  • 151. Data: 2010-11-05 09:51:52
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ib0i73$rgh$...@n...net.icm.edu.pl...

    > Jak to nie ma znaczenia ?

    takto nie ma, a jak nie rozumiesz to przeczytaj wszystko bo juz o tym
    pisalismy

  • 152. Data: 2010-11-05 10:04:32
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

    > Czym jest zatem uszkodzona broń?

    Chcesz twierdzić że jest bronią?
    A jak się ma to do przepisów o posiadaniu broni?

    Skoro przepisy rozróżniają broń od broni pozbawionej walorów
    użytkowych, to i roztrzygając kwesite napadu "z bronią czy bez"
    należy to rozróznić.

    Uprzedzając - rozróżnić kwalifikacją czynu, a nie widełkami.

    IMO napad z rozwierconym pistoletem/atrapą nie powienien być
    traktowany jak napad z bronią w ręku.

    Chyba że ta broń jest w inny sposób groźna, np. jest to rozwiercony
    spory karabin, który samą swoją masą może być użyty jako
    narzędzie niebezpieczne.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 153. Data: 2010-11-05 10:25:21
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

    > Nie, w skutku jakim jest poddanie się ofiary przemocy -- nie ma, o
    > ile ofiara nie wie, że to jest atrapa/niesprawny/nienabity pistolet.

    Skutkiem tej "broni w ręku" NIE jest poddanie się ofiary przemocy -
    skutkiem jest NARAŻENIE życia lub zdrowia.

    Poddanie się przemocy jest skutkiem samego napadu.

    Obrazowo - byczek zaczepia cię na ulicy, i domaga się "wyskakuj z
    kasy i komóry, bo w ryja".
    Zostaje ukarany za napad.
    Byczek zaczepia cię na ulicy z giwerą w łapie i domaga się
    "wyskakuj z kasy i komóry, bo kula w łeb" - zostaje ukarany za napad
    i DODATKOWO za narażenie życia i zdrowia ofiary, poprzez inną
    kwalifikację czynu.

    Twoja interpretacja, zasadzająca się na "bo z bronią bardziej
    przestraszył i skuteczniej zmusił mnie do poddania się swoim
    żądaniom" doprowadza do tworzenia jakiegoś dziwnego rankingu
    skuteczności przestępców.
    Na tej samej zasadzie powinieneś ciężej karać sprawcę napadu np.
    za jego zakazaną mordę, bo "z mordy wyglądało że chętniej
    przypieprzy, i wolałem nie ryzykować".

    Zastanów się nad sensem tej innej kwalifikacji czynu.
    Czy ustawodawca miał na myśli ograniczenie używania broni przy
    napadach, żeby zmniejszyć skuteczność tych napadów, żeby więcej
    ludzi się broniło np. walcząc wręcz z nieuzbrojonym napastnikiem,
    czy może jednak chodziło o zmniejszenie ryzyka utraty życia lub
    zdrowia przez ofiary napadów?

    Moim zdaniem oczywiste jest że chodzi o to drugie.

    Art. 280 par 2 wyraźnie mówi o posługiwaniu się bronią palną,
    nożem lub innym podobnie NIEBEZPIECZNYM przedmiotem.

    Atrapa broni NIE jest niebezpiecznym przedmiotem, bo niby w jaki
    sposób ma być?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 154. Data: 2010-11-05 10:30:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 05 Nov 2010 10:25:21 +0000, Massai napisał(a):

    > Byczek zaczepia cię na ulicy z giwerą w łapie i domaga się "wyskakuj z
    > kasy i komóry, bo kula w łeb" - zostaje ukarany za napad i DODATKOWO za
    > narażenie życia i zdrowia ofiary, poprzez inną kwalifikację czynu.

    Narażenie owo jest zdecydowanie gdzie indziej, niż w art. 280 par. 2 kk.
    Jeśli narazi, to pewnie będzie w zbiegu z rozbojem z użyciem narzędzia.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 155. Data: 2010-11-05 10:31:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 05 Nov 2010 10:43:48 +0100, Herald napisał(a):

    > No k...a, ciebie naprawdę pogięło? Jak to czym jest?
    > Jest tym czym sam to nazwałeś: jest po prostu uszkodzoną bronią.
    >
    > Czy człowiek któremu amputowano nogę nie jest już człowiekiem?

