  • 221. Data: 2007-08-21 19:15:42
    Temat: Re: mundurki w szkołach
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 20:51:01 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fafcg3$go2$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    > A jak uczeń ci pokaże "gest Kozakiewicza", to siłą go zatrzymasz

    Tak, stanę w drzwiach i żeby wyjść, musi popełnić przestępstwo. A kiedy
    przewiduję próbę siłowego wyjścia, do przybieram sobie do pomocy (i na
    świadków) panią pedagog oraz wuefistę, zawiadamiając wcześniej dyrektora,
    że zamierzam podjąć wobec ucznia takie działania wychowawcze.

    > A jak nawet zostanie, to później pójdzie i powie, ze Pan kazał mu po
    > lekcjach zostać i jak byliście sam, na sam, to chciał, żeby się rozebrał

    Dla porządku: byłoby to ze strony ucznia zachowanie przestępcze.

    Ale jako że zgadzam się, iż czasy mamy psychotycznie pod tym względem
    porąbane, zasadą powinno być, że nauczyciel absolutnie nigdy w razie takich
    interwencji nie zostaje z uczniem sam na sam. Minimalne zabezpieczenie to
    zostawić uchylone drzwi, wcześniej anonsując dyrektorowi czy choćby
    woźnemu, z którym uczniem, w której sali i po co zamierza się przebywać.

    > No, i jeszcze ustaw zmienić. Przypominam Ci, ze piszesz na grupie o prawie,

    Ale czytałeś art. 30 ust. 2 uoso?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 222. Data: 2007-08-21 19:16:39
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 21:15:42 +0200, Szerr napisał(a)
    w:<news:r3o9up6u90i0$.x5nm10xe24k.dlg@40tude.net>:

    > Ale czytałeś art. 30 ust. 2 uoso?

    39.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 223. Data: 2007-08-21 19:18:25
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 21:12:55 +0200, Wrak Tristana napisał(a)
    w:<news:fafdfp$mgg$1@news.onet.pl>:

    > Ty: Dzisiaj do kozy na 1h.
    > Uczeń: [nie przychodzi]
    > Ty: Dzisiaj do kozy na 2h.
    > Uczeń: [nie przychodzi]
    > Ty: Dzisiaj do kozy na 3h.
    > Uczeń: [nie przychodzi]
    > I gdzie to zatrzymasz?

    Za drugim razem. Dzwoni dzwonek, a ja stoję w drzwiach.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 224. Data: 2007-08-21 19:18:55
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 16:45
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faetq4$1i4$2@inews.gazeta.pl>):

    > No to w sumie nie wiesz, jak jest.

    Nie wiem czy jest kaucja... Chyba nie. Wiem, że ksiądz głosił, że wypożycza
    darmo....

    > Ale co mnie tak na dobrą sprawę obchodzi, że sąsiada skręca z powodu
    > mojego samochodu? Ma chęć, niech sobie kupi. Ale do jasnej Anielki,
    > niech nie miesza w to całej wsi, gminy, powiatu i państwa.

    No i bosko... Ale skręcanie z samochodu jest cywilne... A skręcanie z
    komunii św. jest już w systemie religijnym. A tam zawiść i inne takie są
    dość niemile widziane. Do tego przekłada się to na zdrowie psychiczne
    dziecka.

    > Ktoś zabronił?

    Bóg. Prawnie zapewne można figurować w rejestrach.

    > Ja tam znam wiele osób, które z Bogiem na pieńku nie mają, ale z
    > instytucją, to i owszem.

    I w imię tego nie praktykuje czyli olewa Boga?

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 225. Data: 2007-08-21 19:26:30
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 20:39:26 +0200, Wrak Tristana napisał(a)
    w:<news:fafbgv$gb4$1@news.onet.pl>:

    > No widzisz.... A u nas jest taka psychoza, że Dyrektor wprost zabronił
    > konfiskaty czegokolwiek. Więc uczeń ma oficjalny zakaz używania komórek,
    > ale jak używa nie wolno mu jej zabrać nawet na czas do dzwonka :(

    Zakaz dyrektora jest bezprawny.

    Kiedyś, gdy wyciągnąłem rękę po komórkę (typowa prowokacja ze strony
    uczennicy to była), uczennica mówi mi oburzonym tonem:
    - Proszę pana! Mnie nawet mama nie ma prawa zabrać komórki!
    Na to ja:
    - Dziecko, ale czy ja wyglądam na twoją mamę?
    Musiała oddać.

    > No ale właśnie gdzie te uprawnienia są spisane?

    Uprawnienia wynikają z ustawowych obowiązków nauczyciela. Ma on obowiązek
    (i uprawnienie): uczyć, wychowywać i sprawować opiekę - czyli wykonywać
    wszelkie niezabronione przez przepisy prawa i wzorowane na opiece
    rodzicielskiej czynności niezbędne w danych okolicznościach do wykonania
    tych obowiązków co najmniej z należytą starannością.

