - bo mówi tylko o wzrości i spadku i mogą to być niewiele
    znaczące fluktuacje. Potrzebne liczby bezwzględne.

    > Możesz mnie przekonać jak znajdziesz szczegółowe dane, bo z tych
    > wykresów to niewiele widać co działo się na samym poczatku. Jest jakiś
    > arkusz z danymi liczbowymi miesiąc po miesiącu?

    Zapewne jest. Ale po co, jak gołym okiem widać, że o dwa, trzy rzędy
    wielości jest na jesieni i wiosnę (zimno i pada).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 53. Data: 2024-07-08 22:43:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2024 o 13:35, n...@o...pl pisze:

    > Prawdziwy tępy szur zawsze przyczepi się tylko do JEDNEGO zdania. Więcej no
    > wolno!

    Bo akurat to jedno wypluł z siebie pierwszy naukofiec Polski, więc z tym
    akurt dyskutujemy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 54. Data: 2024-07-08 22:44:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Stwierdzenie, że lubią lato nie ma się MZ nijak do szczytu zachorowań.

    Skoro lubi to powinno być to widać na wykresach. Skoro w lato są minima,
    to jednak widać niespecjalnie lubi.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 55. Data: 2024-07-08 23:11:58
    Od: n...@o...pl

    Shrek <...@w...pl> napisał(-a):

    > Bo akurat to jedno wypluł z siebie pierwszy naukofiec Polski, więc z tym
    > akurt dyskutujemy.

    Z jednym zdaniem? Mocne, takie konfiarskie.

  • 56. Data: 2024-07-08 23:12:19
    Od: n...@o...pl

    Shrek <...@w...pl> napisał(-a):

    > Skoro lubi to powinno być to widać na wykresach. Skoro w lato są minima,
    > to jednak widać niespecjalnie lubi.

    A gdzie komentarz do mojego wykresu "grypowego"?

  • 57. Data: 2024-07-08 23:25:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ale ja tego nie kontestuję :)

    Ale kwiat z naczelnym naukofcem już tak.

    > Szczyt zachorowań przypada na zimę (m.in.). A kiedy zaczyna rosnąć
    > liczba zachorowań?

    Na jesieni - jak robi się zimno i wilgotno.

    > Masz pewną sytuację równowagową i nagle zaczyna
    > wzrastać ilość infekcji. To nie następuje w grudbiu czy listopadzie a
    > dużo wcześbiej. Być może wirusy grypy też lubią lato :)

    NIe lubią. I nawet wiadomo czemu.

    > To może wynikać
    > z różnych rzeczy. Podałem jako przykład zachowania socjalne. Może też
    > rosnąć gdzieś późnym latem z jakiś powodów biologiczno-fizjologicznych
    > (mniej słońca, mniej owoców, większe różnice temperatur etc.).

    Robi się po prostu zimniej i wilgotniej, więc wirusy dłużej utrzymują
    się "żywe" w powietrzu. Przecież to nie jest tajemnica.

    > Nie da się, ale można pospekulować ot choćby w sposób, który podałem.

    Zawsze można spekulować, natomiast dane pokazują, że im chłodniej tum
    więcej zachorowań. Więc nie mówmy że jak wirus "lubi jak się lato
    konczy" to znaczy że "lubi lato". Wręcz przeciwnie.

    > Nie ma w tym logiki, że jak jest cieplej to ludzie się chętniej gromadzą
    > i podróżują?

    Jest, natomiast sumarycznie jest spadek, bo inne czynniki są
    istotniejsze. Samo przemieszczanie się nie ma specjalnie znaczenia jak
    wirus jest endemiczny i jest w miarę równomiernie wszędzie. Ilość
    kontaktów tak. Ale czy w lato jest ich istotnie więcej? Do rodziny i do
    pracy chodzisz tak samo. Do knajp może częściej ale za to znacznie
    więcej kontaktów masz na otwartej przestrzeni. Można gdybać, ale fakt
    jest taki, że w sezonie "zimowym" masz trzy rzędy wielkości zachorowań
    więcej. Z tym nie da się dyskutować.

    > Ja się na tym nie znam, ale protestuję aby dawać szczyt zachorowań jako
    > wyznacznik tego, co spowodowało początkowy wzrost infekcji.

    Ale ja z tym nie dyskutuję. To nie ma absolutnie znaczenia dla tego
    kiedy jest "fala" a co za tym idzie sezon.

    > Jesli chcesz udowodnić tezę, że "lubią lato" jest
    > głupim stwierdzeniem, to nie możesz MZ badać szczyt zachorowań, a
    > związek przyczynowo skutkowy tego szczytu z tym, co go de facto
    > spowodowało.

    Związek przyczynowo-skutkowy jest znany nie od wczoraj - im cieplej i
    suszej ty szybciej wirusy "giną" (bo jest dyskusyjne czy żyją) w
    powietrzu. Na to nakładają się nowe szczepy na które jesteśmy miej
    odporni, ale to nie ma wiele wspólnego z sezonem (jeśli już to raczej
    będą się pojawiać w sezonie ale nie na początku - więcej przypadków,
    łatwiej o mutację).

    > Ale dlaczego nie możesz poczekac paru lat, jak już będzie coś więcej
    > wiadomo? :)

    Dlatego, że spec od wirusa nie czekał. Zresztą to widać. Przez analogię
    - dlaczego z określeniem skuteczności szczepionki nie czekamy 10 lat:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 58. Data: 2024-07-08 23:53:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2024 o 23:12, n...@o...pl pisze:

    > A gdzie komentarz do mojego wykresu "grypowego"?

    Był, ale masz jeszcze raz

    https://wwwold.pzh.gov.pl/oldpage/epimeld/grypa/Ryc_
    4.jpg

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 59. Data: 2024-07-09 00:06:21
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.07.2024 o 22:39, Shrek pisze:

    > Natomiast Kviat mówi, że ten wirus "rośnie" bo lubi
    > lato. NIe ma za bardzo mechanizmu żeby tak było - natomiast jest prosty
    > - jest nowy i nie mamy jeszcze na niego odporności.

    Ręce i nogi opadają.
    Weź może poczytaj coś na ten temat zanim coś napiszesz.
    Zaczynam podejrzewać, że lubisz się kompromitować tak samo jak
    specjalista od cyberbezpieczeństwa. Brnięcie w absurdy do upadłego to
    chyba jakieś hobby...

    A szury miały rację.
    Piotr

  • 60. Data: 2024-07-09 00:18:36
    Od: PD <p...@g...pl>

> [...]

    > lato. NIe ma za bardzo mechanizmu żeby tak było - natomiast jest prosty
    > - jest nowy i nie mamy jeszcze na niego odporności.

    Eee noo - łejt. Starasz się przepchać z kategorii mało prawdopodobne do
    niemożliwe. Mechanizm jak najbardziej jest. Polega on na tym, że mutacje
    wirusa mają szansę na dominację wtedy, gdy są odporne na to co rodziców
    wykańcza. Gdybyś był koronawirusem i bozia by rozdawała odporność, to
    brał byś odporność na szczepionkę czy na "lato"? Tym bardziej, że jak
    wiadomo szczepionki nie działają ;P

    PD