  • 21. Data: 2008-06-21 13:03:31
    Temat: Re: kupno mieszkania- lewa umowa
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Wymóg formy z art. 158 nie odnosi się do umów przedwstępnych, tylko do
    > umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości.
    > Niedochowanie formy aktu notarialnego takiej umowy skutkuje
    > nieważnością zobowiązania.

    No wlasnie nie dokonca, bo przez przyjecie, ze umowa deweloperska *nie
    jest* umowa przedwstepna (to orzeczenie SNu), a szegolnym typem umowy
    nienazwanej i stad mozliwosc domagania sie jej wykonania, w tym m.in.
    przeniesienia wlasnosci nieruchomosci (albo np. zaplaty odszkodowania,
    gdy gdzie szkoda jest rozumiana jako roznica pomiedzy stanem majatkowym
    aktualnym, a tym ktory by istnial, gdyby umowa zostala prawidlowo
    wykonana - to zwlaszcza w sytuacji, gdyby przeniesienie wlasnosci nie
    bylo juz mozliwe, np. wskutek skutecznej sprzedazy komu innemu)

    Taka sprawiedlosciowa wykladnia, ale przynajmniej uniemozliwia
    deweloperom miganie sie w ten sposob, ze mowia: sorry, nie ma aktu,
    przeniesienia wlasnosci nie bedzie

    > Przy pisemnej umowie zobowiązującej do przeniesienia własności?

    Tak
    A dokladniej przy "umowie deweloperskiej"* gdzie oczywiscie oprocz
    wybudowania itd. jest zobowiaznie do przeniesienia wlasnosci)
    W tym orzeczeniu SO w Zielonej Gorze wydal taki wyrok, ktory SA w
    calosci utrzymal i apelacje oddalil (powolujac sie w m.in. na to
    orzeczenie SNu z 2003r.)

    *) niebedacej ani umowa przedwstepna, ani umowa z art. 9 ustawy o
    wlasnosci lokali

    > Mógłbyś zacytować?

    Cale? Jesli Lexa potraktowac jako swego rodzaju powszechny publikator,
    to chyba moge... (?)

    -----------/poczatek/----------------

    Wyrok

    z dnia 20 kwietnia 2006 r.

    sąd apelacyjny w Poznaniu

    I ACa 1282/05

    1. Źródło umowy deweloperskiej stanowią elementy treści różnych umów
    nazwanych, które tworzą nierozłączną i jednolitą całość, określoną przez
    wskazany w art. 9 ust. 1 ustawy z 1994 r. o własności lokali cel
    gospodarczy. Zawarta przez strony umowa posiada elementy umowy o
    świadczenie usług, do których poprzez art. 750 k.c. znajdują
    zastosowanie przepisy dotyczące umowy zlecenia. Stosując zatem, w drodze
    analogii, przepisy dotyczące umowy zlecenia uznać należało, że klient
    dewelopera ma prawo domagać się wykonania w całości umowy, której
    wykonania podjął się deweloper.
    2. Obowiązkiem dewelopera jako przyjmującego zlecenie jest wykonanie
    umowy w całości, a zatem również spełnienie zobowiązania w zakresie
    wyodrębnienia lokalu oraz przeniesienia jego własności na klienta.
    Obciążanie klienta odpowiedzialnością za niedojście umowy do skutku
    wyłącznie z jego winy, polegającej na odmowie przystąpienia do zawarcia
    umowy przedwstępnej (zbędnej z uwagi na treść umowy deweloperskiej),
    jest całkowicie nieuzasadnione, albowiem w świetle postanowień umowy
    brak jest podstaw do uznania, aby zachodziła konieczność sporządzania
    jakiejkolwiek umowy przedwstępnej.
    LEX nr 194536
    194536
    Dz.U.00.80.903: art. 9
    Dz.U.64.16.93: art. 389; art. 750

    Przewodniczący: Sędzia SA Hanna Małaniuk.
    Sędziowie: SA Elżbieta Fijałkowska, SO del. Małgorzata
    Mazurkiewicz-Talaga (spr.).
    Protokolant: sekr. sądowy Sylwia Woźniak.

    Sąd Apelacyjny w Poznaniu, Wydział I Cywilny, po rozpoznaniu w dniu 20
    kwietnia 2006 r. w Poznaniu na rozprawie sprawy z powództwa Zbigniewa
    B. przeciwko B. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w Z. o nakazanie
    złożenia oświadczenia woli, na skutek apelacji pozwanej od wyroku Sądu
    Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 28 czerwca 2005 r.,
    oddala apelację.

    Powód Zbigniew B. złożył pozew przeciwko spółce z o.o. "B." z siedzibą w
    M., w którym wniósł o orzeczenie nakazu wywiązania się pozwanej z
    zawartej z nim umowy dotyczącej wybudowania i ustanowienia odrębnej
    własności mieszkania i przeniesienia go na własność powoda oraz o
    zasądzenie od pozwanej kosztów procesu.
    Pozwana wniosła o oddalenie powództwa i zasądzenie od powoda kosztów
    procesu wg norm przepisanych.
    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 czerwca 2005 r. Sąd Okręgowy w Zielonej
    Górze ustanowił odrębną własność lokalu mieszkalnego nr 11/16
    składającego się z dwóch pokoi, przedpokoju, kuchni, łazienki i wc o
    powierzchni użytkowej 48 m2, znajdującego się na 4 kondygnacji budynku
    wielolokalowego w klatce schodowej B wraz z komórką lokatorską o
    powierzchni 5,60 m2 i udziałem wynoszącym 142/100.000 części
    nieruchomości wspólnej wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej
    lokalu i pomieszczeń do niego przynależnych do powierzchni użytkowej
    wszystkich lokali i pomieszczeń przynależnych, położonego na
    nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy w Zielonej Górze, Wydział Ksiąg
    Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW 664 oraz nakazał pozwanej
    złożenie oświadczenia woli następującej treści: "Pozwana "B." Sp. z o.o.
    w Z. oświadcza, że przenosi na powoda Zbigniewa B. odrębną własność
    lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej opisanego w pkt 1
    wyroku. Sąd obciążył pozwaną kosztami sądowymi w całości".
    Podstawę rozstrzygnięcia Sądu Okręgowego stanowiły następujące ustalenia:
    Pozwana, spółka z o. o. "B.", zawarła w dniu 28.09.2001 r. umowę kredytu
    z Bankiem SA w Ł., na podstawie której bank udzielił pozwanej
    długoterminowego kredytu inwestycyjnego w kwocie 13.900.000 zł na
    sfinansowanie budowy osiedla mieszkaniowego "L." w Z. Kredyt został
    zabezpieczony hipoteką na nieruchomości położonej w Z. przy osiedlu M.
    Strony postanowiły ponadto, że w przypadku udokumentowania sprzedaży
    lokali mieszkalnych i użytkowych wybudowanych w ramach realizacji tego
    przedsięwzięcia Bank każdorazowo zwalniać będzie hipoteki ustanowione na
    lokalach.
    Powód Zbigniew B. jako zamawiający zawarł z pozwaną w dniu 1.07.2002 r.
    umowę na wybudowanie mieszkania. Pozwana występująca jako inwestor w § 1
    pkt 1 lit. a umowy zobowiązała się do wykonania lokalu mieszkalnego w
    klatce B na poddaszu o powierzchni 48 m2 w budynku nr 3 położonym w Z.
    Ponadto pozwana zobowiązała się do ustanowienia odrębnej własności
    lokalu mieszkalnego i do przeniesienia go na własność powoda, który miał
    ponieść koszty notarialne z tym związane oraz do przeniesienia praw
    własności gruntu, na którym miał być wzniesiony budynek na powoda.
    Strony zastrzegły w umowie, że warunkiem ustanowienia odrębnej własności
    lokalu oraz przeniesienia własności będzie zapłata przez powoda na rzecz
    pozwanej całości zobowiązań pieniężnych wynikających z umowy przed
    podpisaniem aktu notarialnego.
    W § 3 umowy strony określiły wartość przedmiotu umowy na kwotę 103.716
    zł. Powód całą należność uiścił, zaś pozwana przekazała mieszkanie do
    użytku w dniu 7.01.2003 r. i od tego dnia powód zamieszkuje w tym lokalu.
    W połowie 2003 r. miał miejsce odbiór budynku i wydzielenie
    poszczególnych mieszkań z całości. Mieszkanie nr 11 położone w budynku
    nr 3 spełnia wymogi samodzielnego lokalu mieszkalnego, co zostało
    urzędowo stwierdzone.
    Spółka "B." od dnia 25.09.2003 r. jest wyłącznym właścicielem
    nieruchomości położonej w Z. na osiedlu M. przy ul. M., O. i A.
    Pozwana przedstawiła powodowi projekt przedwstępnej mowy sprzedaży
    mieszkania w formie aktu notarialnego, z którego wynikało, że powód
    przejąłby mieszkanie z obciążeniem w kwocie 16.000.000 zł, bowiem cała
    nieruchomość, na której wzniesiono budynki, obciążona była hipotekami w
    łącznej wysokości odpowiadającymi tej kwocie.
    Powód nie przystąpił do podpisania aktu notarialnego w zaproponowanej
    treści, ale zwracał się do pozwanej o ustanowienie odrębnej własności
    lokalu i przeniesienia na niego prawa własności, podnosząc, że zawarcie
    umowy przedwstępnej, z której wynika, że na nieruchomości powoda
    ustanowione są hipoteki celem zabezpieczenia zobowiązań pozwanej jest
    niezgodne z zawartą przez strony wcześniejszą umową .Pozwana nie
    spełniła żądań powoda.
    Komornik Sądowy Rewiru w Ż. na wniosek wierzyciela spółki "W." prowadzi
    egzekucję przeciwko pozwanej spółce "B.". W ramach podjętych czynności
    egzekucyjnych dokonał już zajęcia nieruchomości położonej przy ul. M., w
    której zamieszkuje powód.
    W tak ustalonym stanie faktycznym Sąd Okręgowy uznał żądanie powoda za
    uzasadnione, podzielając jednocześnie pogląd reprezentowany przez
    pozwaną w toku procesu, że umowa nr 77 łącząca strony nie jest umową
    przedwstępną, o której mowa w art. 389 § 1 k.c. Sąd I instancji uznał,
    że umowa stron jest umową nienazwaną, określaną w doktrynie jako umowa
    deweloperska. Na odmienność tych umów i niemożność ich utożsamiania
    zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w orzeczeniu z dnia 9.07.2003 r. w sprawie
    IV CKN 305/01, OSNC 2004/7-8/130.
    Umowa deweloperska zawiera istotne elementy umowy ostatecznej, tj. umowy
    przyrzeczonej, i wskutek tego nie może być traktowana jak umowa
    przedwstępna. Do elementów tych zaliczyć należy właśnie zobowiązanie
    nabywcy lokalu do zapłaty całej należności za wybudowanie lokalu, a
    inwestora do przeniesienia na jego rzecz prawa własności. Dokonując
    analizy oświadczeń woli stron zawartych w umowie w świetle art. 65 § 1 i
    2 k.c. Sąd Okręgowy uznał, że gdyby faktycznie wolą stron było zawarcie
    wyłącznie umowy o wybudowanie lokalu oraz umowy przedwstępnej w zakresie
    ustanowienia jego odrębnej własności i przeniesienia własności na
    powoda, to wówczas zaznaczyłyby to wyraźnie w umowie. Charakterystyczne
    jest, że jednemu świadczeniu powoda polegającemu na uiszczeniu
    określonej kwoty pieniężnej odpowiadają trzy obowiązki pozwanej: 1)
    wybudowania budynku, 2) ustanowienia w nim odrębnej własności lokalu, 3)
    przeniesienia własności lokalu na powoda. Powód w umowie zobowiązał się
    do zapłaty całej kwoty z tytułu wynagrodzenia pozwanej, a nie do
    zawarcia w przyszłości umowy kupna lokalu, za który w całości zapłacił.
    Taką interpretację umowy zawartej przez strony uzasadniają również -
    zdaniem sądu - zasady współżycia społecznego - albowiem przypisanie
