-
121. Data: 2008-06-20 12:04:28
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "gargamel" <s...@d...lina>
> Takie, że nie działa na Ciebie tłuczenie po raz nty
to przestań tłuc, myślałem ze stać ciebie na jakąkolwiek dyskusję:O(
>iż nawet mała moc wydawana
> z małej powierzchni na tle nawet dużej mocy ale wydawanej z dużej
> powierzchni
> jest doskonale widoczna, o ile *proporcja* mocy[1] oddawanej z powierzchni
> (i to bez względu na to, czy mocy promieniowanej czy odbitej) jest na
> korzyść tej małej powierzchni.
to powiedz mi jakie ma znaczenie powierzchnia źródła światła na jego
widoczność?
podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?
p.s. jak byś nie wiedział to powierzchnia słońca ma ogromną powierzchnię, a
nie istnieje na ziemi żadne źródło światła (nawet miniaturowe) mogące je
przyćmić, wiec przestań tłuc jakieś wyssane z palca teorię, a odnieś się do
moich wyliczeń jeśli już, albo zaprezentuj swoje.
-
122. Data: 2008-06-24 22:22:40
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>
gargamel wystukał(a):
>> jest doskonale widoczna, o ile *proporcja* mocy[1] oddawanej
>> z powierzchni (i to bez względu na to, czy mocy
>> promieniowanej czy odbitej) jest na korzyść tej małej
>> powierzchni.
> to powiedz mi jakie ma znaczenie powierzchnia źródła światła
> na jego widoczność?
> podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?
Podstawa bardzo proszę - natężenie źródła światła jest mierzone w kandelach
i jest to ilość światła jaką w danym kierunku może wysłać źródło. Dobrej
klasy lampa samochodowa da ok. 5000 kandeli przy pomiarze z jednego metra
led z ok. 10* optyką zasilany prądem 1A da ok. 35 000 kandeli - czyli
punktowo będzie zdecydowanie jaśniejszym źródłem światła od typowych świateł
samochodowych - między innymi dlatego są ograniczenia w budowie reflektorów
samochodowcyh.
przy parametrach wyjściowych
Led - moc 4W, 240 lumenów
H3 - moc 55w, 1200 lumenów
--
Dominik Mirowski
-
123. Data: 2008-06-24 22:28:25
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>
Zbynek Ltd. wystukał(a):
> Poproszę o model tej lampy czy samej diody. Czy innego sposobu
> na namierzenie jej w Internecie.
Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2 zasilanych prądem
1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie takie źródła światła nie są czymś
niezwykłym dla zorientowanych w temacie.
--
Dominik Mirowski
e-mail NA
-
124. Data: 2008-06-25 09:43:22
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
Dominik Mirowski napisał(a) :
> Zbynek Ltd. wystukał(a):
>
>> Poproszę o model tej lampy czy samej diody. Czy innego sposobu
>> na namierzenie jej w Internecie.
>
> Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2 zasilanych prądem
> 1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie takie źródła światła nie są czymś
> niezwykłym dla zorientowanych w temacie.
He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te
15-20% nie będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba cała
rama rowerowa :-P
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0x39E452FE
-
125. Data: 2008-06-25 15:59:24
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "gargamel" <s...@d...lina>
>> Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2 zasilanych prądem
>> 1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie takie źródła światła nie są
>> czymś niezwykłym dla zorientowanych w temacie.
>
> He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te 15-20% nie
> będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba cała rama rowerowa :-P
przy takiej małej mocy to akurat kwestia chłodzenia nie jest problemem, lecz
co innego:
taka lampka musi być zasilana przynajmniej baterią 8-10 ciu paluszków AAA
(lub gotowym akumulatorkiem o porównywalnych parametrach), które starczą na
niecałe 2 godziny jazdy:O(
-
126. Data: 2008-06-25 16:15:53
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "gargamel" <s...@d...lina>
>> podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?
>
> Podstawa bardzo proszę - natężenie źródła światła jest mierzone w
> kandelach i jest to ilość światła jaką w danym kierunku może wysłać
> źródło.
ok, rozumiem że nie każdy jest eistain'em, a na lekcjach fizyki w
podstawufce sie dłubało w nosie, ale chyba mozna zajrzeć do książki
synka/córeczki zanim się bzdury będzie pisać?
w kendelach mierzymy światłość, a natężenie światła w luksach
[(kendela*steradian)/(metr_kwadratowy)]
> Dobrej klasy lampa samochodowa da ok. 5000 kandeli przy pomiarze z jednego
> metra led z ok. 10* optyką zasilany prądem 1A da ok. 35 000 kandeli
skąd masz takie dane, obliczyłeś czy wyssałeś z palca?
> przy parametrach wyjściowych
> Led - moc 4W, 240 lumenów
> H3 - moc 55w, 1200 lumenów
a gdzie wyliczenia?
dane masz następujące:
LED o mocy 2W, halogeny o mocy 200W,
szukane:
stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego kąta bryłowego
oświetlającego tą samą powierzchnię:O)
-
127. Data: 2008-06-25 17:55:26
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>
Zbynek Ltd. wystukał(a):
>> Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2
>> zasilanych prądem 1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie
>> takie źródła światła nie są czymś niezwykłym dla
>> zorientowanych w temacie.
> He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te
> 15-20% nie będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba
> cała rama rowerowa :-P
Cree XR-E na 1200mA@ 4,44V - 305 lumenów. Jedyne niedopowiedzenie to straty
na optyce - ale to wszyscy pomijają, przy dobrej klasie kolimatora to ok
8-10%. czyli i tak w sumie 800+ :).
Co o radiatora to się mylisz - nie jest problemem wielkość radiatora tylko
wyprowadzenie ciepła na jego powierzchnię - tutaj to obudowa lampy -
radiator ma ok 75* C. Przy niewielkim gradiencie względem temperatury
mierzonej zaraz obok emiterów 82-83*C spełnia swoje zadanie w sam raz, nie
dopuszczając do spadku wydajności przez przegrzanie emiterów.
--
Dominik Mirowski
e-mail NA
-
128. Data: 2008-06-25 18:18:52
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>
gargamel wystukał(a):
>>> Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2
>>> zasilanych prądem 1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie
>>> takie źródła światła nie są czymś niezwykłym dla
>>> zorientowanych w temacie.
>> He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O
>> te 15-20% nie będę się spierał. Za to radiatorem musi być
>> chyba cała rama rowerowa :-P
> taka lampka musi być zasilana przynajmniej baterią 8-10 ciu
> paluszków AAA (lub gotowym akumulatorkiem o porównywalnych
> parametrach), które starczą na niecałe 2 godziny jazdy:O(
AA czy AAA broń cię panie boże !!
300g pakiet z 6 ogniw 18650 Li-ion w sumie 7,2V@7200mAh -> 51 Wh -> 3,6h w
trybie maksymalnym lub 14h w trybie ekonomicznym 3,6W i 300+ lumenów :).
--
Dominik Mirowski
e-mail NA
-
129. Data: 2008-06-25 18:40:28
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
gargamel w <news:g3tvs7$75l$4@news.wp.pl>:
>>> podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?
>>
>> Podstawa bardzo proszę - natężenie źródła światła jest mierzone w
>> kandelach i jest to ilość światła jaką w danym kierunku może wysłać
>> źródło.
> ok, rozumiem że nie każdy jest eistain'em, a na lekcjach fizyki w
> podstawufce sie dłubało w nosie, ale chyba mozna zajrzeć do książki
> synka/córeczki zanim się bzdury będzie pisać?
> w kendelach mierzymy światłość, a natężenie światła w luksach
> [(kendela*steradian)/(metr_kwadratowy)]
Tak?
Nie mam książek pod ręką i dawno się o tym uczyłem ale:
Luks (lx) - jednostka natężenia oświetlenia E w układzie SI (Jednostka
pochodna układu SI)
Kandela (z łac. candela - świeca) - jednostka światłości źródła światła;
jednostka podstawowa w układzie SI
I teraz pytanie:
rozróżniasz "natężenie światła" aka *światłość* od "natężenia oświetlenia"
-- wzory do znalezienia w książkach i internecie
> a gdzie wyliczenia?
> dane masz następujące:
> LED o mocy 2W, halogeny o mocy 200W,
> szukane:
> stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego kąta bryłowego
> oświetlającego tą samą powierzchnię:O)
Zapomniałeś podać sprawność obu źródeł i o optyce tez zapomniałeś?
--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]
-
130. Data: 2008-06-25 19:13:29
Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>
gargamel wystukał(a):
> skąd masz takie dane, obliczyłeś czy wyssałeś z palca?
Zobacz sobie jakie są normy obowiązujące w sprawie produkcji reflektorów
samochodowych - dokładnie ustęp na temat liczby cechowania, potem połącz to
sobie z maksymalną dopuszczalną światłością przy wszystkich reflektorach
zapalonych jednocześnie.
>> przy parametrach wyjściowych
>> Led - moc 4W, 240 lumenów
>> H3 - moc 55w, 1200 lumenów
> a gdzie wyliczenia?
A po co ? To zwykłe dane pomiarowe ze sfery zintegrowanej po uśrednieniu.
Nie ma co liczyć :]. Jedyne co mogę przyznać, że badane H3 były podłej
jakości (takie z tesco i stacji benzynowej jak stosuje pewnie 80%
kierowców), dobrej klasy żarówka Osrama z pokryciem IRC daje1550 lumenów
przy tej samej mocy.
> dane masz następujące:
> LED o mocy 2W, halogeny o mocy 200W,
> szukane:
> stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego
> kąta bryłowego oświetlającego tą samą powierzchnię:O)
I dostajesz natężenie światła w luksach na danej powierzchni a nie światłość
źródła, o czym była mowa. Dodatkowo na siłę usiłujesz przepchnąć założenie,
że led i reflektor samochodowy mają taką samą emisję w przypadku, gdy tak
nie jest - podpowiedź. przepisy dotyczące oświetlenia samochodowego nie
stosują się do oświetlenia rowerowego.
--
Dominik Mirowski
e-mail NA