  • 1. Data: 2008-11-09 23:07:08
    Temat: najem mieszkania - jak to jest z tymi wypowiedzeniami
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    Czy umowa najmu mieszkania na czas okreslony moze miec okres wypowiedzenia i
    czy jest on wazny?

    Rozmawialem z agentami od nieruchomosci i wyglada (mowiac obrazowo), ze
    wiedza, ze gdzies dzwoni, ale nie wiedza, w ktorym kosciele. ;) Jedni mowia,
    ze nie, inni, ze tak. Jeszcze gdzies znalazlem, ze jest rozroznienie na
    umowy najmu, kiedy ktos wynajmuje hurtowo mieszkania i tutaj maja
    zastosowanie przepisy o ochronie lokatorow i wowczas wypowiedzenia nie ma, i
    na najem okazjonalny (gdy np. ktos wyjezdza zagranice i przez rok, czy dwa
    nie potrzebuje mieszkania) i do tych stosuje sie tylko kodeks cywilny i
    okres wypowiedzenia jest jak najbardziej skuteczny.

    Pytania:

    1) czy rzeczywiscie jest to rozroznienie na najem zwykly i okazjonalny i czy
    podalem dobre kryteria?

    2) czy informacje, jaki to jest najem trzeba wpisac w umowie?

    3) jak jest ze skutecznoscia okresu wypowiedzenia wpisanego w umowie (i czy
    rozni sie to w zaleznosci od rodzaju umowy? (caly czas mowimy o umowach na
    czas okreslony!!!)

    4) czy ktos zna moze jakies dobre miejsce w sieci, gdzie mozna by wiecej
    poczytac i to ostatecznie rozstrzygnac?

  • 2. Data: 2008-11-10 18:50:56
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Użytkownik "Piotr" <m...@w...pl> napisał
    > 1) czy rzeczywiscie jest to rozroznienie na najem zwykly i okazjonalny i
    > czy podalem dobre kryteria?

    jest. Różnica tylko taka, że w pierwszym działają dodatkowe przepisy ochrony
    lokatora (brak eksmisji na bruk).

    > 2) czy informacje, jaki to jest najem trzeba wpisac w umowie?

    nie sądzę

    > 3) jak jest ze skutecznoscia okresu wypowiedzenia wpisanego w umowie (i
    > czy rozni sie to w zaleznosci od rodzaju umowy? (caly czas mowimy o
    > umowach na czas okreslony!!!)

    jak jest wpisany taki okres to jest obowiązujący

  • 3. Data: 2008-11-10 19:34:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Nov 2008, Piotr wrote:

> [...]
    > na najem okazjonalny (gdy np. ktos wyjezdza zagranice i przez rok, czy dwa

    http://www.umowanajmu.coo.pl/Wzory_pism/najem_lokalu
    _mieszkalnego/razem/umowa_okazjonalna_mieszkanie.htm
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/ujednolicone-akty-
    prawne-1.html

    Google się zepsuło? ;)

    > 1) czy rzeczywiscie jest to rozroznienie na najem zwykly i okazjonalny i czy
    > podalem dobre kryteria?

    Tak.
    I dodatkowo jeszcze trzeba rozróżnić najem *lokalu* od najmu
    *pomieszczeń*.
    AFAIK i AFAIR :D

    > 2) czy informacje, jaki to jest najem trzeba wpisac w umowie?

    A tu to zajrzyj do Kodeksu Cywilnego.
    Samo "wpisanie w umowie" to może być mało - liczy się również stan
    faktyczny i faktyczny zamiar stron.

    > 3) jak jest ze skutecznoscia okresu wypowiedzenia wpisanego w umowie

    Nie wiem, ale polecam (i to mocno) przejrzenie archiwum niniejszej
    grupy na hasło "ochrona posiadania" :P
    (tylko się nie dziw wnioskom)

    > 4) czy ktos zna moze jakies dobre miejsce w sieci, gdzie mozna by wiecej
    > poczytac i to ostatecznie rozstrzygnac?

    A te linki z góry na początek są złe?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-11-10 22:22:15
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > jak jest wpisany taki okres to jest obowiązujący

    Zastanawia mnie dlaczego agenci nieruchomości mowią inaczej?

    Wydaje mi sie, ze jesli w gre wchodzi najem okazjonalny, to ma zastosowanie
    jedynie art. 673 par. 3 kc, ktory mowi:

    "Jeżeli czas trwania najmu jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i
    najemca mogą wypowiedzieć najem w wypadkach określonych w umowie."

    Moim zdaniem, jesli wiec zapisze, ze "wynajmujacy i najemca moga
    wypowiedziec umowe z 1 mc okresem wypowiedzenia ze skutkiem na koniec
    miesiaca bez podania przyczyny", to taki zapis jest wazny. Natomiast dwoch
    agentow, z ktorymi rozmawialem, ze nie.

