  • 1. Data: 2005-07-17 23:26:37
    Temat: kradzież praw autorskich - tylko sprawa cywilna?
    Od: "azrael" <a...@D...pl>

    Witam

    Jakieś 17 miesięcy temu współpracowałem z pewną kobietą przy tworzeniu
    albumu o rodzinnym mieście. Ona rysowała, ja miałem napisać część tekstów.
    Nie zawarliśmy żadnej umowy, mieliśmy ją podpisać po ukazaniu się albumu
    (wydano go 8 miesięcy temu) - nie miałem powodu jej nieufać, poza tym nie
    myślałem, że można oszukać kogoś kto zarabia na stażu 450 złoty. No ale są
    ludzie i... inne ludzie.

    Sprawa wygląda tak, że album się ukazał, ale żaden mój tekst nie został
    podpisany moim imieniem i nazwiskiem. Oczywiście szanowna "artystka" nie
    skontaktowała się już ze mną. Wysyłałem maile, wezwanie do ugody
    przedsądowej (poleconym) i nic.

    Dowody jakie mam:

    Maile otrzymywanie od niej ze zleceniami kolejnych tekstów i ich oceną. Moje
    maile wysyłane do niej z moimi tekstami.
    W albumie część moich tekstów umieściła w całości, pozostałe skróciła, lub
    dodała jakieś zdanie.
    Pisanie przez nią odręcznie kartki z polecniami napisania tekstów.
    Do tego mam świadków z którymi rozmawiałem o tym albumie, bardzo się wtedy
    cieszyłem, że będę mógł zarobić parę złotych i przez to opowiedałem o tej
    "wspaniałej" współpracy wielu osobom.
    Materiały zostawiała mi u znajomych pań w bibliotece miejskiej - więc one
    też mogą być świadkami.

    Moje pytanie dotyczy tego, czy muszę zakładać jej sprawę cywilną, czy
    wystarczy, że zgłoszę w prokuraturze lub na policji doniesienie o
    popełnieniu przestępstwa?

    Czuję się przez nią wykorzystany, byłem praktycznie bezrobotny wtedy, świeżo
    po studiach, a ta kobieta bezczelnie wykorzystała moją naiwność.

    --
    pozdr
    azrael

  • 2. Data: 2005-07-18 00:01:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    żytkownik "azrael" <a...@D...pl> napisał w wiadomości

    W ustawie Prawo Autorskie są zawarte przepisy karne. Fałszerstwo co do
    autorstwa dzieła jest przestępstwem ściganym na wniosek z tego co
    pamiętam. Bez Twojej zgody nie miała prawa użyć Twoich tekstów. nie
    miała również prawa ich przerabiać.

  • 3. Data: 2005-07-18 08:22:18
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    azrael napisał(a):
    [ciach]

    przeszukaj archiwu, grupy pl.rec.foto, Temat kradziezy praw autorskich
    czestosie tam pojawia (dotyczy wprawdzie zdjec, ale to przeciez ta sama
    ustawa)

    --
    czarny
    [:::: usun xxx z adresu :: mystique at free.art.pl ::::]

  • 4. Data: 2005-07-18 21:14:49
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    > Czuję się przez nią wykorzystany, byłem praktycznie bezrobotny wtedy,
    > świeżo
    > po studiach, a ta kobieta bezczelnie wykorzystała moją naiwność.

    powodzenia chlopie! :)
    tylko pamietaj, ze na stazu nie mozesz zarabiac :)