  • 1. Data: 2003-10-05 20:13:11
    Temat: egzekucja a mały majątek dłużnika-szereg wątpliwości
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    Ustawa o komornikach sądowych stwierdza w art.45.2, że "za dokonaną
    egzekucję świadczeń pieniężnych komornik pobiera od dłużnika opłatę
    stosunkową w wysokości 15% wartości wyegzekwowanego roszczenia", a tymczasem
    dalej, w art.49 podaje, że "cała opłata stosunkowa wynosi 15% wartości
    egzekwowanego świadczenia, jednak nie może być niższa niż 1/10 i wyższa niż
    trzydziestokrotna wysokość prognozowanego przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia w państwowej sferze ".
    Jest tu wg mnie pewna sprzeczność;- wg art. 45.2 koszty egzekucji zależą
    wprost od wartości wyegzekwowanego majątku i przed egzekucją są nieznane,
    podczas gdy wg. art 49 zależą bezpośrednio od wysokości długu i znane są
    przed rozpoczęciem egzekucji. Proszę o pomoc w interpretacji tych dwu
    przepisów, tymbardziej, że ma to praktyczne znaczenie w kontekscie art. art.
    824par.1pkt3 kpc mówiącym o sytuacji , gdy dłużnik ma majątek mniejszy od
    przewidywanych kosztów egzekucji. to postępowanie egzekucyjne umarza się z
    urzędu. Jeśliby przyjąć interpretację art45.2, to majątek dłużnika ZAWSZE
    wystarczałby na pokrycie kosztów egzekucji ( pomijam nieznaczne koszty
    stałe).
    Ponadto z tą sytuacją stoi w sprzeczności art.45.4 mówiący, że " Jeżeli
    egzekucja okaże się bezskuteczna bądź wyegzekwowana kwota nie wystarcza na
    pokrycie kosztów egzekucji, komornik zwraca połowę opłaty stosunkowej
    pobranej od wierzyciela tytułem zabezpieczenia" ;- przecież wówczas, w
    świetle art. 824 par1.3 wogóle nie powinno dojść do egzekucji.
    No i ostatnia wątpliwość, jeśli egzekucja jest umarzana na podstawie w/w
    przepisu ( majątek nie wystarcza na pokrycie kosztów egzekucji)to czy
    wówczas dłużnik zostaje z tym "za małym" majątkiem, a wierzyciel nic nie
    dostaje?
    I jeśli tak, to czy ta zasada stosuje się też do postępowań egzekucyjnych :
    administracyjnych
    b. na podst sądowych tytułów wykonawczych uzyskanych na wniosek organów
    podatkowych?
    czy w świetle

    --
    przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, usuń z moejego adresu e-mailowego
    zwrot;"@niechcespamu"

  • 2. Data: 2003-10-05 21:20:34
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > podczas gdy wg. art 49 zależą bezpośrednio od wysokości długu i znane są

    Nie ma zadnej sprzecznosci. Koszty zalezne sa od wartosci egzekwowanego
    roszczenia jednak nie nizsze i nie wyzsze niz okreslone w ustawie kwoty-
    gdzie tu sprzecznosc. Koszty komornik ustala postanowieniem w zaleznosci od
    tego jakie kwoty wyegzekwowal - art 770 kpc

> [...]
    > urzędu. Jeśliby przyjąć interpretację art45.2, to majątek dłużnika ZAWSZE
    > wystarczałby na pokrycie kosztów egzekucji ( pomijam nieznaczne koszty

    Nie rozumiem twojego toku rozumowania. Jesli wierzyciel wnosi o egzek.
    100.000 zl a majatek dluznika stanowi tylko 50 zl. to komornik umorzy
    postepowanie bo w jego wyniku nie pokryje nawet najnizszych kosztow
    egzekucji.

> [...]
    > pobranej od wierzyciela tytułem zabezpieczenia" ;- przecież wówczas, w
    > świetle art. 824 par1.3 wogóle nie powinno dojść do egzekucji.

