  • 21. Data: 2006-01-24 11:49:13
    Temat: Re: nauczyciel - czy osoba publiczna ?
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dr3tes$34c$1@inews.gazeta.pl>, Roman Rumpel wrote:
    > Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> dosć niespodziewanie
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > IMHO duzo wżniejsze jest to ztrudnienie w jednostce dysponującej funduszami
    > publicznymi. Pamiętać nalezy, ze szkoły prywatne i spoleczne też dysponują
    > takimi funduszami, bo są czesciowo dotowane z budżetu
    >
    > KN i działalności publicznej nie trzeba tu wyciągać

    To zapytam z ciekawości, czy są gdzieś definicje tych wszystkich
    terminów, tj. jednostka organizacyjna, czynności usługowe, działalność
    publiczna? Bo jak tak patrzę na ten paragraf, to niewiele rozumiem
    (prawnikiem nie jestem). W słowniku się tego nie znajdzie. Czy
    znajdzie się w jakiejś ustawie, czy w podręcznikach prawa?

    Renata

  • 22. Data: 2006-01-24 12:31:32
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:slrndtc5g6.q7t.Renata.Golebiowska@90-mo5-2.acn.
    waw.pl
    Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> pisze:

    W kontekście tej dyskusji wydaje mi się to sprawą drugorzędną. Osobiście
    uważam, że nauczyciel osobą publiczną nie jest.
    <cit>
    W ustawie z dnia 13 czerwca 2003 roku o zmianie ustaw kodeks karny oraz
    niektórych innych ustaw dodano bardzo ważny §19, w którym podano definicję,
    kto jest osobą pełniącą funkcję publiczną. Jest nią nie tylko funkcjonariusz
    publiczny (a więc osoby wymienione w § 13), ale również:
    - członek organu samorządowego,
    - osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami
    publicznymi (chyba, że wykonuje wyłącznie czynności usługowe).
    - osoba, której obowiązki i uprawnienia dotyczące działalności publicznej są
    zapisane w ustawie lub międzynarodowej umowie podpisanej przez Polskę.
    W orzecznictwie Sądu Najwyższego za osoby pełniące funkcje publiczne, a tym
    samym mogące być pociągnięte do odpowiedzialności karnej za łapownictwo
    bierne, uznano między innymi: Prezesa Spółdzielni Dyrektora przedsiębiorstwa
    państwowego, lekarza (ordynatora szpitala), diagnostę samochodowego.
    </cit>
    Cytat pochodzi stąd: http://www.ceo.org.pl/dokument.php?dzial=1533&id=187
    12
    Jednak nawet z faktu bycia osobą pełniącą funkcję publiczną nie można
    wysnuwać wniosku, że jego wizerunek nie podlega ochronie.

    Wg mnie to własnie ochrona wizerunku jest tu istotna. Spójrzmy do Rozdziału
    10 prawa autorskiego w szczególności art. 81. Dla mnie jest jasne, że
    rozpowszechnianie zdjęcia nauczyciela (zakładam na podstawie treści postu
    rozpoczynającego wątek, iż zdjęcie przedstawia nauczyciela jako obiekt
    jedyny lub pierwszoplanowy) bez jego zgody nie jest zgodne z prawem.
    Jotte

  • 23. Data: 2006-01-24 16:05:08
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dr56mq$pg4$1@news.dialog.net.pl>, Jotte wrote:
> [...]
    >
    > W kontekście tej dyskusji wydaje mi się to sprawą drugorzędną. Osobiście
    > uważam, że nauczyciel osobą publiczną nie jest.

    A to zupełnie nieistotne dla mojego pytania, które podtrzymuję.

    Renata

  • 24. Data: 2006-02-21 19:13:22
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Roman napisał(a):

    > Tylko te, które mają bezpośredni związek z wykonywaną przez nich funkcją
    > publiczną.

    Sprawdź dokładnie. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie
    przewiduje takiego wyjątku. Funkcje można pełnić różne, ale kluczowy
    będzie fakt, czy mamy do czynienia z osobą "powszechnie znaną".

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl