  • 1. Data: 2007-04-06 14:53:24
    Temat: kto winien? czy faktycznie popelniono wykroczenie?
    Od: "anna" <a...@g...pl>

    taki maly kazus.sytuacja jest nastepujaca. ogrodzona siatka i plotem
    posesja Pana Kowalskiego, tak jak to bywa w wielu gospodarstwach. posiada
    zamknieta brame i furtke. brama zamknieta na klodke, furtka na skobel, ktory
    mozna otworzyc. na furtce tabliczka z napisem "uwaga zly pies" na owa
    posesje wchodzi sasiad, nie pamieta czy domknal furtke, czy tez
    nie.najprawdopodobniej nie - o tym swiadcza dalsze fakty. gdy sasiad wszedl
    do domu pana Kowalskiego, wowczas na doge wybiegly dwa psy/ nalezace do Pana
    Kowalskiego/, ktore biegaly wczesniej po posesji. jeden z pieskow -
    niestety- wpadl nagle pod samochod. kierujacy pojazdem nie byl w stanie
    wyhamowac. dla pieska zakonczylo sie to zderzenie tragicznie.
    pytanie:
    1.czy pan Kowalski - wlasciciel dwoch pieskow- popelnil wykroczneie z art 77
    kw?
    2. kto ponosi odpowiedzialnosc za uszkodzenia pojazdu /zakladamy, ze
    kierujacy jechal prawidlowo, nie mial sznas na zatrzymanie/
    3. kto ponosi odpowiedzialnosc za smierc pieska?
    4. czy Pan Kowalski moze domagac sie zadoscuczynienia za smierc pieska od
    swojego sasiada?
    pozdr
    an.

  • 2. Data: 2007-04-06 15:09:16
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    anna napisał(a):

    > 1.czy pan Kowalski - wlasciciel dwoch pieskow- popelnil wykroczneie z art 77
    > kw?

    Można by bronić stanowisk za i przeciw. Ja stawiam na nie.
    Oczywiście zakładamy że powyższy stan faktyczny da się udowodnić (w
    szczególności to że sąsiad nie domknął furtki).

    > 2. kto ponosi odpowiedzialnosc za uszkodzenia pojazdu /zakladamy, ze
    > kierujacy jechal prawidlowo, nie mial sznas na zatrzymanie/

    art. 431 kc dla właściciela psa plus sąsiad - art. 415 kc.
    Odpowiedzialność in solidum.

    > 3. kto ponosi odpowiedzialnosc za smierc pieska?

    Samochód plus natura psa :)

    Finansowo sąsiad (zakładając że uwodnimy że nie zamknął furtki).
    Można też zastanowić się nad art. 436 §1 kc.

    > 4. czy Pan Kowalski moze domagac sie zadoscuczynienia za smierc pieska od
    > swojego sasiada?

    Nie może. Co do odszkodowania patrz pkt. 3.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-04-06 19:02:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "anna" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > 1.czy pan Kowalski - wlasciciel dwoch pieskow- popelnil wykroczneie z art 77
    > kw?

    Raczej w tym wypadku nie.

    > 2. kto ponosi odpowiedzialnosc za uszkodzenia pojazdu /zakladamy, ze kierujacy
    > jechal prawidlowo, nie mial sznas na zatrzymanie/

    Włąściciel pieska.

    > 3. kto ponosi odpowiedzialnosc za smierc pieska?

    Nikt. Nieszczęśliwy wypadek.

    > 4. czy Pan Kowalski moze domagac sie zadoscuczynienia za smierc pieska od
    > swojego sasiada?

    Raczej nie bowiem trudno będzie dowieść, że sąsiad bramki nie zamknął (może ktoś
    złośliwie przechodząc to zrobił przykładowo). Gdyby udało się dowieść, ze nie
    zamknął, to ewentualnie można by było uznać, że nie domykając furtki pozwoli
    uciec psom, co może spowodować wpadnięcie psa pod samochód.

  • 4. Data: 2007-04-07 07:57:04
    Od: "anna" <a...@g...pl>

    > Włąściciel pieska.

    a dlaczego wlasciciel, skoro nie nie z jego winy pieski wybiegly na ulice?

    > Nikt. Nieszczęśliwy wypadek.

    nawet przy zalozeniu, ze da sie doweisc, ze to sasiad, ktory wchodizl na
    posesje nie zamknal furtki?

    an.

  • 5. Data: 2007-04-07 08:03:12
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@i...net>

    anna napisał(a):

    > a dlaczego wlasciciel, skoro nie nie z jego winy pieski wybiegly na ulice?

    Bo on jako właściciel jest za nie odpowiedzialny.

    > nawet przy zalozeniu, ze da sie doweisc, ze to sasiad, ktory wchodizl na
    > posesje nie zamknal furtki?

    Nie zrobił tego umyślnie i złej wierze dlatego nie można stwierdzić, iż
    to z jego winy doszło do zdarzenia.

    Kaczor
    --
    Łączę pozdrowienia... i różne inne wyrazy
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl

  • 6. Data: 2007-04-07 08:58:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.04.2007 Michał "Kaczor" Niemczak <k...@i...net> napisał/a:
    > Bo on jako właściciel jest za nie odpowiedzialny.

    Bezwzględnie?

    > Nie zrobił tego umyślnie i złej wierze dlatego nie można stwierdzić, iż
    > to z jego winy doszło do zdarzenia.

    A musi być umyślnie i w złej wierze? Niedochowanie należytej staranności
    nie wystarczy? Te pytania odnośnie poprzedniego akapitu.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2007-04-07 09:10:36
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@i...net>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > Bezwzględnie?

    Oczywiście, że nie bezwzględnie. Przecież trudno oczekiwać, że
    właściciel będzie koczował przy furtce i pilnował, czy aby przypadkiem
    ktoś, kto wchodzi na jego posesję nie zapomniał domknąć bramki.

    > A musi być umyślnie i w złej wierze? Niedochowanie należytej staranności
    > nie wystarczy? Te pytania odnośnie poprzedniego akapitu.

    No więc właśnie w kontekście tego, co napisałem wyżej. Nie wiem jak to
    zinterpretował by sąd. Bo jak karać właściciela, któremu furtkę może
    otworzyć praktycznie każdy. Nie spotkałem się przepisem, który by
    nakazywał w razie trzymania psów zainstalowaia np. bramki z domofonem na
    elektromagnes.

    Kaczor

  • 8. Data: 2007-04-07 09:51:24
    Od: "anna" <a...@g...pl>

    > Oczywiście, że nie bezwzględnie. Przecież trudno oczekiwać, że właściciel
    > będzie koczował przy furtce i pilnował, czy aby przypadkiem ktoś, kto
    > wchodzi na jego posesję nie zapomniał domknąć bramki.

    no wlasnie. z jednej strony piszesz, ze jako wlasicciel jest
    odpowiedzialny, z drugiej, ze nie bezwzglednie

    pozdr. an

  • 9. Data: 2007-04-07 13:16:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a dlaczego wlasciciel, skoro nie nie z jego winy pieski wybiegly na ulice?

    Genraleni kolizji jest winien pies. Ale za psa odpowiedzialność cywilną ponosi
    właściciel.

    > nawet przy zalozeniu, ze da sie doweisc, ze to sasiad, ktory wchodizl na
    > posesje nie zamknal furtki?

    Czy normalnym następstwem niezamknięcia furtki jest śmierć psa? Furtka powinna
    być zamknięta na zamek i to problem właściciela, by sprawdzić, czy wchodzący
    zamknął furtkę.

  • 10. Data: 2007-04-08 01:39:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.04.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Czy normalnym następstwem niezamknięcia furtki jest śmierć psa? Furtka powinna
    > być zamknięta na zamek i to problem właściciela, by sprawdzić, czy wchodzący
    > zamknął furtkę.

    Dlaczego uważasz, że to problem właściciela? Wchodzący miał, lub oceniając
    rozsądnie, powinien mieć świadomość, że na podwórku jest pies. Furtka była
    zaopatrzona w zamknięcie i tablicę informującą, że są tam zwierzaki. MZ
    właściciel dopełnił należytej staranności. Nie dopełnił jej wchodzący.

    --
    Marcin