  • 1. Data: 2007-11-12 21:47:04
    Temat: gwarancja na towar
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Wtam, czy mógłby mi ktoś doradzić w takiej sprawie. Sprzedałem (jako osoba
    prywatna, nie firma) na Allegro gościowi nowy sprzęt o wartości 140zł, na
    który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
    aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
    nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
    udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni. Teraz straszy
    mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.
    Czy ma gość rację żądając wymiany sprzętu? Chcęc zaznaczyć, że jestem osobą
    uczciwą, i gdyby miał rację to bez mrugnięcia wymieniam sprzęt lub zwracam
    kasę, ale rguły aukcji były czytelne - 7 dni gwarancji.
    Pozdrawiam Krzych

  • 2. Data: 2007-11-13 00:06:50
    Temat: Re: gwarancja na towar
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.11.2007 Krzysztof <k...@i...pl> napisał/a:
> [...]
    > który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
    > aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce

    A rękojmie wyłączyłeś? Pewnie nie. W każdym razie, zacznij od tego, aby
    wykazał podstawę prawną swojego żądania. Jeśli gwarancja - to odpiszesz,
    że termin minął. Jeśli rękojmia to zaczniesz od wertowania archiwum tej
    grupy a w razie wątpliwości dopytasz.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-11-13 00:17:16
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Krzysztof pisze:

    > Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
    > nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
    > udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni.

    To czemu nie zgłaszał? Jak udowodni, że tylko 3 dni to zwróć kasę.

    > Teraz straszy
    > mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.

    Podał podstawę prawną swoich roszczeń?

  • 4. Data: 2007-11-13 00:19:31
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > A rękojmie wyłączyłeś?

    rękojmia jest świadczeniem pomiędzy dwiema "firmami" a on napisał jasno

    > Pewnie nie. W każdym razie, zacznij od tego, aby
    > wykazał podstawę prawną swojego żądania.

    true

    > Jeśli gwarancja - to odpiszesz, że termin minął.

    true

    > Jeśli rękojmia to zaczniesz od wertowania archiwum tej grupy a w razie wątpliwości
    dopytasz.

    JAKA RĘKOJMIA?!

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 5. Data: 2007-11-13 00:38:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.11.2007 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
    > rękojmia jest świadczeniem pomiędzy dwiema "firmami" a on napisał jasno

    Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-11-13 02:07:11
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.

    On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać. Nie
    obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową ani rękojmia.

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 7. Data: 2007-11-13 03:08:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać. Nie
    > obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową ani rękojmia.

    Ogólnie: rękojmia - sprzedaż lub usługa.
    Sprzedaż: odpowiedzialność sprzedawcy z tyt. rękojmi (Kodeks Cywilny) lub
    niezgodności z umową (przepisy szczegółowe).

    Przykładowo: Art. 22 z 1. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą
    czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością
    gospodarczą lub zawodową.
    Uznajemy, że "sprzedaż konsumencka" (art. 535) jest sprzedażą z udziałem
    konsumentów według rozumienia z art. 22 czyli nalezy sprawdzić przepisy
    szczególne a więc Ustawa z dnia 27 lipca. Ale tam zakres zdefiniowany jest
    tak:

    "Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa
    tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą
    (towar konsumpcyjny)."

    Czyli sprzedaż konsument-konsument nie podpada pod tę ustwę co oznacza, że
    obowiązuje rekojmia z KC (zakres nie zdefiniowany przepisami
    szczególnymi). Zobacz zresztą, że to nie jedyny przypadek przy którym nie
    załapujesz się na sprzedaż konsumencką. Np. sprzedaż nieruchomości -
    możesz miec tu nawet układ konsument-przedsiębiorca i będzie obowiązywać
    rękojmia (art. 568).

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2007-11-13 14:02:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, PlaMa wrote:

    > On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać.

    Nie wiem jak Marcin, ale mi się zdarza występować w roli przedsiębiorcy
    jako prywatnej osobie fizycznej :O
    Masz pewnikiem na myśli "osobę nie występującą w roli przedsiębiorcy",
    jak mniemam, tego nie da się inaczej ująć (niż "nie przedsiębiorca").

    > Nie obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową

    Nie obowiązuje.

    > ani rękojmia.

    To się mylisz. Bo właśnie "konsumencka niezgodność" jest WARUNKIEM
    nie podpadania pod przepisy o rękojmi.
    Oczywiście rękojmię można osobno wyłączyć, ale pod przepis się
    "podpada" (i to z wyłączeniami w ustawie).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-11-13 18:21:14
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Witam
    Dziękuje wszystkim za opinie. Po mailu od gostka który domaga się wymiany
    towaru lub zwrotu kasy mimo że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
    udzieliłem napisałem do niego takiego maila" Na słuchawki udzielam 7-dniowej
    gwarancji rozruchowej i jest to zaznaczone w opisie aukcji. Niestety ten
    czas minąl więc Pana prośbę o zwrot pieniędzy lub wymianę słuchawek uważam
    za niezasadną. Jeśli otrzymał Pan słuchawki uszkodzone (głębokie rysy)
    trzeba było wtedy bezzwłocznie do mnie napisać lub zadzwonić, a słuchawki
    zostałyby wymienione.". A oto jego odpowiedz "okres użydkowania słuchawek
    wynosił 3 dni. Nie przyjmuje do wiadomości zakończecia okresu gwarancji na
    sprzedany towar. Żądam wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. W przypadku
    odmowy swoich roszczen będę dochodził na drodze prawnej"
    Czyli sumując nie ma on podstawy prawnej dla swego roszczenia,prawda?
    Pozdrawiam Krzych

  • 10. Data: 2007-11-13 18:36:01
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Witam