  • 1. Data: 2007-10-14 21:26:42
    Temat: jak dziala ordynacja wyborcza
    Od: "some1" <s...@p...com>

    Możecie mi wyjaśnić jak dokładnie działa ordynacja wyborcza?
    w wyborach startuje 6 partii + 2 mniejsze i jeszcze jakieś inne lokalne,
    czy te małe mają w ogóle jakieś szanse, skoro wchodzą do sejmu tylko Ci
    którzy przekroczą 5% w skali kraju? jak są dokładnie liczone głosy np w
    jakimś mieście jedna osoba dostanie multum głosów, to pociągnie za sobą
    automatycznie tą partie nawet gdzie indziej? co z listami wyborczymi np
    LPR, nawet jakby wszyscy głosowali tylko na Korwina to i tak Giertych
    się prześlizgnie? Mozna glosowac na inna partie do sejmu a inna do
    senatu? to moje pierwsze wybory, a rodzice nie znaja sie na polityce

  • 2. Data: 2007-10-14 21:43:18
    Temat: Re: jak dziala ordynacja wyborcza
    Od: "boukun" <b...@n...pl>

    Użytkownik "some1" <s...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > prześlizgnie? Mozna glosowac na inna partie do sejmu a inna do senatu? to
    > moje pierwsze wybory, a rodzice nie znaja sie na polityce

    Dopiero co puściłem wątek dotyczący sfałszowanych już
    obecnych wyborów i doniesienia z tego tytułu Leszka Bubla. Zydzi w Polsce
    sie konspirują, to i Polacy nie wiedzą na kogo oddają głosy. Na priva
    dostałem ciekawy komentarz, na temat fałszowania wyborów:
    ODPOWIEDŹ:

    Nie jest prostą sprawą zgłoszenie oszustwa wyborczego tym, co mają
    pilnować uczciwości przy wyborach.
    Tylko radcy prawni, adwokaci i pełnomocnicy wyborczy poszczególnych
    komitetów wyborczych mogą zgłaszać nieprawidłowości stwierdzone
    podczas wyborów prosto do Sądu Najwyższego i to w terminie chyba 7 lub
    14 dni od zakończenia wyborów. Ogłoszenie ważności wyborów przez PKW
    kończy całą procedurę danych wyborów.
    Ja przypadkiem miałam w ręce kartkę ze spisem "nieobecnych dusz" na
    wyborach, jako mąż zaufania bacznie obserwowałam, co się dzieje na
    sali wyborczej - i w/g obowiązujących procedur - nie mogłam wtedy
    zawiadomić, co się dzieje podczas wyborów. Skutkiem tego oszuści mogli
    dalej bezkarnie oszukiwać.
    Obawiam się, że i tym razem cała procedura oszustwa powtórzy się od
    początku.
    Mężowie zaufania mają w ustawie zapis, że nie mogą zakłócać pracy
    komisji wyborczej i nie mogą przeszkadzać w pracy komisji wyborczej.
    Ten zapis krępuje wszelkie działania osób będących mężami zaufania,
    którzy muszą być "na dystans" - bo inaczej kierownik komisji wyborczej
    może ich wyrzucić z sali wyborczej.
    Jedynie malowanie np. niezmywalnego znaczka na ręce wyborców mogłoby
    w znacznym stopniu wyeliminować nadużycia wyborcze.
    H. W.
    boukun

  • 3. Data: 2007-10-14 21:56:50
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik some1 napisał:
> [...]
    > w wyborach startuje 6 partii + 2 mniejsze i jeszcze jakieś inne lokalne,
    > czy te małe mają w ogóle jakieś szanse, skoro wchodzą do sejmu tylko Ci

    Poza mniejszością niemiecką - nie mają.
    Taka obłuda ordynacji :)

    > jak są dokładnie liczone głosy np w jakimś mieście jedna osoba
    > dostanie multum głosów, to pociągnie za sobą automatycznie tą
    > partie nawet gdzie indziej?

    Nie.
    Mandaty obliczane są lokalnie, pod warunkiem oczywiście, że partia
    przekroczy 5% w skali kraju :)
    Jeżeli nie to Ci co na nich głosowali równie dobrze mogli nie iść na
    wybory.
    To taka zachęta do obywatelskiej postawy czyli pójścia na wybory i
    głosowania na najpopularniejszych,a nie na tych, na których się chce ;)

    > co z listami wyborczymi np LPR, nawet jakby wszyscy głosowali tylko
    > na Korwina to i tak Giertych się prześlizgnie?

    Jeżeli jest w tym samym okręgu wyborczym to tak.

    > Mozna glosowac na inna partie do sejmu a inna do
    > senatu? to moje pierwsze wybory, a rodzice nie znaja sie na polityce

    Tak.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 4. Data: 2007-10-14 22:04:27
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Arek wrote:

> [...]
    > To taka zachęta do obywatelskiej postawy czyli pójścia na wybory i
    > głosowania na najpopularniejszych,a nie na tych, na których się chce ;)

    A co proponowałbyś w zamian? Brak progów?

    p. m.

