  • 11. Data: 2005-09-06 18:45:24
    Temat: Re: firma windykacyjna a tajemnica
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości
    news:dfkaip$1qo$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Re to: Leszek [Tue, 6 Sep 2005 16:48:44 +0200]:

    > [...]
    >
    > Wez Ty sie moment zastanow, ok?

    trzeba miec czym :-)

    P.

  • 12. Data: 2005-09-06 19:30:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "fantomas" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Firma windykacyjna przepytuje sąsiadów o mnie podając jednocześnie
    w czyim
    > imieniu działają i jakie mam zadłużenie. Czy mogą i jakie im grożą
    > konsekwencje?

    O ile przepytywać mogą, to już informować o Twoim zadłużeniu moim
    zdaniem nie. Na pewno nie mogą przekazywać informacji o zadłużeniu
    bankowym - bo to jest chronione tajemnicą bankową i ujawnienie tych
    danych stanowi przestępstwo. W wypadku innych danych, to już takie
    jednoznaczne nie jest, a jedynie powoduje ryzyko roszczeń cywilnych (a
    czasem i karnych), gdyby się okazało, ze roszczenia jednak nie ma (co
    często im się zdarza).

    Sprawa ma jednak drugie dno. Świadczenie usług w zakresie
    przepytywania jest świadczeniem usług detektywistycznych. A na to jest
    wymagana licencja. Świadczenie ich bez licencji jest przestępstwem (z
    ustawy o usług detektywistycznych). Przy czym różnie bywa z
    interpretacją tych przepisów. Moim zdaniem nie jest wymagana licencja
    na rozpytywanie przez samego wierzyciela (jego pracowników). Nie jest
    wymagana licencja również na działania windykacyjne, dokąd nie
    polegają one na zdobywaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu innych, niż
    posiadane przez wierzyciela informacji.

    Reasumując, to nie w każdym przypadku mamy do czynienia z
    przestępstwem. Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi bez
    znajomości szczegółowych okoliczności sprawy.

  • 13. Data: 2005-09-07 06:45:40
    Od: kuba <k...@w...pl>

    On Tue, 6 Sep 2005 21:30:59 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >przepytywania jest świadczeniem usług detektywistycznych. A na to jest
    >wymagana licencja. Świadczenie ich bez licencji jest przestępstwem (z

    Czy rejestr licencjonowanych detektywow jest gdzies w sieci?
    Jesli nie, to gdzie mozna go znalezc?

    k.

  • 14. Data: 2005-09-07 08:10:28
    Od: qqryq <n...@n...com>

    On Tue, 06 Sep 2005 14:39:13 +0200, fantomas <n...@t...pl> wrote:

    > Firma windykacyjna przepytuje s?siadów o mnie podaj?c jednocze?nie w
    > czyim
    > imieniu dzia?aj? i jakie mam zad?u?enie. Czy mog? i jakie im gro??
    > konsekwencje?
    > pozdro

    Samo skierowanie danych nt zadłużenia do firmy windykacyjnej jest
    nielegalne (orzeczenie SN z listopada 2003 w sprawie Polkomtel i Presco).
    Mimo to firmy windykacyjne powołują się na przepisy, które mówią o
    możliwości udostępniania daych dłużnika organom POWOŁANYM do dochodzenia
    roszczeń. Rzecz w tym, że żadna firma windykacyjna nie jest organem
    powołanym, więc łamie prawo, choć po taiej argumentacji mało kto próbuje
    dyskutować.

    Karane jest zarówno dochodzenie roszczen bez zgody dłużnika, jak i
    udostępnienie danych dłuznka (jeśli jest to os. fizyczna) bez jego zgody.
    (Ust o ochronie danych osobowych i ww wyrok SN).

    Jeśłi sprawa dotyczy długów bankowych, za ujawnienie tajemnicy bankowej,
    oprócz kary wynikającej z Prawa Bankowego i KK, dochodzą roszczenia
    odszkodowawcze do wysoości 1 mln złotych, trzeba wykazać jednak straty,
    jakie z tego tytułu się poniosło, również morale (np. rozpowszechnianie
    negatywnego wizerunku wśród sąsiadów,).

    węc powodzenia, firma windykacyjna sprawę przegra, nawet, gdyby sprawa
    miała otrzeć się o kilka instancji, to efekt końcowy już jest do
    przewidzenia (znów wyrok SN) którym najczęściej opierają się Sądy Okregowe
    w niejasnych sprawach.

  • 15. Data: 2005-09-07 08:57:12
    Od: "fantomas" <n...@t...pl>

> [...]
    > roszczeń. Rzecz w tym, że żadna firma windykacyjna nie jest organem
    > powołanym, więc łamie prawo, choć po taiej argumentacji mało kto próbuje

    dzieki serdeczne - o taką odpowiedź mi chodziło, a nie o ocenę czy jestem
    uczciwy czy nie
    pozdro

  • 16. Data: 2005-09-07 12:02:00
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    fantomas napisał(a):
> [...]

    BZDURA. Nie jesteś na bieżąco ;)

    > dzieki serdeczne - o taką odpowiedź mi chodziło, a nie o ocenę czy jestem
    > uczciwy czy nie

    O nierzetelną rozumiem ;)
    http://www.bankier.pl/firma/windykacja/article.html?
    article_id=1334981

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 PRRC: Jackson [RIP] + AT 71 Magnum

  • 17. Data: 2005-09-07 20:26:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy rejestr licencjonowanych detektywów jest gdzieś w sieci?

    Nie spotkałem się.

    > Jeśli nie, to gdzie można go znaleźć?

    Zezwolenia wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, toteż
    uważam, że tam na pewno uzyskasz taka informację. Myślę, ze nie ma
    przeszkód, byś otrzymał odpowiedź na pisemne pytanie, czy firma XX
    posiada zezwolenie na prowadzenie takiej działalności.