  • 51. Data: 2003-07-07 16:32:53
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No wiesz, ale ten artykuł moim zdaniem dotyczy raczej stałych wałów, a nie
    układanych ad hoc worków.

  • 52. Data: 2003-07-07 17:17:54
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    > Najpierw zatrzymanie [nie sądzę, iż w tym przypadku ma zastosowanie -
    > patrz uwaga powyżej], a dopiero potem sprawdzenie.
    Ale wskaż mi ustawową podstawę tego sprawdzenia.

  • 53. Data: 2003-07-07 18:06:02
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Moim zdaniem należałoby uznać, że w wypadku zatrzymania procesowego, to na
    > miejscu dokonuje się kontroli osobistej.
    Tak, ale tylko gdyby w tym przypadku można było szukać rzeczy mających
    związek z czynem (art. 15.1 rozporządzenia dot. kontroli osob)

    > W sumie faktycznie może powinno być w ustawie. Nigdy się nad tym nie
    > zastanawiałem. No chyba, że uznać, że to sprawdzenie jest integralną
    części
    > zatrzymania i określeniem sposobu wykonania tej czynności. Wydaje mi się,
    że
    > to również takie rozumowanie nie byłoby zanadto naciągane. Z całą
    pewnością
    > zatrzymanie jest o wiele większą uciążliwością od samego sprawdzenia więc
    > może prawodawca uznał, że skoro wyczerpane zostały przesłanki do
> [...]
    Gdyby tak uznać, to w procesowym byłoby podobnie. Może w ramch wolnego czasu
    i rozwoju zawodowego zwróciłbyś się do Policyjnego Centr. Informacji w
    Szczytnie albo do jakiegoś radcy o zajęcie stanowiska....

    ------
    Te ustawy (SG też), choć regulują wkraczanie pańswa w życie prywatne
    miejscami są koszmarne na poziomie kiepskim.
    Czytając art. 16 ust. o Policji to dziwna jest sprawa z kajdankowaniem. Jest
    to środek przymusu bezpośredniego, czyli zgodnie z tym art. może być użyty
    "w przypadku niepoodporządkowania się poleceniom....". Czyli co?
    Jeśli zatrzymywalibyśmy trzykrotnego zabójcę z czternastoma ucieczkami na
    koncie, to jeśli zgadza się na wejście do radiowozu to nie ma podstaw do
    założenia kajdanek. Bez sensu. Trzeba dopiero bawić się w wykładnię, czytać
    wnikliwie rozporządzenie i mieć trochę racjonalnego podejścia by stwierdzić,
    iż właściewie to można mu je założyć. Choć czasem nie jestem pewien tegoż
    poglądu. Mogliby to po prostu prościej i jednoznaczniej w ustawie napisać.

  • 54. Data: 2003-07-07 18:07:27
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > A wykroczenie (czyn zabroniony pod groźbą kary) ci nie wystarczy ?
    > (niszczenie wałów KW art. 80. § 1 pkt 3 lub 6)

    No tak, może być. Skoro czyn zabroniony to niby kontrola uprawniona.
    Jednakże rozporządzenie (art. 15.1) precyzuje, że kontrola taka ma na celu
    zabezpieczenie dowodów lub rzeczy mających związek z danym czynem. Jeśli nie
    spodziewamy się takich przedmiotów, to wykorzystanie kontroli do
    poszukiwania rzeczy mogących stanowić zagrożeni np. podczas konwoju tego
    zatrzymanego do jednostki będzie nielegalne.
    I znowu pytanie o podstwę prawną sprawdzenia.

  • 55. Data: 2003-07-07 20:45:27
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >Jednakże rozporządzenie (art. 15.1) precyzuje, że kontrola taka ma na celu
    >zabezpieczenie dowodów lub rzeczy mających związek z danym czynem.
    1. W rozporz. są paragrafy więc chyba maiłeś na myśli § 15. 1.
    2. Rozp. rzeczywiście precyzuje, ale ustawa (jako akt nadrzędny)
    zezwala na każdą kontrolę osobistą, jesli zachodzi istnienie
    uzasadnionego podejrzenia... i pzrecież szukałeś potwierdzenia
    ustawowego, a nie rozporządzenia.

    >I znowu pytanie o podstwę prawną sprawdzenia.
    Od zawsze stałem na stanowisku (znów R.Tomasik miał zdanie przeciwne),
    że nie ma czynu prawnego zwanego sprawdzaniem. Tak jak już wcześniej
    napisałem, by w tym wypadku sprawdzić czy... stosuje się ustawowe
    przeszukanie lub ustawową kontrolę osobistą.

    P.S. Jeśli do tej pory nie zauważyłeś, podpowiem, że w tej kwestii nie
    mam swojego sztywnego poglądu/stanowiska, a jedynie poszukuję
    odpowiedzi na twoje wątpliwości i próbuje je znaleźć.
    Zrewanżuj się odpowiedzią na mój post: "Czy moja zguba jest moją
    wierzytelnością ?" - ciekawy jestem twojego zdania.

    Artur Golański

  • 56. Data: 2003-07-07 20:47:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | i rozwoju zawodowego zwróciłbyś się do Policyjnego Centr. Informacji w
    | Szczytnie albo do jakiegoś radcy o zajęcie stanowiska....

    Nie obraź się, ale aż tak bardzo mi na rozstrzygnięciu tego problemu nie
    zależy. Ja tej ustawy nie pisałem ani tych rozporządzeń. Zresztą po kiego
    grzyba miałbym się o to pytać? To może lepiej Ty wysmaruj pismo do Rzecznika
    Praw Obywatelskich i niech to zbada.

    | ------
    | Te ustawy (SG też), choć regulują wkraczanie państwa w życie prywatne
    | miejscami są koszmarne na poziomie kiepskim.
    | {...}
    | poglądu. Mogliby to po prostu prościej i jednoznacznej w ustawie napisać.

    Wiele rzeczy mogliby napisać prościej. uwierz, że nasze prawo zawiera o
    wiele więcej takich bzdur. Te bzdury moim zdaniem biorą się stąd, że Ci co
    stanowią prawo nie znają prawa już obowiązującego.

  • 57. Data: 2003-07-08 21:54:57
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> niebacznie popelnil

    > Ale policjanci mogą poprzestać na wylegitymowaniu klientów
    > i pouczeniu Cię o prawie do złożenia wniosku do sądu o ukaranie.
    A rozwijając ten off topic:
    Mogą poprzestać, a czy muszą podjąć działania gdy w sprawie
    "hałasowej" żądam podjęcia dalszych działań z ich strony
    (z przeprowadzeniem postępowania i ew. wnioskiem dalej)

    --
    pozdro
    poreba

  • 58. Data: 2003-07-08 21:54:58
    Od: poreba <d...@p...com>

    > No cóż. W praktyce masz rację i mogą tu mieć miejsce pewne
    > nieprawidłowości. W każdym razie, dokąd nie udowodni się, że
    > policjant wykorzystał prywatnie w jakikolwiek sposób te
    > informacje, to jest kryty.
    Stąd moje GDYBANIA. Widzisz jakąś możliwość udowodnienia tego?
    (przy podobnych do wymyślonych przeze mnie przykładach)
    > Legitymować może. Zresztą dopiero byłoby zamieszanie,
    > jakby nie mógł i musiał legitymowanemu
    > przedstawiać pisemne uzasadnienie, to by była dopiero heca.
    Nie heca a paranoja.
    Ale zdarzyło mi się widzieć święte oburzenie na twarzach
    legitymujących mnie patrolowych gdy powstrzymałem
    (na chwilę tylko, na chwilę) rękę z DO pytająć: W związku z czym?
    A niektórzy burzą się o jakieś tam chipy w koszulkach Benettona ;)))

    --
    pozdro
    poreba

  • 59. Data: 2003-07-08 22:38:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Mogą poprzestać, a czy muszą podjąć działania gdy w sprawie
    | "hałasowej" żądam podjęcia dalszych działań z ich strony
    | (z przeprowadzeniem postępowania i ew. wnioskiem dalej)

    Żądać możesz. Oni mogą poprzestać na sporządzeniu notatki i pouczeniu Cię.

  • 60. Data: 2003-07-08 22:41:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Stąd moje GDYBANIA. Widzisz jakąś możliwość udowodnienia tego?
    | (przy podobnych do wymyślonych przeze mnie przykładach)

    Tak. Notatka urzędowa policjantów, którzy słyszeli zakłócenie porządku plus
    zeznania świadków (innych sąsiadów).

> [...]
    | (na chwilę tylko, na chwilę) rękę z DO pytająć: W związku z czym?
    | A niektórzy burzą się o jakieś tam chipy w koszulkach Benettona ;)))

    Podobno nie ma głupich pytań. Na takie pytanie, to się odpowiada, że w
    związku z wykonywaniem czynności służbowych o których mowa w art. 14 Ustawy
    o Policji. I klient z reguły dalej nie docieka.