  • 31. Data: 2007-11-17 10:37:20
    Temat: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Od: "Le5zek" <l...@p...onet.pl>

    news:fhkrsf$78q$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > [...]
    >
    > Skoro ma nosić identyfikator umieszczony w widocznym miejscu, to znaczy że
    > identyfikator jest identyfikatorem także umieszczony w miejscu
    > niewidocznym.
    >
    > Gdyby plakietka stawałaby się identyfikatorem dopiero po umieszczeniu w
    > miejscu widocznym, nie trzebaby wspominać o tym że identyfikator ma być
    > widoczny, tylko wystarczyłoby wymaganie posiadania identyfikatora.
    >
    > Reasumująć, nieprawdą jest że legitymacja nie jest identyfikatorem.
    > Legitymacja noszona w kieszeni jest identyfikatorem umieszczonym w

    Legitymacja zwykle zawiera dane osobowe kontrolera (których nie zawiera
    identyfikator), natomiast zwykle nie zawiera wszystkich danych określonych w
    ustawie.

    "1) nazwę przewoźnika,
    2) numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu
    osób lub bagażu,
    3) zdjęcie kontrolującego,
    4) zakres upoważnienia,
    5) okres ważności,
    6) pieczęć i podpis wystawcy (przewoźnika)"

    Dlatego też jest dokumentem pomocniczym (okazywanym np. policji przy
    wezwaniu do pomocy w kontroli). Nie jest nigdy okazywana pasażerowi - bo
    zawiera dane osobowe kontrolera.

    Powtarzam - legitymacja nie jest identyfikatorem i na podstawie samej
    legitymacji nie wolno przeprowadzac kontroli.

    --
    Le5zek Grelak
    'I thought I was someone else, someone good.'

  • 32. Data: 2007-11-17 10:42:22
    Temat: Re: kontrola biletów - wr?czenie dokumentów
    Od: "Le5zek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Krych" <k...@z...kom.pl> napisał w
    wiadomości news:fhji7v$gn$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Dnia Fri, 16 Nov 2007 02:14:24 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    >
    > [ciach]

    > [ciach]

    > A można prosić "jakiś" numer artykułu, by przestawić kontrolerowi? Jego
    > zdaniem regulamin to świętość a bez podania owego numeru/paragrafu oraz
    > przytoczenia go jestem na przegranej pozycji (jego zdaniem).

    Już cytowałem w tym wątku.

    USTAWA
    z dnia 15 listopada 1984 r.
    Prawo przewozowe.
    (tekst jednolity)

    Art. 33a.
    4. Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo:
    1) w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu
    umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
    2) w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości
    podróżnego - zwrócić się do funkcjonariusza Policji i innych organów
    porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do
    ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia
    tożsamości podróżnego,

  • 33. Data: 2007-11-17 19:31:21
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Problem "co to znaczy żądania" za chwilę.
    > Załóżmy: SKUTECZNEGO żądania, czyli takiego które da się
    > egzekwować na drodze prawnej.
    > Tak.
    > Zawsze.
    > Również w przypadku umowy cywilnoprawnej, na którą niewątpliwie
    > zechcesz zaraz się powołać :)
    > Jak nie ma podstaw np. w Kodeksie Cywilnym, to "żądać" można sobie
    > tylko w myśl zgodnych ustaleń z początku cytatu - znaczy owo
    > "żądanie" można zignorować.

    Ależ w tym przypadku ową podstawą jest umowa (przedstawiona zapewne w
    postaci wzorca umownego zwanego regulaminem), która mówi że jak chcesz
    jechać to musisz dać do ręki. KC tego nie zabrania, a PP wprost w
    sprawach nieuregulowanych powołuje się na KC.

    > "Nie może żądać" oznaczałoby zakaz dokonywania czynności nieskutecznej,
    > czyli sam fakt wystąpienia z tekstem "pan mi DA dokument do ręki"
    > byłby powodem do postawienia zarzutu przekroczenia prawa.

    Ale jak rozumiem to o to właśnie chodzi: że kontroler chce do ręki, i że
    twierdzisz że samo jego chcenie jest naruszeniem prawa, bo ustawa mówi
    że on może tylko chcieć żeby mu pokazać.