    obecnie umowie zawartej przez strony charakteru umowy przedwstępnej
    sprawiałoby, że powód nie mógłby skutecznie realizować swoich uprawnień
    wynikających z tej umowy. To na pozwanej jako podmiocie profesjonalnie
    zajmującym się budową mieszkań i zawieraniem w tym przedmiocie umów
    ciążył obowiązek takiego sformułowania treści umowy stron, aby nie
    pozostawiała ona różnych możliwości interpretacyjnych, tym bardziej
    jeżeli prowadziłoby to do pokrzywdzenia powoda. Brak formy aktu
    notarialnego nie jest okolicznością zawinioną przez powoda, ale też nie
    pozbawia go możliwości dochodzenia swoich uprawnień na podstawie art. 64
    k.c. Możliwość dochodzenia przez powoda wydania orzeczenia zastępującego
    oświadczenie woli wynika z faktu, że umowa zawarta przez strony była
    umową zobowiązującą, w której strony nie wskazały jako obowiązku
    pozwanej zawarcia umowy przedwstępnej dotyczącej przeniesienia własności
    lokalu na powoda, lecz wskazały samo przeniesienie własności na jego
    rzecz. Obowiązek ten, zgodnie z brzmieniem umowy, polegał na złożeniu
    oświadczenia woli i w rezultacie zawarciu umowy o charakterze
    rozporządzającym.
    Ponadto Sąd Okręgowy wskazał, że żądanie pozwanej oddalenia powództwa z
    uwagi na nieważność umowy nr 77 spowodowaną niezachowaniem formy aktu
    notarialnego zgodnie z art. 158 k.c. stanowi czynienie ze swojego prawa
    użytku, który byłby sprzeczny z zasadami współżycia społecznego.
    Uwzględnienie powództwa będzie odpowiadało społecznemu poczuciu
    sprawiedliwości i pozwoli na realizację interesu powoda, który bez
    swojej winy znalazł się w trudnej i skrajnie niekorzystnej dla siebie
    sytuacji, a nadmierny rygoryzm organów stosujących prawo pozbawiłby go
    możliwości realnej ochrony jego interesów.
    Pozwana mimo wezwań powoda nie wykonała swojego obowiązku wynikającego z
    umowy, co jest faktem bezspornym. Twierdzenia pozwanej, że to powód
    uchylał się od podpisania umowy zaproponowanej przez nią, doprowadzając
    do powstania niekorzystnej sytuacji, w której aktualnie się znalazł,
    należało uznać za nieuzasadnione, albowiem powód nie tylko nie miał
    obowiązku przystąpienia do podpisania umowy przedwstępnej, ale też nie
    leżało w jego interesie podpisywanie umowy nakładającej na niego
    nieuzasadnione obciążenie z tytułu hipotek ustanowionych na
    nieruchomości dla zabezpieczenia kredytów udzielanych pozwanej.
    Mając na uwadze powyższe okoliczności sąd I instancji, uwzględniając
    warunki określone w art. 2 ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności
    lokali, ustanowił odrębną własność lokalu wskazanego przez powoda i
    zobowiązał pozwaną do złożenia oświadczenia woli o przeniesieniu na
    rzecz Zbigniewa B. odrębnej własności lokalu wraz z udziałem w
    nieruchomości wspólnej.
    Apelację od wyroku Sądu Okręgowego wniosła pozwana i zaskarżając go w
    całości podniosła zarzuty: naruszenia prawa materialnego, tj. art. 158
    k.c. w zw. z art. 9 ustawy o własności lokali, art. 5 k.c., art. 390 § 2
    k.c. i art. 65 k.c. oraz naruszenia prawa procesowego, tj. art. 212
    k.p.c. i art. 233 § 1 k.p.c.
    Wskazując na powyższe zarzuty apelująca wniosła o zmianę zaskarżonego
    wyroku i oddalenie powództwa oraz o zasądzenie od powoda kosztów
    procesu, ewentualnie o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego
    rozpoznania sądowi I instancji.
    Powód wniósł o oddalenie apelacji.

    Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:
    Apelacja pozwanej nie zasługiwała na uwzględnienie.
    Wbrew jej wywodom, zaskarżony wyrok jest trafny i brak jest podstaw do
    jego podważenia. Sąd Apelacyjny podziela i przyjmuje za własne
    prawidłowo poczynione przez Sąd Okręgowy ustalenia faktyczne, jako
    znajdujące oparcie w zebranym materiale dowodowym, jak również podziela
    dokonaną przez tenże sąd subsumcję ustalonego stanu faktycznego i
    wyciągnięte na tej podstawie wnioski. Z tych względów nie mogły zostać
    uwzględnione zarzuty podniesione w apelacji pozwanej.
    Przepisy ustawy z 1994 r. o własności lokali stworzyły jedynie podstawy,
    które nie uzasadniają w pełni uznania umowy deweloperskiej za kontrakt
    nazwany, na co zwrócił uwagę w uzasadnieniu sąd I instancji. Umowa ta ma
    charakter szczególnej umowy zobowiązującej, a zobowiązanie w tym
    przypadku dotyczy wybudowania domu, ustanowienia w nim odrębnej
    własności lokali oraz przeniesienia własności tego lokalu na drugą
    stronę umowy. Pełna realizacja zobowiązania między stronami wymaga więc
    późniejszego zawarcia umowy o skutku rozporządzającym, w której
    deweloper przeniesie na rzecz klienta własność wyodrębnionego lokalu.
    Obowiązek ten wynika wprost z art. 9.1. ustawy - "Odrębna własność
    lokalu może powstać także w wykonaniu umowy zobowiązującej właściciela
    gruntu do wybudowania na tym gruncie domu oraz do ustanowienia - po
    zakończeniu budowy - odrębnej własności lokali i przeniesienia tego
    prawa na drugą stronę umowy lub na inną wskazaną w umowie osobę". W
    uzasadnieniu cytowanego przez Sąd Okręgowy wyroku z dnia 9.07.2003 r. w
    sprawie IV CKN 305/01 Sąd Najwyższy wskazał na specyficzny charakter
    umowy deweloperskiej, a w szczególności na to, że jej źródło stanowią
    elementy treści różnych umów nazwanych, które tworzą nierozłączną i
    jednolitą całość określoną przez wskazany cel gospodarczy. Zawarta przez
    strony umowa posiadała elementy umowy o świadczenie usług, do których
    zastosowanie poprzez art. 750 k.c. znajdują przepisy dotyczące umowy
    zlecenia. Stosując zatem w drodze analogii przepisy dotyczące umowy
    zlecenia, uznać należało, że powód miał prawo domagać się wykonania w
    całości umowy, której wykonania podjęła się pozwana.
    Należy wskazać, że brak jest regulacji ustawowej, z której wynikałby
    obowiązek zawarcia umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego.
    Podniesione przez apelującego okoliczności dotyczące obowiązku zawarcia
    umowy zobowiązującej do przeniesienia własności lokalu w formie aktu
    notarialnego należało uznać, w świetle okoliczności faktycznych
    rozpatrywanej sprawy, za nietrafne i pozostające w sprzeczności, jak
    słusznie wskazał sąd I instancji - z art. 5 k.c., z którego ochrony
    winien skorzystać powód, który w sposób absolutnie niezawiniony zostałby
    pozbawiony możliwości obrony swoich praw. Powód miał prawo oczekiwać od
    pozwanej, zajmującej się w ramach profesjonalnie prowadzonej
    działalności również sporządzaniem umów deweloperskich, że umowa ta
    zostanie sporządzona w sposób prawidłowy zarówno w zakresie jej treści,
    ale przede wszystkim formy właściwej dla tego rodzaju czynności, skoro
    obecnie pozwana twierdzi, że dla ważności i skuteczności tej czynności
    konieczna była forma aktu notarialnego. Niewątpliwym jest, że art. 158
    k.c. nakłada obowiązek zawarcia umowy zobowiązującej do przeniesienia
    własności w formie aktu notarialnego, tym niemniej nie może też budzić
    wątpliwości fakt, że projekt umowy został sporządzony przez pozwanego i
