  • 11. Data: 2003-05-08 10:46:23
    Temat: Re: licencja mysql, php, apache
    Od: Luki <m...@p...com>

    Użytkownik RobertW napisał:

    > Przepraszam cie za ton swojej wczorajszej wypowiedzi,

    nie ma sprawy, nie odebralem tego jako "w zlym tonie".

    > stosowanie narzędzi GPL'owych w większości przypadków nie wymusza
    > aby program wynikowy był na licencji GPL,

    a jesli nawet to przeciez serwis www, podpiety do MySQL i tak sie nie
    kwalifikuje.
    (wg http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#WhatCase
    IsOutputGPL
    - thx Miernik - Przeciez w takiej stronce nie ma nic z tych aplikacji)

    > jest tak na przykład z
    > Apache (który stosuje własną wersje licencji OpenSource) i PHP

    i tu ponowienie prosby o platne, "na nie GPL", odpowieniki tych programow.
    MySQL --> MSII ???
    PHP --> ???
    Apache --> jakis serwer M$ ??

    > Są jednak programy, które po długim okresie postepności
    > na licencji GPL nagle zaczeły być dostepne w ramach licencji
    > dualnej, GPL dla aplikacji także rozpowszechnianych
    > na warunakch GPL i do użytku prywatnego,
    > oraz komercyjnej dla pozostałych zastosowań.
    > Tak właśnie postąpiła firam MySQL AB
    > i dlatego właśnie zraziłem sie do GPL'a
    > bo może się okazać, że kody aplikacji w którą zainwestowałeś
    > kilka lat swojego życia musisz teraz udostepnić jako GPL.

    no fakt, ale z tego co przeczytalem w manualu MySQL:

    "MySQL has Dual licensing, you can use MySQL free of charge under the
    GNU GENERAL PUBLIC LICENSE (http://www.gnu.org/licenses/). You can also
    purchase commercial MySQL licenses from MySQL AB if you do not wish to
    be bound by the terms of the GPL"

    to (pomijam fakt, ze dla zwyklego serwisu www podpietego do bazy, w moim
    przypadku, to i tak nie ma znaczenia) nawet jak ktos robi aplikacje na
    MySQL i nie chce jej udostepniac dalej jako GPL to dla niego wlasnie
    jest ta komercyjna wersja licencji. Czy zle to rozumiem?

    Pozdrawiam
    Luki

  • 12. Data: 2003-05-08 12:03:58
    Od: "RobertW" <w...@N...fm>

    > i tu ponowienie prosby o platne, "na nie GPL", odpowieniki tych programow.
    > MySQL --> MSII ???
    > PHP --> ???
    > Apache --> jakis serwer M$ ??

    Odpowiedniki Microsoftu to:
    dla MySQL'a -> MS SQL z licencja na procesor ,
    lub też MSDE 2000 dla mniejszych zastosowań
    (dostępny za free dla dowolnych zastosowań razem z Web Matrix'em www.asp.net,
    oraz dla użytkowników Visual Studio.NET od wersji Prof., Office Developer
    bez konieczności opłat przy redystrybucji tej bazy)
    MSDE nie ma też takich chorych ograniczeń jeśli chodzi o transakcji i
    podzapytania jak MySQL
    dla PHP -> ASP (troch już stare) i wpełni obiektowy ASP.NET (cześć składowa platformy
    .NET)
    Obsługa ASP jest integralna częścią wbudowanego w Windows serwera WWW
    zarówno IIS'a z systemów rodziny NT, jak i Personal Web Server z Win9x.
    ASP.NET (.NET Framework) jest do pobrania za free ze strony microsoftu
    dla Apache -> IIS wbudowany w system,
    jako system operacujny: Windows Server 2003 Web Edition (zawiera już IIS'a 6.0)

    Radził by ci też przeczytać wyniki testów porównawczych przeprowadzonych przez
    VeriTest: http://www.veritest.com/clients/reports/microsoft/ms
    _netbench.pdf
    --
    _______
    RobertW

  • 13. Data: 2003-05-08 13:13:15
    Od: Luki <m...@p...com>

    Użytkownik RobertW napisał:

    > Odpowiedniki Microsoftu to:
    > [...]

    Dzięki, właśnie o to mi chodziło:)

    Jednak, choć przyznaję - jestem zielony na tym polu (ASP, MSDE, IIS),
    widze, że totalnie burzy to moją koncepcję sztuki.
    Oto miałem w swojej pracy dowieść bezwzględną wyższość zastosowań Open
    Source, a tu proszę, na dobrą sprawę, taki serwis www to można równie
    dobrze przygotować w tym całym Microsoftowym Web Matrix i to też za free!

    Nie chcę się jednak opowiadać za żadną ze stron i możliwie obiektywnie
    (z założenia, że i tak wygra Open Source, bo w końcu w PHP i MySQL
    zroibłem ten serwis www, hje hje ;) przedstawić, w miare "darmowe",
    rozwiązania.
    Plusy Open Source juz mam, minusy, hmm... napisałem tylko o stosunkowo
    mało rozwiniętym zapleczu, typu pomoc techniczna, hot-line itd.
    Jako alternatywe, uwzględnie też tego Web Matrixa ale co podać jako
    minusy w stosunku do Open Source i pod kątem _mojego_ projektu www ?
    może:
    - ograniczenie do "kosztownych" platform M$
    - mniejsza popularność ASP i MS SQL/MSDE niż PHP i MySQL - jeśli chodzi
    o obsługę na serwerach. Ale czy na pewno?

