-
31. Data: 2004-07-22 12:24:51
Temat: Re: droga hamowania
Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>
Mon, 19 Jul 2004 08:26:52 +0200, w
<M...@n...task.gda.pl>, KrzysiekPP <k...@o...pl>
napisał(-a):
> > Akurat na pewno nie.
>
> Powiedz to kierowcy, ktory przypieprzyl w taksowke, ktora jechalem. Mial
> ABS ... oczywiscie powiesz, ze moglo byc wiele przyczyn, ja jednak
> twierdze, ze czasami lepiej ryc snieg na zablokowanych oponach niz
> jechac bez zadnych hamulcow, bo ABS stwierdzil, ze nie warto hamowac ...
Jasne, to rycie w śniegu przez hamujący samochód to chyba tylko w wyobraźni
można zobaczyć, bo na drodze jeszcze nikomu to się nie udało.
-
32. Data: 2004-07-22 16:40:30
Temat: Re: droga hamowania
Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>
> Jasne, to rycie w śniegu przez hamujący samochód to chyba tylko w wyobraźni
> można zobaczyć, bo na drodze jeszcze nikomu to się nie udało.
Oczywiscie, ze w wyobrazni .. przeciez nie widzisz kol jak hamujesz ;-)
--
Krzysiek, Krakow, http://www.krzysiekpp.prv.pl/
-spaliny potrafia wrocic do silnika i zrobic np . tuning dziurke w tloku
-
33. Data: 2004-07-22 17:06:46
Temat: Re: droga hamowania
Od: "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:ccusqe$jeo$1@news.onet.pl...
> Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości
> news:MPG.1b5d145d1f0e29f0989741@news.tpi.pl...
>
> > Ale cos tu jest nie tak .... przeciez droga hamowania nowoczesnego
> > samochodu to 35 metrow.
>
> Jeśli koła były zablokowane, to nie ma większego znaczenia klasa
samochodu.
> Jedynie współczynnik tarcia o asfalt.
>
Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.
Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie polegajace
na zablokowaniu kol.
Grzegorz S.
-
34. Data: 2004-07-22 20:10:54
Temat: Re: droga hamowania
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:cdos7n$6fl$1@news.onet.pl...
> > Jeśli koła były zablokowane, to nie ma większego znaczenia klasa
> samochodu.
> > Jedynie współczynnik tarcia o asfalt.
> >
> Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.
Ano spało się, spało. Tylko który z nas? Kolego im większa masa (a co za tym
idzie bezwładność) samochodu, tym większy nacisk, a więc i siła tarcia. Nie
mam akurat weny do wyprowadzania wzoru. Wyprowadź go sobie w oparciu o
założenie, że ku przodowi działa siła bezwładności, a ku tyłowi siła
hamowania. Przekonasz się, że w końcowym rozrachunku masa się skróci sama
przez siebie i zostanie współczynnik tarcia oraz przyspieszenie ziemskie,
które od masy pojazdu nie zależy i należy przyjąć je za stałe - ok. 9.81.
Jak Ci się nie uda, to daj znać na priv, bo nie będę nadużywał cierpliwości
kolegów z tej grupy.
> Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
> zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie
polegajace
> na zablokowaniu kol.
Nie koniecznie, a w każdym razie co do zasady nie jest. Wyobraź sobie ABS na
mokrych liściach - przykład flagowy. Samochód bez ABS co prawda wpadnie na
krótko w poślizg, ale zaraz liście pod kołami przetrze o ziemię i odzyska
przyczepność. Taki z ABS, co zablokuje koła i zacznie przecierać liście, to
je odblokuje, by wjechać na nowe liście. To akurat taki drastyczny
przypadek. W każdym razie ABS niekoniecznie w każdych okolicznościach skraca
drogę hamowania. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do wpadnięcia w poślizg.
Dzięki temu zachowujesz podczas nagłego hamowania możliwość manewru, a nie
skracasz drogę hamowania. Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.
-
35. Data: 2004-08-11 13:29:05
Temat: Re: droga hamowania
Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>
Thu, 22 Jul 2004 22:10:54 +0200, w <cdpa5m$173$10@inews.gazeta.pl>, "Robert
Tomasik" <r...@g...pl> napisał(-a):
> Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
> najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.
Baaardzo wątpliwe.