-
1. Data: 2010-08-17 18:43:12
Temat: niezgodność z umową a nadmierne koszty
Od: Czeresniak <d...@o...pl>
Witam,
Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem
odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku
do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy.
W związku z powyższym mam kilka pytań.
Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie
nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję?
Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy:
1. są wyższe od kosztów naprawy,
2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy?
Za pomoc z góry dziękuję.
Pozdrawiam
Darek
-
2. Data: 2010-08-18 07:28:32
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne koszty
Od: "Kamil" <k...@p...onet.pl>
Użytkownik "Czeresniak" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
news:i4el84$psv$1@news.onet.pl...
> Witam,
> Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem
> odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku
> do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy.
Masz jakieś podejrzenie że koszt naprawy byłby wyższy niż wymiany? ;) Zawsze możesz
spróbować dowieść że tak nie jest. Możesz też próbować dowieść że naprawa narażą cię
na niedogodności większe niż wymiana. Jeżeli nie - sklep z godnie z prawem doprowadzi
towar do stanu zgodnego z umową przez naprawę..
Kami.
-
3. Data: 2010-08-18 09:51:03
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
Od: "Massai" <t...@w...pl>
Czeresniak wrote:
> Witam,
> Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem
> odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w
> stosunku do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości
> kosztów naprawy. W związku z powyższym mam kilka pytań.
>
> Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie
> nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję?
>
> Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy:
> 1. są wyższe od kosztów naprawy,
> 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy?
Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
itp.
Ale nie jest to określone precyzyjnie.
--
Pozdro
Massai
-
4. Data: 2010-08-18 12:46:44
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
Massai pisze:
> Czeresniak wrote:
>
>> Witam,
>> Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem
>> odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w
>> stosunku do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości
>> kosztów naprawy. W związku z powyższym mam kilka pytań.
>>
>> Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie
>> nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję?
>>
>> Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy:
>> 1. są wyższe od kosztów naprawy,
>> 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy?
>
> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
> itp.
>
> Ale nie jest to określone precyzyjnie.
Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do
naprawy.
--
Liwiusz
-
5. Data: 2010-08-18 14:18:23
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
Od: Czeresniak <d...@o...pl>
Liwiusz pisze:
>> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
>> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
>> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
>> itp.
>>
>> Ale nie jest to określone precyzyjnie.
>
> Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
> do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do
> naprawy.
>
Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...
W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
"... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia
wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy."
Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują
naprawę zamiast wymiany.
Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy.
Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na
naprawę albo odstąpić od umowy?
Pozdrawiam
Darek
-
6. Data: 2010-08-18 14:31:39
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
Czeresniak pisze:
> Liwiusz pisze:
>>> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
>>> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
>>> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
>>> itp.
>>>
>>> Ale nie jest to określone precyzyjnie.
>>
>> Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
>> do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany
>> do naprawy.
>>
>
> Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
> przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...
"Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów
uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień
stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności,
na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia."
>
> W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
> "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia
> wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy."
Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.
>
> Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują
> naprawę zamiast wymiany.
>
> Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
> kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy.
> Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na
> naprawę albo odstąpić od umowy?
Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
naprawy, a do kosztu nowego produktu.
Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
żądasz wymiany na coś zgodnego.
Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
od biedy przyznać sprzedawcy rację.
--
Liwiusz
-
7. Data: 2010-08-18 14:44:51
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
Od: "Massai" <t...@w...pl>
Liwiusz wrote:
> Czeresniak pisze:
> > Liwiusz pisze:
> > > > Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta
> > > > nadmierność może się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest
> > > > już produkowany, w związku z tym żeby wymienić trzeba by
> > > > uruchomić całą linię produkcyjną itp.
> > > >
> > > > Ale nie jest to określone precyzyjnie.
> > >
> > > Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu
> > > naprawy do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie
> > > kosztu wymiany do naprawy.
> > >
> >
> > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
> > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...
>
> "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
> żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
> naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
> niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności
> kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i
> stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
> niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
> zaspokojenia."
>
>
> >
> > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
> > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana
> > urządzenia wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość
> > jego naprawy."
>
> Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
> lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
> powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.
>
> >
> > Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak
> > proponują naprawę zamiast wymiany.
> >
> > Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
> > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. Wynika z tego, że
> > w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na naprawę albo
> > odstąpić od umowy?
>
>
> Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
> żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
> kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
> naprawy, a do kosztu nowego produktu.
>
> Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
> nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
> powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
> żądasz wymiany na coś zgodnego.
>
> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
> od biedy przyznać sprzedawcy rację.
hm, ja to rozumiałem tak:
1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.
--
Pozdro
Massai
-
8. Data: 2010-08-18 14:46:48
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
Massai pisze:
>> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
>> od biedy przyznać sprzedawcy rację.
>
> hm, ja to rozumiałem tak:
> 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
> nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
> 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.
Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę. Chyba że towar
nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie.
--
Liwiusz
-
9. Data: 2010-08-18 17:19:12
Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
Od: mvoicem <m...@g...com>
(18.08.2010 16:46), Liwiusz wrote:
> Massai pisze:
>
>>> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
>>> od biedy przyznać sprzedawcy rację.
>>
>> hm, ja to rozumiałem tak:
>> 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
>> nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
>> 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.
>
>
> Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę.
A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego jasno
nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić.
> Chyba że towar
> nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie.
>
Sprzęt mógł nie podrożeć, ale jego sprowadzenie może być bardzo drogie.
p. m.
-
10. Data: 2010-08-18 17:34:42
Temat: Re: niezgodnosc z umowz a nadmierne
Od: "Massai" <t...@w...pl>
mvoicem wrote:
> (18.08.2010 16:46), Liwiusz wrote:
> > Massai pisze:
> >
> >>> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł,
> można by >>> od biedy przyznać sprzedawcy rację.
> > >
> >> hm, ja to rozumiałem tak:
> >> 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana
> to >> nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy
> do 1b). >> 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na
> upust.
> >
> >
> > Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę.
>
> A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego
> jasno nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić.
Mnie chodziło o to że:
1. wg tego co piszą wszelkie federacje konsumentów wybór naprawa czy
wymiana należy do konsumenta.
2. Jeśli wybrane przez konsumenta jest zbyt drogie ("nadmierne koszty")
to wtedy przechodzimy do kwestii "zwrot kasy albo jakiś upust". też do
wyboru dla konsumenta.
Że niezgodne z prawem jest jeśli sprzedawca zasłaniając się nadmiernymi
kosztami "wędruje" po punkcie pierwszym (przechodzi od wymiany do
naprawy) - tak jak to robi w tym przypadku.
--
Pozdro
Massai