    > Tak bywa np. z przepisami dotyczącymi zakazu dyskryminacji - pewnych
    > pytań (w określonych okolicznościach) wręcz nie wolno zadać, nie wolno
    > w tym znaczeniu, że łamie się prawo.

    Więc to, że kontroler chce do ręki jest naruszeniem prawa czy nie? MZ nie.

    > Przyznaję, ze "prawo" rozumiałem jako "skuteczne prawo" czyli takie,
    > którego można domagać się np. przed sądem.

    Rozumiem, że jak kontrolerowi nie pokażesz, to może Cię do sądu zawlec
    bo tak mówi ustawa. MZ, jeżeli w umowie jest że musisz mu dać, to ma
    takie samo prawo Cię do sądu zawlec jak mu nie dasz.

    > Jest tu problem słownikowy - słowo "może" ma różne znaczenia ("jest
    > wykonalne" oraz "jest zgodne z prawem/zezwoleniem/...") i tak
    > samo owo "prawo" - "ma prawo" może znaczyć "może sobie powiedzieć
    > że żąda" oraz "może żądać i to żądanie jest zobowiazujące".

    Jeżeli w umowie jest że masz wręczyć, to żądanie wręczenia zobowiązujące.

    > Jak będziemy je rozróżniać?

    MZ nie musimy. Ja ciągle mówię, że "może żądać" oznacza "może dochodzić
    przed sądem spełnienia żądania".

    > Ale ratio legis domaga się niepomijania słowa "uprawnionych".
    > Trudno mi powiedzieć, przez kogo i jak.
    > Jeśli istnieje jakikolwiek akt prawny "uprawniający", to pewnie on
    > się załapie.

    To już pytanie do prawników, co trzeba zrobić żeby być przewoźnikiem,
    ew. czego nie robić żeby się okazało że jest się przewoźnikiem bez
    wymaganego uprawnienia :)

    > Hm...
    > Obstawiam że nie wywalczyłbyś.
    > Nie umiem wykoncypować "podstawy", tak dla jasnosci :)

    Może z art. 5. KC, ale to tak jakby trochę inna sprawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 34. Data: 2007-11-17 19:52:51
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Daniel Pyra wrote:
    > Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości
    >>

    > Well,
    >
    > po pierwsze to nie rozumiem, dlaczego przewoźnik musiałby być organem
    > administracji publicznej, aby nie mógł w swoich regulaminach zamieszczać
    > zapisów sprzecznych z PP i KC (niekorzystnych dla konsumenta)?

    Ale dlaczego żądanie wręczenia dokumentu ma być niekorzystne dla
    konsumenta? MZ dyskusyjna sprawa, a innych niezgodności z KC nie widzę.
    Niezgodność z PP kwestionuję.

    > Wydaje się, że nie doceniasz faktu ochrony zbiorowych intresów konsumenta,
    > którą zapewnia ustawodawca w różnych aktach prawnych.

    Doceniam. I właśnie dlatego uważam, że całą tą "instytucję" trzeba
    zlikwidować. Nie podoba mi się, że ustawodawca uważa, że wie co dla
    ludzi lepsze. Zamiast tego należy wprowadzić podstawy prawa w
    obowiązkowym programie nauczania.

    > Uznajesz, że skoro
    > pasażer dobrowolnie godzi się na regulamin, to uważasz, że zobowiązuje się
    > do jego bezwarunkowego przestrzegania (o ile dobrze Ciebie rozumiem).

    Dobrze mnie rozumiesz. W końcu godzi się z własnej woli. Każdy ma mózg,
    jego problem jeżeli go nie używa. Przewoźnik *bardzo szybko* by
    zrezygnował z takiego regulaminu, jakby z nim ludzie przestali jeździć.

