  • 121. Data: 2008-06-20 12:04:28
    Temat: Re: jazda na światłach na rowerze
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > Takie, że nie działa na Ciebie tłuczenie po raz nty

    to przestań tłuc, myślałem ze stać ciebie na jakąkolwiek dyskusję:O(

    >iż nawet mała moc wydawana
    > z małej powierzchni na tle nawet dużej mocy ale wydawanej z dużej
    > powierzchni
    > jest doskonale widoczna, o ile *proporcja* mocy[1] oddawanej z powierzchni
    > (i to bez względu na to, czy mocy promieniowanej czy odbitej) jest na
    > korzyść tej małej powierzchni.

    to powiedz mi jakie ma znaczenie powierzchnia źródła światła na jego
    widoczność?
    podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?

    p.s. jak byś nie wiedział to powierzchnia słońca ma ogromną powierzchnię, a
    nie istnieje na ziemi żadne źródło światła (nawet miniaturowe) mogące je
    przyćmić, wiec przestań tłuc jakieś wyssane z palca teorię, a odnieś się do
    moich wyliczeń jeśli już, albo zaprezentuj swoje.

  • 122. Data: 2008-06-24 22:22:40
    Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>

    gargamel wystukał(a):

    > to powiedz mi jakie ma znaczenie powierzchnia źródła światła
    > na jego widoczność?
    > podaj jakiś wzór , czy podstawy fizyki?

    Podstawa bardzo proszę - natężenie źródła światła jest mierzone w kandelach
    i jest to ilość światła jaką w danym kierunku może wysłać źródło. Dobrej
    klasy lampa samochodowa da ok. 5000 kandeli przy pomiarze z jednego metra
    led z ok. 10* optyką zasilany prądem 1A da ok. 35 000 kandeli - czyli
    punktowo będzie zdecydowanie jaśniejszym źródłem światła od typowych świateł
    samochodowych - między innymi dlatego są ograniczenia w budowie reflektorów
    samochodowcyh.

    przy parametrach wyjściowych
    Led - moc 4W, 240 lumenów
    H3 - moc 55w, 1200 lumenów
    --
    Dominik Mirowski

  • 123. Data: 2008-06-24 22:28:25
    Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>

    Zbynek Ltd. wystukał(a):

    > Poproszę o model tej lampy czy samej diody. Czy innego sposobu
    > na namierzenie jej w Internecie.

    Takaa sobie lampeczka na 3 ledach Cree XR-E z binu R2 zasilanych prądem
    1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie takie źródła światła nie są czymś
    niezwykłym dla zorientowanych w temacie.
    --
    Dominik Mirowski
    e-mail NA

  • 124. Data: 2008-06-25 09:43:22
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Dominik Mirowski napisał(a) :
> [...]
    > 1,2A - w sumie ok 14W na wejściu - obecnie takie źródła światła nie są czymś
    > niezwykłym dla zorientowanych w temacie.

    He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te
    15-20% nie będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba cała
    rama rowerowa :-P

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 125. Data: 2008-06-25 15:59:24
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te 15-20% nie
    > będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba cała rama rowerowa :-P

    przy takiej małej mocy to akurat kwestia chłodzenia nie jest problemem, lecz
    co innego:

    taka lampka musi być zasilana przynajmniej baterią 8-10 ciu paluszków AAA
    (lub gotowym akumulatorkiem o porównywalnych parametrach), które starczą na
    niecałe 2 godziny jazdy:O(

  • 126. Data: 2008-06-25 16:15:53
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > Podstawa bardzo proszę - natężenie źródła światła jest mierzone w
    > kandelach i jest to ilość światła jaką w danym kierunku może wysłać
    > źródło.

    ok, rozumiem że nie każdy jest eistain'em, a na lekcjach fizyki w
    podstawufce sie dłubało w nosie, ale chyba mozna zajrzeć do książki
    synka/córeczki zanim się bzdury będzie pisać?

    w kendelach mierzymy światłość, a natężenie światła w luksach
    [(kendela*steradian)/(metr_kwadratowy)]

    > Dobrej klasy lampa samochodowa da ok. 5000 kandeli przy pomiarze z jednego
    > metra led z ok. 10* optyką zasilany prądem 1A da ok. 35 000 kandeli

    skąd masz takie dane, obliczyłeś czy wyssałeś z palca?

    > przy parametrach wyjściowych
    > Led - moc 4W, 240 lumenów
    > H3 - moc 55w, 1200 lumenów

    a gdzie wyliczenia?
    dane masz następujące:
    LED o mocy 2W, halogeny o mocy 200W,
    szukane:
    stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego kąta bryłowego
    oświetlającego tą samą powierzchnię:O)

  • 127. Data: 2008-06-25 17:55:26
    Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>

    Zbynek Ltd. wystukał(a):

    > He, no rzeczywiście. Zbliżone wartości, ale niech będzie. O te
    > 15-20% nie będę się spierał. Za to radiatorem musi być chyba
    > cała rama rowerowa :-P

    Cree XR-E na 1200mA@ 4,44V - 305 lumenów. Jedyne niedopowiedzenie to straty
    na optyce - ale to wszyscy pomijają, przy dobrej klasie kolimatora to ok
    8-10%. czyli i tak w sumie 800+ :).

    Co o radiatora to się mylisz - nie jest problemem wielkość radiatora tylko
    wyprowadzenie ciepła na jego powierzchnię - tutaj to obudowa lampy -
    radiator ma ok 75* C. Przy niewielkim gradiencie względem temperatury
    mierzonej zaraz obok emiterów 82-83*C spełnia swoje zadanie w sam raz, nie
    dopuszczając do spadku wydajności przez przegrzanie emiterów.
    --
    Dominik Mirowski
    e-mail NA

  • 128. Data: 2008-06-25 18:18:52
    Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>

    gargamel wystukał(a):
    > taka lampka musi być zasilana przynajmniej baterią 8-10 ciu
    > paluszków AAA (lub gotowym akumulatorkiem o porównywalnych
    > parametrach), które starczą na niecałe 2 godziny jazdy:O(

    AA czy AAA broń cię panie boże !!

    300g pakiet z 6 ogniw 18650 Li-ion w sumie 7,2V@7200mAh -> 51 Wh -> 3,6h w
    trybie maksymalnym lub 14h w trybie ekonomicznym 3,6W i 300+ lumenów :).
    --
    Dominik Mirowski
    e-mail NA

  • 129. Data: 2008-06-25 18:40:28
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    gargamel w <news:g3tvs7$75l$4@news.wp.pl>:

> [...]
    > synka/córeczki zanim się bzdury będzie pisać?
    > w kendelach mierzymy światłość, a natężenie światła w luksach

    Tak?

    Nie mam książek pod ręką i dawno się o tym uczyłem ale:

    Luks (lx) - jednostka natężenia oświetlenia E w układzie SI (Jednostka
    pochodna układu SI)

    Kandela (z łac. candela - świeca) - jednostka światłości źródła światła;
    jednostka podstawowa w układzie SI

    I teraz pytanie:

    rozróżniasz "natężenie światła" aka *światłość* od "natężenia oświetlenia"
    -- wzory do znalezienia w książkach i internecie

> [...]
    > szukane:
    > stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego kąta bryłowego

    Zapomniałeś podać sprawność obu źródeł i o optyce tez zapomniałeś?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 130. Data: 2008-06-25 19:13:29
    Od: "Dominik Mirowski" <s...@i...pl>

    gargamel wystukał(a):

    > skąd masz takie dane, obliczyłeś czy wyssałeś z palca?
    Zobacz sobie jakie są normy obowiązujące w sprawie produkcji reflektorów
    samochodowych - dokładnie ustęp na temat liczby cechowania, potem połącz to
    sobie z maksymalną dopuszczalną światłością przy wszystkich reflektorach
    zapalonych jednocześnie.

    > a gdzie wyliczenia?

    A po co ? To zwykłe dane pomiarowe ze sfery zintegrowanej po uśrednieniu.
    Nie ma co liczyć :]. Jedyne co mogę przyznać, że badane H3 były podłej
    jakości (takie z tesco i stacji benzynowej jak stosuje pewnie 80%
    kierowców), dobrej klasy żarówka Osrama z pokryciem IRC daje1550 lumenów
    przy tej samej mocy.

> [...]
    > stosunek natężenia oświetlenia LED/halogen dla takiego samego
    > kąta bryłowego oświetlającego tą samą powierzchnię:O)

    I dostajesz natężenie światła w luksach na danej powierzchni a nie światłość
    źródła, o czym była mowa. Dodatkowo na siłę usiłujesz przepchnąć założenie,
    że led i reflektor samochodowy mają taką samą emisję w przypadku, gdy tak
    nie jest - podpowiedź. przepisy dotyczące oświetlenia samochodowego nie
    stosują się do oświetlenia rowerowego.
    --
    Dominik Mirowski
    e-mail NA