    Odpowiedź będąca pytaniem zasadniczo filozoficznym... ;-)

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 156. Data: 2010-11-05 10:41:36
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości grup

    > Skutkiem tej "broni w ręku" NIE jest poddanie się ofiary przemocy -
    > skutkiem jest NARAŻENIE życia lub zdrowia.

    ciekawa interpretacje, jakze jednak bledna

    > Poddanie się przemocy jest skutkiem samego napadu.

    nie prawda jest jakoby

    > Obrazowo

    no wlasnie, obrazowo

    bedac w sredniej szkole moj kumpel mial taki przypadek, tylko on byl
    byczkiem i podeszlo do niego 2 malolatow, kazali mu wyskakiwac z dychy, wiec
    w krotkich zolnierskich slowach kazal im pobiegac

    wtedy padlo pytanie
    "chcesz z noza czy z 9tki"
    po czym rozchylili kurki jeden mial za paskiem gnata, drugi kose
    nie sprawdzal czy sa prawdziwe czy nie, dal im dyche i poszli

    nadal twierdzisz ze skutkiem posiadania broni nie bylo poddanie sie ofiary
    napadu?

  • 157. Data: 2010-11-05 11:15:45
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

    > Narażenie owo jest zdecydowanie gdzie indziej, niż w art. 280 par.
    > 2 kk. Jeśli narazi, to pewnie będzie w zbiegu z rozbojem z
    > użyciem narzędzia.

    Tzn. niby gdzie jest jak nie właśnie tu?

    Przez cały czas mówimy o sytuacji gdy sprawca wymachuje pistoletem
    lub czymś do tego pistoletu podobnym.

    Tylko grozi jego użyciem.
    Czyli nie możesz mu postawić zarzutu postrzelenia.

    Możesz mu postawić zarzut napadu z bronią w ręku na podstawie "bo
    miał i groził skuteczniej" albo na podstawie "bo miał i przez to
    spowodował niebezpieczeństwo dla ofiary".

    Bawienie się w rozstrzyganie czy "groził skuteczniej" jest stąpaniem
    po cienkim lodzie. Dajmy na to ofiara jest terminalnie chorym
    człowiekiem z silnymi zespołami bólowymi i mówi "a goń się
    leszczu, strzelaj".
    I co, inaczej karac takiego co miał pistolet i napadł na osobę
    niepodatną na strach i inaczej takiego co napadł z pistoletem na
    czerwonego kapturka?

    Napadający wyciąga nóż, a ofiara wyciąga z plecaka dwuręczny
    topór, bo należy do bractwa rycerskiego i wraca z treningu przed
    bohurtem. Autentyczna sytuacja, tylko bardziej grupowa, bo
    napadających było pięciu dresów z pałami, a napadniętych afair
    8...

    I co wtedy?

    IMO kluczowe jest faktyczne zagrożenie dobra obiektywnego, jakim jest
    zdrowie/życie. A wyciągnięcie noża/pistoletu w rzeczywisty sposób
    takie dobro naraża.
    --
    Pozdro
    Massai

  • 158. Data: 2010-11-05 11:25:53
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "szerszen" <s...@t...pl>

    > takto nie ma, a jak nie rozumiesz to przeczytaj wszystko bo juz o tym
    > pisalismy

    Ja właśnie na podstawie tego co pisa"liście". Widać nie wiecie co
    pisz"ecie".

  • 159. Data: 2010-11-05 11:28:59
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    szerszen wrote:

    > Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości grup
    net...

    > tylok ze uszkodzaona bronia mozesz zrobic akurat taka sama krzywde
    > jak atrapa broni, wiec dlaczego mielibysmy je inaczej traktowac?

    IMO w takiej sytuacji (napad z uszkodzoną bronią) kwalifikacja jednak
    zależeć od intencji sprawcy.
    Jesli wiedział że to uszkodzona broń, to nie można mu postawić zarzutu
    że zamierzał i brał pod uwagę narażenie czyjegos życia czy zdrowia.

    Jesli nie wiedział, to przyznam że mam problem.
    z jednej strony faktycznie nie spowodował zagrożenia, ale z drugiej -
    godził się z tym i chciał je spowodować...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 160. Data: 2010-11-05 12:37:58
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Jesli wiedział że to uszkodzona broń, to nie można mu postawić zarzutu
    > że zamierzał i brał pod uwagę narażenie czyjegos życia czy zdrowia.

    a przy nie uszkodzonej naladowanej broni, na jakiej podstawie robisz
    zalozenie ze zamierzal i bral pod uwage narazenie czyjegos zycia i zdrowia?
    ;)

    > Jesli nie wiedział, to przyznam że mam problem.
    > z jednej strony faktycznie nie spowodował zagrożenia, ale z drugiej -
    > godził się z tym i chciał je spowodować...

    a skad wiesz ze chcial spowodowac zagrozenie?
    przy napadzie z bronia w reku, zadko ktory napadajacy zamierza zrobic
    krzywde, wlasnie liczy na to ze ofiara sie wystraszy i spelni rzadania