  • 51. Data: 2007-04-17 22:43:15
    Temat: Re: kradzież forum
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "tomek wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:f03i26$jjp$2@atlantis.news.tpi.pl...

    > Domena? Domena to tylko i wyłącznie adres, plus ewentualnie marka. Nie
    > bardzo rozumiem, co ma bycie właścicielem domeny do prawa własności
    > skryptów czy baz danych, które znajdują się na serwerze, będącym podpiętym
    > pod taką domenę. To tak jakby... nie wiem, właściciel parkingu dochodził
    > praw do cudzego samochodu, zaparkowanego na nim.

    Nie ja pisałem ustawę o ochronie baz danych. nie ja uzależniłem bycie
    producentem od nakładów. :-) Moze to głupio, ale w tym momencie na to wychodzi,
    ze jedynym nakąłdem jest ta domena.

    > Jakby było inaczej, każdy by mógł na swojej domenie trzymać pirackie skrypty
    > i programy.

    Nie, no nie całkiem tak jest. Trzymać sobie może i nie narusza ochrony bazy
    danych. Ale to nie załatwia aspektu praw autorskich.

    > Jeszcze raz, sprawa nie dotyczy ani domeny jako adresu, ani domeny jako
    > marki, ani nawet serwisu powiązanego z daną marką - a jedynie forum, które
    > tam się znajdowało.

    Jeszcze raz - Ustawa o ochronie baz danych przyznaje prawa osobie, która
    poniosła nakłady na jej powstanie. Artykuł zacytowałem w innym poście. nie wiem,
    czy to najtrafniej ujmuje, ale takie jest prawo.

  • 52. Data: 2007-04-17 22:47:44
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > USTAWA z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych: art. 2.1.4:
    > Producentem bazy danych jest osoba fizyczna, prawna lub jednostka
    > organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ponosi ryzyko
    > nakładu inwestycyjnego przy tworzeniu bazy danych. Z tego co napisał
    > inicjator jedyną osobą, która coś tam zainwestowała była właścicielka tej
    > domeny.
    W swietle tego i innych postów użycie tegoż przepisu w sprawie, nie
    przyniesie raczej sukcesu inicjatorowi wątku.

    --
    Maciek
    Polska Grupa Freesco

  • 53. Data: 2007-04-17 22:48:32
    Temat: Re: kradzie? forum
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.04.2007 tomek wilicki <t...@w...pl> napisał/a:
    > No wiesz, na prawie się nie znam, jestem administratorem serwisów
    > internetowych i docierają do mnie wszystkie "niuanse" związane właśnie z
    > m.in. odpowiedzialnością za publikacje tego typu, po prostu słyszałem parę
    > razy takie właśnie twierdzenia - również w uzasadnieniach wyroków. Nawet

    Bez urazy, ale MZ coś źle zrozumiałeś. Zakres dozwolonego użytku w
    przypadku tzw. prasy (a mam wątpliwości czy w rozumieniu PA jest nią
    jakieś forum) obejmuje głównie publikację krótkich notatek prasowych.
    Przeczytaj PA bo prędzej czy poźniej zrobisz sobie duże kuku.

    --
    Marcin

  • 54. Data: 2007-04-17 23:04:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek" <f...@e...one.nospam.pl> napisał w wiadomości

    > W swietle tego i innych postów użycie tegoż przepisu w sprawie, nie
    > przyniesie raczej sukcesu inicjatorowi wątku.

    A czy ja gdziekolwiek pisałem inaczej?

  • 55. Data: 2007-04-17 23:34:09
    Od: tomek wilicki <t...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie, no gość zostanie ukarany pewnie grzywną. A co do przekazywania Ci
    > bazy danych, to przejrzyj moje inen posty. O ile wiele wskazuje na to, ze
    > nie jest uparwniony do niej on, to i nie do końca Ty. Uprawnione są osoby,
    > które wniosły nakład inwestycyjne w powstanie tej bazy. O ile się nie
    > pogubiłem, to pisałeś o jakiejś kobiecie, która wykupiła serwer.

    W sumie, na dobrą sprawę, dość dużo osób wniosło w pewnym momencie jakiś tam
    wkład, ale czy w ten sposób należy ten artykuł interpretować? W zasadzie,
    idąc tym tropem, każdy kto napisze posta na tej grupie wnosi wkład w
    tworzenie bazy danych usenetu. W przypadku tej kobiety, zastanawia mnie,
    czy wykupienie serwera na którym baza danych była potem rozwijana, sprawia,
    że staje się ona jej współtwórcą. Ale to prowadziło by do absurdów, w
    których grupa osób spammująca forum przejmuje je potem na własność,
    powołując się na "wkład inwestycyjny". To trochę tak, jakby autorzy
    artykułów gazetowych chcieli przejmować gazety na własność - trochę nie
    teges, hyh.

    Jak dla mnie, oczywistą (i możliwą do obrony przed sądem) interpretacją jest
    to, że producentem bazy danych forum jest osoba, która forum zarejestrowała
    (założyła), a ci co się potem dołożyli - pomagali twórcy bazy danych, a nie
    tworzyć tą bazę. W kilku zdaniach da się przed każdym sądem wykazać, że
    przyjęcie innej interpretacji przepisu prowadzi - w przypadku forów
    dyskusyjnych - do absurdu.

    > Wytnie Twoje i będzie działał dalej.

    żeby zmusić go do wycięcia moich, musiał bym udowodnić że forum nie jest
    jego własnością, a jakbym już to zrobił, nic by nie musiał wycinać - bo nie
    miałby skąd.

    --
    www.vegie.pl

  • 56. Data: 2007-04-17 23:38:01
    Od: tomek wilicki <t...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > nakładu inwestycyjnego przy tworzeniu bazy danych. Z tego co napisał
    > inicjator jedyną osobą, która coś tam zainwestowała była właścicielka tej

    O, w ten sposób - no, też można. Ale, jak gdzie indziej pisałem, do
    oczywistych absurdów prowadziło by przyjęcie, że nakłady inwestycyjne
    poniesione w czasie działania już stworzonej bazy danych przynoszą
    jakiekolwiek prawa producenta. To jest pomaganie stworzycielowi, nie
    tworzenie, heh.

    A tak gwoli ścisłości, forum powstało długo przed wykupieniem tej domeny, na
    początku było na domenie opłacanej przeze mnie, więc nie będzie tu
    problemów :)

    --
    www.vegie.pl

  • 57. Data: 2007-04-17 23:39:55
    Od: tomek wilicki <t...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Jeszcze raz - Ustawa o ochronie baz danych przyznaje prawa osobie, która
    > poniosła nakłady na jej powstanie. Artykuł zacytowałem w innym poście. nie
    > wiem, czy to najtrafniej ujmuje, ale takie jest prawo.

    A mi się jednak wydaje, co już tu gdzieś pisałem - że ustawa przyznaje prawa
    AUTOROWI, który poniósł takie nakłady. Nie dowolnej osobie.

    --
    www.vegie.pl

  • 58. Data: 2007-04-18 00:04:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.04.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

> [...]
    > przy tworzeniu bazy danych. Z tego co napisał inicjator jedyną osobą, która coś
    > tam zainwestowała była właścicielka tej domeny.

    MZ nie. Tworzenie bazy danych to proces ciągły a nakład inwestycyjny
    niekoniecznie musi oznaczać "raz wydać kasę". Ktoś to wszystko przecież
    rozwija, "dokłada rekordy" albo nadzoruje ich dokładanie. Ten ktoś robi to
    kosztem czegoś - inwestuje swój czas i środki. W odróznieniu od kosztów
    utrzymania bazy, mamy tu element nakładu, który tez może być wymierny
    finansowo.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2007-04-18 04:17:23
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    tomek wilicki wrote:

> [...]
    > wkład, ale czy w ten sposób należy ten artykuł interpretować? W zasadzie,
    > idąc tym tropem, każdy kto napisze posta na tej grupie wnosi wkład w

    Dokładnie tak jest.

> [...]
    > że staje się ona jej współtwórcą. Ale to prowadziło by do absurdów, w
    > których grupa osób spamująca forum przejmuje je potem na własność,

    (Współ)twórcami są wszyscy współ(autorzy). Nie ma w tym żadnego absurdu.

> [...]
    > (założyła), a ci co się potem dołożyli - pomagali twórcy bazy danych, a nie

    MZ się mylisz. 'Twórcami' są twórcy, a nie ktoś kto dopełnił jakichś
    formalności.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 60. Data: 2007-04-18 04:19:42
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > nakładu inwestycyjnego przy tworzeniu bazy danych. Z tego co napisał
    > inicjator jedyną osobą, która coś tam zainwestowała była właścicielka

    Materialnie może i tak, ale chyba nie tylko o kasę ustawodawcy chodziło...

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak