-
1. Data: 2004-08-14 16:03:14
Temat: Rękojmia - czy dotyczy
Od: Piotr Turek <t...@w...pl>
Cześć, na tej grupie jestem nowy więc sie od razu przedstawię :)
Piotr Turek z Gliwic
Mam pytanie do osób znających obecne przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji.
Jakiś czas temu kupiłem aparat (cyfrowy), kilka miesięcy później
dokupiłem do niego kartę pamięci (w tym samym sklepie). Karta po jakimś
czasie padła, dałem do wymiany/naprawy gwarancyjnej, otrzymałem nową,
ale innej firmy (o tej samej pojemności). I tu pojawiły sie schody.
Okazało się że aparat nie czyta tej karty! Sądziłem że padł więc dałem
go do sprawdzenia do serwisu (na podstawie gwarancji). Serwis odesłał
aparat razem z informacją że ten model działa tylko z kartami
określonych producentów.
Z tego co zrozumiałem z przepisów dotyczących rękojmi jest to wada
ukryta (podczas zakupu aparatu sprzedawca nawet słowem nie wspomniał iż
jestem ograniczony do kart określonych producentów, w instrukcji obsługi
zarówno polskiej jaki angielskiej nie było na ten temat ani słowa,
jedyne informacje dotyczące kart to tabela określająca ilość zdjęć na
karcie o określonej pojemności, oraz typowa informacja że aparat działa
tylko z kartami SD), informację iż wymagane są karty tylko określonych
producentów otrzymałem do ręki dopiero po 10 miesiącach od daty zakupu
(właśnie przy okazji reklamowania aparatu).
Czy w związku z tym mogę zażądać od sprzedającego zwrotu pieniędzy
(oczywiście oddam im aparat) lub wymiany na inny model za podobną cenę
(oczywiście tym razem bez takiego ograniczenia)?
Z góry wielkie dzięki za pomoc.
Piotr Turek
-
3. Data: 2004-08-14 16:53:02
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: "Realista" <R...@n...o2.pl>
Technicznie.
Jesli karta innej firmy, ktora dostales po wymianie, ma certyfikaty
zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD to
chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w
instrukcji (nie czyta karty SD)
R
-
2. Data: 2004-08-14 16:53:02
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: "Realista" <R...@n...o2.pl>
Technicznie.
Jesli karta innej firmy, ktora dostales po wymianie, ma certyfikaty
zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD to
chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w
instrukcji (nie czyta karty SD)
R
-
4. Data: 2004-08-14 18:10:44
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: "KC6" <k...@y...de>
> Technicznie.
> Jesli karta innej firmy, ktora dostales po wymianie, ma certyfikaty
> zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD
to
> chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w
> instrukcji (nie czyta karty SD)
czlowieku chyba nigdy nie czytales instrukcji obslugi, "mimo dolozonych
przez firme xyz staran nie gwarantujemy iz zawarte informacje..."
-
5. Data: 2004-08-14 18:24:05
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: "och.karol" <o...@x...wp.pl>
Użytkownik "KC6" <k...@y...de> napisał w wiadomości
news:cflkk0$9a1$1@atlantis.news.tpi.pl...
> > Technicznie.
> > Jesli karta innej firmy, ktora dostales po wymianie, ma certyfikaty
> > zgodnosci i spelnia wszystkie wymogi przewidziane w specyfikacji kart SD
> to
> > chyba mozesz reklamowac aparat bo nie dziala tak jak pisal producent w
> > instrukcji (nie czyta karty SD)
>
> czlowieku chyba nigdy nie czytales instrukcji obslugi, "mimo dolozonych
> przez firme xyz staran nie gwarantujemy iz zawarte informacje..."
>
Pierwsze primo
Nie ma już pojecia rękojmi i wady towaru w handku detalicznym tylko jest
odpowiedzialność sprzedawcy i niezgodnośc towaru z umową.
Drugie primo
Można domagać się swoich praw (w tym i zwrotu kasy za pierwszym razem) nawet
na podstawie obiecanej cacanek z reklam - sprzedawca odpowiada za to co
sprzedaje bez względu na to co robi producent.
Trzecie primo
Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
klient może się zapoznać dopiero po zakupie.
Reasumując
Jeśli dowiedziesz sprzedawcy, że Cię nie uprzedził możesz żądać zwrotu kasy
albo wymiany na sprzęt "podobnej klasy".
Jeśli kupiłeś w MediaMarkt to współczuję, bo mi powiedziano, że mógłbym
reklamować mój aparat telefoniczny (zepsuł się) jeżeli okazałoby się, że to
pralka a nie telefon (sic!).
Jeżeli w jakimś małym sklepie to najlpiej wystosować pismo gdzie powołasz
się i zacytujesz odpowiednie przepisy z tej ustawy.
Niestety nie pamietam jak sie nazywała ale pogoogluj "niezgodność towaru z
umową".
pozdr
karol
-
6. Data: 2004-08-14 18:36:26
Temat: instrukacja a warunki umowy --> bylo: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>
Użytkownik "och.karol" <o...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
news:cflld8$c2j$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Trzecie primo
> Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
> klient może się zapoznać dopiero po zakupie.
ciekawy poglad - czy mozesz powiedziec, w ktorym miescu instrukcja obslugi
wchodzi do umowy sprzedazy?? Pytam zupelnie nieironicznie - po prostu jestem
innego zdania.
p.
W,
-
7. Data: 2004-08-15 00:20:34
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
In article <cflld8$c2j$1@atlantis.news.tpi.pl>, och.karol wrote:
> Można domagać się swoich praw (w tym i zwrotu kasy za pierwszym razem) nawet
W przypadku ogólnym nie ma prawa za pierwszym razem do odstąpienia od
umowy (Art. 8. u.1).
> Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
> klient może się zapoznać dopiero po zakupie.
Rozumiem, że tylko napisało ci się dwuznacznie.
> Reasumując
> Jeśli dowiedziesz sprzedawcy, że Cię nie uprzedził możesz żądać zwrotu kasy
> albo wymiany na sprzęt "podobnej klasy".
W pierwszym podejściu co najwyżej wymiany lub naprawy.
--
Marcin
-
8. Data: 2004-08-15 00:30:06
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
In article <cfkv25$son$1@news.onet.pl>, Piotr Turek wrote:
> Z tego co zrozumiałem z przepisów dotyczących rękojmi jest to wada
> ukryta (podczas zakupu aparatu sprzedawca nawet słowem nie wspomniał iż
Nie jest to wada ukryta,
> jestem ograniczony do kart określonych producentów, w instrukcji obsługi
> zarówno polskiej jaki angielskiej nie było na ten temat ani słowa,
> jedyne informacje dotyczące kart to tabela określająca ilość zdjęć na
> karcie o określonej pojemności, oraz typowa informacja że aparat działa
> tylko z kartami SD), informację iż wymagane są karty tylko określonych
> producentów otrzymałem do ręki dopiero po 10 miesiącach od daty zakupu
> (właśnie przy okazji reklamowania aparatu).
> Czy w związku z tym mogę zażądać od sprzedającego zwrotu pieniędzy
> (oczywiście oddam im aparat) lub wymiany na inny model za podobną cenę
> (oczywiście tym razem bez takiego ograniczenia)?
Złóż reklamację z tytułu niezgodności z umową (rękojmia nie ma tu już
zastosowania, przegoogluj po archiwum). Teraz co może Cię spotkać.
1) w istrukcji faktycznie nic ntt nie - to typowa niezgodność a w
tym wypadku, mimo że minęło już ponad pół roku tą niezgodność będzie można
MZ łatwo wykazać. Podnieś w reklamacji brak jakichkolwiek informacji na
wymieniony temat w instrukcji od aparatu.
2) jednak się mylisz, i w instrukcji jest jakaś informacja że karta musi
odpowiadać takim a takim (konkretnym) technicznym parametrom - nie wiem
jak dla kart SD ale dla CF to np. napięcie. Wtedy sprzedawca Ci
najprowdopowodniej to wytknie i wtedy, reklamuj samą kartę bo
wymieniono Ci na technicznie inna niż potrzebowałeś. Sprzedawca może
również argumentować że jest to najnowszy typ karty i po prostu producenci
aparatu nie byli w stanie przewidziec że się takie cos pojawi (będzie miał
pewnie rację). Wtedy również reklamuj samą kartę.
--
Marcin
-
9. Data: 2004-08-15 00:35:44
Temat: Re: instrukacja a warunki umowy --> bylo: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
In article <cflm2r$elr$1@atlantis.news.tpi.pl>, wirtualna wrote:
> Użytkownik "och.karol" <o...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
> news:cflld8$c2j$1@atlantis.news.tpi.pl...
