  • 1. Data: 2009-11-15 20:27:45
    Temat: manufaktura
    Od: Nitria <n...@g...com[usunto]>

    Witam,

    mam małe pytanko, chce założyć mała manufakturę - produkcje przetworów,
    i nigdzie nie mogę się doszukać co i jak. Ogólnie schemat jest taki
    kupuje półprodukty i sprzedaję gotowy produkt. Jakie wymogi muszę spełnić.
    Chce tylko zaznaczyć nie jestem rolnikiem, chodzi mi o rzeczy typu
    marynowane grzybki, kandyzowana dynię itp. żadne wędliny sery itp. i co
    ja się już dowiedziałam jest ważne: nie mam własnego ogródka z którego
    pochodziłyby warzywa.

    pozdrawiam
    A.

  • 2. Data: 2009-11-15 20:47:44
    Temat: Re: manufaktura
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 15-11-2009 o 21:27:45 Nitria <n...@g...com[usunto]> napisał(a):

> [...]
    > marynowane grzybki, kandyzowana dynię itp. żadne wędliny sery itp. i co
    > ja się już dowiedziałam jest ważne: nie mam własnego ogródka z którego

    To pewnie, oprócz podatków, zusów, kodeksu pracy - sanepid i ustawa o
    bezpieczeństwie żywności
    + dodatki, przepisy środowiskowe (ustawa o odpadach, opłaty za korzystanie
    ze środowiska),
    i pewnie jeszcze kilka przyjemności.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-11-15 22:50:47
    Temat: Odp: manufaktura
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nitria" <n...@g...com[usunto]> napisał w wiadomości

> [...]
    > marynowane grzybki, kandyzowana dynię itp. żadne wędliny sery itp. i co
    > ja się już dowiedziałam jest ważne: nie mam własnego ogródka z którego

    Po pierwsze trzeba zarejestrować fakt prowadzenia działalności
    gospodarczej. Razem z tym będzie rejestracja w REGON i ZUS. Potem musisz
    równolegle postarać się o uprawnienia dla siebie (i ewentualnych
    pracowników) oraz odpowiedni lokal. Co do osób, to muszą mieć ważne badania
    lekarskie (lekarz medycyny pracy) oraz tzw. minimum sanitarne (kurs robiony
    przez SANEPID). Od tego ostatniego są pewne wyjątki związane z ukończeniem
    odpowiednich szkół. Co do pomieszczeń, to nie ma sensu, bym tu wypisywał
    wszystkie wymogi. Udaj się do właściwej terenowo stacji SANEPID-u, bo i tak
    oni to będą odbierać. Mają stosowne wytyczne.

    Jak już Ci się przez to uda przebrnąć, to będziesz mógł zacząć produkcję.
    Tu problemem może być pochodzenie grzybów. Zapomnij o produkcji żywności z
    grzybów zbieranych w lesie, chyba że masz uprawnienia albo zatrudnisz osobę
    tzw, grzyboznawcy. Znam z opowiadań sytuację, gdy pracownik SANEPID-u
    wyszkolony w rozpoznawnaiu grzybów poszedł do restauracji prywatnie z mężem
    na obiad i bodaj w jakimś sosie zobaczył trującego grzyba na swoim
    talerzu. Afera z tego była okrutna i ostatecznie osoba, która zakupiła te
    grzyby od zbieracza dostała wyrok w zawiasach oraz zakaz pracy przy
    żywności przez kilka lat.

    Co do oznaczeń żywności, to wystarczy w sklepie pooglądać słoiki. Dokładne
    wytyczne są zawarte bodaj w ustawie o bezpieczeństwie żywności albo w
    którymś rozporządzeniu. Ma być nazwa, producent i termin przydatności do
    spożycia - to tak z głowy. W razie wątpliwości pytałbym w Inspekcji
    Handlowej, bo oni to kontrolują, więc muszą wiedzieć dokładnie.

