  • 1. Data: 2008-08-11 06:09:33
    Temat: obniżone premie
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Witam,
    Mam trudną sytuację w pracy. Jeśli kogoś interesuje więcej faktów,
    odsyłam do wątku "mobing?" z 30 czerwca. Tu podam jedynie ostatni
    epizod. Tuż przed wyjściem z firmy, na pożegnanie od szefowej
    usłyszałem, że mam zabrać komórkę (prywatną) i odbierać, jak będą mieli
    jakieś sprawy. Na moje pytanie o koszty rozmowy z zagranicy usłyszałem,
    że na pewno nie będą wielkie, a poza tym koszty obcięcia premii będą
    jeszcze większe.
    Z pracy dzwonili trzykrotnie. Telefonów nie odebrałem, co spowodowało
    pretensje przełożonych po moim powrocie. Premię obcięli za czerwiec, a
    potem również za lipiec (urlop miałem od 1 do 15 lipca).
    W trakcie urlopu mieliśmy sporą kontrolę. To z jej powodu nie chcieli
    mnie puścić, mimo podpisania wcześniej urlopu. Najciekawsze jest jednak
    to, że na pytanie dyrektorki całego pionu, dlaczego mnie nie ma (jestem
    odpowiedzialny za kilka kluczowych spraw), kierownictwo mojego działu
    powiedziało, że jestem zbyt wyszczekany, żeby rozmawiać z kontrolerami.
    Osoba przełożona wystawia comiesięczną ocenę. Na jej podstawie, za
    pomocą odpowiedniego wzoru, ustalana jest wysokość comiesięcznej premii.
    Próbowałem więc dowiedzieć się o przyczyny jej obcięcia. Za pierwszym
    razem usłyszałem od szefowej, że teraz je śniadanie, za drugim była
    zajęta. Powiedziała, że pamięta o mnie i jeszcze porozmawiamy.
    Najwidoczniej dużo je albo pracuje, bo rozmowy nigdy nie było.
    Pozostaje mi tylko domyślać się przyczyn. W przypadku premii czerwcowej
    zapewne było to osobliwe mobilizowanie załogi do większego wysiłku (w
    związku ze zbliżającą się kontrolą). W przypadku premii lipcowej,
    prawdopodobnie było to ukaranie za brak kontaktu.
    Niemniej, nie lubię pozostawać w sferze domysłów. Jak wyegzekwować od
    przełożonego podanie przyczyn owych not? Czy wolno mi się odwołać, np.
    prosząc o podanie źle wykonanych zadań i ich skutków?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-08-11 06:37:15
    Temat: Re: obniżone premie
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał

    Tobie nie jest potrzebna porada prawna tylko życiowa :)
    Bo w aspekcie prawnym trzeba by się zagłębić w wasze regulaminy
    pracy, płacy, premiowania itp. potem pojawiłyby się problemy
    dowodowe - dużo ambarasu a perspektywa niejasna. A właściwie
    im dalej poszedłbyś tą ścieżką tym byłoby gorzej.
    Najwyraźniej nie jesteś tam traktowany poważnie i to mimo że
    "jesteś odpowiedzialny za kilka kluczowych spraw". Lubisz pchać
    się tam gdzie ciebie nie chcą? Nawet jak tym razem udowodnisz
    swoją rację to w dłuższej perspektywie i tak nic dobrego z tego
    nie będzie. Może po prostu szukaj lepszego pracowadcy?

  • 3. Data: 2008-08-11 06:38:21
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > jakieś sprawy. Na moje pytanie o koszty rozmowy z zagranicy usłyszałem,
    > że na pewno nie będą wielkie, a poza tym koszty obcięcia premii będą

    stary,jak Ci nie odpowiada praca to ja poprostu zmieniasz. Nie mieszkamy w
    kraju gdzie niemozna znalezc innej pracy.

    Nie pasi to juz Cie nie ma. Podejrzewam jednak, ze cos Cie musi trzymac
    skoro jeszcze tam pracujesz. Pewnie duzo zarabiasz i u konkurencji tyle nie
    dostaniesz ?? Nie dziw sie zatem, ze pracodawca wymaga aby mogl sie czasami
    do Ciebie dodzwonic (nawet na wakacjach) skoro jestes kluczowym pracownikiem
    odpowiedzialnym za jakies wazne rzeczy.

