  • 21. Data: 2007-07-18 20:34:59
    Temat: Re: mp3 z internetu
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f7ltdu$3ui$1@atlantis.news.tpi.pl Krzysiek <n...@m...pl>
    pisze:

    > Dobra nieważne. Schodzimy z tematu. Takie wydawałobv się proste pytanie,
    > a nikt nie wie. Gdzie w ustawie jest mowa o tym, że można zarejestrować
    > sobie muzykę z radia, albo wykonać kopię płyty cd-audio dla siebie?
    A gdzie jest powiedziane, że nie można?

    --
    Jotte

  • 22. Data: 2007-07-18 22:36:03
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 18-07-2007 o 22:34:59 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska>
    napisał(a):

    > A gdzie jest powiedziane, że nie można?

    Akurat w tym konkretnym przypadku jest nawet napisane, ze mozna. Dozwolony
    uzytek wlasny z prawa autorskiego, o ile mp3 to nie program komputerowy.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 23. Data: 2007-07-18 22:55:10
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 18-07-2007 o 21:12:51 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska>
    napisał(a):

    > A dowód jakiś, czy tak sobie gadasz?

    Art 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

    Chodzi mi glownie o "przejaw dzialalnosci tworczej". W przypadku utworu
    muzycznego mozna to okreslic np. jako zapis nutowy wyrazony za pomoca gry
    orkiestry. Taki utwor jest fizycznie nieistniejacy, czyli niematerialny.
    Fakt utrwalenia owego utworu w postaci cyfrowej nie materializuje go.
    Przejawem dzialalnosci tworczej nie jest przeciez ciag zer i jedynek a
    utwor sam w sobie, bez wzgledu na format w jakim zostal utrwalony.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 24. Data: 2007-07-19 03:49:58
    Od: "Krzysiek" <n...@m...pl>

    > Akurat w tym konkretnym przypadku jest nawet napisane, ze mozna. Dozwolony uzytek
    wlasny z prawa autorskiego, o ile mp3 to nie
    > program komputerowy.

    Ale dozwolony użytek własny przecież dotyczy rodziny, przyjaciół .... Już to pisałem.

  • 25. Data: 2007-07-19 08:47:49
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 19-07-2007 o 05:49:58 Krzysiek <n...@m...pl> napisał(a):

    > Ale dozwolony użytek własny przecież dotyczy rodziny, przyjaciół ....
    > Już to pisałem.

    Art. 23.
    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodplatnie korzystac z juz
    rozpowszechnionego
    utworu w zakresie wlasnego uzytku osobistego. (...)
    2. Zakres wlasnego uzytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych
    egzem-
    plarzy utworów przez krag osób pozostajcych w zwiazku osobistym, w szcze-
    gólnoci pokrewiestwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Czyli, z juz rozpowszechnionego utworu mozna korzystac (np. sciagnac go z
    internetu). Warunkiem jest ograniczenie sie pozniej do wlasnego uzytku
    osobistego, ktory obejmuje "krag osob pozostajacych w zwiazku osobistym".
    Innymi slowy - nagrywasz sobie np. dziesiec odcinkow Swietego z tvp1 na
    kasete wideo i mozesz to nagranie pozyczyc znajomym.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 26. Data: 2007-07-19 09:22:29
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.tvom98f3rgp2nr@sempron Jasko Bartnik
    <a...@s...nadole> pisze:

    > W przypadku utworu muzycznego mozna to okreslic np. jako zapis nutowy
    Właśnie o to się czepłem. ;)) Zapis nutowy jest jak najbardziej materialny.

    > wyrazony za pomoca gry orkiestry.
    Utwór muzyczny utrwalony za pomocą zapisu nutowego istnieje i bez wykonawcy,
    istnieje choćby nikt go nie wykonywał.
    Jest tylko wówczas dostępny dla bardzo wąskiej grupy ludzi.

    --
    Jotte

  • 27. Data: 2007-07-19 09:34:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.07.2007 Jasko Bartnik <a...@s...nadole> napisał/a:

> [...]
    > Czyli, z juz rozpowszechnionego utworu mozna korzystac (np. sciagnac go z
    > internetu). Warunkiem jest ograniczenie sie pozniej do wlasnego uzytku

    Ale tu nie chodzi o "później" a o tą konkretną czynność jaką jest
    sciągnięcie z internetu (wykonanie kopii utworu ze źródła w sieci na
    swój komputer). Tu nie ma żadnego związku z kregiem osobostym.
    Niestety w ww. nie ma jakby podziału na co wcześniej a co później.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2007-07-19 09:45:08
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 19-07-2007 o 11:22:29 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska>
    napisał(a):

    > Właśnie o to się czepłem. ;)) Zapis nutowy jest jak najbardziej
    > materialny.

    Moze niejasno to zapisalem. Chodzilo mi o to, ze utwor stoi ponad
    wszelkiemi formami jego utrwalenia. Jest to pelna abstrakcja. Wiele
    zespolow tworzy jakis utwor (muzyczny) na probach "na zywo" i to juz
    bedzie utwor, pomimo tego, ze nie zostal utrwalony w zadnej postaci.
    Jedyne co moze byc w tym materialnego to drgania powietrza. A sposobow
    jego wyrazenia sa tysiace. Na kazdym koncercie zostanie wyrazony inaczej,
    w zapisie nutowym mozna go wyrazic na wiele sposobow, itd.

    > Utwór muzyczny utrwalony za pomocą zapisu nutowego istnieje i bez
    > wykonawcy, istnieje choćby nikt go nie wykonywał.
    > Jest tylko wówczas dostępny dla bardzo wąskiej grupy ludzi.

    Wiem, wiem, zamotalem za bardzo z tym zapisem nutowym. I jeszcze napisalem
    nie do konca to co chcialem :)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 29. Data: 2007-07-19 14:37:04
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Jasko Bartnik pisze:

    > Akurat w tym konkretnym przypadku jest nawet napisane, ze mozna.
    > Dozwolony uzytek wlasny z prawa autorskiego, o ile mp3 to nie program
    > komputerowy.

    A plik wave też budzi Wasze wątpliwości? A strumień danych
    (kodowania, format to ma, FS czyba nie) na CD-AUDIO też?
    Plik tekstowy z zawartością 'Ala ma kota' też powoduje dywagacje - można
    go przecież traktować jako polecenia wyświetlenia czegośtam na ekranie -
    czy jest programem komputerowym?

    --
    pozdro
    poreba

  • 30. Data: 2007-07-19 17:00:16
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 19-07-2007 o 11:34:44 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał(a):

> [...]
    > swój komputer). Tu nie ma żadnego związku z kregiem osobostym.
    > Niestety w ww. nie ma jakby podziału na co wcześniej a co później.

    Ja to rozumiem tak, ze aby korzystac trzeba najpierw uzyskac. Droga
    uzyskania nie ma znaczenia. Chyba, ze mowa o programie komputerowym. Ale
    to tez taki sliski temat - czy uzyskanie juz jest forma korzystania z
    utworu.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.