  • 41. Data: 2024-07-08 05:58:44
    Temat: Re: obostrzenia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Grypę uważamy za sezonową, bo przetworzylismy juz tyle jej sezonów, że
    > mozemy to stwierdzić z zadawalającym przekonaniem. Niczego podobnego nie
    > możemy MZ powiedzieć o kowidzie, gdzie wszystkie dane to 3 lata, w
    > pierwszym bez szczepionek za to z lockdownami, drugim ze szczepionkami i
    > ograniczeniami, trzeci, ze szczepionkami i puszczone na żywioł. Poczekaj
    > z 5 kolejnych lat, może okaże sie, ze masz rację.

    To nie jest pierwszy znany nam koronawirus. Koronawirusy są sezonowe,
    dane pokazują że nowy jest również sezonowy. W związku z czym po prostu
    można stwierdzić, że ten jak każdy inny jest sezonowy - jak bardzo
    chcesz to można wyznaczyć przedział ufności na 95%:P

    Skuteczność szczepień potrafimy ocenić mimo że to dopiero trzy lata (z
    przedziałem ufności 95% i co ciekawe się często nie pokrywa;) a z
    sezonowością sobie nie możnemy poradzić:P

    > Poza tym jakie to ma w ogóle znaczenie czy kowid i grypa są sezonowe?

    No takie, że najwyraźniej pierwszy polski naukowiec od kowida nie wie
    kiedy przypada sezon. W tym właśnie problem, że koleś pieprzy od rzeczy
    i nawet się nie zastanawia, że dowolny szur go skasuje. Facet ośmiesza
    naukę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 42. Data: 2024-07-08 06:00:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie znam się na tym, ale jako laikowi przyszła mi do głowy taka rzecz.
    > Może to nie jest kwestia preferencji naszego wirusa co do pory roku, a
    > konsekwencja tego, że latem jeździmy na wakacje i jest większa szansa na
    > przewiezienie tego wirusa.

    To jest po prostu kwestia tego, że na nowy szczep nasza odporność jest
    mniej skuteczna.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 43. Data: 2024-07-08 06:02:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Dlaczego akurat "szczyt"?

    Dlatego że najlatwiej określić. Ale może być też całka pod krzywą:P

    > Dla mnie z tych wykresów wynika, że w ciągu roku (2020-2023) były zwykle
    > dwa okresy, gdzie rosła liczba zakażeń. Jeden z nich był jak robiło sie
    > juz cieplej. Kolejny, na późnej jesieni/zimie.

    Tak - zwykle gdzieś w okolicach listopada, drugi marca. Lato?;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 44. Data: 2024-07-08 07:01:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Nie. Natomiast dalej grypa jest chorobą sezonową.

    Ale ja tego nie kontestuję :)

    >>> https://www.worldometers.info/coronavirus/country/po
    land/#graph-cases-daily

    > Marcin - naprawdę - nie widzisz w tych wykresach wyraźnej zależności że
    > sezon przypada w zimę? Zresztą jak w innych koronawirusach.

    Szczyt zachorowań przypada na zimę (m.in.). A kiedy zaczyna rosnąć
    liczba zachorowań? Masz pewną sytuację równowagową i nagle zaczyna
    wzrastać ilość infekcji. To nie następuje w grudbiu czy listopadzie a
    dużo wcześbiej. Być może wirusy grypy też lubią lato :) To może wynikać
    z różnych rzeczy. Podałem jako przykład zachowania socjalne. Może też
    rosnąć gdzieś późnym latem z jakiś powodów biologiczno-fizjologicznych
    (mniej słońca, mniej owoców, większe różnice temperatur etc.).

    > Jest figurą retoryczną wziętą z d4. Jeśli na podstawie danych jakie
    > obcnie mamy nie da się ponoć określić że "wirus lubi zimę" to z penością
    > już nie da się określić że lubi lato.

    Nie da się, ale można pospekulować ot choćby w sposób, który podałem.
    Nie ma w tym logiki, że jak jest cieplej to ludzie się chętniej gromadzą
    i podróżują?

    > Na tym polega że potem "szury miały rację". Masz wykresy gdzie szczyty
    > przypadają w zimę (o kilka rzędów wielkości), masz doświadczenie że
    > koronowirusy (przecież to nie jest pierwszy na świecie) są w Polsce
    > chorobą sezonową i co - szur mówi - to jest choroba sezonowa a naczelny
    > specjalista polski - "wirus lubi lato". A potem zdziwienie że szury
    > miały rację a grześkowiak kolejny raz pierdolił trzy po trzy.