    A z drugiej strony to dupa jestes bo zawsze mogles sobie tydzien przed
    urlopem zapisac pewne kwestie i odsylac ich do zapisanego pamietnika albo
    wyznaczyc osobe ktora bylaby zaznajopmiona z tematem. Jezeli instrukcja
    bylaby dobrze napisana to by nie dzwonili. W sensie im lepiej napisana tym
    mniej telefonow.

    Icek

  • 4. Data: 2008-08-11 10:53:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g7ol2v$otq$1@inews.gazeta.pl Maurycy Menke
    <g...@p...pl> pisze:

    > Tuż przed wyjściem z firmy, na pożegnanie od szefowej usłyszałem, że mam
    > zabrać komórkę (prywatną) i odbierać, jak będą mieli jakieś sprawy.
    Nie szkodzi. Niech sobie gada.

    > Na moje pytanie o koszty rozmowy z zagranicy usłyszałem, że na pewno nie
    > będą wielkie, a poza tym koszty obcięcia premii będą jeszcze większe.
    Trzeba było poprosić o wydanie na piśmie polecenia regulującego jak masz
    korzystać ze swojej własności.
    Najlepiej też na piśmie. ;))

    > Z pracy dzwonili trzykrotnie. Telefonów nie odebrałem, co spowodowało
    > pretensje przełożonych po moim powrocie.
    Trzeba było odesłać na drzewo. A w ogóle to zmienić numer (wiem, że bywa
    kłopotliwe) i wyciągnąć wnioski - czyli nie podawać go byle komu.

    > Premię obcięli za czerwiec, a potem również za lipiec (urlop miałem od 1
    > do 15 lipca).
    Moim zdaniem nawiązując stosunek pracy należy brać pod uwagę _wyłącznie_ te
    składniki wynagrodzenia, które są _pewne_ i na nie się nastawiać.
    Wszelkie uznaniówki, nagrody itp. "motywacyjne" ochłapy zależne od układów
    czy widzimisię pracodawcy czy innego kierowniczyny będą to będą, nie - to
    nie.
    Nie ma sensu liczyć na kasę, która zależy od oceny jakiegoś dupka.

> [...]
    > Najwidoczniej dużo je albo pracuje, bo rozmowy nigdy nie było.
    > Pozostaje mi tylko domyślać się przyczyn.
    Niekoniecznie. Skoro istnieją jakieś zasady ustalania wysokości premii to
    należało wystąpić na piśmie o udostępnienie dokumentacji obowiązkowo
    prowadzonej przez pracodawcę (na mocy KP) celem ustalenia prawidłowego
    wynagrodzenia.

> [...]
    > załogi do większego wysiłku (w związku ze zbliżającą się kontrolą). W
    > przypadku premii lipcowej, prawdopodobnie było to ukaranie za brak
    J.w.

    > Niemniej, nie lubię pozostawać w sferze domysłów. Jak wyegzekwować od
    > przełożonego podanie przyczyn owych not? Czy wolno mi się odwołać, np.
    > prosząc o podanie źle wykonanych zadań i ich skutków?
    Po pierwsze nic na gębę, wszystko na piśmie.
    Po drugie - nie proś, nie odwołuj się lecz żądaj. Potem się zobaczy.

    Wiele z tego co opisałeś zależy, jak już tu wskazano - od regulaminów,
    ustaleń umownych. Kwestia - na ile zgodnych z prawem i na ile precyzyjnych.
    Może warto pomyśleć o (także już sugerowanym) kopniaku dla pracodawcy?
    Oczywiście po rozwiązaniu spornych kwestii, bo inaczej to ucieczka.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-08-11 13:28:27
    Od: Bastek <b...@S...interia.pl>

    [cut]

    Pracowalem kiedys w takiej firmie. Niestety, wlasnie to wygladalo tak,
    ze "pani" dyrektor dzialu byla zona wiceprezesa, ktory nie bardzo sie
    lubil z prezesem, a ja bylem protegowanym prezesa. Jezeli pracownik
    lekko mowiac bez wazelinki wchodzil to mial oczywiscie wysokie notki,
    chociaz g...o umial, a ten co uzywal glowy do pracy mial tyle ile sie
    nie kompetentnej pani dyrektor ubzduralo w danym miesiacu.
    Zycze jak najszybszej zmiany pracodawcy.

