  • 11. Data: 2002-05-03 18:51:37
    Temat: Re: mandaty za nadmierna predkosc do kosza?
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "KS" <d...@f...onet.pl> napisał:

    >Tytuł ten trafia do organu egzekucyjnego - tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego.
    >Ten działając przez swoich pracowniów - poborców skarbowych -
    Do tego miejsca zgoda.

    > zajmuje prawo majątkowe podatnika, tj. nadpłatę podatku.
    Tu jest rozbieznosc - bowiem " przepisy Ordynacji stosuje się również
    do niepodatkowych należnosci budżetowych państwa [..], ale do których
    ustalenia badz okreslenia uprawnione są organy podatkowe. Z definicji
    organów podatkowych jasno wynika, że organem takim z cała pewnoscia
    nie jest policja ani też straż miejska. "
    Proponuje dyskusje zakonczyc na ten etapie i poczekac na ewentualne
    odwolanie pokrzywdzonego podatnika i na rozstrzygniecie tejze kwestii
    przez wlasciwe organy odwolawcze :-)

    Artur Golański

  • 12. Data: 2002-05-04 07:45:50
    Od: "KS" <d...@p...onet.pl>

    Artur Golański napisał:
> [...]
    | Proponuje dyskusje zakonczyc na ten etapie i poczekac na ewentualne
    | odwolanie pokrzywdzonego podatnika i na rozstrzygniecie tejze kwestii

    [KS]
    Organ podatkowy nie zalicza nadpłaty na poczet zaległości
    podatkowej.
    Organ podatkowy dokonuje zwrotu nadpłaty podatnikowi
    na ręce organu egzekucyjnego. A to nie jest ta sama procedura, co
    wynikająca z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej - w omawianym
    przypadku nie mająca zastosowania (co wynika m.in. z wyrażonych
    opinii na grupie).

    Krzysztof Sołtysik

  • 13. Data: 2002-05-04 14:36:56
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Golański" <A...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    > Na przyszlosc badz laskaw dobierac slowa (np. napisz, iż "Twoim
    > zdaniem...." zamiast 'mylisz sie' , bo... mozesz sam wyjsc na .....
    !)

    Przepraszam, masz rację.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 14. Data: 2002-05-04 14:41:41
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

> [...]
    > Proponuje dyskusje zakonczyc na ten etapie i poczekac na ewentualne
    > odwolanie pokrzywdzonego podatnika i na rozstrzygniecie tejze

    Z poznańskiego doświadczenia wiem, że wszystkie mandaty trafiają do
    poborców podatkowych (i coraz częściej coraz szybciej). Nie jestem na
    tyle biegły w procedurze, ale być może poborcy podatkowi zaczną
    roznosić nadpłaty podatków, przy wypłacie potrącając należną dolę?

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 15. Data: 2002-05-05 08:35:22
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "KS" <d...@p...onet.pl> napisał:

    >Organ podatkowy dokonuje zwrotu nadpłaty podatnikowi
    >na ręce organu egzekucyjnego.
    Na jakiej podstawie (prawnej) ?
    Nie ma czegos takiego "podatnikowi na ręce organu" - podatnik, to NIE
    organ egzekucyjny. Jesli 'zwrot' to wylacznie temu, ktory nadplacil,
    czyli podatnik. Jesli na konto 'organu', to NIE jest to zwrot !

    >art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej - w omawianym przypadku nie mająca zastosowania
    A to dlaczego ?
    Ordynacja jest ustawa i wlasnie reguluje te (podatkowe) sprawy.
    Która inna ustawa uchyla wspomniany art. 75 ?

    >(co wynika m.in. z wyrażonych opinii na grupie).
    ZTCW konstruktywne opinie byly dwie (obie znam) ;-)
    Wolalbym w oparciu o konkretny zapis prawa.

