  • 41. Data: 2007-11-18 21:19:50
    Temat: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:fhq2o7$q99$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Bzdura.
    > Akt prawny niższego rzędu (tu: regulaminu) nie może działać
    > rozszerzająco w stosunku do aktu rzędu wyższego (tu: ustawy). Ustawa zaś
    > nakazuje jedynie okazanie.

    Po pierwsze: art. 38 *nic* nie nakazuje, a jedynie daje przewoźnikowi
    prawo do pewnego żądania, po spełnieniu warunku. Prawo w tym sensie, że
    można go dochodzić w sądzie na podstawie samej ustawy.
    Po drugie, co rozumiesz przez "działanie rozszerzające?" Być z ustawą
    sprzeczny - nie może. Rozszerzać katalog podmiotów które pod ustawę
    podlegają - nie może. Nakładać obowiązki których ustawa nie przewiduje,
    ale jednocześnie ich nie zabrania - jak najbardziej może (o ile nie jest
    organem administracji publicznej).

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 42. Data: 2007-11-18 21:35:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhqa9s$sps$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Po pierwsze: art. 38 *nic* nie nakazuje, a jedynie daje przewoźnikowi
    > prawo do pewnego żądania, po spełnieniu warunku. Prawo w tym sensie, że
    > można go dochodzić w sądzie na podstawie samej ustawy.
    Dobra, bez sofizmatów - niech będzie, że uprawnia.

> [...]
    > podlegają - nie może. Nakładać obowiązki których ustawa nie przewiduje,
    > ale jednocześnie ich nie zabrania - jak najbardziej może (o ile nie jest
    Nie. Gdybyś miał rację, to regulamin mógłby nakładać obowiązek nie tylko
    wręczania dokumentu (biletu, legitymacji) ale i czynienia tego lewą ręką i w
    przyklęku. Wszak ustawa nie zabrania.
    To proste: nie masz uprawnień, nie możesz żądać.

    --
    Jotte

  • 43. Data: 2007-11-18 22:22:37
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:

    > Nie. Gdybyś miał rację, to regulamin mógłby nakładać obowiązek nie tylko
    > wręczania dokumentu (biletu, legitymacji) ale i czynienia tego lewą ręką
    > i w przyklęku. Wszak ustawa nie zabrania.

    No i taki regulamin byłby zgodny z prawem. Tylko że, po pierwsze nikt by
    z takim przewoźnikiem nie chciał jeździć, a po drugie przewoźnik nie
    wyegzekwowałby tej lewej ręki i przyklęku ze względu na art. 5. KC. Ale
    to nie zmienia faktu, że to zgodne z prawem. W przypadku wręczania
    biletu tym artykułem już się niestety podróżny nie obroni.

    > To proste: nie masz uprawnień, nie możesz żądać.

    Pytanie pierwsze: Któraś ustawa zezwala Ci oddychać?
    Pytanie drugie: Któraś ustawa zabrania Ci oddychać?
    Jak już sobie odpowiesz na te pytania, to daj znać do jakiego doszedłeś
    wniosku: wolno Ci oddychać, czy nie wolno?

    To proste: nie ma zakazu żądania, wolno żądać. Skutecznie, tj. w razie
    czego przed sądem. Oczywiście dopóki na to żądanie wszystkie strony
    godzą się *dobrowolnie*, a tak przecież jest w tym przypadku.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 44. Data: 2007-11-18 22:50:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhqdvj$e31$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > No i taki regulamin byłby zgodny z prawem.
    Nie. Nie byłby też skuteczny.

    > Tylko że, po pierwsze nikt by z takim przewoźnikiem nie chciał jeździć
    A jakby był jedyny?

> [...]
    >względu na art. 5. KC. Ale to nie zmienia faktu, że to zgodne z prawem. W
    >przypadku wręczania biletu tym artykułem już się niestety podróżny nie
    On w ogóle nie nie ma tu zastosowania.

    > Pytanie pierwsze: Któraś ustawa zezwala Ci oddychać?
    > Pytanie drugie: Któraś ustawa zabrania Ci oddychać?
    Nie pytaj mnie o to, nie jestem psychiatrą.

    > To proste: nie ma zakazu żądania, wolno żądać.
    A to wolno zawsze.

    > Skutecznie, tj. w razie czego przed sądem.
    Bzdura, można próbować pozywać o cokolwiek.

    > Oczywiście dopóki na to żądanie wszystkie strony godzą się *dobrowolnie*,
    > a tak przecież jest w tym przypadku.
    Gadasz głupstwa.
    Umów się z kimś (dobrowolnie, rzecz jasna), że jak ci nie zaśpiewa w sobotę
    wieczorem arii pod oknem, to odgryzie sobie język. Przecież nie zabronione.
    A potem zmuś go do tego wyrokiem sądu.

    --
    Jotte

  • 45. Data: 2007-11-18 23:42:00
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Jotte wrote:

    > A jakby był jedyny?

    Obowiązku jeżdżenia nie ma. Przewoźnik by zbankrutował, a że ludzie
    jeździć będą chcieli nadal, to szybko powstanie nowy, który już nie
    będzie takiego regulaminu stosował. Rynek nie znosi próżni.

    To proste: nie masz uprawnień, nie możesz żądać.

    > To proste: nie ma zakazu żądania, wolno żądać.
    A to wolno zawsze.

    Zdecyduj się.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 46. Data: 2007-11-19 18:53:42
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

    Witam

    > Jeżeli robienie fotokopii dokumentów jest gdzieś zabronione, to ani
    > robić, ani żądać tego nie wolno. Problem w tym, że ja ciągle twierdzę że
    > *nie ma* zakazu żądania wręczania dokumentów.

    Dobrze, co do meritum z pierwszego postu wątku - faktem jest, że PP nigdzie
    nie określa sposobu kontroli dokumentów uprawniających do ulgowego
    przejazdu. W związku z tym uważam, że przewoźnik ma prawo skutecznie żądać
    wręczania dokumentów poświadczających prawo do przejazdu ulgowego.

    Natomiast w poruszanej przez art. 33a PP - jeśli PP mówi, że "przewoźnik lub
    osoba przez niego upoważniona ma prawo [...] żądać okazania dokumentu
    umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego [...]" to jest to
    wyznaczenie *maksymalnej* granicy tego, co wolno żądać przewoźnikowi. Czyli
    de facto zakazu podejmowania działań wykraczających poza żądanie okazania
    dokumentów. Nieco "krzywą", ale dość obrazową analogią jest *nakaz* jazdy
    prosto przez skrzyżowanie, który jest równocześnie *zakazem* skrętu w lewo
    lub w prawo.
    Innymi słowy, interpretacja, że w regulaminie przewoźnik mógłby zapisać
    prawo do żądania wręczania dokumentów prowadzi do absurdalnego wniosku - że
    zapis z PP można by bez najmniejszej straty dla treści ustawy wykreślić - no
    bo jaki byłby jego cel?
    Moim zdaniem, żądanie przewoźnika wręczania dokumentów w sytuacji opisanej
    przez art 33a. PP byłoby naruszeniem PP, co powodowałoby bezprawność
    żądania.

    Pozdr.!
    (D)

  • 47. Data: 2007-11-19 21:48:29
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhqikc$1hc$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > Obowiązku jeżdżenia nie ma.
    Ale może być konieczność. I dla wielu jest.

