  • 11. Data: 2008-02-07 20:18:25
    Temat: Re: nowy język obcy do wyboru na maturze.
    Od: "Kenny" <kenny333[nasz przodek]o2.pl>

    Abu wrote:

    | Co rozumiesz pod pojęciem oddziału? Chodzi o co najmniej jedną klasę?
    | Ile to uczniów?

    Tak, jedna klasa; ile osob? Nie pamietam.
    Byc moze nawet obojetnie ile (tylko ponizej ilus, chyba 24 osob, nie bedzie
    podzialu na grupy na zadnym przedmiocie), a reszta zalezy juz od tego jak
    dyr. rozdysponuje etaty.

    Swobodnie mozesz uderzac do dyrektora; o Ci dokladniej wyluszczy zasady
    tworzenia klasy i arkusza orgnizacyjnego na dany rok.

    Bedzie jeszcze potrzebowal zgody organu prowadzacego przy zatwierdzaniu
    akrusza na dany rok (a co za tym idzie, zgody na taki przedmiot), ale to juz
    z reguly formalnosc (jesli dyr jest dobry w tym co robi :)

    Pamietaj ze bedzie tez musial miec z czego zaplacic nauczycielom prowadzacym
    ten przedmiot, wiec w 100% zalezy tu wszystko od jego checi i zdolnosci
    przesuwania godzin miedzy przedmiotami oraz uzyskiwania kasy na dodatkowe
    godziny (a tu ma rozne mozliwosci - wyżebranie od organu prowadzacego czyli
    gminy, wyciułanie z kasy szkoly, np przeznaczenie na to tzw godzin
    dyrektorskich, oplacenie tych godzin przez rodzicow...).

    --
    Wojtek
    Pozdrowienia

  • 12. Data: 2008-02-07 20:22:52
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Tristan pisze:
    > W odpowiedzi na pismo z czwartek, 07 luty 2008 10:21
    > (autor Abu
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <foeiia$d1b$1@news.wp.pl>):

    > No to chyba lekcje logiki są potrzebne :D Bo z tego, że marudzę na esperanto
    > to nijak nie wynika, że NIE marudzę na taniec.

    A czy ja napisałem, że nie marudzisz na naukę tańca? Ja tylko napisałem,
    że marudzisz na esperanto.

    > Jaaaaaaaaaaasne. Kolejny bezużyteczny przedmiot. I ciekawe dla kogo by go
    > robili... Dla 1 osoby? Klasy włoskie się nie otwierają, francuskie nie...
    > BA! Niemieckie nawet zanikają! Wszyscy chcą angielski. Więc kto by się
    > zrekrutował do klasy sztucznego języka dla hobbystów? Może zaproponuj klasę
    > esperanto-klingoński ? :D

    Jest sporo osób które w cale nie chą się uczyć angielskiego. Ale jakiś
    język trzeba mieć na maturze. A niemiecki czy franuski dużo łatwiejszy
    nie jest.
    Na Węgrzech nawet prywatne szkoły językowe są z esperanto, więc...

    A.
    --
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Kial Vi ne parolas en tiu cxi lingvo?
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Prosty język dla każdego!

  • 13. Data: 2008-02-08 07:27:59
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 07 luty 2008 21:22
    (autor Abu
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fofpat$3nt$1@news.wp.pl>):

    > A czy ja napisałem, że nie marudzisz na naukę tańca? Ja tylko napisałem,
    > że marudzisz na esperanto.

    A to: ,, Za inne rzeczy też płacisz a nie narzekasz
    np. za Wiedza o tańcu itp.'' napisali kosmici.

    > Jest sporo osób które w cale nie chą się uczyć angielskiego. Ale jakiś
    > język trzeba mieć na maturze. A niemiecki czy franuski dużo łatwiejszy
    > nie jest.

    hehehehe.... No tak... zdać-i-zapomnieć... Nie na tym to polega.
    Angielski jest tak popularny, bo jest teraz na czasie. Nawet u nas, na
    Śląsku, niemiecki zaczyna zanikać, choć to był prawie-że drugi język
    regionalny tutaj. Więc jak ktoś myśli o przyszłości, to wybiera angielski,
    bo jest najbardziej potrzebny.

    > Na Węgrzech nawet prywatne szkoły językowe są z esperanto, więc...

    Może i są.... Tylko po co? Użyteczność zerowa.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 14. Data: 2008-02-08 23:04:28
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Tristan pisze:
> [...]
    > wasz znak: <fofpat$3nt$1@news.wp.pl>):

    > A to: ,, Za inne rzeczy też płacisz a nie narzekasz
    > np. za Wiedza o tańcu itp.'' napisali kosmici.

    Ja napisałem. Stwierdziłem, że 1. że płacisz za "Wiedzę o tańcu
    2. że *nie narzekasz*, że płacisz na "Wiedzę o tańcu"

    czyli się zgada. Nie pisałem, że skoro narzekasz na esperanto to nie
    narzekasz na inne przedmioty. Tylko, że powinieneś bardziej a nie
    narzekałeś. (Przynajmniej w tym wątku dyskusji ) :)

    > hehehehe.... No tak... zdać-i-zapomnieć... Nie na tym to polega.

    Może niektórym by wystarczyło. To po pierwsze.

> [...]
    > Śląsku, niemiecki zaczyna zanikać, choć to był prawie-że drugi język
    > regionalny tutaj. Więc jak ktoś myśli o przyszłości, to wybiera angielski,

    Po drugie. To dolar już parę ładnych lat leci w dół. I raczej się nie
    zanosi by poszedł w górę. Funty też tanieją. Może Polska nie stanie się
    przez to gospodarką światową. Ale inne kraje mogą uzyskać przewagę
    technologią i wtedy, cóż taki angielski kasa na marne.

    > Może i są.... Tylko po co? Użyteczność zerowa.

    A no tak. Poco się uczyć polskiego, przydatność też zerowa, dokumenty UE
    i tak czytają ludzie co znają angielski, prace naukowe też. W sklepie na
    każdym produkcie jest opis po angielsku.
    Aj zapomniałem, rodzice nie znają angielskiego. Pech. Może ich na kurs
    wysłać. To już w ogóle po polsku nie będę musiał mówić.

    So, Let learn English. For many years our grandfathers fight against
    Russian and German language. But now we have opportunity be part of England.

  • 15. Data: 2008-02-09 00:40:14
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 09 luty 2008 00:04
    (autor Abu
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <foin5t$jke$1@news.wp.pl>):

    > Ja napisałem. Stwierdziłem, że 1. że płacisz za "Wiedzę o tańcu
    > 2. że *nie narzekasz*, że płacisz na "Wiedzę o tańcu"

    No więc pytam: skąd wiesz? Bo akurat narzekam, więc się mylisz.

    > czyli się zgada.

    Się nie zgadza.

    > Nie pisałem, że skoro narzekasz na esperanto to nie
    > narzekasz na inne przedmioty. Tylko, że powinieneś bardziej a nie
    > narzekałeś. (Przynajmniej w tym wątku dyskusji ) :)

    No kochany, jak ja bym narzekał na wszystko, na co powinienem, w tymże
    wątku, to by się dysk serwera zapchał.

    > Może niektórym by wystarczyło. To po pierwsze.

    To niech nie zdają matury.

> [...]
    > przez to gospodarką światową. Ale inne kraje mogą uzyskać przewagę
    > technologią i wtedy, cóż taki angielski kasa na marne.

    No więc te inne kraje też się posługują w większości angielskim. I o ile
    może i niektóre bardziej innym niż angielskim, to na pewno żaden nie używa
    sztucznych języków.

    > A no tak. Poco się uczyć polskiego, przydatność też zerowa,

    Toteż poza Polską się go uczy dość średnio, a i w Polsce już jakby coraz
    mniej.

