  • 1. Data: 2003-01-30 10:27:15
    Temat: internet przez 0-700, czy to jest jakieś naruszenie prawa?
    Od: "rb" <r...@p...onet.pl>

    Dziecko znajomej (pełnoletnie) podczas sesji internetowej ściągnęło bardzo
    fajny programik ze strony w..w.wiertarki.pl , który władował się do
    autostartu (czyli automatycznie uruchamiał przy starcie Windows), zablokował
    ustawione połączenie z 0,202122 i co najważniejsze - przy wciśnięciu linka
    na stronie www nawiązywał po cichu połączenie z jakimś numerem 0-700... .
    Przez jeden tydzień grudnia rachunek narósł do 2500 zł (i jeszcze nie
    wiadomo co w styczniu).
    Dodam, że nigdzie nie pojawiała się żadna informacja o skutkach działania
    programu. Program był podpięty pod link, sugerujący ściagnięcie filmu.

    Czy i jak można domagać się na drodze prawnej odszkodowania lub zwrotu
    kosztów rachunku od właściciela strony lub serwera, z której program został
    ścągnięty?

    Przecież program wykonał działania , na które użytkownik nie wyraził zgody.
    Poza tym osoba nieświadoma, nie zdaje sobie sprawy z ryzyka uruchamiania
    pików typu .exe - ściągnęła film (przynajmniej takie miała wrażenie),
    kliknęła na niego a tu co innego.Czyli mówiąc krótko: ktoś (właścicel
    strony) bez zgody właściciela komputera korzysta jego telefonu, narażając go
    na dużą stratę. A chyba na to prawo nie pozwala.

    Proszę o pomoc
    Robert

  • 2. Data: 2003-01-30 12:03:05
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rb" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    go
    > na dużą stratę. A chyba na to prawo nie pozwala.

    Była długa dyskusja na podobny temat 18.12.2002 r.
    Tytuł: " Czy to legalne"
    Autor: Kris
    Liczba wątków: 60
    Sprawdź w archiwum grupy.
    Joker

  • 3. Data: 2003-01-30 13:21:18
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Joker wrote:
    >Była długa dyskusja na podobny temat 18.12.2002 r.
    >Tytuł: " Czy to legalne"
    >Autor: Kris
    >Liczba wątków: 60

    Archiwa:
    http://groups.google.pl/groups?threadm=atqt4b%24162%
    241%40foka.acn.pl
    http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=watek&group=pl.soc
    .prawo&tid=5067352

    Podobna dyskusja na ten temat o jeszcze większej liczbie postów
    odbyła się swego czasu na pl.misc.telefonia.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 4. Data: 2003-01-30 15:10:48
    Od: t...@w...pdi.net

    rb <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy i jak można domagać się na drodze prawnej odszkodowania lub zwrotu
    > kosztów rachunku od właściciela strony lub serwera, z której program został
    > ścągnięty?

    Jak ci napisano byly na ten temat bardzo dlugie dyskusje. I nie wiem czy je
    dobrze zrozumialem.

    1. Zly czlowiek pisze niedobry program ktory "opanowuje" twoj komputer i
    podmienia polaczenie. Od tej pory korzystasz z Internetu przez 0-700.

    2. W tym momencie do gry wchodza kolejne 3 podmioty - TP S.A., firma typu
    Legion i jej klient.

    3. Zaden z tym w/w podmiotow nic nie wie o jakimkolwiek programiku.
    Najwyrazniej napisal go zly czlowiek, a numer 0-700 wybral na chybil trafil.
    Podmiotow z punktu 2 nie interesuje czy na 0-700 dzwoniles z wlasnej woli
    czy moze ktos ci przystawial pistolet do glowy czy zrobilo to twoje
    NIEPELNOLETNIE dziecko czy moze niedobry pajeczarz. Placic musisz. Winnym
    jest AUTOR programiku ale zlapac go nie mozna tak jak nie mozna zlapac
    autora wirusa (w kazdym badz razie analiza grafologiczna nie wchodzi w tym
    wypadku w rachube ;-).

    > Proszę o pomoc
    > Robert

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 5. Data: 2003-01-30 21:58:46
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    rb wrote:
    > Czy i jak można domagać się na drodze prawnej odszkodowania lub zwrotu
    > kosztów rachunku od właściciela strony lub serwera, z której program został
    > ścągnięty?

    Od TP SA. Nasze stowarzyszenie zajmuje się sprawą wyłudzeń przez 0-700.

    Adres masz w stopce.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 6. Data: 2003-01-30 23:25:03
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Adres masz w stopce.
    >
    > http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

    Wygraliście już jakąś sprawe?

  • 7. Data: 2003-01-31 01:30:14
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Od TP SA. Nasze stowarzyszenie zajmuje się sprawą wyłudzeń przez 0-700.
> [...]

    He he, zaczyna się ...
    Joker

  • 8. Data: 2003-01-31 02:50:14
    Od: t...@w...pdi.net

    MC <m...@g...pl> wrote:

    > Wygraliście już jakąś sprawe?

    Az sie nie moge doczekac odpowiedzi :-)))

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 9. Data: 2003-01-31 11:12:57
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

> [...]
    go
    > na dużą stratę. A chyba na to prawo nie pozwala.

    Jak dla mnie to telekomunikacja nie ma z tym nic wspolnego, to nie oni
    tworzyli ten program i raczej przed sadem nie wygrasz - przynajmniej z TPSA.
    Jesli chcesz sie zabezpieczyc to:
    1) Zablokuj sobie 0700
    2) Naucz sie korzystac z internetu, nie instalujac wszystkiego co komputer
    Ci podsuwa poprzez klikanie tak.
    3) Strzel sobie stale lacze do netu - bez uzycia modemu - problem znika, bo
    tylko przez modem ten program moze sie "wdzwonic" na 0700

    Reasumujac - trzeba uwazac, ale czesto chodzac po roznego typu stronach co
    innego bierze gore nad rozsadkiem.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 10. Data: 2003-01-31 12:17:49
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Albercik wrote:
    > Jak dla mnie to telekomunikacja nie ma z tym nic wspolnego, to nie oni

    Oczywiście, że to TP SA ma z tym WSZYSTKO wspólne.
    Abonent z nimi podpisał umowę i to TPSA czerpie najwięcej korzyści z tego
    procederu.

    > tworzyli ten program i raczej przed sadem nie wygrasz - przynajmniej z TPSA.

    Doprawdy? A od kiedy to polskie prawo pozwala wyłudzać bezkarnie pieniądze?

    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm