  • 1. Data: 2008-03-14 18:39:37
    Temat: jeżdzenie radiowozem alejkami parkowymi
    Od: <s...@a...pl>

    1. Czy funkcjonariusze, w ramach partolowania miasta, mogą poruszać się
    radiowozem po alejkach miejskiego parku (potocznie są to chodniki, formalnie
    nie są jednak częścią drogi)?
    2. Czy obywatele mogą poruszać się samochodem po alejkach miejskiego parku?
    3. Czy jest jakiś przepis, wyrażąjacy zgodę na powyższe, ograniczając DMC
    pojazdu do 3,5t.?

    Regulamin parku prawdopodobnie zabrania tylko jeżdzenia rowerami (nie
    czytałem go jeszcze).

    Pytanie wiąże się z sytuacjami, jakie dzieją sie w Gołdapi (północny-wschód
    Polski). Funkcjonariusze w ramach partolu jeżdzą po parku alejkami (tymi,
    gdzie szerokość na to pozwala - pieszy niekoniecznie już sie wówczas
    zmieści).

    Zdaniem rzecznika KPP w Gołdapi:
    "...Często jednak celem szybkich i stosownych działań podejmowane są partole
    policyjnym radiowozem. Może to teżzrobić Straż Graniczna lub Straż Miejska.
    Przepisy *nie zabraniają* wjazdu do parku samochodów lekkich (do 3,5t)."
    Zdanie to podziela też zastępca komendanta KPP w Gołdapi. Jak mówi, tu nie
    odowiązuje KD, gdyż nie jest to droga.

    Czy dobrze wnioskuję, że jesli rzeczywiście regulamin parku zabrania tylko
    jeżdzenia po parku rowerem, to samochodem, skuterem, wierzchem moge bez
    problemu tu jeździć?

  • 2. Data: 2008-03-14 20:46:23
    Temat: Re: jeżdzenie radiowozem alejkami parkowymi
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > 1. Czy funkcjonariusze, w ramach partolowania miasta, mog? poruszać
    się
    > radiowozem po alejkach miejskiego parku (potocznie s? to chodniki, formalnie
    > nie s? jednak czę?ci? drogi)?

    Powiem ci tak ...

    Wole miasto bezpieczne niz niebezpieczne. Jesli w tym celu jeżdzą po
    parku, to niech jeżdzą, byle robili to z głową. Tzn zadnych rajdów ...

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 3. Data: 2008-03-14 20:59:07
    Od: <s...@a...pl>

    > się
    > Powiem ci tak ...
    > Wole miasto bezpieczne niz niebezpieczne. Jesli w tym celu jeżdzą po
    > parku, to niech jeżdzą, byle robili to z głową. Tzn zadnych rajdów ...

    W tym wzgędzie zgodziłbym sie i ja. Ale chodzi o aspekt prawny.

  • 4. Data: 2008-03-14 21:11:37
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > W tym wzgędzie zgodziłbym sie i ja. Ale chodzi o aspekt prawny.

    Aspekt prawny jest taki, ze w "trybie normalnym" nie wolno nikomu.
    Dopiero w stanie wyższej koniecznosci wolno każdemu. Wolno pod
    warunkiem, że działał w stanie wyższej konieczności, tzn w celu
    ratowania ludzkiego życia.

    To czy to radiowóz, czy "cywil" to nie ma większego znaczenia. Światła
    błyskowe i sygnały powodują tylko usankcjonowanie pewnych czynności i
    wymuszenie na pozostałych uczestnikach ruchu określonego zachowania. Tym
    niemniej jednak jeśli radiowóz "na sygnale" wpada "na czerwonym" na
    skrzyzowanie i powoduje wypadek, to jest to wina kierującego nim
    policjanta, a nie drugiego uczestnika.

    Możesz mu (radiowozowi) zrobić zdjęcia, zgłosić wykroczenie na
    komendzie. Ale policjant z mocy prawa ma szeroki wybór sposobu ukarania
    i jest nim też upomnienie ustne. Sądzę więc, że najwyzej przy wyższym
    stopniu upierdliwości "społeczenstwa" komendant wezwie ich do siebie na
    dywanik i zakaże tak dalej robić. Nic więcej się nie zdarzy. Przy okazji
    wkurwisz tez "stróżów prawa" i będą mniej chętnie zajmowali się swoją
    robotą.

    Chyba, że popełniliby przestępstwo, czyli jeżdząc po alejkach
    spowodowali wypadek, po którym poszkodowany byłby dłuzej niż 7 dni w
    szpitalu. Wtedy z definicji zajmie się tym prokurator czyli problem
    wyjdzie "poza rodzinę".

    Generalnie dopóki nie są chamscy, tj. nie spychają siłą w krzaki
    pozostałych uczestników ruchu to radzę zostawić ich w spokoju. Niech
    robią to co do nich należy.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 5. Data: 2008-03-14 21:55:59
    Od: <s...@a...pl>

    > Możesz mu (radiowozowi) zrobić zdjęcia, zgłosić wykroczenie na
    > komendzie.

    Czy możesz podać podstawę prawną swojego stwierdzenia? Szukam właśnie
    podstawy, że to jest wykroczenie.

    Bo widzisz, problem właśnie w tym, że Policja nie widzi tu żadnego
    wykroczenia (jak napisalem w pierwszym poscie). Mój argument (i powołanie
    sie na art. 45.1.4 KD), że po chodniku sie nie jeździ został obalony
    stwierdzeniem: chodnik - to część drogi. A alejki parku drogą ani jej
    częscią nie są. KD tu nie obowiązuje - tyle z-ca komendanta. Ot i wyszło.
    Temat pojawił się na lokalnej stronie pół roku temu, teraz ponownie w
    lokalnej prasie drukowanej po zgłoszeniach częsci oburzonych mieszkańców
    (nie mnie - dla jasności). Dziennikarz gazety nie drążył jednak tego tematu,
    przystał na wyjaśnienia rzecznika KPP.

    Mnie to jednak męczy, że chciałbym poznać "prawdę" :)

  • 6. Data: 2008-03-15 01:33:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    Do parku mają zastosowanie przepisy PoRD tylko o tyle, o ile wiąże się to z
    bezpieczeństwem. To nie jest droga publiczna. Zatem jeśli właściciel parku
    na to zezwala, to mogą tam nawet jeździć rydwany, byle nie powodowały
    zagrożenia. Właścicielem jest najpewniej miasto i skoro wyraziło zgodę, a w
    każdym razie nie protestuje, to nie stanowi to żadnego wykroczenia. Gdyby
    jeździli po trawie, to ewentualnie dało by się im niszczenie zieleni
    przypisać. Mają jedynie jeździć powoli i ustępować pierwszeństwa pieszym.

  • 7. Data: 2008-03-15 22:32:09
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Ostatnio widziałem, jak panowie z radiowozu karali winnego parkowania w
    niedozwolonym miejscu. Ale swój radiowóz postawili zaraz za nim :) W sumie ktoś
    dobrze napisał - skoro w ten sposób pilnują porządku, to trudno. Byleby nie
    przesadzali.

  • 8. Data: 2008-03-15 22:33:44
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Oczywiście to samo dotyczy "filmowców": sami łamią prawo i jadą nieoznaczonym i
    nieuprzywilejowanym pojazdem kilka kilometrów za delikwentem z niedozwoloną
    prędkością, żeby złapać "najlepsze ujęcia".

  • 9. Data: 2008-03-16 01:37:31
    Od: MHCMega <m...@p...wp.blebleble.pl>

    s...@a...pl pisze:
    > 1. Czy funkcjonariusze, w ramach partolowania miasta, mogą poruszać się
    > radiowozem po alejkach miejskiego parku (potocznie są to chodniki,

    Przede wszystkim zauważ że nie ma obowiązku jazdy po drogach, używa się
    ich ze względu na wygodę.

    Większość ograniczeń wynika z widzimisia właścicieli. Np. do lasu nie
    można wjeżdżać bo tak sobie wymyśliły Lasy Państwowe a nie ustawa.
    Jest jeszcze coś o zakazie niszczenia zieleni, ale nie znam szczegółów.

    Pzdr.

  • 10. Data: 2008-03-16 23:21:52
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sun, 16 Mar 2008 02:37:31 +0100, MHCMega napisał(a):

> [...]
    > Większość ograniczeń wynika z widzimisia właścicieli. Np. do lasu nie
    > można wjeżdżać bo tak sobie wymyśliły Lasy Państwowe a nie ustawa.
    W obliczu art. 29 ust. 1 ustawy o lasach, Twoje inne wyobrażenia o
    obowiązującym prawie budzą wątpliwości.

    --
    pozdro
    poreba