  • 1. Data: 2009-03-04 20:08:06
    Temat: inwigilowanie pracownika
    Od: "Maykel" <m...@g...pl>

    witam,
    proszę o pomoc co mogę zrobić w sytuacji, gdy pracownik w danej firmie jest
    'podglądany' przez przełożonego w sensie co robi na komputrze poprzez
    zainstalowane oprogramowanie.
    z tego co mi wiadomo nie jest to dozwlone bez wiedzy pracownika a takze jest
    na to odpowiedni paragraf.
    aktualnie sprawa wyglada tak, ze znajoma zostala zwolniona z pracy przez to
    co pisala na gg o swojej przelozonej a ta z kolei to czytala na bieżąco
    (wnikanie w prywatną korespondencję), jednak w wypowiedzeniu otrzymala
    wyjasnienie iz zwolnienie jest z przyczyn ekonomicznych.
    czy moze napisac prosbe/ządanie o wjasnieni dlaczego w komputerze zostalo
    zainstalowane takie oprogramowanie i dlaczeg byla inwigilowana, czy co mozna
    z tym zorbic?
    dziekuje za pomoc,
    michal

  • 2. Data: 2009-03-04 20:24:59
    Temat: Re: inwigilowanie pracownika
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Maykel pisze:
    > witam,
    > proszę o pomoc co mogę zrobić w sytuacji, gdy pracownik w danej firmie jest
    > 'podglądany' przez przełożonego w sensie co robi na komputrze poprzez
    > zainstalowane oprogramowanie.

    Komputer należy do pracodawcy więc może na nim instalować dowolne
    oprogramowanie.

    > aktualnie sprawa wyglada tak, ze znajoma zostala zwolniona z pracy przez to
    > co pisala na gg o swojej przelozonej a ta z kolei to czytala na bieżąco
    > (wnikanie w prywatną korespondencję),

    Komputer służy do wykonywanie zadań służbowych i raczej pracodawcy nie
    godzą się na stosowanie ich w prywatnych celach. A skoro nie mają być
    używane w celach prywatnych więc te działania były czynione w ramach
    wykonywania obowiązków związanych z pracą.

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2009-03-04 20:27:12
    Od: armar <a...@p...fm>

    Maykel pisze:

> [...]
    > zainstalowane oprogramowanie.
    > z tego co mi wiadomo nie jest to dozwlone bez wiedzy pracownika a takze jest

    Jeśli to prywatny komputer pracownika, to pracodawca nie może na nim
    instalować oprogramowania zakupionego na firmę.
    Inną sprawą jest to, czy pracownik otrzymał zgodę na podłączanie
    prywatnego sprzętu do sieci energetycznej i komputerowej pracodawcy.
    Jeśli otrzymał zgodę, to zapewne użyczał sprzętu pracodawcy,
    a to pracodawcy sprawa co robi z firmowym sprzętem komputerowym.

    --
    Pozdrawia Marek

  • 4. Data: 2009-03-04 20:43:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "Filip Ozimek" <f...@m...polbox.pl> wrote
    > Komputer należy do pracodawcy więc może na nim instalować dowolne
    > oprogramowanie.

    Niezupełnie. To nie jest takie proste. Kodeks pracy i jego wykładnia
    zobowiązują pracodawce do poszanowania godności pracownika. To, że znajduje
    się on na terenie firmy, korzysta z jej sprzętu nie upoważnia wprost do
    tego, aby pod każdym biurkiem był mikrofon słuchający o czym pani Krysia
    mówi pani Zosi, ani co pisze przez internet w prywatnej sprawie, jeśli o tym
    nie były uprzedzone i nie jest to w jakiś sposób uzasadnione względami
    firmy. Było wiele razy na grupie.

    > Komputer służy do wykonywanie zadań służbowych i raczej pracodawcy nie
    > godzą się na stosowanie ich w prywatnych celach.

    Zgoda

    >A skoro nie mają być używane w celach prywatnych więc te działania były
    >czynione w ramach wykonywania obowiązków związanych z pracą.

    Jeśli firma wykorzystuje gg w celach służbowych to powiedzmy, że tak. Jeśli
    jednak pracodawca instaluje oprogramownia inwigilujące komunikatory, które
    de facto nie stanowią narzędzia pracy, to chyba jednoznacznie inwigiluje
    treści prywatne.
    Jeśli o tym nie uprzedził, łamie prawo.

  • 5. Data: 2009-03-04 20:45:30
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "Maykel" <m...@g...pl> wrote
    > proszę o pomoc co mogę zrobić w sytuacji, gdy pracownik w danej firmie
    > jest 'podglądany' przez przełożonego w sensie co robi na komputrze poprzez

    a może to udowodnić?

    > (wnikanie w prywatną korespondencję), jednak w wypowiedzeniu otrzymala
    > wyjasnienie iz zwolnienie jest z przyczyn ekonomicznych.

    to póki nie udowdni, że były inne przyczyny, to została zwolniona z przyczyn
    ekonomicznych

  • 6. Data: 2009-03-04 21:01:18
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > tego, aby pod każdym biurkiem był mikrofon słuchający o czym pani Krysia
    > mówi pani Zosi, ani co pisze przez internet w prywatnej sprawie, jeśli o tym

    Ale zgodzisz się, że jeśli mówimy o obgadywaniu innego pracownika, a tym
    bardziej własnego przełożonego, to już nie jest tylko prywatna sprawa.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2009-03-04 21:03:42
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > to póki nie udowdni, że były inne przyczyny, to została zwolniona z przyczyn
    > ekonomicznych

    Swoją drogą, nieco mnie to dziwi. Mnie życie nauczyło, że należy się
    starać wpisywać na wypowiedzenia prawdziwe powody, możliwie szeroko
    uzasadniając - to owocuje.

    No chyba, że się trzeba kogoś pozbyć z przyczyn, nazwijmy to,
    politycznych - wtedy to całkiem inna sprawa, ale to jest rzadkość.

  • 8. Data: 2009-03-04 21:40:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Patryk Włos wrote:

    > Ale zgodzisz się, że jeśli mówimy o obgadywaniu innego pracownika, a tym
    > bardziej własnego przełożonego, to już nie jest tylko prywatna sprawa.

    tak długo jak nie mówi tego publicznie jest to prywatna sprawa
    pracownika co mysli i mowi o swoim szefie.

  • 9. Data: 2009-03-04 21:45:51
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > tak długo jak nie mówi tego publicznie jest to prywatna sprawa
    > pracownika co mysli i mowi o swoim szefie.

    Po części tak - ale jednak mamy wówczas problem motywacyjny. A problem
    motywacyjny jest już sprawą służbową.

  • 10. Data: 2009-03-04 21:49:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Patryk Włos wrote:

    > Po części tak - ale jednak mamy wówczas problem motywacyjny. A problem
    > motywacyjny jest już sprawą służbową.

    nie mamy problemu bo szef o tym nie wie.