> [...]
    > usiłował dochodzić kary umownej, która była zapisana w regulaminie
    > świadczenia usług telekomunikacyjnych. Sytuacja analogiczna, nieprawdaż?
    > No ale co było dalej?
    > Prezes UOKiK w decyzji 13/2005 z 19 lipca 2005 orzekł, że takie postępowanie
    > narusza zbiorowe interesy konsumentów i nakazał jego zaprzestania. Polkomtel
    > odwołał się, ale decyzję prezesa UOKiK podtrzymały kolejno SOKiK (22
    > września 2006, XVII AmA 90/05) oraz Sąd Apelacyjny (18 maja 2007, VI ACa
    > 13/07).
    > I z punktu widzenia *ochrony* konsumentów jako *strony słabszej*, powyższe

    Milcząco pominąłem ochronę konsumentów. Spójrz na mój przykład z trzema
    pokłonami.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 35. Data: 2007-11-17 21:30:12
    Od: Krzysztof Krych <k...@z...kom.pl>

    Dnia Sat, 17 Nov 2007 11:42:22 +0100, Le5zek napisał(a):

    [ciach]

> [...]
    > porządkowych, które mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do
    > ustalania tożsamości osób, o podjęcie czynności zmierzających do
    Zwrócić trzeba uwagę na fragment "w razie odmowy zapłacenia należności".
    Nigdzie tutaj nie widze tego, co mnie najbardziej interesuje. Czyli, to
    czy kontroler ma prawo wymagać ode mnie wręczenia np. legitymacji
    studenckiej (a nie okazania). Przytoczony fragment nie wspomina o tym i w
    moim mniemaniu nie pasuje do wspomnianej sytuacji.
    Należy jasno rozróżnić sytuację "okazanie dokumenty upoważniającego do
    przejazdu" od "okazanie dokumentu, gdy nie mam biletu". Chyba, że z
    punktu widzenia prawa obie sytuacje są tym samym.

    --
    Krzysztof Krych

  • 36. Data: 2007-11-17 22:41:37
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

    Witam,

    > Ale dlaczego żądanie wręczenia dokumentu ma być niekorzystne dla
    > konsumenta? MZ dyskusyjna sprawa, a innych niezgodności z KC nie widzę.
    > Niezgodność z PP kwestionuję.

    Nie mówię, że jest niekorzystne, co więcej mz. jest praktycznie obojętne, co
    nie zmienia faktu, że przewoźnik niewątpliwie rozszerza *swoje* uprawnienia
    ponad to, co jest zapisane w PP. I ja to kwestionuję, gdyż ustawodawca
    przewoźnikowi takich uprawnień nie nadał. Następny krok - prawo do wykonania
    fotokopii dokumentów. Że niezgodne z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych?
    Trudno, taki mamy regulamin.

> [...]
    > zlikwidować. Nie podoba mi się, że ustawodawca uważa, że wie co dla ludzi
    > lepsze. Zamiast tego należy wprowadzić podstawy prawa w obowiązkowym

    OK, ale musimy dyskutować o stanie faktycznym, który jest - jaki jest...
    Jestem umiarkowanym zwolennikiem idei ochrony konsumenta. W praktyce mamy
    doczynienia z faktycznymi oligopolami, np. w dziedzinie telekomunikacji i
    transportu lotniczego lub czystymi monopolami - transport zbiorowy. Jakie
    miałby prawa konsument "masowy", gdyby wszyscy usługodawcy na rynku
    zapisywaliby w umowach regulacje skrajnie niekorzystne dla klientów? UOKiK i
    UKE ograniczają tego rodzaju zakusy, np. poprzez tworzenie rejestru
    niedozwolonych klauzul umownych.
    Jeszcze jeden niezmiernie ważny aspekt. Gdyby nie było powyższych
    instytucji, każdy konsument musiałby wstępować na drogę sądową, jeśli
    uznałby, że umowa narusza jego prawa. A to spowodowałoby już całkowity i
    nieodwracalny paraliż systemu sądowniczego.
    I jeszcze jedno, gdyby nie działania instytucji powołanych do ochrony
    konkurencji oraz konsumentów, to TP SA miałaby dziś 99.99% udziałów w
    rynku...

    > Dobrze mnie rozumiesz. W końcu godzi się z własnej woli. Każdy ma mózg,
    > jego problem jeżeli go nie używa. Przewoźnik *bardzo szybko* by
    > zrezygnował z takiego regulaminu, jakby z nim ludzie przestali jeździć.

