  • 241. Data: 2023-04-12 17:18:09
    Temat: Re: dwie nastolatki na drzewie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 16:47, Shrek pisze:

    > Dlaczego? Jak kogoś oszukają na allegro to nie wchodzisz w szczegóły
    > tylko odmawiasz:P

    Bowiem sprzedaż na ALLEGRO jest prostym zjawiskiem opisanym w prawie
    cywilnym, a tu jest masa przepisów, które mogły być naruszone. Oszustwem
    to raczej nie jest.
    --
    Robert Tomasik

  • 242. Data: 2023-04-12 17:18:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 16:45, Shrek pisze:

    > Czynu zabronionego. Mogę z dupy wymyśleć tuzin przesłanek, że oni nie
    > chcieli, albo nie dla kasy, albo...

    Tylko po co?
    --
    Robert Tomasik

  • 243. Data: 2023-04-12 17:19:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 16:46, Shrek pisze:

    > No ale "zawiadomienie" masz jakie masz. Sprawdzanie to potem tylko
    > najpierw trzebaby nie odmówić wszczęcia:P

    Jeśli by zawiadomienie wyglądało, jak Twój email, to brak jest podstaw
    wszczęcia.
    --
    Robert Tomasik

  • 244. Data: 2023-04-12 17:22:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Apr 2023 12:57:46 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Portal sprzedażowy sam wysyła pisemne zawiadomienie. Podają w nim

    Gdzie wysyła - o to pytałem.

    > wszystkich pokrzywdzonych, wszystkich świadków (osoby, które kupiły, ale
    > nie skarżą się, bo mogły po prostu zignorować oszustwo) oraz znane im
    > dane pozwalające na ustalenie tożsamości oszustwa. Wówczas się wszczyna
    > postępowanie i równolegle zleca właściwym jednostkom przesłuchanie

    No widzisz - potraficie sobie znaleźć właściwą jednostkę.

    > pokrzywdzonych oraz szuka sprawcy. Często z jednostek zamiast
    > przesłuchania przychodzi informacja, że on już tam składał
    > zawiadomienie, ale odmówiono wszczęcia albo umorzono. NA tej podstawie
    > oceniam, ze nie jest to jakiś lokalny problem, tylko powszechny w Polsce.

    > W wypadku przestępstw internetowych jest ten problem, że namierzenie
    > miejsca działania sprawcy nie jest proste ani oczywiste. Dlatego im się
    > to udaje aż do czasu, gdy ktoś ogarnie, że to nie jest pojedynczy
    > przypadek niewysłania, a "zwyczaj" danego sprzedającego.

    A to tym razem nie wystarczy wpisać cokolwiek, potem sie sprostuje?

    Gdzie to lokujecie - w rejonie poszkodowanego, czy w rejonie działania
    sprawcy?
    Coś tam oficjalnie ma wpisane, i od tego można zacząć..

    > Po prostu taka jest specyfika oszustw, że opierają sie na tym, że
    > teoretycznie oszukany powinien nie wiedzieć, ze został oszukany. I tak
    > starają się oszuści lawirować.

    Trudno, zeby sie w koncu nie dowiedział.
    Chyba, ze miałeś na mysli "przez kogo został oszukany".

    > Stąd mechanizmy ALLEGRO czy OLX mające
    > właśnie zapobiec tej niewiedzy. Dlatego odradzam zakupy na FaceBook, czy
    > serwisach ogłoszeniowych inaczej, niż osobisty przyjazd do sprzedającego
    > i tam dopięcie transakcji.

    > Przecież ja pisze ogólnie, a nie o jakimś szczególnym przypadku. Przy
    > czym ja nie bronię nikomu składać zawiadomienia, a po prostu opisuję,
    > jak to działa w praktyce i tyle.

    Czyli że wam sie nie chce, i kombinujecie jak tu umorzyc od razu.

    > Istnieje jeszcze coś takiego, jak czynności operacyjne. Jak masz oszusta
    > na swoim terenie, to da się to "wyczuć" po przychodzącej do jednostki
    > pismach o pomoc.

    No ale jak mają przyjsc, jesli jednostka w której zgłoszono tylko
    patrzy, jak umorzyc z braku znamion przestępstwa?

    A jak juz przyjdzie takie pismo, to co druga jednostka robi?
    Udaje sie sprawdzic, wzywa na przesłuchanie, czy kombinuje jakby
    tu bez wysiłku stwierdzic, ze nie ma znamion przestępstwa? :-)

    J.

  • 245. Data: 2023-04-12 17:22:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 17:09, J.F pisze:
    > To tak poglądowo? Bo byc moze jest w tych kijach różnica.
    > A co z innymi - np fałszowane baterie firmy Nokia ?

    Znaki towarowe :-) A oszustwo, jeśli umowa była na baterie tej firmy, a
    sprzedający wiedział, ze to podróbki.

    > Byc może i tu byłoby pole do popisu.
    > Ale z tą solą to chyba nie coś nie wyszło, a jakies atesty chyba
    > powinny być ..

    Bez znajomości materiału dowodowego, to możemy sobie tu poemat napisać.

    --
    Robert Tomasik

  • 246. Data: 2023-04-12 17:25:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tylko po co?

    No żeby ustalić czy są przesłanki.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 247. Data: 2023-04-12 17:26:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jeśli by zawiadomienie wyglądało, jak Twój email, to brak jest podstaw
    > wszczęcia.

    A jak powinno wyglądać?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 248. Data: 2023-04-12 17:28:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bowiem sprzedaż na ALLEGRO jest prostym zjawiskiem opisanym w prawie
    > cywilnym,

    Im prostsze tym łatwiej stwierdzić że to oszustwo:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 249. Data: 2023-04-12 20:10:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Apr 2023 17:22:33 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Znaki towarowe :-)

    Ale czy to nie Nokia musi wystąpic?

    > A oszustwo, jeśli umowa była na baterie tej firmy, a

    No była "bateria Nokia", nie "do Nokia", czasem "oryginalna",
    zdjęcie ..

    > sprzedający wiedział, ze to podróbki.

    Z tym może być gorzej, ale kto ma to ustalić?

    Szczególnie jak było zdjęcie i klient dostał towar prawie identyczny.

    > Bez znajomości materiału dowodowego, to możemy sobie tu poemat napisać.

    Materiał dowodowy bardzo szybko ustalili, ze firma kupiła sól
    "wypadową" z elektrolizerni, bez żadnych spożywczych atestów,
    a sprzedała jako spożywczą, przemysłowi spożywczemu.

    zaczeło sie jakos tak
    https://uwaga.tvn.pl/akcje-uwagi/sol-wypadowa-na-dro
    gi-nie-do-chleba-6692981
    https://dziennikzachodni.pl/trujaca-sol-drogowa-wszy
    scy-ja-jedlismy-lista-zakladow/ar/783924

    Zakonczyło tak
    https://wiadomosci.wp.pl/sprzedawali-sol-drogowa-jak
    o-spozywcza-i-nie-zostana-za-to-ukarani-602770988417
    4977a

    J.

  • 250. Data: 2023-04-12 21:48:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 17:22, J.F pisze:

    > Gdzie wysyła - o to pytałem.

    Jeśli trzeba, to do NS.

    > No widzisz - potraficie sobie znaleźć właściwą jednostkę.

    Tu by sporo gadać. Nie zawsze właściwą :-)

    > A to tym razem nie wystarczy wpisać cokolwiek, potem sie sprostuje?

    Nie wystarczy. Bo nie chodzi o uprawnienia podejrzanego, tylko ustalenie
    jego tożsamości. Jak wpi9szesz cokolwiek, to Ci "cokolwiek" wyjdzie, ale
    mało przydatne.

    > Gdzie to lokujecie - w rejonie poszkodowanego, czy w rejonie
    > działania sprawcy? Coś tam oficjalnie ma wpisane, i od tego można
    > zacząć..

    Istnieje kilka sposobów namierzenia, gdzie sprawca działa.

    > Trudno, zeby sie w koncu nie dowiedział. Chyba, ze miałeś na mysli
    > "przez kogo został oszukany".

    Nawet nie wiesz, jak bardzo się mylisz.

    > No ale jak mają przyjsc, jesli jednostka w której zgłoszono tylko
    > patrzy, jak umorzyc z braku znamion przestępstwa?

    Umyśliłeś sobie coś - niczym Shrek - i tego się trzymasz. Ma to niewiele
    wspólnego z rzeczywistością.

    > A jak juz przyjdzie takie pismo, to co druga jednostka robi? Udaje
    > sie sprawdzic, wzywa na przesłuchanie, czy kombinuje jakby tu bez
    > wysiłku stwierdzic, ze nie ma znamion przestępstwa? :-)

    Ciężko trochę omawiać kwestie techniczne z osobą, która w ogóle nie wie,
    o co chodzi. Pomoc prawna polega na tym, ze dostajesz algorytm i masz go
    zrealizować. Często nie masz w ogóle wiedzy, po co.
    --
    Robert Tomasik