    Pozdr.
    Bastek

  • 6. Data: 2008-08-11 14:30:19
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Użytkownik Alek napisał:
> [...]
    > swoją rację to w dłuższej perspektywie i tak nic dobrego z tego
    > nie będzie. Może po prostu szukaj lepszego pracowadcy?

    Miałem nadzieję, że jest ogólny przepis nakazujący jawność oceny
    pracowniczej. Zamierzam bardziej pociągnąć przełożonych za pomocą
    oficjalnych pism. Wiem jednak, że będzie się to wiązać z
    nieprzyjemnościami, dlatego z takim postępowaniem poczekam do odejścia.
    Jeśli zaś chodzi o kwestie zmiany pracy, to w mojej branży i mieście
    jest to dość trudne. Podaż pracowników jest duża, a miejsc pracy - mała.

  • 7. Data: 2008-08-11 14:43:10
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Użytkownik Icek napisał:
    > stary,jak Ci nie odpowiada praca to ja poprostu zmieniasz. Nie mieszkamy w
    > kraju gdzie niemozna znalezc innej pracy.

    Nie jest to tak łatwe, jakby się wydawało.

> [...]
    > do Ciebie dodzwonic (nawet na wakacjach) skoro jestes kluczowym pracownikiem

    Zgadza się, moja firma płaci chyba najwięcej i jest największa w
    okolicy. Do tego co roku na rynek wysypuje się kilkuset bezrobotnych
    absolwentów uczelni, więc na braki w kadrach nie mogą narzekać.

> [...]
    > bylaby dobrze napisana to by nie dzwonili. W sensie im lepiej napisana tym

    Nie jestem. Miesiąc wcześniej zacząłem przekazywać obowiązki. Ów
    pamiętnik prowadzę od prawie 2 lat. Niezależnie od jakości tak
    utworzonego pliku zawsze może pojawić się coś nieprzewidzianego, więc
    dzwonienie jest do zrozumienia. Niestety nie do przyjęcia jest takie
    postępowanie - mogli przecież dać mi komórkę służbową. Nie do pominięcia
    jest też wspomniane traktowanie podwładnego.

  • 8. Data: 2008-08-11 15:12:29
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Jeśli zaś chodzi o kwestie zmiany pracy, to w mojej branży i mieście
    > jest to dość trudne. Podaż pracowników jest duża, a miejsc pracy - mała.

    No jak ja bym nie dojeżdżał 40 km do pracy do bym co najwyżej w markecie chemię mógł
    wykładać lub listonoszem zostać. Na szczęście dojeżdżam i na szczęście nieźle
    zarabiam.

    *piotr'ek*

  • 9. Data: 2008-08-11 17:38:28
    Od: "P^L^B" <P^L^B@gmail.com>

    Czytam to i nie rozumiem. Idź do tej szefowej i powiedz że nie wyjdziesz jak
    nie dostaniesz na piśmie decyzji o obcięciu premi. Potem poszukaj sobie
    lepszej pracy, pierdolnij drzwiami na odchodnym i luz...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2008-08-11 20:31:38
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Nie jest to tak łatwe, jakby się wydawało.

    to szanuj obecna prace, badz fair w stosunku do pracodawcy. Takjak
    przedmowca napisal, rada potrzebna jest zyciowa a nie prawna

    > Zgadza się, moja firma płaci chyba najwięcej i jest największa w
    > okolicy. Do tego co roku na rynek wysypuje się kilkuset bezrobotnych
    > absolwentów uczelni, więc na braki w kadrach nie mogą narzekać.

    no to co? o co chodzi? Chcialbys wypoczety z pracy wychodzic ? To musisz sie
    w jakims urzedzie zatrudnic. Jak bedziesz wracal to wypoczety i po
    przeczytanej gazecie.

    Icek