    Ja się na tym nie znam, ale protestuję aby dawać szczyt zachorowań jako
    wyznacznik tego, co spowodowało początkowy wzrost infekcji. Ad absurdum
    (przez porównanie, nie logikę), czy naprawa kompozytów lotniczych na
    wolnym powietrzu mierzona późniejszą ilością usterek tych kompozytów
    będzie zaleznością sezonową czy nie? Samoloty będą ulegac awarii w
    różnych porach roku. Jesli chcesz udowodnić tezę, że "lubią lato" jest
    głupim stwierdzeniem, to nie możesz MZ badać szczyt zachorowań, a
    związek przyczynowo skutkowy tego szczytu z tym, co go de facto
    spowodowało.

    > Nie postawiłem takiej tezy. Po prostu wszystkie tego typy wirusy (grypy,
    > koronawirust, rinowirusy mają wsólny punkt - powodują "przeziębienie" i
    > mają wyraźny sezon. Naprawdę nie ma co wyważać otwartych drzwi.

    Ale dlaczego nie możesz poczekac paru lat, jak już będzie coś więcej
    wiadomo? :)

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2024-07-08 07:07:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > kiedy przypada sezon. W tym właśnie problem, że koleś pieprzy od rzeczy
    > i nawet się nie zastanawia, że dowolny szur go skasuje. Facet ośmiesza

    Stwierdzenie, że lubią lato nie ma się MZ nijak do szczytu zachorowań.

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2024-07-08 07:10:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Dlatego że najlatwiej określić. Ale może być też całka pod krzywą:P

    Już najprędzej piewsze pchodna, ale to też nie będzie adekwatne do
    kwestionowanej tezy.

    > Tak - zwykle gdzieś w okolicach listopada, drugi marca. Lato?;)

    Możesz mnie przekonać jak znajdziesz szczegółowe dane, bo z tych
    wykresów to niewiele widać co działo się na samym poczatku. Jest jakiś
    arkusz z danymi liczbowymi miesiąc po miesiącu?

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2024-07-08 11:49:30
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 6 Jul 2024 06:56:03 +0200, Shrek napisał(a):

    > Obostrzenia może i były bezprawne ale mialy solidne naukowe podstawy.

    Na pl.rec.gory był kiedyś jeden Lech, który budził powszechną wesołość bo
    latami, przynajmniej raz na dwa tygodnie, wrzucał wątki o mafii
    przewodnickiej, która oblała go na egzaminie w Lwówku Śląskim.

    Byłbym skłonny zacząć wierzyć w reinkarnację, ale Lech prezentował jednak
    bez porównania wyższy poziom ogłady i szeroko rozumianej kultury osobistej
    tudzież sposobu argumentacji, więc chyba jednak nie jesteś jego kolejnym
    wcieleniem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Stefan Kisielewski

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 48. Data: 2024-07-08 13:14:47
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.07.2024 o 05:30, Shrek pisze:

    > I co z tego że wiadomo? Dzięki temu będzie mniej zakażeń?

    > Oczywiście że tak właśnie działa. Odpornośc nabyta na poprzednie szczepy
    > działa słabiej na nowe. Ty naprawdę chcesz podważać podstawy?

    Nadal nie rozumiesz.
    Na jedne nowe działa lepiej, a na inne nowe słabiej.
    Ta odmiana, na którą działa słabiej, zaczyna dominować nad pozostałymi.
    Więc to nie jest tak, że na _wszystkie_ nowe odmiany działa słabiej.

    A szury miały rację.
    Piotr

  • 49. Data: 2024-07-08 13:35:23
    Od: n...@o...pl

    Shrek <...@w...pl> napisał(-a):

> [...]
    /kp-3-covid-variant-symptoms-cdc-data/74316588007/

    > No i gdzie tu koronawirus lubi lato?

    Prawdziwy tępy szur zawsze przyczepi się tylko do JEDNEGO zdania. Więcej no
    wolno!

    PS. A gdzie mem z tiktoka do kompletu?

  • 50. Data: 2024-07-08 21:12:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.07.2024 o 13:14, Kviat pisze:

    > Nadal nie rozumiesz.
    > Na jedne nowe działa lepiej, a na inne nowe słabiej.

    Na stare dziła lepiej bo na nie była robiona, na nowe gorej bo na nie
    nie była robiona. Koniec tematu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!