  • 11. Data: 2008-06-18 21:26:56
    Temat: Re: kupno mieszkania- lewa umowa
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Olgierd wrote:

    > Akurat mylisz się; chociaż nie -- pytanie co masz na myśli mówiąc 'musi'.
    > Jeśli komuś zależy na zawarciu umowy przyrzeczonej to musi.

    Tyle że w tym momencie umowa została wykonana ;), więc ten argument za
    notarialnością odpada.

    p. m.

  • 12. Data: 2008-06-19 07:27:01
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 18 Jun 2008 23:26:56 +0200, mvoicem napisał(a):

    > Tyle że w tym momencie umowa została wykonana , więc ten argument za
    > notarialnością odpada.

    Fakt. Ale jeśli strona będzie chciała uzyskać jakiś skutek podatkowy
    powołując się na *nieważną* umowę przedwstępną, to może się okazać, że
    organ podatkowy zweryfikuje jego oczekiwania.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 13. Data: 2008-06-20 12:32:41
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Wed, 18 Jun 2008 10:18:51 +0200, w napisał(a):

    > Mam nadzieje ze wyuraziłem sie jasno

    Zdecydowanie. Przekręt, w którym i Ty popełniasz przestępstwo.

    --
    ===Tomy===

    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
    Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym
    następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany
    poglądów, bez podawania przyczyny.

  • 14. Data: 2008-06-20 21:28:34
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Olgierd pisze:

    > Akurat mylisz się; chociaż nie -- pytanie co masz na myśli mówiąc 'musi'.
    > Jeśli komuś zależy na zawarciu umowy przyrzeczonej to musi.

    Przepraszam za lekki OT, ale taki dosc popularny poglad, ze brak aktu
    dla umowy przedwstepnej uniemozliwia domagania sie jej wykonania, w tym
    przeniesienia wlasnosci, akurat w stosunku do umow deweloperskich jest
    bledny, a jest non-stop powielany.
    Akurat tutaj jest calkiem jednolite orzecznictwo, zgodnie z ktorym
    klient dewelopera majac umowe w zwyklej formie pisemnej *moze*
    skutecznie domagac sie przeniesienia wlasnosci nieruchomosci.

    Dla zainteresowanch kilka powszechnie dostepnych sygnatur orzeczen:
    2003.07.09 wyrok SN IV CKN 305/01 OSNC 2004/7-8/130 (najwazniejsze)
    2006.04.20 wyrok s.apel. I ACa 1282/05 LEX nr 194536
    1998.06.25 wyrok s.apel. I ACa 201/98 Apel.-Lub. 1998/4/18, LEX 34806
    2007.08.08 wyrok SN I CSK 177/07 LEX nr 287743

    --
    pozdr
    luck

  • 15. Data: 2008-06-21 00:18:47
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Jun 20, 11:28 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

> [...]
    > dla umowy przedwstepnej uniemozliwia domagania sie jej wykonania, w tym
    > przeniesienia wlasnosci, akurat w stosunku do umow deweloperskich jest

    Pogląd ten jest prawdziwy. Wynika wprost z art. 158 KC.

    > Dla zainteresowanch kilka powszechnie dostepnych sygnatur orzeczen:
    > 2003.07.09 wyrok SN IV CKN 305/01 OSNC 2004/7-8/130 (najwazniejsze)

    SN stwierdził w nim tylko, że można domagać się odszkodowania
    przekraczającego ujemny interes umowny.

  • 16. Data: 2008-06-21 00:27:37
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

> [...]

    > dla umowy przedwstepnej uniemozliwia domagania sie jej wykonania, w tym
    > przeniesienia wlasnosci, akurat w stosunku do umow deweloperskich jest

    Pogląd ten jest prawdziwy. W zakresie, w jakim umowa developerska nie
    jest umową przedwstępną, wynika to wprost z art. 158 KC.

  • 17. Data: 2008-06-21 06:50:51
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Paweł Marcisz pisze:

> [...]
    > jest umową przedwstępną, wynika to wprost z art. 158 KC.

    > SN stwierdził w nim tylko, że można domagać się odszkodowania

    Ale najwazniejsze bylo przyjecie, ze umowa deweloperska *nie jest umową
    przedwstępną* z 389 k.c. (i stad
    I w oparciu o to orzeczenie np. SA w Poznaniu wydal orzeczenie
    zastepujace oswiadczenie woli

    --
    pozdr
    luck

  • 18. Data: 2008-06-21 09:07:00
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    kauzyperda pisze:
> [...]

    /przeprasza, ale poszlo nie cale/

    Ale najwazniejsze bylo przyjecie, ze umowa deweloperska *nie jest umową
    przedwstępną* z 389 k.c. (i stad wymog formy ze 158 kc i skutkow z tym
    zwiazanych ostatecznie nie blokuje mozliwosci przeniesienia wlasnoci)

  • 19. Data: 2008-06-21 09:57:57
    Od: "@((s)).wp.pl" <""z_domu_do_pracy\"@((s)).wp.pl">

    Użytkownik w napisał:
    > witam
    > ok 5 lat temu kupiłem mieszkanie, teraz zgłosił sie do mnie sprzedający z
    > prośba żebysmy spisali lewą umowę przedwstępną ze wsteczna datą na której
    > bedzie info, że wpłacilem mu całą kase przed zawarciem własciwej umowy. Ma
    > to go uchronic przed zapłaceniem podatku bo sprzedał to mieszkanie przed
    > upływem 5 lat od daty kupna. I kupił inne przed sprzedaniem tego mojego.
    > Z jednej strony chciałbym pomóc bo gość w porządku z drugiej mam pewne
    > obawy, żeby mnie nie zaczeli sprawdzać, bo pełne 5 lat od daty zawarcia
> [...]

    ostatnio dowiadywalem sie o to w swoim skarbowym, bo tez chcialem
    najpierw podpisac umowe przedwstepna, a za jakis dluzszy czas umowe k/s,
    zeby dac sobie czasu na spokojne sprzedanie swojego starego mieszkania.
    Urzędu nie interesuje w ogole umowa przedwstepna, wazna jest tylko i
    wylacznie wlasciwa umowa.

  • 20. Data: 2008-06-21 10:36:03
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Jun 21, 11:07 am, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > Ale najwazniejsze bylo przyjecie, ze umowa deweloperska *nie jest umową
    > przedwstępną* z 389 k.c. (i stad wymog formy ze 158 kc i skutkow z tym
    > zwiazanych ostatecznie nie blokuje mozliwosci przeniesienia wlasnoci)

    Wymóg formy z art. 158 nie odnosi się do umów przedwstępnych, tylko do
    umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości.
    Niedochowanie formy aktu notarialnego takiej umowy skutkuje
    nieważnością zobowiązania.

    > I w oparciu o to orzeczenie np. SA w Poznaniu wydal orzeczenie
    > zastepujace oswiadczenie woli

    Przy pisemnej umowie zobowiązującej do przeniesienia własności?
    Mógłbyś zacytować?