    > dokumenty UE
    > i tak czytają ludzie co znają angielski, prace naukowe też. W sklepie na
    > każdym produkcie jest opis po angielsku.

    O! W końcu to zauważyłeś. Że w obecnym świecie mamy układ
    ojczysty+angielski. To oczywiście się ma nijak do naszej rozmowy o
    sztucznych językach, gdyż jakikolwiek by nie był układ językowy, to ani
    klingoński ani esperanto nie służą do czegokolwiek innego niż rozrywka dla
    osób uzdolnionych językowo. Z tego względu umieszczanie ich na maturze jest
    sprzeczne z ideą matury.

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 16. Data: 2008-02-09 10:37:03
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Tristan pisze:

    [...]
> [...]
    > może i niektóre bardziej innym niż angielskim, to na pewno żaden nie używa

    Może teraz Japończycy się uczą angielskiego ale potem, kto wie, może już
    im nie będzie tak potrzebny. Chińczycy też nie wszyscy znają angielski.
    Ażeby robić z nimi duże interesy to niestety chiński niezbędny. Trzeba
    wiedzieć o czym kontrahenci między sobą rozmawiają.

> [...]
    > osób uzdolnionych językowo. Z tego względu umieszczanie ich na maturze jest

    Ja jestem niezadowolony z faktu, że jedni się muszą języka obcego uczyć
    a inni nie (Anglicy). Taka dyskryminacja językowa.

    Nie stawiaj klingońskiego na równi z esperanto. Klingońskim posługuje
    się poza postaciami filmowymi tylko grupa fanów StarTrecka. Poza tym
    język jest bardzo trudny.

    Natomiast esperantem posługuje się około 40mln ludzi w tym kilka tysięcy
    od urodzenia.

    O ile o klingońskim można powiedzieć, że jest sztuczny to esperanto jest
    językiem zaplanowanym. Ale aktualnie funkcjonuje na równi z naturalnymi.

  • 17. Data: 2008-02-09 11:44:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 09 luty 2008 11:37
    (autor Abu
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fojvog$936$1@news.wp.pl>):

    > Może teraz Japończycy się uczą angielskiego ale potem, kto wie, może już
    > im nie będzie tak potrzebny.

    Za to wszyscy znają esperanto.

    > Chińczycy też nie wszyscy znają angielski.

    Ano nie. Ci z kartonów/klatek pewnie nie.... Za to oczywiście wszyscy znają
    klingoński.

    > Ażeby robić z nimi duże interesy to niestety chiński niezbędny.

    Mylisz się. Mój ojciec robi naprawdę duże interesy z chińczykami i wszyscy
    wystawiani do reprezentacji znają perfekcyjnie angielski, a część zna
    również polski.

    > Trzeba
    > wiedzieć o czym kontrahenci między sobą rozmawiają.

    I dlatego warto iść do klasy esperanto-klingońskiej bo wtedy będzie pełnia
    zrozumienia.

    > Ja jestem niezadowolony z faktu, że jedni się muszą języka obcego uczyć
    > a inni nie (Anglicy). Taka dyskryminacja językowa.

    No cóż, mieli to szczęście, że stworzyli sobie totalitarnego partnera
    językowego, który podbił świat i zmusił do używania tego języka. Tyle, że
    uciekanie w sztuczne języki nic nie pomoże. Już lepiej właśnie ten chinski,
    jak lubisz czy też w języki europejskie. Przynajmniej zastosowanie będzie.

> [...]
    > język jest bardzo trudny.
    > Natomiast esperantem posługuje się około 40mln ludzi

    Również fanów i również w ramach zabawy. To niewielka garstka w skali świata
    i w porównaniu do innych języków.

    > w tym kilka tysięcy
    > od urodzenia.

    A owszem, słyszałem o chorych psychicznie rodzicach, którzy tak zniszczyli
    życie swoim dzieciom.

