-
1. Data: 2009-01-07 11:45:39
Temat: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
Witam,
chcialem poprosic o link do wlasciwej polskiej ustawy, gdzie sie mowi o
wystawianiu faktur i ich dostarczaniu lub odbioru w siedzibie firmy.
Kontekst:
Robilem mniejsze zlecenie (tlumaczenie) za ok. 60 zl. Klient chcial
fakture papierowa. Zgodzilem sie, ale powiedzialem, ze ze wzgledu na
niska wartosc zlecenia sobie nalicze 1,50 zl wiecej na oplaty pocztowe
(znaczek 1,45 zl. plus 5 groszy papier/koperta). Klient sie zgodzil.
Fakture wystawilem, przeslalem mailem oraz wyslalem poczta jako zwykly
list (wiec nie moge udowodnic, ze naprawde wyslalem). Dzis po trzech
tygodniach klient sie odezwal, ze papierowej faktury nie otrzymal i
chce, zebym ja wyslal ponownie. Ja z kolei nie chce przesylac ponownie
faktury papierowej, bo tak naprawde moglby za kolejne trzy tygodnie
znowu powiedziec, ze nie otrzymal.
Chce mu wiec zaproponowac, ze mu wysle fakture jeszcze raz, ale teraz
juz tylko listem poleconym i koszty oczywiscie przerzuce na niego. Ale
chce mu tez napisac, ze wedlug polskiego prawa nie mam obowiazku
dostarczenia mu faktury, ze moge ja wydrukowac, a on moze ja osobiscie
odebrac w siedzibie mojej firmy (do tego jest mi potrzebny odsylacz na
odpowiednie przepisy prawne). Chce mu zaproponowac, ze jednak sobie moze
wydrukowac te fakture, co mu przeslalem mailem, poniewaz wedlug
czeskiego prawa (mam DG w Czechach) na fakturze musi byc tylko jeden
podpis, mianowicie podpis osoby, ktora jest zodpowiedzialna za
zaksiegowanie faktury w firmie przyjmujacej fakture - wiec faktury mozna
bez problemow wysylac mailem i klienci je sobie moga drukowac we wlasnym
zakresie.
Ludek
-
2. Data: 2009-01-07 12:01:23
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Tomek <t...@o...pl>
Dnia 07-01-2009 o 12:45:39 Ludek Vasta <q...@x...onet.pl> napisał(a):
> Witam,
>
> chcialem poprosic o link do wlasciwej polskiej ustawy, gdzie sie mowi o
> wystawianiu faktur i ich dostarczaniu lub odbioru w siedzibie firmy.
>
> Chce mu wiec zaproponowac, ze mu wysle fakture jeszcze raz, ale teraz
> juz tylko listem poleconym i koszty oczywiscie przerzuce na niego. Ale
> chce mu tez napisac, ze wedlug polskiego prawa nie mam obowiazku
> dostarczenia mu faktury, ze moge ja wydrukowac, a on moze ja osobiscie
> odebrac w siedzibie mojej firmy (do tego jest mi potrzebny odsylacz na
> odpowiednie przepisy prawne).
IMHO Ciebie obowiązuje prawo czeskie a nie polskie. Jeśli wg czeskiego
prawa robisz to, to robisz OK.
Ale jeśli chcesz polskie przepisy, to proszę:
Ustawa o VAT(
u nas to się nazywa PTU)
http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.htm
l
Poszukaj Art. 106. - tam masz przepisy o fakturach
Do tego jest rozporządzenie ministra finansów:
http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=135&
id=150747&typ=news
Z tego co widzę jest tylko obowiązek wystawienia - i pewnie dorozumiany
obowiązek nieutrudniania w otrzymaniu. Wysyłać IMHO nie musisz.
> Chce mu zaproponowac, ze jednak sobie moze
> wydrukowac te fakture, co mu przeslalem mailem, poniewaz wedlug
> czeskiego prawa (mam DG w Czechach) na fakturze musi byc tylko jeden
> podpis, mianowicie podpis osoby, ktora jest zodpowiedzialna za
> zaksiegowanie faktury w firmie przyjmujacej fakture - wiec faktury mozna
> bez problemow wysylac mailem i klienci je sobie moga drukowac we wlasnym
> zakresie.
