  • 1. Data: 2010-04-05 07:35:31
    Temat: egekucja z nieruchomości z hipoteką innej instytucji
    Od: dwr <d...@g...-u-s-u-n-n.pl>

    Witam

    Sytuacja jest taka (na razie teoria):
    - mam do wyegzekwowania od dłużnika kwotę i odbędzie się to w formie
    egz. komorniczej
    - dłużnik posiada nieruchomość z wpisaną hipoteką na rzecz banku i płaci
    tamte zobowiązania (tak sądzę)
    - wartość tej nieruchomości nie pokrywa nawet kapitału tamtego kredytu
    nie wspominając o mojej wierzytleności

    Poczytałem już trochę w tym zakresie i znalazłem informacje, że dowolny
    wierzyciek może egz. należność z nieruchomości zabezpieczonej inną
    hipoteką ale oczywiście uzyskane przez komornika środki zabezpieczą
    najpier koszty egz. a później wierzycieli hipotecznych (zgodnie z
    kolejnością wpisu hipotek) a dopiero na końcu innych wierzycieli, czyli
    np. mnie.
    W tej sytuacji czy mam rację sądząc, że wszczynając egz. z majątku,
    którym jest tylko wpomniana nieruchomość nie uzyskam żadnego zwrotu
    długu a jedynie zrobię na złość dłużnikowi?
    W sumie to nawet stracić może bank mający tamtą hipotekę, bo komornik
    sprzeda nieruchomość dłużnika nie pytając się o zgodę i chęci tego
    banku-wierzyciela a kredyt jest znacznie większy niż obecna wartość
    nieruchoimości?
    W zasadzie to taka egz. z tej nieruchomości ma dla mnie znikomy sens w
    takim razie. Może lepiej mnie jako wierzycielowi poczekać aż będzie
    szansa uzyskać jakieś środki z majątku dłużnika? Bo z tej nieruchomości
    pewnie nieprędko "powstanie" wartość pokrywająca oprócz kredytu z
    hipoteką moje należności.
    Co sądzicie o takiej sytuacji?

  • 2. Data: 2010-04-05 21:52:57
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "dwr" <d...@g...-u-s-u-n-n.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > uzyskać jakieś środki z majątku dłużnika? Bo z tej nieruchomości pewnie
    > nieprędko "powstanie" wartość pokrywająca oprócz kredytu z hipoteką moje

    1. wizja zlicytowania nieruchomości może zdyscyplinować dłużnika do spłaty,
    1a. jeśli nie zostaniesz zaspokojony z tej licytacji, to dalej masz tytuł
    egzekucyjny,
    2. może warto dogadać się z dłużnikiem na jakieś raty, które będzie w stanie
    spłacać,
    3. jeśli bank kredytował zakup tej nieruchomości, to dłużnik ten ma pewnie
    jakieś dochody nie z szarej strefy,
    4. jeśli zdecydujesz się na przeczekanie nie zapomnij o oddaniu do egzekucji
    przed upływem 10 lat.