  • 5. Data: 2007-10-14 23:09:12
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik mvoicem napisał:
    [..]
    > A co proponowałbyś w zamian? Brak progów?

    Uczciwość.

    1) Jeżeli dalej udajemy, że posłowie są posłami jakiegoś okręgu to niech
    progi będą liczone w danym okręgu, a nie w całym kraju.

    albo

    2) Likwidacja fikcji - czyli okręgów - i wprowadzenie listy
    ogólnopolskiej z prostą zasadą, że przechodzą Ci, którzy otrzymają
    najwięcej głosów.

    No, ale ordynację uchwalały rządzące partie, które w niej po prostu
    uniemożliwiły powstanie konkurencji przez :
    - zakaz finansowania partii inaczej niż z budżetu, a z niego dostają
    kasę partie już tylko usadowione przy korycie.
    - konieczność zebrania 5 tys. podpisów na okręg (czyli w praktyce co
    ponad 105 tys. podpisów w 21 okręgach.
    - zakaz płacenia ludziom za ZBIERANIE podpisów, które to na dodatek
    trzeba zebrać w okresie około 10 dni. Praktycznie uniemożliwia to
    skuteczne wystartowanie w wyborach partii nie mającej bazy co najmniej
    5-10 tysięcy ochotników, którzy zbiorą podpisy po rodzinie.
    Oczywiście jak się jest partią rządzącą i się ma kilkadziesiąt tysięcy
    synekur obstawionych swoimi ludźmi to oni te podpisy zbiorą.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 6. Data: 2007-10-14 23:16:52
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "some1" <s...@p...com> napisał w wiadomości
    Mozna glosowac na inna partie do sejmu a inna do
    > senatu?

    Do Senatu nie glosuje sie na partie!
    Tam jest ordynacja wiekszosciowa i glosuje si ena konkretnego kandydata.
    Przewaznie mozna oddac DWA glosy (a chyba w dwu okkregach nawet TRZY) - co
    oznacza, ze mozna zaglosowac np. na jednego kandydata z PiS i na jednego
    kandydata z PO. Oddany glos liczy sie tylko wzgledem tych kandydatow nie ich
    partyjnych kolegow.
    Z tego tez wzgledu do senatu nie oplaca sie partiom wystawiac wiecej
    kandydatow niz jest mandatow (a wiec nie wiecej niz dwoch lub trzech).
    Mniejszym partiom oplaca sie nawet wystawic tylko jednego - dzieki temu
    glosy nie rozprosza sie. Do Sejmu - przeciwnie - im wiecej roznych lokalnych
    oszolomow-figurantow na liscie, tym wiecej glosow na partie i tym wieksza
    szansa na uzyskanie lepszej pozycji przy podziale mandatow.dla
    najsilniejszych graczy.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2007-10-15 08:09:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Arek wrote:

> [...]
    >
    > 1) Jeżeli dalej udajemy, że posłowie są posłami jakiegoś okręgu to niech
    > progi będą liczone w danym okręgu, a nie w całym kraju.

    To po co wtedy próg? Wygrywający zawsze (no ... w 999 przypadkach na 1000)
    przekroczy próg. Po prostu zwykła ordynacja większościowa...

    > albo
    >
    > 2) Likwidacja fikcji - czyli okręgów - i wprowadzenie listy
    > ogólnopolskiej z prostą zasadą, że przechodzą Ci, którzy otrzymają
    > najwięcej głosów.

    No super. Pomysł bardzo fajny, tylko ma 2 wady:

    1. ... niech każda partia wystawi 460 kandydatów, niech partii będzie 30,
    czyli karta do głosowania będzie zawierać 13 800 nazwisk.

    2. Wyobraź sobie 2 partie, każda uzyskuje w skali kraju jakieś 10% głosów.
    Jedna partia ma samych średniaków, głosy jakoś tam się rozkładają wśród
    kandydatów, do sejmu wchodzi ~46osób. Druga partia wśród swoich kandydatów
    wystawia kogoś wybitnie popularnego. Ta osoba zbiera wszystkie głosy - do
    sejmu dostaje się jedna osoba.

    Czyli promowanie średniactwa.

    p. m.

  • 8. Data: 2007-10-15 08:09:19
    Od: Tomasz Trystula <t...@t...pl>

    Dnia 14.10.2007 Arek <a...@e...net> napisał/a:

    > Jeżeli jest w tym samym okręgu wyborczym to tak.

    To zalezy.

    --
    Tomasz Trystula

  • 9. Data: 2007-10-15 08:16:12
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    mvoicem pisze:

    > A co proponowałbyś w zamian? Brak progów?

    okręgi jednomandatowe?

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 10. Data: 2007-10-15 08:36:36
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Jeżeli nie to Ci co na nich głosowali równie dobrze mogli nie iść na
    > wybory.

    Tu sie z Toba nie zgodze. Sa jeszcze wybory do Senatu. No i kwestia
    frekwencji! (moze lepiej wogole nie isc niz nabijac frekwencje:)

    Pozdrawiam
    SDD