    > Radził by ci też przeczytać wyniki testów porównawczych przeprowadzonych przez
    VeriTest: http://www.veritest.com/clients/reports/microsoft/ms
    _netbench.pdf

    a właśnie skończyłem pisać akapit gdzie wychwalałem Linuksa i Apacha ;(

    Pozdrawiam
    Luki

  • 14. Data: 2003-05-08 16:37:43
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b9csa2$9lk$1@news.onet.pl>, RobertW wrote:

    > Przepraszam cie za ton swojej wczorajszej wypowiedzi,
    > stosowanie narz?dzi GPL'owych w wi?kszo?ci przypadków nie wymusza

    Stosowanie narzedzi na licencji GNU/GPL nigdy nie wymusza aby kod
    wynikowy byl udostepniony na licencji GNU/GPL, bo jest to zawarte w
    samej licencji. Jesli jest inaczej to nie jest to licencja GNU/GPL ale
    jakas inna.

    > aby program wynikowy by? na licencji GPL, jest tak na przyk?ad z
    > Apache (który stosuje w?asn? wersje licencji OpenSource) i PHP
    > S? jednak programy, które po d?ugim okresie postepno?ci
    > na licencji GPL nagle zacze?y byae dostepne w ramach licencji
    > dualnej, GPL dla aplikacji tak?e rozpowszechnianych
    > na warunakch GPL i do u?ytku prywatnego,
    > oraz komercyjnej dla pozosta?ych zastosowa?.
    > Tak w?a?nie post?pi?a firam MySQL AB

    Cos jest blednego w Twojej wiedzy o tych licencjach lub rozumowaniu.
    Z cala pewnoscia nie jest tak, ze rozpoczecie licencjonowania danego
    programu w pewnym momencie na jeszcze jakiejs drugiej licencji oprocz
    GNU/GPL zmniejsza w jakikolwiek sposob prawa osob ktore ten program
    mialy na licencji GNU/GPL.

    Przede wszystkim prawa wynikajace zlicencji GNU/GPL raz dane nie moga
    byc nigdy zabrane! Licencja GNU/GPL jest bezterminowa i nieodwolalna.

    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#CanDevel
    operThirdParty

    Natomiast zwroc uwane na ponizsze:
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#GPLModul
    eLicense

    Jezeli program, wezmy ten MySQL, wykorzystujesz korzystajac z licencji
    GNU/GPL, to laczacz jakis swoj modul (na przyklad aplikacje
    bazodanowa) z tym programem, musisz wydac to co powstaje z polaczenia
    bazy MySQL i Twojej aplikacji na licencji GNU/GPL. I to zuplenie
    niezaleznie od tego czy MySQL jest rowniez udostepniony na jakiejs
    innej, drugiej licencji czy nie.

    Mam nadzieje ze wyprowadzilem Cie z bledu w rozumieniu GNU/GPL.

    Ta odpowiedz rowniez powinna duzo pomoc w zrozumieniu o co tu chodzi:
    http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.pl.html#MereAggr
    egation

    > i dlatego w?a?nie zrazi?em sie do GPL'a
    > bo mo?e si? okazaae, ?e kody aplikacji w któr? zainwestowa?e?
    > kilka lat swojego ?ycia musisz teraz udostepniae jako GPL.

    Inna sprawa ze moim zdaniem kod nie wydany na licencji GNU/GPL lub
    kompatybilnej jest zmarnowany. Ale to kwestia tego czy wazniejsza jest
    wolnosc na swiecie czy kasa w kieszeni. Dla mnie to pierwsze.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl

  • 15. Data: 2003-05-08 17:11:38
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Luki napisał(a) na pl.soc.prawo:

    > Podobnie jest z PHP (licencja w wersji 3.0) - tez niezgodna, jednak
    > obostrzen co do komercyjnego wykorzystania nie widze.

    Moment, albo ktos tu coś namieszał albo ja czegoś nie rozumiem.
    Jaka licencja na PHP? Przecież PHP to nie program a język programowania.
    Wogóle wydaje mi się że w dyskusji na ten temat zatarła się różnica
    pomiędzy kodem serwisu www oraz strukturą bazy danych a platformą na
    której ma to działać.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    Czas to nie droga szybkiego ruchu pomiędzy kołyską a grobem;
    czas - to miejsce na zaparkowanie pod słońcem. [Phil Bosmans]

  • 16. Data: 2003-05-08 20:14:03
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <3...@n...home.net.pl>, MariuszR wrote:

    > Moment, albo ktos tu co? namiesza? albo ja czego? nie rozumiem.
    > Jaka licencja na PHP? Przecie? PHP to nie program a j?zyk programowania.

    Moze chodzi o licencje na interpreter PHP?
    No bo co to jest to:
    http://www.php.net/license/3_0.txt

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    Sing a declaration against US invasion in Iraq:
    http://www.moveon.org/declaration/

  • 17. Data: 2003-05-09 08:30:30
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    On Wed, 7 May 2003 16:41:45 +0200,
    Luki <m...@p...com> wrote:
    > Czy powyzszy tok rozumowania zawiera jakies niescislosci, na ktore
    > powinienem zwrocic szczegolna uwage?
    A co ciekawego piszesz o kosztach zarządzania tym wszystkim?
    A o wsparciu?

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 18. Data: 2003-05-09 08:46:04
    Od: "Luki" <m...@p...com>

    Użytkownik "Dariusz Sznajder" napisał:

    > A co ciekawego piszesz o kosztach zarządzania tym wszystkim?
    > A o wsparciu?

    W tym wypadku to ja akurat odpowiadam w tej firmie za aktualizacje bazy,
    oraz jestem calym "wsparciem" :)

    Pozdrawiam
    Luki