    Dlaczego? Wierzyciel wnosi o zabezpieczenie roszczenia w kwocie 100 tys zl.
    Wplaca z tego tytulu oplate w kwocie 5proc roszczenia -czyli 5 tys zl.
    Nastepnie wnosi o egzekucje i okazuje sie ze dluznik nie ma majatku w ogole
    (egzek jest bezskuteczna) lub ma tylko 40 zl (nie wystarcza na pokrycie
    nawet kosztow) to komornik zwraca wierzycielowi 2,5 tys zl.(polowe oplaty
    stosunkowej)

> [...]
    :
    > administracyjnych
    > b. na podst sądowych tytułów wykonawczych uzyskanych na wniosek organów

    administracyjne Postepowanie egzekucyjne reguluja przepisy ustawy o
    egzekucji w administracji, nie kpc.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-10-05 23:46:01
    Od: "Paweł" <p...@w...pl@niechcespamu>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > 100.000 zl a majatek dluznika stanowi tylko 50 zl. to komornik umorzy
    > postepowanie bo w jego wyniku nie pokryje nawet najnizszych kosztow

    Ale kontynuując Twój przykład, -roszczenie wynosi 100.000,- zł, majątek
    dłużnika 10.000,- zł. Zgodnie z art. 49 koszt egzekucji wynosi 15%
    roszczenia tj. 15.000,- i jest wiekszy od majątku dłużnika, natomiast wg
    art. 45.2 koszt egzekucji wynosi 1.500,- tj 15% kwoty wyegzekwowanej. Jest
    tu jednak sprzeczność, której nie rozumiem. A więc otwarte jest pytanie,
    która interpretacja jest właściwa i dlaczego?
    I dodatkowo, jeśli pierwsza wersja jest właściwa (zgodna z art. 49) to
    egzekucję winno się umorzyć.

> [...]
    > (egzek jest bezskuteczna) lub ma tylko 40 zl (nie wystarcza na pokrycie
    > nawet kosztow) to komornik zwraca wierzycielowi 2,5 tys zl.(polowe oplaty

    to rozumowanie jest słuszne , jeśli rozstrzygniemy wcześniejszy problem na
    korzyść stosowania art. 45.2. No, ale wtedy pozostaje pytanie, jakich
    przypadków dotyczy art. 49?

  • 4. Data: 2003-10-06 07:13:46
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > która interpretacja jest właściwa i dlaczego?
    > I dodatkowo, jeśli pierwsza wersja jest właściwa (zgodna z art. 49) to

    Granice obciazajacych dluznika kosztow wyznacza art 45 ust.2. Art 49 stanowi
    tylko ogolna norma okreslajaca maksymalne i minimalne granice kosztow. W
    podanym przez ciebie przykladzie komornik wyegzekwuje 10 tys zl i pobierze
    oplate w kwocie 1,5 tys. zl.
    Tak sie interpretuje te przepisy a jak lubisz miec watpliwosci (w mojej
    ocenie bezzasadne) to bardzo prosze:)

    > to rozumowanie jest słuszne , jeśli rozstrzygniemy wcześniejszy problem na
    > korzyść stosowania art. 45.2. No, ale wtedy pozostaje pytanie, jakich
    > przypadków dotyczy art. 49?

    j.w.

    Dan

  • 5. Data: 2003-10-10 17:50:51
    Od: "michaelo" <m...@p...fm>

    komornik egzekwuje roszczenie w wysokosci 10 tyś zł
    pobiera 15 % od WYegzekwowanego roszczenia

    jeśli WYegzekwował tylko tysiąc złotych to pobiera tylko od tego koszty

    a jeśli chodzi o minimum i maksimum o którym piszesz

    chodzi o to żeby w roszczeniach np o 4 mln zł komonik nie zarabiał 600 tyś

    ograniczenie jest do 30-to krotności co oznacza około 48 tyś zł
    czyli jeśli roszczenie w przybliżeniu przekroczy kwote 48tyś zł *100/15 =
    320 tyś zł
    to komornik powyżej tej kwoty pracuje już za darmo

    oraz by w roszczeniach np. 50 zł (grzywny i koszty sądowe) nie otrzymał
    wynagrodzenia
    w wysokości 7,50 zł tylko minimalnie 160,36 zł

    UWAGA
    należy tylko dokładnie zastanowić się na sensem słów
    "wyegzekwowanego ROSZCZEBNIA"

    jako że roszczenie to kwota należna wierzycielowi i pełnomocnikowi (bo
    roszczą sobie do tego prawo)
    a komornik nakłada na to swoje koszty
    to kwota 15% powinna być liczona od kwoty wysłanej wierzycielowi czyli
    kwoty Wyegzekwowanej na poczet roszczenia a nie kosztów
    czyli 15 % w przypadku ściągnięcia z konta od dłużnika 1000 zł nie
    koniecznie równa się 150 zł,
    jest mniejsza od 150 zł