  • 31. Data: 2005-03-31 11:44:20
    Temat: Re: dzialalnosc gospodarcza po umowie o prace
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 30 Mar 2005 15:13:20 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

    > MSZ dobrze.

    > Przepraszam, ale czy podniesiono wiek emerytalny kobietom, które już
    > miały ustalone prawo do emerytury?
    > Nie, więc w czym problem?
    >
    > pozdrawiam
    >
    > Zbyszek

    Ustalone prawo do emerytury jest w momencie wplacenia pierwszej skladki -
    wszelkie pozniejsze zmiany bez zgody skladkodawcy sa bezprawne i powinny
    wymagac jego zgody.

  • 32. Data: 2005-03-31 11:52:12
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Krzysztofsf napisał(a):

    > Ustalone prawo do emerytury jest w momencie wplacenia pierwszej skladki
    > - wszelkie pozniejsze zmiany bez zgody skladkodawcy sa bezprawne i
    > powinny wymagac jego zgody.

    Masz oczywiście jakąś podstawę prawną na to twierdzenie?

    pozdrawiam

    --
    ____ ___ _| |_ ___ Zbigniew Tuźnik; gg 5900155
    |_ _/| -_| | |_ | -_| "Dysguglia to czeste powiklania

  • 33. Data: 2005-03-31 11:53:48
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 31 Mar 2005 13:52:12 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

    > Masz oczywiście jakąś podstawę prawną na to twierdzenie?
    >
    > pozdrawiam

    Oczywiscie , ze nie.
    Twierdze, ze rzad rekoma zusu moze ci zmienic prawa do twojej emerytury wg
    swojego widzimisie, a ty nie mozesz nic z tym zrobic.
    Masz jakas podstawe prawna, zeby temu zaprzeczyc?

  • 34. Data: 2005-03-31 12:05:53
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Krzysztofsf napisał(a):

    > Oczywiscie , ze nie.

    Aha.

    > Twierdze, ze rzad rekoma zusu moze ci zmienic prawa do twojej emerytury
    > wg swojego widzimisie, a ty nie mozesz nic z tym zrobic.

    Nienienie, nie rząd - parlament we współdziałaniu (na ogół) z
    prezydentem - ustawą/ami. Rzeczywiście może - nie według swego
    widzimisię, ale istotnie dość znacznie - w określonych przez prawo
    granicach. Uważam to (posiadanie takiej, m.in., władzy przez wybierany w
    wolnych wyborach parlament) za nieuniknione w demokracji. Jeśli masz
    jakiś lepszy pomysł na funkcjonowanie państwa to go przedstaw, może na
    ciebie zagłosuję.

    > Masz jakas podstawe prawna, zeby temu zaprzeczyc?

    Konstytucję RP - śpieszę się, więc nie podam ci stosownych artykułów,
    jeśliś ciekaw i nie możesz/chcesz sam ich poszukać, to podam je jutro.

    pozdrawiam

  • 35. Data: 2005-03-31 12:14:02
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 31 Mar 2005 14:05:53 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

> [...]
    > wolnych wyborach parlament) za nieuniknione w demokracji. Jeśli masz
    > jakiś lepszy pomysł na funkcjonowanie państwa to go przedstaw, może na

    Ale co to ma wspolnego z ubezpieczeniem i jego wiarygodnoscia?
    Jedyny wybor jaki przedstawiano w tym zakresie obywatelom, dotyczyl pewnej
    grupy wiekowej, ktora mogla wybrac pomiedzy starym czy nowym systemem
    emerytalnym. Brak jakichkolwiek pisemnych zapisow, w ktorych zus cokolwiek
    gwarantuje obywatelowi rozpoczynajacemu przymusowa wspolprace z ta
    "firma". Przy okazji przypominam, ze mamy system pokoleniowy i skladki ida
    na aktualnych emerytow, brak informacji o kosztach zus wplywajacych na
    wartosc wplat na 1-y filar.

    > Konstytucję RP - śpieszę się, więc nie podam ci stosownych artykułów,
    > jeśliś ciekaw i nie możesz/chcesz sam ich poszukać, to podam je jutro.
    >
    > pozdrawiam

    Oczywiscie. Chetnie poczekam. Zapewne w okolicach zapisu o prawie do
    pracy, i rownie jak ten zapis realne :)

  • 36. Data: 2005-03-31 20:04:06
    Od: WL <n...@m...com>

    Wojciech Bańcer wrote:

    > A to ja wiem. Ale wstępne założenia mówiły o wpłacie na konto w banku. :)
    > Poza tym IKE ma swoje wady. Jest tu zdaje się jakoś określony limit
    > kwoty jaką można wpłacić, by być zwolnionym z belkowego? To plus pewien
    > brak wolności w operowaniu środkami i obracaniu nimi to trochę za duże
    > wady jak dla mnie. :)

    A to przepraszam, ja z moimi zarobkami nie musze sie ta kwota na razie
    przejmowac ;-) Brak wolnosci? Pieniadze mozna przenosic miedzy roznymi
    IKE bez koniecznosci placenia belkowego, wyplacic mozna w dowolnym
    momencie (to juz z belkowym). Jedyne realne ograniczenie to liczba
    roznych instrumentow sluzacych zarabianiu, mniejsza od liczby wszystkich
    mozliwych dzialan na rynku kapitalowym (ale ich tez nie jest
    nieskonczenie wiele wiec lokowanie z wolnej reki rownie dobrze mozna
    uznac za ograniczone). Wiem, wiem, czepiam sie, bo wygoda zakladania,
    przenoszenia i likwidowania IKE (plus koszty tychze czynnosci) ogranicza
    moze nie wolnosc ale szybkosc operacji i zyski.

    Natomiast - ograniczeniem o jakim slyszalem (nie zglebialem tego
    jeszcze) jest fakt, ze podobno wiekszosc IKE powiazanych jest z roznego
    rodzaju polisami, co zmniejsza wartosc skladki "na emeryture". Jest to
    byc moze kompletna bzdura (bo po co te towarzystwa maja zawezac oferte?)
    ale znam co najmniej dwie osoby ktore podaly taki powod rezygnacji z IKE.

    Dodam tylko ze nie zrazam sie i rozmyslam nad IKE. Z nieduza skladka,
    ale zeby miec "cos wiecej" w przyszlosci. Problem z inwestowaniem z
    wolnej reki jest ten, ze ciezko stwierdzic, ktory procent zyskow mial
    byc na nowe meble, a ktory na emeryture :-)))

    WL

  • 37. Data: 2005-04-01 08:58:47
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Krzysztofsf napisał(a):

    > Ale co to ma wspolnego z ubezpieczeniem i jego wiarygodnoscia?

    Ponieważ odpowiedzialność za środki pobrane przez ZUS spoczywa na
    państwie polskim i oczywiście istnieje ryzyko
    bankructwa/niewypałacalności państwa wydaje mi się jednak ono
    nieporównywalnie mniejsze niż innych instytucji/organizacji, co nie
    znaczy, że nie jest niemożliwe - niemniej nie bez powodu obligacje
    skarbu państwa są na ogół jednym z niżej oprocentowanych instrumentów
    finansowych.

    Brak jakichkolwiek pisemnych zapisow, w ktorych
    > zus cokolwiek gwarantuje obywatelowi rozpoczynajacemu przymusowa
    > wspolprace z ta "firma".

    Hmm, no patrz, a ja coś tam znalazłem w Ustawie z dnia 13 października
    1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. art 2.3 a nawet użyte jest
    słowo gwarantowane właśnie.

    > Oczywiscie. Chetnie poczekam. Zapewne w okolicach zapisu o prawie do
    > pracy, i rownie jak ten zapis realne :)

    Nie zupełnie o to mi chodziło, ale do rzeczy. Lecim.
    Artykuły 2,7,8,10,77,79,80,87,188,190,191

    I myślę, że to byłoby na tyle. Jeśli to cię nie przekonuje, to -
    przyznaję - nie mam na podorędziu innych argumentów i, co więcej,
    uważając podane przeze mnie za wystarczające nie zamierzam szukać innych.

    EOT
    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 38. Data: 2005-04-01 10:17:08
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 01 Apr 2005 10:58:47 +0200, Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>
    napisał:

> [...]
    >
    > Hmm, no patrz, a ja coś tam znalazłem w Ustawie z dnia 13 października
    > 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. art 2.3 a nawet użyte jest

    2. Rodzaje świadczeń z ubezpieczeń społecznych, warunki nabywania prawa do
    nich oraz zasady i tryb ich przyznawania określają odrębne przepisy.