    I badz tu czlowieku madry....

  • 5. Data: 2008-11-10 22:47:11
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > http://www.umowanajmu.coo.pl/Wzory_pism/najem_lokalu
    _mieszkalnego/razem/umowa_okazjonalna_mieszkanie.htm
> [...]

    Gogle wyrzucaja linki nie inteligentnie, a ja liczylem na specjalny dobor.
    ;)

    Automat wyrzucil mi takie linki:

    http://www.umowanajmu.coo.pl/Wzory_pism/najem_lokalu
    _mieszkalnego/razem/umowa_okazjonalna_mieszkanie.htm

    http://www.dominium.pl/artykuly/zobacz/262/nowosc-na
    jem-okazjonalny

    http://www.dominium.pl/artykuly/zobacz/326

    http://www.eporady24.pl/najem_okazjonalny,pytania,4,
    47,61.html

    http://e-prawnik.pl/ochrona-lokatorow/najem-okazjona
    lny,odpowiedzi,prawo-mieszkaniowe

    > I dodatkowo jeszcze trzeba rozróżnić najem *lokalu* od najmu
    > *pomieszczeń*.

    A jakie jest owo rozroznienie? ;)

    > A tu to zajrzyj do Kodeksu Cywilnego.
    > Samo "wpisanie w umowie" to może być mało - liczy się również stan
    > faktyczny i faktyczny zamiar stron.

    Racja liczy sie stan faktyczny, ale madre stronki mowia, ze warto wpisac. ;)

    > Nie wiem, ale polecam (i to mocno) przejrzenie archiwum niniejszej
    > grupy na hasło "ochrona posiadania" :P
    > (tylko się nie dziw wnioskom)

    No z tej ochrony posiadania wyplywaja podstawowe wnioski:

    - za wejscie wlasciciela do wynajetego lokalu mozna dostac ladny wyrok za
    wlamanie.....

    - nawet jak sie umowa skonczy, to moga byc problemy z wyrzuceniem
    lokatora....

    A od strony lokatora chyba tylko jeden wniosek:

    - moze nie placic i jeszcze dlugo mieszkac, zanim go wezma za fraki i
    wyrzuca.

    Moze to zabrzmi smiesznie, ale mnie interesuje najem od drugiej strony, tzn.
    lokatora. Czy dla mnie okres wypowiedzenia jest skuteczny, to znaczy, jesli
    wynajme (juako lokator) mieszkanie na rok z 1 mc okresem wypowiedzenia, to
    czy moge po miesiacu od zlozenia wypowiedzenia uciec i znalezc sobie nowa
    chatke? Moze w dzisiejszej dobie jestem zlotym lokatorem, ze zalezy mi na
    okresie wypowiedzenia ;), ale tak mowiac powazniej, ja wychodze z zalozenia,
    ze we wszystkich umowach najlepszym zabezpieczeniem interesow obu stron jest
    okres wypowiedzenia. Jesli obie strony sa zadowolone, to wiadomo daza do jak
    najdluzszej wspolpracy (no chyba, ze zdarzy sie jakies nieprzewidziane
    zdarzenie losowe). A jesli nie, wypowiadaja umowe i moga sie grzecznie
    rozstac po okresie wypowiedzenia, bez zadnych swinstw.

    > A te linki z góry na początek są złe?

    A bo ja wiem.... ;)

    Inna sprawa, ze z moich negocjacji umowy z wynajmujacym, zrobil sie juz dla
    mnie bardziej problem akademicki... ;) Chyba szybko wystrasze
    wynajmujacego.... ;) Brrrrrr.... ;) Ciekawe czy w dobie dzisiejszych
    skomplikowanych przepisow i setek regulacji mieszkanie pod mostem jest
    dozwolone? ;)

  • 6. Data: 2008-11-12 11:41:49
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    Tak jeszcze pogrzebalem w necie i wyglada na to, ze jednak biura
    nieruchomosci maja racje. Wyglada na to, ze kluczem jest art 673 par 3
    kodeksu cywilnego. Orzecznictwo wskazuje na jedna rzecz. Jesli umowa zawarta
    jest na czas okreslony, to musza wystapic warunki zawarte w umowie, by mozna
    bylo ja rozwiazac. Samo wpisanie "strony moga rozwiazac umowe z zachowaniem
    okresu wypowiedzenia 1 miesiac" w umowie na czas okreslony jest nie wazne!!!
    a zlozone w ten sposob wypowiedzenie bezskuteczne.

  • 7. Data: 2008-11-12 13:03:06
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    Swoja droga jak jest z wypowiedzeniem umow na czas nieokreslony. Wg art. 673
    mamy:

    § 1. Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak
    i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a

    w ich braku z zachowaniem terminów ustawowych.

    § 2. Ustawowe terminy wypowiedzenia najmu są następujące: gdy czynsz jest
    płatny w odstępach czasu dłuższych niż miesiąc, najem można wypowiedzieć
    najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec kwartału kalendarzowego; gdy
    czynsz jest płatny miesięcznie - na miesiąc naprzód na koniec miesiąca
    kalendarzowego; gdy czynsz jest płatny w krótszych odstępach czasu - na trzy
    dni naprzód; gdy najem jest dzienny - na jeden dzień naprzód.

    Natomiast wg art 688.

    Jeżeli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony, a czynsz jest płatny
    miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na
    koniec miesiąca kalendarzowego.

    Wydaje mi sie, ze art 688 powinien miec pierwszenstwo przed art 673. Ale czy
    znow dopuszczalne jest przykrycie art 688 innym postanowieniem w umowie?.
    Np. w trzech wzorach umow najmu, ktore mam pod reka, wszystkie na czas
    nieokreslony, jest wpisane, ze strony moga je rozwiazac za 1 miesiecznym
    wypowiedzeniem (bez zadnych dodatkowych warunkow), w 1 wzorze, ze z 2
    miesiecznym wypowiedzeniem, a w 1, jest napisane kiedy wynajmujacy moze
    rozwiazac umowe i nie ma ani slowa, kiedy moze najemca.

  • 8. Data: 2008-11-12 13:20:14
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

> [...]
    > miesiecznym wypowiedzeniem, a w 1, jest napisane kiedy wynajmujacy moze
    > rozwiazac umowe i nie ma ani slowa, kiedy moze najemca.

    Madrzy ludzie tutaj: http://krapkowice.net/kurier,art,id_7523 pisza:

    "Z kolei najemca może wypowiedzieć najem na zasadach określonych w kodeksie
    cywilnym. I tak - jeśli czas trwania najmu lokalu nie jest oznaczony, a
    czynsz jest płatny miesięcznie - najemca może wypowiedzieć umowę, najpóźniej
    na trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego. Strony w umowie
    mogą też przyjąć inne ustalenia, np. że najemca będzie mógł wypowiedzieć
    umowę z miesięcznym wyprzedzeniem."

    Swoja droga uwielbiam to nasze panstwo i ten caly sztywny gorset
    przepisow.... Ale piwo stawiam osobie, ktora pierwsza wytlumaczy mi jaka
    jest relacja art 688 do art 673 (wypicie piwa mozliwe w Wawie tylko ;).

  • 9. Data: 2008-11-12 23:51:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, Piotr wrote:

> [...]

    Ma. Powód niżej.

    Zacznij od tego, że na początek musisz sprawdzić czy inne ustawy
    nie "przykrywają bardziej" tego warunku :]
    Konkretnie ustawa o ochronie lokatorów.
    Jak nie przykrywa, to umowa może tylko tak zmienić postanowienie,
    żeby nie naruszyć nakazu - w przepisie nie ma słów "o ile umowa
    nie stanowi..." (lub podobnych).
    Mi wychodzi, że się nie da.

    > Swoja droga uwielbiam to nasze panstwo i ten caly sztywny gorset
    > przepisow.... Ale piwo stawiam osobie, ktora pierwsza wytlumaczy mi jaka
    > jest relacja art 688 do art 673

    Taka:
    Art. 680
    Do najmu lokalu stosuje się przepisy rozdziału poprzedzajšcego,
    z zachowaniem przepisów poniższych.

    Czyli 673 (który zasadniczo dotyczy *rzeczy*) stosuje się tylko
    *o ile* jakiś kontekst nie jest uregulowany przez 688 (bo
    688 odnosi się do "konkretniejszego" przypadku, czyli do
    nieruchomości).
    Czy to jest jasne?

    > (wypicie piwa mozliwe w Wawie tylko ;).

    Acha. Gdzie? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-11-14 10:39:50
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > Jak nie przykrywa, to umowa może tylko tak zmienić postanowienie,
    > żeby nie naruszyć nakazu - w przepisie nie ma słów "o ile umowa
    > nie stanowi..." (lub podobnych).
    > Mi wychodzi, że się nie da.

    Ale z drugiej strony zastanawiam sie, dlaczego w kilku gotowych wzorach umow
    ten czas wypowiedzenia jest okreslony na 1 mc dla umow na czas nieokreslony.
    Czyzby wszyscy popelniali ten sam blad? Nie sadze i to daje mi do
    myslenia....

    > Acha. Gdzie? ;)

    A gdzie chcesz? ;)