Wg polskiego prawa na fakturze nie musi być żadnych podpisów, ale musisz
ją wystawić albo na papierze, albo uzywając podpisu kwalifikowanego.
PDF w mailu nie wchodzi w grę (tzn wchodzi dopóki skarbówka nie udowodni
że odbiorca faktury sam ją sobie wydrukował - wtedy idzie w ruch kodeks karny
skarbowy). Natomiast Ciebie IMHO te przepisy nie obowiązują, jeśliw Czechach
możecie rozsyłać faktury mailem, to możesz jak najbardziej wysłać maila
do Polski i Twój polski kontrahent może sobie legalnie to wydrukować i zaksięgować.
Tylko pewnie o tym nie wie (i nie robił nigdy zakupów w US ani nie korzystał np z
Adsense),
a księgowa przed emeryturą ma utarte schematy że faktura musi być podpisana
niebieskim tuszem :-)
--
Pozdrawiam,
Tomek
-
3. Data: 2009-01-07 12:34:11
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
Tomek wrote:
> Ustawa o VAT(
> u nas to się nazywa PTU)
> http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.htm
l
Dziekuje bardzo za odpowiedz i za odsylacze. Zapomnialem jeszcze
napisac, ze nie jestem platnikiem VAT, wiec czy ta powyzsza ustawa teraz
tez dotyczy mojego problemu?
Ludek
-
4. Data: 2009-01-07 12:45:01
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Szerr <n...@p...pl>
Dnia Wed, 07 Jan 2009 12:45:39 +0100, Ludek Vasta napisał(a) w
<news:gk24ku$btl$1@news3.onet>:
Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
ewentualne korzyści?
--
Quid leges sine moribus?
-
5. Data: 2009-01-07 12:52:13
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Tomek <t...@o...pl>
Dnia 07-01-2009 o 13:45:01 Szerr <n...@p...pl> napisał(a):
> Dnia Wed, 07 Jan 2009 12:45:39 +0100, Ludek Vasta napisał(a) w
> <news:gk24ku$btl$1@news3.onet>:
>
> Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
> ewentualne korzyści?
Kiedyś się tym interesowałem i zdaje się że nie jest to takie cacy.
Mają ZUS coś koło 40%, a nie tak jak u nas pogłówny i dużo wyższe odsetki
od zaległości podatkowych. I biurokracja chyba nie jest mniejsza,
aczkolwiek pewnie przyjaxniejsza.
W razie czego Ludek mnie skoryguje :-)
--
Pozdrawiam,
Tomek
-
6. Data: 2009-01-07 12:52:17
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
Szerr wrote:
> Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
> ewentualne korzyści?
Jestem obywatelem czeskim, wiec dla mnie to jest oplacalne. Korzyscia
moga byc nizsze skladki ZUS (w Polsce jest bardzo wysoka skladka
rentowa, prawdopodobnie z tego powodu, ze w Polsce sporo osob otrzymalo
rente - slyszalem, ze zmniejszano w ten sposob bezrobocie). Co dotyczy
podatkow, nie jestem w stanie teraz powiedziec, poniewaz w tym roku
jeszcze nie skladalem zeznania podatkowego (mam czas do konca marca) i
rozliczanie sie za rok 2008 bedzie zupelnie inne niz w poprzednich
latach, zmienily sie przepisy prawne. W ubieglych latach mialem
wrazenie, ze podatki byly w Czechach nieco nizsze niz w Polsce, nie
jednak na tyle, zeby sie Polakom oplacalo rejestrowac sobie DG w Polsce
- glowna roznica naprawde sa skladki ZUS.
Ludek
-
7. Data: 2009-01-07 12:56:39
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Tomek <t...@o...pl>
Dnia 07-01-2009 o 13:34:11 Ludek Vasta <q...@x...onet.pl> napisał(a):
> Tomek wrote:
>> Ustawa o VAT(
>> u nas to się nazywa PTU)
>> http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.htm
l
>
> Dziekuje bardzo za odpowiedz i za odsylacze. Zapomnialem jeszcze
> napisac, ze nie jestem platnikiem VAT, wiec czy ta powyzsza ustawa teraz
> tez dotyczy mojego problemu?
Jak już napisałem myślę że polskie przepisy wogóle nie mają tutaj zastosowania,
tylko czeskie.
I tak jak wcześniej tutaj masz linki do polskich przepisów o rachunkach:
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2005,nr,8,poz
,60,ujednolicony,ustawa-ordynacja-podatkowa.html
O rachunkach jest w art. 87. i 88.
A o szczegółowych danych na rachunkach mówi:
> ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
> naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu
> informacji, które muszą być zawarte w rachunkach
Wyciąłem istotny paragraf:
§ 14. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
usługi zawiera co najmniej:
1) imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;
2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
3) odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
ceny jednostkowe;
5) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
rachunku, jeżeli się nią posługuje.
Także wystawiając rachunek na bazie polskich przepisów musisz jako wystawca go
podpisać,
i zapewne stąd wzięła się obawa Twojego kontrahenta.
--
Pozdrawiam,
Tomek
-
8. Data: 2009-01-07 13:00:10
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
Tomek wrote:
> od zaległości podatkowych. I biurokracja chyba nie jest mniejsza,
> aczkolwiek pewnie przyjaxniejsza.
W trakcie skladania zeznania podatkowego musze odwiedzic trzy
instytucje: Urzad Finansowy, gdzie skladam zeznanie i place podatek za
ostatni rok (nie place w ciagu roku zaliczek). Potem musze isc do swojej
kasy chorych (kazdy moze sobie wybrac konkretna kase chorych, nie ma
centralnego NFZ) i zlozyc tam tez papier z wynikiem finansowym, bo na
podstawie zarobkow oblicza sie stawke na nastepny rok. A potem jeszcze
do ubezpieczalni socjalnej (druga czesc polskiego ZUS), gdzie tez
oblicza nowe skladki na nastepny rok. W sumie i z przejazdem autobusami
mi to trwa 2 godziny, bo skladam zeznanie w lutym, kiedy nie ma jeszcze
kolejek. Najwiecej czasu mi zajmuja przejazdy.
Pare lat temu, kiedy bylem zatrudniony na uczelni, wiec placilem
zaliczki, mi sie stalo, ze do mnie zadzwonila pracownica urzedu
finansowego i poprosila mnie, zebym ja odwiedzil w urzedzie i poprawil
swoje zeznanie podatkowe, bo tam zrobilem blad. Obliczylem sobie, ze mu
panstwo ma zwrocic 90 koron, ale pomylilem sie w obliczeniach, a panstwo
ma mi zwrocic 140 koron nadplaconego podatku.
Ludek
-
9. Data: 2009-01-07 13:03:41
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
Tomek wrote:
> Wyciąłem istotny paragraf:
> § 14. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
> usługi zawiera co najmniej:
> Także wystawiając rachunek na bazie polskich przepisów musisz jako wystawca go
podpisać,
> i zapewne stąd wzięła się obawa Twojego kontrahenta.
To wszystko za pierwszym razem zrobilem i wyslalem mu poczta. Tylko jak
to jest z *dostarczaniem* rachunku/faktury. Chodzi o to, czy moge
klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w
siedzibie mojej firmy.
Ludek
-
10. Data: 2009-01-07 13:14:21
Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
Od: januszek <j...@p...irc.pl>
Ludek Vasta napisał(a):
> To wszystko za pierwszym razem zrobilem i wyslalem mu poczta. Tylko jak
> to jest z *dostarczaniem* rachunku/faktury. Chodzi o to, czy moge
> klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
> faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w
> siedzibie mojej firmy.
Mozesz mu tak napisac i jest to zgodne z polskim prawem. Jednak, znajac
polska mentalnosc, moze to byc odebrane tak jakbys go spoliczkowal. ;)
j.
--
Orle pióra, kaczy chód,
i Cesarza zwalą z nóg.
http://ussburaque.org