    Artur Golański

  • 16. Data: 2002-05-05 08:35:26
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    =?iso-8859-2?Q?Stanis=B3aw_Pikul?= <k...@w...pl> napisał:

    >Przepraszam, masz rację.
    Takie slowa to rzadkosc - doceniam to.
    Nikt z nas nie jest nieomylny :-)
    Pozdrowiena

    Artur Golański

  • 17. Data: 2002-05-06 06:51:12
    Od: "KS" <d...@p...onet.pl>

    Artur Golański napisał:
> [...]

    | Która inna ustawa uchyla wspomniany art. 75 ?

    | ZTCW konstruktywne opinie byly dwie (obie znam) ;-)
    | Wolalbym w oparciu o konkretny zapis prawa.

    Panie Arturze. Mam do siebie żal, że w postach używam
    skrótów myślowych. Byłem przekonany, że (z racji tego,
    że udziela się Pan na łamach grupy) zna Pan podstawowe
    mechanizmy działające w systemie prawa administracyjnego
    - dlatego też, starałem się maksymalnie skracać swoje
    wypowiedzi. Skoro byłem mało przekonujący,
    postaram się po raz ostatni wytłumaczyć mój tok
    rozumowania.
    Problematyka nadpłaty uregulowana jest w dziale III
    rozdział 9 Ordynacji podatkowej. Z godnie z art. 75
    Op "Nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet
    zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych,
    a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu /../"
    W sprawie zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości
    podatkowej urząd skarbowy wydaje postanowienie
    - art. 273 Op. Jest to postępowanie bardzo proste,
    ponieważ po wydaniu postanowienia następuje
    wyłącznie przeksięgowanie kwoty nadpłaty, jednakże
    "bez ruchu pieniądza". Można by rzec, typowa
    kompensata zobowiązań. Taka procedura nie może
    mieć jednak miejsca przy "ściąganiu" mandatów.
    Dlaczego? Właśnie dla tego, że przepisów Ordynacji
    nie stosuje się do mandatów - art. 2 Op. Taki pogląd
    wyrażali również dyskutanci i na ten pogląd się
    powołałem.
    Zupełnie odmienną procedurą, jest ściąganie grzywien
    nałożonych w drodze mandatu karnego w trybie prze-
    pisów ustawy z 17.06.1966r. o postępowaniu egzeku-
    cyjnym w administracji. Art. 8 § 1 tej ustawy wymienia
    enumeratywnie rzeczy (przedmioty, prawa) które nie
    podlegają egzekucji. Nie wymieniono tam nadpłaty
    podatku. Z tego wniosek, że nadpłata podatku, tak jak
    każda inna wierzytelność pieniężna podlega egzekucji
    (w trybie przepisów art. 89-92 tej ustawy).
    Ponadto, zgodnie z art. 68 § 1 tej ustawy " Jeżeli zobowią-
    zany (w naszym przypadku urząd skarbowy) na wezwanie
    poborcy skarbowego płaci dochodzoną należność pienię-
    żną, poborca wystawia pokwitowanie odbioru pieniędzy.
    Pokwitowanie to wywiera ten sam skutek prawny, co po-
    kwitowanie wierzyciela." Dlatego też użyłem sformułowa-
    nia: "urząd skarbowy zwraca nadpłatę podatnikowi na
    ręce organu egzekucyjnego". Na zakończenie dodam,
    że organ egzekucyjny i organ podatkowy to dwa
    różne organy.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Sołtysik

  • 18. Data: 2002-05-07 19:53:35
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "KS" <d...@p...onet.pl> napisał:

    >Mam do siebie żal,
    1. Zupełnie niepotrzebnie, Panie Krzysztofie ;-/
    2. Tekst miedzy wierszami przeczytałem ;-o
    3. Tu, na news-ach staram sie pamietać, że kierujac list do konkretnej
    osoby, tak naprawde pisze do wszystkich czytajacych

    >że udziela się Pan na łamach grupy
    1. Nie ja jeden....., jesli wolno zauwazyć.
    2. Nie znam takiego, który wie wszystko,
    dziękuję za obszerne wyjasnienia, także w imieniu swoim.

    Pozdrowienia

    Artur Golański