  • 4. Data: 2009-11-16 00:05:22
    Od: "macso" <m...@p...oniet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

> [...]
    > spożycia - to tak z głowy. W razie wątpliwości pytałbym w Inspekcji
    > Handlowej, bo oni to kontrolują, więc muszą wiedzieć dokładnie.

    no to potraficie gościa zachęcić.
    przecież on nie pisze o fabryce tyko manufakturze.
    a jak chce robić dla sąsiadów?

    a wracając do zniechęcania, to kandyzowanie (oczywiście w manufakturze
    niekoniecznie)
    wymaga urządzeń ciśnieniowych więc i UDT się kłania

    macso

  • 5. Data: 2009-11-16 00:24:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "macso" <m...@p...oniet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Robert Tomasik"

    > no to potraficie gościa zachęcić.
    > przecież on nie pisze o fabryce tyko manufakturze.
    > a jak chce robić dla sąsiadów?

    Jak chce robić dla sąsiadów, to źle zadał pytanie i dostał głupią
    odpowiedź.

    > a wracając do zniechęcania, to kandyzowanie (oczywiście w manufakturze
    > niekoniecznie)
    > wymaga urządzeń ciśnieniowych więc i UDT się kłania

    Idąc tym tropem będzie potrzebował speca od instalacji elektrycznej, ale
    chyba nie o to pytającemu chodziło.

  • 6. Data: 2009-11-16 06:29:28
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    macso napisal:
    > a wracając do zniechęcania, to kandyzowanrze
    > wymaga urządzeń ciśnieniowych więc i UDT się kłania

    Naprawde? Moja patelnia o tym nie wiedziala... ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 7. Data: 2009-11-16 08:16:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > rozpoznawnaiu grzybów poszedł do restauracji prywatnie z mężem na
    > obiad i bodaj w jakimś sosie zobaczył trującego grzyba na swoim

    A ja znam z opowiadań potwora z Loch Ness i Yeti.

    MJ

  • 8. Data: 2009-11-16 09:19:59
    Od: Nitria <n...@g...com[usunto]>

    Witam ponownie:)

    Małe sprostowanie ja jestem nią a nie nim ale to tak na marginesie
    :p

    Odnośnie zakresu produkcji to (bo też trzeba sprostować jak widzę):
    - ogóreczki konserwowe, papryczki marynowane całe nadziewane, buraczki w
    różnych sosach, selerki itp. ogólnie przetwory z dostępnych i
    pospolitych warzyw ale w takim bardzo domowym wydaniu.
    - drzemy, powidła itp ps jest jeszcze proces podobny do kandyzacji
    dający bardzo słodkie owoce/warzywa o smaku owoców kandyzowanych a
    jednocześnie bardzo soczystych i miękkich.
    - no i moje małe marzenie przetwory alkoholowe (o zawartości alk. do
    20%) a dokładniej likiery (ale wiem wiem to już alkohol więc to dopiero
    na następnym etapie)

    Odnośnie sprzedaży to ma to być mała manufaktura o małej produkcji rzędu
    1-3 tys. sztuk wyprodukowanych miesięcznie produktów.

    A może najprościej będzie powiedzieć że chodzi mi o produkcję podobna do
    tego jak górale mają oscypki (zakres produkcji itp/.)

    No to chyba wszystko,

    Pozdrawiam
    Anna

  • 9. Data: 2009-11-16 22:01:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > - no i moje małe marzenie przetwory alkoholowe (o zawartości alk. do 20%)
    > a dokładniej likiery (ale wiem wiem to już alkohol więc to dopiero na

    Tu odradzam, bowiem wpadniesz w tzw. nadzór szczególny.

    > Odnośnie sprzedaży to ma to być mała manufaktura o małej produkcji rzędu
    > 1-3 tys. sztuk wyprodukowanych miesięcznie produktów.

    Bez znaczenia. Dlatego to się po prostu nie opłaca na małą skalę.

    > A może najprościej będzie powiedzieć że chodzi mi o produkcję podobna do
    > tego jak górale mają oscypki (zakres produkcji itp/.)

    To nie jest dobry przykład. Nie jest, bowiem oscypki podlegają kontroli
    weterynaryjnej, a nie sanitarnej.