    > O ile o klingońskim można powiedzieć, że jest sztuczny to esperanto jest
    > językiem zaplanowanym.

    Czyli sztucznym. Taki potwór Frankensteina, posklejany z kawałków.

    > Ale aktualnie funkcjonuje na równi z naturalnymi.

    Gdzie? W którym kraju jest to język urzędowy? Gdzie wykorzystuje się go w
    przemyśle czy handlu?

    --
    Tristan
    napisz tu: w...@g...biz.pl i...@k...com.pl

  • 18. Data: 2008-02-10 19:47:58
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Tristan pisze:
> [...]
    > jak lubisz czy też w języki europejskie. Przynajmniej zastosowanie będzie.

    Właśnie pomoże, w europie nikt się nie będzie przez bardzo długi czas
    chciał zgodzić na dominację jednego języka, co powoduje duże koszty na
    tłumaczenia i ogólnie pojętą komunikację. I będzie powodować coraz większe.
    Na chiński nikt w europie się nie zgodzi. Wyjście łatwy i prosty język
    do opanowania. Co pozwoli zaoszczędzone pieniądze wydać na wspieranie
    chociażby własnej kultury językowej. Język narodowy to jakby nie było
    nasze dziedzictwo.

    Język to jest "protokół" komunikacyjny. Dzisiaj poprawności j. polskiego
    pilnuje Rada Języka Polskiego, więc tak naprawdę jedyna różnica między
    polskim a esperanto jest taka, że "standard" języka w przypadku
    polskiego został zbudowany na podstawie istniejących różnych "dialektów"
    w Polsce. Zresztą bardzo do siebie podobnych dialektów.
    Esperanto zbudowano na podstawie bardziej różniących się od siebie
    "dialektów".

    Posługiwanie się językiem, zawsze pociąga za sobą koszty, czy to
    bezpośrednio finansowe czy w postaci wysiłku podczas mówienia. Esperanto
    jest najmniej kosztownym językiem.

    > Również fanów i również w ramach zabawy. To niewielka garstka w skali świata
    > i w porównaniu do innych języków.

    no tak, 40 milionów polaków to fani tego języka, tak? A takimi językami
    jak czeski czy słowacki to już w ogóle hobbyści, co?

    > A owszem, słyszałem o chorych psychicznie rodzicach, którzy tak zniszczyli
    > życie swoim dzieciom.

    Te dzieci posługują się zazwyczaj też jeszcze dwoma innymi językami, też
    chciałbym mieć takich "psychicznie chorych" rodziców.

    > Czyli sztucznym. Taki potwór Frankensteina, posklejany z kawałków.

    A żeś wymyślił. Przyjrzyj się potworkowi jakiego sam używasz. Zdajesz
    sobie sprawę, że niedawno RJP zmieniła sposób mówienia czasu przyszłego
    złożonego?
    Kiedyś się mówiło/było poprawnie: ja będę robił/robiła
    Teraz poprawnie jest: ja będę robić

    Zero oburzenia, że to sztuczne itd.

    Poza tym. Dyskusja trochę odbiegła od głównego tematu, więc proponuje
    zakończyć dyskusję.

  • 19. Data: 2008-02-10 20:00:51
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Tristan pisze:

    > Mylisz się. Mój ojciec robi naprawdę duże interesy z chińczykami i wszyscy
    > wystawiani do reprezentacji znają perfekcyjnie angielski, a część zna
    > również polski.

    A no to niech zgadnie ich o esperanto. Zdziwisz się ale będą pewnie
    znali. Uczy się tam esperanto między innymi jako wstęp do języków
    europejskich.

    Popatrz np. tu: http://china.org.cn/ poza angielskim, chińskim,
    japońskim, francuskim, rosyjskim, hiszpańskim i arabskim jest jaki
    język? Tak esperanto. http://esperanto.china.org.cn/

    A na olimpiadzie w Chinach, czy będziesz się mógł dogadać po polsku? nie
    a w esperanto? tak.