    3. Wypłacalność świadczeń z ubezpieczeń społecznych gwarantowana jest
    przez państwo.

    To znaczy wyplacalnosc czego????
    Co gwarantuja "odrebne przepisy" ?
    Nie masz ZADNYCH gwarancji dotyczacych wieku emerytalnego ani relacji
    wplacanych kwot do wyplacanych swiadczen.

> [...]
    > przyznaję - nie mam na podorędziu innych argumentów i, co więcej,
    > uważając podane przeze mnie za wystarczające nie zamierzam szukać innych.

    Nie masz zadnych argumentow. W cytowanych atykulach (bez ladu i skladu
    szczerze mowiac) nie ma nic o ubezpieczeniach spolecznych, chyba, ze
    uwazasz, ze cytowany art 8 , ktory w przypadku przyjecia eurokonstytucji
    bedzie martwy, ma cos z tym wspolnego.
    Jesli w momencie przystepowania do przymusowego ubezpieczneia nei masz
    zadnych gwarancji na pismie (umowy) dotyczacych swiadczen, ktore z tego
    tytulu ci sie naleza, to odwolania w zwiazku ze zmainami wieku
    emerytalnego czy sposobu naliczania swiadczen sa rownie skuteczne, jak
    gdybys teraz upomnial sie o rozliczanie I-o filara tak, zeby wplacane
    kwoty 95% pracowaly rownie efektywnie jak 5% na II-im filarze.

    Art. 8.
    Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.

    > EOT
    Z braku Twoich argumentow

    > pozdrawiam
    >
    > Zbyszek
    pzdr
    Krzysztof

  • 39. Data: 2005-04-01 10:51:23
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Jednak nie zdzierżyłem.
    Krzysztofsf napisał(a):

    > 3. Wypłacalność świadczeń z ubezpieczeń społecznych gwarantowana jest
    > przez państwo.
    >
    > To znaczy wyplacalnosc czego????

    Określonych w ustawie świadczeń, czego nie zrozumiałeś?

    > Co gwarantuja "odrebne przepisy" ?

    Wypłatę po spełnieniu określonych w nich warunków określonych świadczeń.
    To chyba oczywiste dość?

    > Nie masz ZADNYCH gwarancji dotyczacych wieku emerytalnego

    Najłatwiej się obala twierdzenia, któych nikt nie wygłaszał, prawda?

    ani relacji
    > wplacanych kwot do wyplacanych swiadczen.

    Taaa, bo wysokość wypłacanych świadczeń zależy od widzimisię pani w
    okienku, która w celu ustalenia tychże rzuca sobie k100 np. Masz
    całkowitą rację. No chyba, że pod pojęciem gwarancja rozumiesz *stały i
    niezmienny* niemniej ja nie znam - w demokratycznym państwie prawa -
    przepisu, którego nie można zmienić w żaden sposób. Mało tego nie
    życzyłbym sobie owego (niezmiennego przepisu).

    > Nie masz zadnych argumentow. W cytowanych atykulach (bez ladu i skladu
    > szczerze mowiac) nie ma nic o ubezpieczeniach spolecznych,

    Tak właśnie przypuszczałem, że inaczej wyobrażamy sobie funkcjonowania
    państwa i prawo jakie takie, co ma jednak wpływ na naszą
    postrzeganie,stosunek do rzeczywistości tudzież jak przypuszczam
    samopoczucie.

    > Z braku Twoich argumentow

    Buziaczki.

    Zbyszek

  • 40. Data: 2005-04-01 10:59:53
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    PS. ale już naprawdę ostatni. :)

    Jak powszechnie wiadomo, wszelkiego rodzaju wypłacane przez ZUS
    świadczenia, emerytury/renty/świadczenia zasiłki przedemerytalne/zasiłki
    chorobowe/macierzyńskie/pogrzebowe/rodzinne/pielęgna
    cyjne, etc. to ZUS
    wypłaca ot tak sobie bez żadnej podstawy prawnej, w związku z tym
    dowolnie je przyznaje albo i nie.
    A co do samego terminu gwarancja. Prawo gwarantuje ci poszanowanie i
    ochronę właśności/życia i paru innych rzeczy. Czy ta gwarancja oznacza,
    że nie możesz zostać obrabowany, albo i zabity nawet? Zdajesz się
    skłaniać do takiego właśnie rozumienia słowa gwarancja. No cóż. Życzę
    powodzenia.

    pozdrawiam

    Zbyszek