    > Przewoźnik by zbankrutował, a że ludzie
    > jeździć będą chcieli nadal, to szybko powstanie nowy, który już nie
    > będzie takiego regulaminu stosował. Rynek nie znosi próżni.
    To tylko teoria.
    Komunikacja publiczna to nie same pojazdy, ale i ogromna infrastruktura.
    Tory, przystanki, zajezdnie z warsztatami.
    Jak ludzie bedą chcieli jeździć a przewoźnik będzie jeden, to nie
    zbankrutuje (w każdym razie nie z braku pasażerów).
    To się nazywa monopol.
    Jest jeszcze szereg innych względów (cena, dostępność, jakość, nawet
    przyzwyczajenia).

    > A to wolno zawsze.
    > Zdecyduj się.
    Nie mogę. Bywam czasem taki chwiejny... ;)
    Ale dobra - można żądać, choć wobec braku podstawy żądanie pozbawione będzie
    mocy prawnej.

    --
    Jotte

  • 48. Data: 2007-11-20 18:45:14
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Daniel Pyra wrote:

> [...]
    > okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego
    > [...]" to jest to wyznaczenie *maksymalnej* granicy tego, co wolno

    Uważam, że nie jest - brak podstawy prawnej. Zaznaczam, co nie jest
    zabronione, jest dozwolone. Pomijając już fakt, co to znaczy "maksymalna
    granica". Czy przewoźnik może żądać okazania w taki sposób, aby móc się
    z dokumentem zapoznać? Czy przewoźnik może żądać okazania poza pojazdem?
    Czy przewoźnik może żądać okazania w celu zrobienia fotokopii? Każde z
    tych żądań wykracza lub nie wykracza poza "okazanie", zależy z której
    strony spojrzeć. Oczywiście mowa o żądaniu skutecznym, tj. takim którego
    można dochodzić w sądzie.

> [...]
    > analogią jest *nakaz* jazdy prosto przez skrzyżowanie, który jest
    > równocześnie *zakazem* skrętu w lewo lub w prawo.

    Znak jest znakiem *nakazu*, a nie prawa. Gdyby znak nazywał się "prawo
    do jazdy prosto", nie zabraniałby on jazdy w lewo. Przykład: znak D-18.
    Sam w sobie nie zabrania parkowania przed takim znakiem, chyba że
    wcześniej był znak B-36, albo OIDP D-40 (a może jeszcze jakieś inne).

> [...]
    > absurdalnego wniosku - że zapis z PP można by bez najmniejszej straty
    > dla treści ustawy wykreślić - no bo jaki byłby jego cel?

    A no moim zdaniem cel jest taki, że przewoźnik nie musi pisać w
    regulaminie nic o okazywaniu dokumentów, bo może dochodzić sobie tego
    okazania na podstawie ustawy. Innymi słowy, wystarczy być przewoźnikiem
    żeby móc skutecznie żądać okazania dokumentu (po spełnieniu warunków z 33a).

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 49. Data: 2007-11-20 22:21:07
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    > Daniel Pyra wrote:

    Witam

> [...]
    > zabronione, jest dozwolone. Pomijając już fakt, co to znaczy "maksymalna
    > granica". Czy przewoźnik może żądać okazania w taki sposób, aby móc się

    [...]
    To akurat jest jasno określone w PP (zresztą sam zacytowałeś): przewoźnik ma
    prawo żądać okazania (nie wręczenia) dokumentu w celu stwierdzenia
    tożsamości podróżnego bez ważnego biletu / bez dokumentu poświadczającego
    prawo do ulgi lub przejazdu bezpłatnego i to tylko w przypadku odmowy przez
    podróżnego zapłacenia należności. W przypadku, gdyby to było niemożliwe,
    przewoźnik może zwrócić się do Policji itd. Celem więc nie jest okazanie
    samo w sobie, ale okazanie w celu ustalenia tożsamości podróżnego.
    Żadnych innych praw przewoźnikowi ustawa nie nadaje.
    Natomiast ogólne podstawy prawne do ograniczania zakresu "swobody"
    kształtowania umów przez przedsiębiorcę względem konsumentów są zapisane w
    ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

    Żeby nie wałkować tych samych argumentów, to opiszę mój tok rozumowania na
    podstawie wspomnianej już przeze mnie decyzji 13/2005 Prezesa UOKiK
    przeciwko Polkomtelowi.

    Chodziło w skrócie o to, że w PT (art. 59 ust. 2) zapisano, kiedy w
    przypadku wypowiedzenia umowy przez abonenta operatorowi *nie przysługuje*
    roszczenie odszkodowawcze (podkreślenie moje). Polkomtel na podstawiu
    regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych usiłował *dochodzić*
    zapisanych w regulaminie kar umownych za zerwanie warunków promocji wobec
    klientów, którzy skorzystali z prawa do wypowiedzenia umowy.

    "Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uznaje za praktykę
    naruszającą zbiorowe interesy konsumentów
    działanie Polkomtel S.A. z siedzibą w Warszawie, polegające na żądaniu
    uiszczania przez klientów kar umownych z tytułu rozwiązania umowy
    promocyjnej, wobec braku akceptacji przez nich treści nowego Regulaminu
    świadczenia usług telekomunikacyjnych, co stanowi naruszenie art. 59 ust. 2
    ustawy z dnia 3 września 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz.
    1800 ze zm.) i jest działaniem bezprawnym, o którym mowa w art. 23 a ust. 1
    ustawy [o ochronie konkurencji i konsumentów] i nakazuje zaniechanie jej
    stosowania."

    Zwróć uwagę, że chociaż w PT jest tylko zapisane, że operatorowi nie
    przysługuje roszczenie odszkodowawcze (a nie zakaz jego żądania), to Prezes
    UOKiK zabronił dochodzenia roszczeń.

    W dalszej części uzasadnienia Prezes UOKiK wykazywał bezprawność działania
    przedsiębiorcy i naruszenie tymi działaniami zbiorowego interesu
    konsumentów.
    W uzasadnieniu bezprawności działania przedsiębiorcy podniesione zostało
    naruszenie przez Polkomtel przepisu PT, który ma charakter bezwględnie
    obowiązujący. Ażeby odnieść analogię do omawianego przypadku, to należy
    odpowiedzieć, czy art. 33a PP ma przepisu bezwględnie obowiązującego czy
    dyspozytywnego? Z faktu, że PP "reguluje przewóz osób i rzeczy, wykonywany
    odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników", MZ
    jest to przepis bezwględnie obowiązujący, czyli również przewoźnik nawet
    gdyby chciał, nie może skutecznie zrzec sie tego prawa (może go, oczywiście,
    nie egzekwować). Ustawodawca mógł, ale tego nie zrobił, zaznaczyć, że
    "przewoźnik może żądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość, o ile
    strony nie umówią się inaczej".
    Jeśli uznamy, że żądanie wręczania dokumentów zamiast ich okazywania jest
    dla pasażerów dolegliwe (a akurat w tym przypadku ja mam wątpliwości), to
    jasne również stałoby się, że postępowanie przewoźnika byłoby naruszeniem
    zbiorowych interesów konsumentów.

    W sprawie przeciwko Polkomtelowi sądy obydwu instancji przychyliły się do
    zdania Prezesa UOKiK.

> [...]
    > okazania na podstawie ustawy. Innymi słowy, wystarczy być przewoźnikiem
    > żeby móc skutecznie żądać okazania dokumentu (po spełnieniu warunków z

    A to jest skrajnie antykonsumencka interpretacja :-)
    Ja patrzę na PP jako ustawa określająca prawa i obowiązki przewoźników i
    pasażerów, przy czym prawa pasażerów (konsumentów) nie mogą skutecznie
    ograniczane przez przewoźnika.

    Pozdr.!
    (D)

  • 50. Data: 2007-11-20 23:20:24
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Rozumiem Twoje stanowisko, pozostanę jednak przy swoim. Z mojej strony
    zatem EOT.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak