  • 1. Data: 2008-06-16 22:13:44
    Temat: kredyt
    Od: "Easy" <e...@m...org>

    witam serdecznie.
    nie znalazlam nigdzie informacji na ten temat ( byc moze zle szukalam) ale
    mam pytanie dotyczace kredytu.

    bliska mi osoba zaciagnela kredyt na auto, wplacila kilka rat potem
    przestala placic.
    w umowie zawarta byla zawarta klauzula, ze o trzech latach od dnia
    wymagalnosci kretytu kredytodawca traci wszelkie prawa do tego kredytu.
    w pewnym momencie umowa zostala wypowiedziana przez bank, i od tej daty
    minely juz trzy lata.
    w miedzyczasie dokonano jeszcze jednej, czy dwoch wplat.
    pytanie brzmi, czy kredyt faktycznie sie przedawnil po trzech latach od
    wypowiedzenia go przez bank czy tez trzy lata liczy sie od ostatniej
    dokonanej wplaty?

    kilka slow wytlumaczenia. kredyt zaciagneito dla kogos, ktos olal
    zaciagajacego kredyt.. zycie... i glupota ludzka

    Ania

  • 2. Data: 2008-06-16 22:35:21
    Temat: Re: kredyt
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Easy" <e...@m...org> napisał w wiadomości

    Każda wpłata przerywa bieg przedawnienia, które biegnie na nowo.

  • 3. Data: 2008-06-17 05:02:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Easy" <e...@m...org> napisał w wiadomości
    >
    > Każda wpłata przerywa bieg przedawnienia, które biegnie na nowo.

    A masz na to jakieś orzeczenie? Ktoś kiedyś na tej grupie już pisał,
    że dokonanie wpłaty jest traktowane jako uznanie długu - ale w tej
    wysokości, w jakiej została dokonana wpłata. Skąd wiadomo bowiem, że
    kredytobiorca nie kwestionuje istnienia pozostałej części zobowiązania? ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-06-17 21:52:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wysokości, w jakiej została dokonana wpłata. Skąd wiadomo bowiem, że
    > kredytobiorca nie kwestionuje istnienia pozostałej części zobowiązania?

    Trudno znaleźć potwierdzenie mojego stanowiska w orzecznictwie, bo ono
    wypływa wprost z wykładni art. 13 kc. LEX archiwizuje wyrok sądu
    apelacyjnego: "Z istoty uznania roszczenia, także tzw. uznania
    niewłaściwego, wynika, że jeżeli dotyczy ono tylko określonego roszczenia,
    to przerwa biegu terminu przedawnienia następuje tylko w tym zakresie" i
    podejrzewam, że może chodzić o to orzeczenie. Ale z lektury uzasadnienia
    wynika, że tam chodziło o to, że firma firmie potwierdziła saldo
    przerywając tym bieg przedawnienia. Potem wierzyciel pozwał dłużnika o dług
    z odsetkami, które nie były objęte potwierdzeniem salda i sąd uznał, ze
    tamta kwota się przedawniła.

    Innych orzeczeń mogących wiązać sie z omawianym zagadnieniem nie znalazłem.
    Przedstawiony przez Ciebie pogląd wydaje mi się również bardzo ryzykowny. W
    praktyce oznaczało by to przykładowo, że bank po trzech latach powinien
    wzywać dłużnika do potwierdzenia pozostałego zadłużenia, bo w przeciwnym
    razie pozostała część długu by się przedawniła. Ni słyszałem o czymś
    takim - co nie oznacza, ze tego nie ma.

  • 5. Data: 2008-06-19 21:01:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jun 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał
    >
    > Trudno znaleźć potwierdzenie mojego stanowiska w orzecznictwie, bo ono
    > wypływa wprost z wykładni art. 13 kc.
    [...]

    Moment, 13 KC jest o ubezwłasnowolnieniu!
    Chyba coś przekręciłeś?

> [...]
    > wzywać dłużnika do potwierdzenia pozostałego zadłużenia, bo w przeciwnym
    > razie pozostała część długu by się przedawniła.

    Naciągasz waść!
    Jak rozumiem rozważamy przypadek kredytu np. "na 15 lat", tak?
    To mam pytanie podstawowe: *od kiedy* płynie termin dla każdej z rat?
    Aby nie od momentu wymagalności *tej raty* (każdej oddzielnie, zgodnie
    z terminem wynikłym z umowy)?

    > Ni słyszałem o czymś takim

    Ja też nie, ale przyczynę widzę w pytaniu wyżej :D

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-07-29 11:18:09
    Od: "EASY" <e...@m...org>

> [...]
    > z terminem wynikłym z umowy)?

    > Ja też nie, ale przyczynę widzę w pytaniu wyżej :D

    ?
    czyli z tego wynika ze jesli załózmy dla 20 rat termin spłaty minoł 3 lata
    temu (czas zawarty w umiowie po którym roszczenie sie przedawnia) to znaczy
    ze do zapłaty jest tylko tyle rat co do których jeszcze te trzy lata nie
    mineły?

    nie pasuje mnie to...

    E.