    Raczej wszyscy zechcieliby stosować klauzule w rodzaju "1. Przewoźnik ma
    zawsze rację. 2. Jeśli nie - patrz p. 1" :) Albo "gwarantujemy Tobie
    wykonywanie połączeń, ale rezerwujemy sobie prawo w dowolnej chwili, aby
    połączenia nie wykonać". Bo niby czemu nie?! Co zresztą z niezłym
    powodzeniem praktykują deweloperzy.
    Z góry przepraszam, ale zadam głupie pytanie - ilu jest operatorów
    transportu zbiorowego w Poznaniu? A we Wrocławiu? Miasta z reguły organizują
    przetarg na całą sieć połączeń albo na wybrane linie. Tak czy owak -
    konsument nie ma realnych szans na wybór przewoźnika. Drogi kliencie, jeśli
    Tobie coś nie pasuje, to zapraszamy do korzystania z taksówek... w których
    obowiązuje ten sam regulamin.

    > Milcząco pominąłem ochronę konsumentów. Spójrz na mój przykład z trzema
    > pokłonami.

    To chyba był przykład Jotte? :) Poza tym, tam chyba nie ma konsumenta? A ja
    jestem nawet skłonny ostrożnie poprzeć Twoje stanowisko w sprawie umów
    cywilnych, w których nie ma konsumenta.

    Pozdr.!
    (D)

  • 37. Data: 2007-11-18 00:23:12
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Daniel Pyra wrote:

    > Nie mówię, że jest niekorzystne, co więcej mz. jest praktycznie
    > obojętne, co nie zmienia faktu, że przewoźnik niewątpliwie rozszerza
    > *swoje* uprawnienia ponad to, co jest zapisane w PP.

    No więc właśnie - dlaczego mu nie wolno? Nie jest organem administracji
    publicznej, któremu wolno tylko to co w ustawie. Całej reszcie wolno to,
    co nie jest zabronione.

> [...]
    > nie nadał. Następny krok - prawo do wykonania fotokopii dokumentów.
    > Że niezgodne z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych? Trudno, taki mamy

    Jeżeli robienie fotokopii dokumentów jest gdzieś zabronione, to ani
    robić, ani żądać tego nie wolno. Problem w tym, że ja ciągle twierdzę że
    *nie ma* zakazu żądania wręczania dokumentów.

    [ciach]

    > To chyba był przykład Jotte? :)

    Faktycznie. Jottego przepraszam, a na usprawiedliwienie dodaję, że sam
    bym lepszego nie wymyślił :)

    > Poza tym, tam chyba nie ma konsumenta?

    O to mi chodziło.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 38. Data: 2007-11-18 16:23:17
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotr Kubiak pisze:

    > No więc właśnie - dlaczego mu nie wolno? Nie jest organem administracji
    > publicznej, któremu wolno tylko to co w ustawie. Całej reszcie wolno to,
    > co nie jest zabronione.

    Jeżeli rozszerza zakres usługi przypisanej do PP, to w takim razie
    usługa przewozowa nie podlega pod PP i w związku z tym chociażby nie ma
    prawa do legitymowania. Może sobie dochodzić swoich praw na drodze cywilnej.

    M.

  • 39. Data: 2007-11-18 19:10:59
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Maciej Bebenek wrote:

> [...]
    > usługa przewozowa nie podlega pod PP i w związku z tym chociażby nie ma
    > prawa do legitymowania. Może sobie dochodzić swoich praw na drodze

    No skoro nie ma prawa do legitymowania, to czego miałby dochodzić? Ma
    jak najbardziej prawo, zastrzegł je sobie w regulaminie!

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 40. Data: 2007-11-18 20:27:21
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhq2o7$q99$1@inews.gazeta.pl Piotr Kubiak

    > No skoro nie ma prawa do legitymowania, to czego miałby dochodzić? Ma jak
    > najbardziej prawo, zastrzegł je sobie w regulaminie!
    Bzdura.
    Akt prawny niższego rzędu (tu: regulaminu) nie może działać rozszerzająco w
    stosunku do aktu rzędu wyższego (tu: ustawy). Ustawa zaś nakazuje jedynie
    okazanie.

    --
    Jotte