>> Trzecie primo
>> Instrukcja obsługi może byc traktowana jako część umowy, zktórą to jednak
>> klient może się zapoznać dopiero po zakupie.
> ciekawy poglad - czy mozesz powiedziec, w ktorym miescu instrukcja obslugi
> wchodzi do umowy sprzedazy?? Pytam zupelnie nieironicznie - po prostu jestem
> innego zdania.
MZ. w każdym tym w jakim okresla warunki techniczne (ewentualnie inne)
towaru. Pozostaje kwestia dowodowa, że sprzedano nam towar z tą właśnie
instrukcją. Jeśli wolisz inaczej, istrukcja w moim rozumieniu stanowi
rozszerzony opis towaru, którego podstawowy wymiar narzuca Art.3.
--
Marcin
-
10. Data: 2004-08-16 09:06:54
Temat: Re: Rękojmia - czy dotyczy
Od: Piotr Turek <t...@w...pl>
Dnia 2004-08-15 02:30, Użytkownik Marcin Debowski napisał:
> In article <cfkv25$son$1@news.onet.pl>, Piotr Turek wrote:
>
>>Z tego co zrozumiałem z przepisów dotyczących rękojmi jest to wada
>>ukryta (podczas zakupu aparatu sprzedawca nawet słowem nie wspomniał iż
>
>
> Nie jest to wada ukryta,
>
>
>>jestem ograniczony do kart określonych producentów, w instrukcji obsługi
>>zarówno polskiej jaki angielskiej nie było na ten temat ani słowa,
>>jedyne informacje dotyczące kart to tabela określająca ilość zdjęć na
>>karcie o określonej pojemności, oraz typowa informacja że aparat działa
>>tylko z kartami SD), informację iż wymagane są karty tylko określonych
>>producentów otrzymałem do ręki dopiero po 10 miesiącach od daty zakupu
>>(właśnie przy okazji reklamowania aparatu).
>>Czy w związku z tym mogę zażądać od sprzedającego zwrotu pieniędzy
>>(oczywiście oddam im aparat) lub wymiany na inny model za podobną cenę
>>(oczywiście tym razem bez takiego ograniczenia)?
>
>
> Złóż reklamację z tytułu niezgodności z umową (rękojmia nie ma tu już
> zastosowania, przegoogluj po archiwum). Teraz co może Cię spotkać.
> 1) w istrukcji faktycznie nic ntt nie - to typowa niezgodność a w
> tym wypadku, mimo że minęło już ponad pół roku tą niezgodność będzie można
> MZ łatwo wykazać. Podnieś w reklamacji brak jakichkolwiek informacji na
> wymieniony temat w instrukcji od aparatu.
> 2) jednak się mylisz, i w instrukcji jest jakaś informacja że karta musi
> odpowiadać takim a takim (konkretnym) technicznym parametrom - nie wiem
> jak dla kart SD ale dla CF to np. napięcie. Wtedy sprzedawca Ci
> najprowdopowodniej to wytknie i wtedy, reklamuj samą kartę bo
> wymieniono Ci na technicznie inna niż potrzebowałeś. Sprzedawca może
> również argumentować że jest to najnowszy typ karty i po prostu producenci
> aparatu nie byli w stanie przewidziec że się takie cos pojawi (będzie miał
> pewnie rację). Wtedy również reklamuj samą kartę.
>
Wielkie dzięki za pomoc, faktycznie nie wiedziałem że instytucja rękojmi
juz nie obowiązuje. Spróbuję wersji z wymianą na inny, nowa karta jak
najbardziej spełnia wymagania norm technicznych (wszystkie potrzebne
znaczki i pieczątki są na niej lub na opakowaniu) a fakt że działa tylko
z określonymi producentami "wypłynął" dopiero teraz, jeszcze raz na
wszelki wypadek starannie przeczytałem instrukcję i jedyne co znalazłem
to informację że wymaga kart SD, na temat parametrów technicznych nie ma
ani słowa.Aparat był kupowany w FotoJokerze więc może nie podejdą do
klienta jak w Media? Jadę składać pisemko, jak się uda to powiadomię
wszystkich z was którzy mi pomogli, jak nie to też :)
Piotr Turek