    > No każde opisane przez ciebie jest niedozwolone w układzie
    > człowiek<>człowiek.

    Ty prawnie nie działasz w układzie człowiek-człowiek. Uczeń jest
    użytkownikiem zakładu administracyjnego i łączy go ze szkołą
    administracyjnoprawny, zakładowy stosunek podległości.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 226. Data: 2007-08-21 19:30:53
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 19:25:42 +0200, krys napisał(a)
    w:<news:faf76s$9se$1@inews.gazeta.pl>:

    > Chyba, że jako nauczyciel zacząłbyś mi sugerować, że mam stać i
    > potakiwać, bo nauczyciel ma zawsze rację.

    Na pewno nie. Zawsze jestem gotów wysłuchać racji dziecka i zdania
    rodziców. Oni mogą wiedzieć o dziecku coś, czego ja nie wiem.
    Zastrzegam sobie tylko możliwość pozostania przy swoim pierwotnym
    poglądzie:)

    > Jeśli chodzi o nieufność, nie jest programowa, tylko wyuczona. Kiedy
    > zapisywałam starsze dziecko do szkoły, spytano mnie, do kogo zapisać.
    > Odpowiedziałam, że obojętne, bo przecież wszyscy mają kwalifikacje.

    Też tak nigdy nie zrobię:)

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 227. Data: 2007-08-21 19:31:55
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 16:41
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faetiu$1i4$1@inews.gazeta.pl>):

    > Ty lepiej pomyśl, zamiast słuchać emocji, teraz jest propozycja zakazu
    > handlu w niedziele.

    I bardzo dobrze... W Niemczech jest taki zakaz i świetnie kraj prosperuje.

    > W sumie fajnie, co ma być sprzedane, i tak będzie,
    > a co siódmą ekspedientkę/kasjerkę można będzie zwolnić (zysk ten sam,
    > koszty mniejsze).

    Demagogia... Ekspedientka pracuje więcej niż 1 dzień.
    Poza tym, jak się obciążenie przeniesie z niedziel na soboty, to się w
    soboty otworzy wszystkie kasy a nie 1/3 jak teraz. Więc wiesz...

    Poza tym, mogę się zgodzić, że 1 promil Polaków nie ma wyjścia i musi
    kupować w niedzielę, ale nie uwierzę, że ktokolwiek MUSI kupować w Boże
    Narodzenie np.

    Pracownicy też są ludźmi i też chcą w święta posiedzieć z rodziną. Podobnie
    w niedzielę...

    Targowiska są otwarte do 21, 22, 23... czasami całodobowo. Awaryjnie
    dostępne są droższe, ale dostępne całodobowo, sklepy na stacjach
    benzynowych. Więc nie wierzę w tłumaczenia ,,długo pracuję i nie mam kiedy
    kupić''. Jeśli ktoś pracuje tak, że od poniedziałku do soboty nie jest w
    stanie zrobić zakupów w godzinach od 8 do 23 to znaczy że sam wpadł w
    niewolniczy tryb do jakiego chce zmusić innych.

    Poza tym, w niedzielę otwarte są także targowiska niespożywcze, np.
    budowlane. Worek cementu też trzeba kupować w niedzielę?

    > Niech ma wolne niedziele i inne dni tygodnia. Tylko
    > trzeba by sie zdecydować, czy mamy mieć wolny rynek ( który rządzi się
    > prawem popytu i podaży), czy chcemy gospodarki ręcznie sterowanej
    > sprzed 20 lat, która rządzi się nie wiadomo czym.

    Mówisz, że Niemcy mają ręcznie sterowaną gospodarkę sprzed 20 lat? Może
    mają... Ale to działa...

    Bo wolność to także niezniewalanie innych.

  • 228. Data: 2007-08-21 19:31:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wywalanie z lekcji, lecz time-out.
    > Jak Cię orzecznictwo nie przekonuje, to znaczy, że chcesz się upierać,
    > więc
    > męczyć się nie będę.

    1) Orzeczenie dotyczyło konkretnej sprawy nie mającej nic z lekcją
    wspólnego. Chodziło o chwilowe pozostawienie kilku uczniów w pokoju
    przeznaczonym do nauki, a nie wysyłania ich na drugi koniec miasta po
    mundurek.
    2) Orzeczenie najprawdopodobniej dotyczyło szkoły średniej, bo podstawówek
    z bursami u nas raczej nie ma. A to bardzo wiele zmienia, bowiem wiek tych
    uczniów był odpowiednio wyższy. Co innego pozostawić 7-mio latka, a co
    innego 16-to latka. A i to -zauważ - ktoś miał tu wątpliwości i aż sąd
    najwyższy musiał się wypowiedzieć. Sądzę, że przy kilkuletnim dziecku nikt
    wątpliwości mieć nie będzie.
    3) Nauczyciel ma uczyć dziecko. Jak dziecko jest na korytarzu, to
    nauczyciel go nie uczy, czyli nie wypełnia swojej podstawowej funkcji, za
    którą mu płacą.
    4) Wywalenie na korytarz dziecka za brak mundurka sensu żadnego nie ma, bo
    i tak wiadomo, że po lekcji go mieć nie będzie - przecież nie uszyje sobie
    go na korytarzu. Za to dodatkowo będzie miało zaległości z tego przedmiotu.
    To trochę co innego, jak wywalenie, by nie przeszkadzało kolegom w
    słuchaniu lekcji. W tym drugim przypadku wywalony i tak z lekcji nie
    korzysta, a jeszcze kolegom to uniemożliwia - to może by się nawet dało
    jakoś uzasadnić. Brak mundurka w czynnym udziale w lekcji nie przeszkadza.
    5) Masz sporą szansę, że na następną lekcję jeszcze kilku kolegów
    wywalonego przyjdzie bez mundurków. Po co siedzieć na lekcji, jak można
    sobie w ping-ponga w tym czasie na wolnym stole zagrać? Ale samemu się źle
    gra, więc potrzebny jest kolega.
    6) Regulamin szkoły zawiera katalog kar i nagród dla ucznia. Żadnych
    "Time-outów" tam nie ma. W tej sytuacji nauczyciel wyrzucając ucznia z
    klasy przekracza swe uprawnienia. Do końca ubiegłego roku szkolnego groziły
    mu za to kary dyscyplinarne w szkole. Od nowego, po przeforsowaniu przez
    byłego wicepremiera nowego brzmienia art. 63 Ustawy o systemie oświaty
    przyznającego nauczycielom ochronę przysługującą funkcjonariuszom
    publicznym bardzo prawdopodobne jest, że wcześniej czy później Sąd
    Najwyższy przekroczenie uprawnień przez nauczyciela uzna za przestępstwo z
    art. 231 kk. Niby bezpośredniego przełożenia nie ma, ale taka jest
    generalnie linia orzecznictwa sądów, które za funkcjonariuszy publicznych
    uznają takie osoby, którym ustawodawca przyznaje ochronę jak
    funkcjonariuszom. Tym samy zastosowanie nieregulaminowej kary przestaje być
    wykroczeniem dyscyplinarnym, a staje się przestępstwem z art. 231 kk. A
    udowodnienie czegoś takiego nauczycielowi daje "Time-out" nauczyciela na 5
    lat w najlepszym razie, a faktycznie eliminuje go z "walki".

    I tak już po raz ostatni reasumując. Ustawodawca wymyślił sobie coś, co
    jego zdaniem ma uzdrowić sytuację. Jasnych przesłanek świadczących o tym,
    że pomoże nie ma, acz kolwiek brak dowodów na to, ze sprawę to pogorszy.
    Gdyby mundurki w jakiś jasny sposób mogły sprawę uzdrowić, to spokojnie
    znalazły by się ogólnie obowiązujące przepisy, pozwalające na realizację
    przymusu prawnego mającego na celu realizację tych światłych założeń. Z ich
    braku ustawodawca powinien wymyślić ekstra sankcję za niedopełnienie
    obowiązku umundurowania, a brak takiej sankcji może być powodem, że po
    prostu ludzie będą mieli w głębokim poważaniu to zarządzenie.

  • 229. Data: 2007-08-21 19:33:57
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 20:49:50 +0200, krys napisał(a)
    w:<news:fafc4l$1vs$1@inews.gazeta.pl>:

    > A jeśli nie wiesz? A skąd możesz wiedzieć, czy tego dnia nie wydarzyło
    > się coś w życiu tego dziecka, co spowodowało, że przyszło bez mundurka,
    > i twoje odesłanie nie zrobi mu krzywdy?

    To jest tzw. ryzyko dnia codziennego. Jeżeli nauczyciel nie wiedział i nie
    miał podstaw, żeby temat drążyć, nie można mu przypisać winy.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 230. Data: 2007-08-21 19:34:17
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 21 sierpnia 2007 16:56
    (autor krys
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <faeufr$4mo$2@inews.gazeta.pl>):

    > Na przykład wtedy, kiedy pomagają umrzeć bez bólu.

    No to wtedy też zabijają. Tylko coś innego jest szybsze.

    Poza tym, jak już dziecię zechce zostać lekarzem, to mu to wyjaśnią. Póki
    nim nie zostanie, ma wiedzieć, że ma tego unikać, bo go to zabije.

    > Alkohol, kawa, papierosy, coca cola też są szkodliwe.

    napisałem przecież: Nawet te legalne.

    > A najbardziej
    > szkodliwe jest życie.

    Owszem... Ale pewne rzeczy są szkodliwsze.