    to jego jako profesjonalistę obciążał obowiązek sporządzenia tej umowy
    we właściwej formie. Jeśli tego nie uczynił, mając świadomość tego, że
    forma umowy jest niewłaściwa, to uznać należy, że świadomie działał na
    szkodę powoda, a w tej sytuacji czynienie z tego prawa użytku (a
    właściwie wykorzystania przymusowego położenia powoda, który bez swej
    winy pozbawiony został możliwości dochodzenia praw wynikających z
    zawartej umowy, która z uwagi na jej specyfikę nie jest też umową
    przedwstępną) pozostaje w sprzeczności z zasadami współżycia
    społecznego, a w szczególności z zasadą zaufania i pewności umów w
    zakresie działalności podmiotów zajmujących się profesjonalnie w tym
    przypadku - działalnością deweloperską. Wbrew odmiennym i zgłaszanym na
    użytek wszczętego postępowania apelacyjnego twierdzeniom pozwanej -
    oświadczenia woli stron w zakresie ich wzajemnych zobowiązań, wyrażone w
    treści umowy nr 77, były - jak ustalił Sąd Okręgowy - jednoznaczne i nie
    budziły wątpliwości interpretacyjnych, stąd też brak jest podstaw do
    uznania, że dokonując interpretacji tej umowy sąd dopuścił się
    naruszenia art. 65 § 2 k.c.
    Niewątpliwie przedmiotem sporu w niniejszej sprawie nie były roszczenia
    odszkodowawcze powoda, stąd zarzut naruszenia art. 390 k.c. oraz 212
    k.p.c. pozostaje bez związku zarówno z treścią żądania powoda
    sformułowanego w pozwie, jak i treścią rozstrzygnięcia sądu I instancji.
    Nietrafnym okazał się w związku z tym również zarzut naruszenia art. 233
    § 1 k.p.c., albowiem zgromadzony w sprawie materiał dowodowy został
    przez sąd szczegółowo rozważony, ze szczególnym uwzględnieniem badania
    woli i zamiaru stron przy zawieraniu umowy deweloperskiej oraz samej jej
    treści, z której jednoznacznie wynikają obowiązki obydwu stron, z
    których powód wywiązał się w całości, dlatego - jak słusznie wskazał Sąd
    Okręgowy - miał prawo oczekiwać, a następnie domagać się, wobec braku
    działania ze strony pozwanej spółki - w trybie art. 64 k.c., aby
    spełnione zostały obowiązki obciążające dewelopera - spółkę "B." pozwaną
    tej sprawie.
    Pozwana podnosząc zarzut mylnej interpretacji umowy stron nie wskazała
    ostatecznie, jaki charakter w jej ocenie miała umowa przez nie zawarta,
    poprzestając wyłącznie na twierdzeniu, że została ona sporządzona z
    naruszeniem art. 158 k.c., co uniemożliwia, jej zdaniem, powodowi
    skuteczne dochodzenie zawarcia umowy przenoszącej własność lokalu. Jeśli
    jednak wziąć pod uwagę fakt, że umowa stron zawierała istotne elementy
    zlecenia, to obowiązkiem pozwanej jako przyjmującego zlecenie było
    wykonanie tej umowy w całości, a zatem również spełnienie zobowiązania w
    zakresie wyodrębnienia lokalu oraz przeniesienia jego własności na
    powoda. Obciążanie obecnie powoda odpowiedzialnością za niedojście umowy
    do skutku wyłącznie z jego winy, polegającej na odmowie przystąpienia do
    zawarcia umowy przedwstępnej (zbędnej z uwagi na treść umowy
    deweloperskiej) jest całkowicie nieuzasadnione, albowiem w świetle
    postanowień umowy nr 77 brak jest podstaw do uznania, aby zachodziła
    konieczność sporządzania jakiejkolwiek umowy przedwstępnej, tym bardziej
    że jej treść zaproponowana przez pozwaną zawierała obowiązek obciążenia
    lokalu powoda z tytułu hipotek ustanowionych na nieruchomości.
    Mając na uwadze powyższe stwierdzić należało, że na podstawie zebranego
    w sprawie materiału dowodowego istniały uzasadnione podstawy do uznania,
    że żądanie powoda znajduje uzasadnienie w treści art. 64 k.c., zaś
    apelację pozwanej jako pozbawioną uzasadnionych podstaw - w myśl art.
    385 k.p.c., należało oddalić.

    -----------/koniec/----------------

    --
    pozdr, luck

  • 22. Data: 2008-06-21 13:48:30
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Jun 21, 3:03 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

> [...]
    > jest* umowa przedwstepna (to orzeczenie SNu), a szegolnym typem umowy
    > nienazwanej i stad mozliwosc domagania sie jej wykonania, w tym m.in.

    Przyjmując, że jest to szczególny typ umowy nienazwanej nadal
    podpadamy pod hipotezę art. 158. Jest to umowa zobowiązująca do
    przeniesienia własności, więc pod rygorem nieważności powinna być
    zawarta w formie aktu notarialnego.

    > Taka sprawiedlosciowa wykladnia, ale przynajmniej uniemozliwia
    > deweloperom miganie sie w ten sposob, ze mowia: sorry, nie ma aktu,
    > przeniesienia wlasnosci nie bedzie

    Przeczytałem zacytowane orzeczenie i muszę Ci przyznać rację. Chociaż
    nadal uważam, że rozstrzygnięcie jest błędne. Jest to oczywiście
    wykładnia sprawiedliwościowa, ale contra legem. Sąd uznał przecież ni
    mniej ni więcej jak tylko że zarzut nieważności umowy może stanowić
    nadużycie prawa i jako taki pozostać nieuwzględniony. Tymczasem sąd ma
    obowiązek stwierdzić nieważność z urzędu (tak np. postanowienie SN z
    19 XII 1984 r. III CRN 183/84 oraz uchwała SN z 17 VI 2005 r. III CZP
    26/05). Stwierdzenie nieważności nie jest żadnym prawem strony
    stosunku prawnego, którego ta mogłaby nadużyć.

    Co więcej, stanowisko zajęte przez sąd może w efekcie podważyć całą
    koncepcję form czynności prawnych. Bo cóż w zasadzie stoi na
    przeszkodzie, żeby na podstawie identycznych argumentów uznać, że
    również umowa przenosząca własność nieruchomości mogłaby zostać
    zawarta na piśmie?

    > Cale? Jesli Lexa potraktowac jako swego rodzaju powszechny publikator,
    > to chyba moge... (?)

    Wielkie dzięki, nie mam akurat dostępu do Leksa.

  • 23. Data: 2008-06-21 15:30:05
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > 26/05). Stwierdzenie nieważności nie jest żadnym prawem strony
    > stosunku prawnego, którego ta mogłaby nadużyć.

    A moim zdaniem orzeczenie b. celne (zwlaszcza na gruncie znanych mi
    praktyk dweloperow), IMO nie ma *zadnych* podstaw zeby odmawiac waznosci
    umowom deweloperskim w zwyklej formie pisemnej (pomijajac juz fakt, ze
    na rynku jest to dominujaca praktyka), co wiecej z autopsji znam 3
    sprawy w deweloperem na podobnym gruncie, gdzie klient dewelopera w
    calosci wywiazuje sie z zawartej umowy, a deweloper/bezskutecznie na
    szczecie/ kombinuje z brakiem umowy przedwstepnej w formie aktu

> [...]
    > przeszkodzie, żeby na podstawie identycznych argumentów uznać, że
    > również umowa przenosząca własność nieruchomości mogłaby zostać

    IMO zbyt daleko idace wnioski - kwestia dotyczy tylko domagania sie
    wykonania umowy deweloperskiej. Ale wiadomo - opinia jak d**a - kazdy ma
    swoja ;-)

    --
    pozdr
    luck

  • 24. Data: 2008-06-21 18:06:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2008, kauzyperda wrote:

> [...]
    > jest rozumiana jako roznica pomiedzy stanem majatkowym aktualnym, a tym ktory
    > by istnial, gdyby umowa zostala prawidlowo wykonana

    No dobra, ale to jest do przyjęcia *bez* związku z obowiązkiem
    przeniesienia własności.
    Żaden przepis nie zabrania z wystąpieniem o żądanie odszkodowania
    z tytułu "nieuzyskanych korzyści", prawda?

    Sugeruję iż nienotarialnej umowy przedwstępnej o przenieniesienie
    własności nieruchomości też to dotyczy.
    Żle myślę?

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2008-06-21 18:57:02
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > No dobra, ale to jest do przyjęcia *bez* związku z obowiązkiem
    > przeniesienia własności.
    > Żaden przepis nie zabrania z wystąpieniem o żądanie odszkodowania
    > z tytułu "nieuzyskanych korzyści", prawda?

    Zabraniac nie zabrania, ale akurat w kwestiach odszkodowawczych (o
    ktorych wspomnialem tylko przy okazji) tez ma to b. duze znaczenie, bo
    ogolnie liczac szkode bierzesz pod uwage szkode rzeczywiscie poniesiona
    i utracone korzyscji, a z umowy przedwstepnej, zgodnie z art. 390 kc
    roszczenie odszkodowawcze jest ograniczone do tzw. ujemnego interesu
    umownego /szkoda jest tylko co poniosles liczac na zawarcie umowy/,
    czyli duzo, duzo mniej.

    --
    pozdr
    luck

  • 26. Data: 2008-06-22 08:08:14
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Generalnie, ale dla odmiany pójdź np. do działu VAT.
    JaC

    -----

    > Urzędu nie interesuje w ogole umowa przedwstepna, wazna jest tylko i wylacznie
    wlasciwa umowa.