  • 1. Data: 2007-12-13 08:43:49
    Temat: dostęp do polskich norm - egzekucja wyroku NSA
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    na grupie sąsiedniej (pl.misc.elektronika) wyskoczył wątek dotyczący
    dostępu do Polskich Norm. W wątku tym przedstawiony został wyrok NSA
    stanowiący o tym, że Polskie Normy są informacją publiczną i jako taka
    powinna być dostępna bezpłatnie (ew. w cenie wykonanej kopii).

    Idąc do czytelni norm "pani w okienku" nie pozwoli na wykonanie kopii
    normy na posiadanym przez nią ksero, tłumacząc to zapisem na okładce
    normy o zakazie kopiowania (NSA podważył tą klauzulę). W jaki sposób
    praktyczny mogę wyegzekwować wykonanie kopii normy np. aparatem
    fotograficznym?

    pozdrawiam

    yes

  • 2. Data: 2007-12-13 09:05:49
    Temat: Re: dostęp do polskich norm - egzekucja wyroku NSA
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

> [...]
    > kopiowania (NSA podważył tą klauzulę). W jaki sposób praktyczny mogę
    > wyegzekwować wykonanie kopii normy np. aparatem fotograficznym?

    Idź do kierownika i pokaż treść wyroku sądu. Pewnie jeszcze o tym nie wiedzą.
    Gdyby biurwa była bystra, to sama pofatygowałaby się do swojego szefa i
    zapytała, co ma teraz zrobić.

    --
    Lukasz

  • 3. Data: 2007-12-13 10:31:12
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 13 Dec 2007 09:43:49 +0100, Yes napisał(a):

> [...]
    > stanowiący o tym, że Polskie Normy są informacją publiczną i jako taka
    > powinna być dostępna bezpłatnie (ew. w cenie wykonanej kopii).

    Ale to jest TWÓJ wyrok, w *TWOJEJ* sprawie?

    > Idąc do czytelni norm "pani w okienku" nie pozwoli na wykonanie kopii
    > normy na posiadanym przez nią ksero, tłumacząc to zapisem na okładce
    > normy o zakazie kopiowania (NSA podważył tą klauzulę).

    PN są utworem w rozumieniu prawa autorskiego, zatem podlegają identycznej
    ochronie jak każdy inny utwór.
    NSA tego w życiu nie zmieni, podobnie jak podważyć jakiejkolwiek klauzuli
    też nie może.

    Jeśli już to cieszyć może się strona, która ma taki obłędny (formalnie -
    bo merytorycznie może i prawidłowy) wyrok, ale dla osób postronnych jest
    on bez znaczenia.

    > W jaki sposób
    > praktyczny mogę wyegzekwować wykonanie kopii normy np. aparatem
    > fotograficznym?

    Szukając w ustawie o PN i/lub Pr.Aut.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 4. Data: 2007-12-13 11:38:23
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Olgierd" <n...@o...com> wrote
> [...]
    > ochronie jak każdy inny utwór.
    > NSA tego w życiu nie zmieni, podobnie jak podważyć jakiejkolwiek klauzuli

    Zgadza się. Tyle, że n i e k t ó r e normy to tzw. normy powołane, czyli
    takie na które powołuje się prawo powszechne obowiązując do ich stosowania.
    I wtedy co, mam stosować coś do czego nie ma publicznego dostępnu, płacić za
    dostęp do de facgt "prawa"....?

  • 5. Data: 2007-12-13 11:45:35
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 13 Dec 2007 12:38:23 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

> [...]
    > stosowania. I wtedy co, mam stosować coś do czego nie ma publicznego
    > dostępnu, płacić za dostęp do de facgt "prawa"....?

    Żeby się powołać na cokolwiek, nie musisz za to płacić. Kopiowanie nie ma
    z tym nic wspólnego.
    Być może w ustawie o PN jest luka (a raczej jest jej "za dużo"), ale NSA
    nic do tego.

  • 6. Data: 2007-12-13 12:00:46
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Olgierd" <n...@o...com> wrote
    > Żeby się powołać na cokolwiek, nie musisz za to płacić. Kopiowanie nie ma
    > z tym nic wspólnego.

    Masz rację, ale teoretycznie. Bo co?... : mam sobie zapamiętać czy przepisać
    np. 60 stron tabel współczynników dozwolonych kątów odbicia czy tam jakiś
    gęstości, żeby zastosować....

    > Być może w ustawie o PN jest luka (a raczej jest jej "za dużo"), ale NSA
    > nic do tego.

    Tak.

  • 7. Data: 2007-12-13 19:07:19
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On Dec 13, 11:31 am, Olgierd <n...@o...com>
    wrote:

    > PN są utworem w rozumieniu prawa autorskiego, zatem podlegają identycznej
    > ochronie jak każdy inny utwór.

    Nie są utworem, nie spełniają bowiem przesłanek z prawa autorskiego.
    Przyznaje to zresztą sama ustawa o normalizacji, w art. 5 ust. 5
    pisząc, że podlegają ochronie "jak utwory literackie". Po pierwsze
    "jak", więc ustawodawca uznaje, że nie są same w sobie utworami
    literackimi. Po drugie, gdyby były utworami, przepis ten nie miałby
    zawartości normatywnej.

  • 8. Data: 2007-12-13 20:55:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@o...com> napisał w
    wiadomości news:fjr1lg$4r4$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale to jest TWÓJ wyrok, w *TWOJEJ* sprawie?

    Jeśli taka jest treść wyroku, to nie jest on w konkretnej sprawie, tylko
    stanowi wykładnię.

> [...]
    > ochronie jak każdy inny utwór.
    > NSA tego w życiu nie zmieni, podobnie jak podważyć jakiejkolwiek klauzuli

    Właśnie zmienia. Ustawy też ktoś przecież pisze i też, gdyby nie stosowny
    zapis w prawie autorskim, to stanowiła by dzieło. Ja osobiście od dawna
    uważałem, że obejmowanie prawem autorskim norm sensu żadnego nie ma.
    Pomyśl, jakie zamieszanie wynikało przykładowo w postępowaniach karnych,
    gdzie usiłowano dowieść, że ktoś tam jakiejś normy nie zachował :-).

    To napisz jeszcze, czego tam szukać.

  • 9. Data: 2007-12-13 21:34:12
    Od: leon <l...@n...interia.pl>

    Dnia 13-12-2007 o 09:43:49 Yes <y...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Idąc do czytelni norm "pani w okienku" nie pozwoli na wykonanie kopii
    > normy na posiadanym przez nią ksero, tłumacząc to zapisem na okładce
    > normy o zakazie kopiowania (NSA podważył tą klauzulę).

    tylko zakaz kopiowania ?? u nas na wydziale byly normy odnosnie obliczania
    oslon
    stalych przed promieniowaniem. jako takie przez pewnien czas mialy status
    "tajne"

    leon
    --
    "Jeżeli przyjmiemy, ze pi wynosi 2,87 to otrzymamy błędne koło"
    - Łysa Śpiewaczka - EUGENE IONESCO

  • 10. Data: 2007-12-14 07:25:07
    Od: Yes <y...@p...onet.pl>

    wyrok sądu: NSA II SA 837/03

    link do wyroku NSA:

    http://www.e-prawo.com/objects/14567,Wyrok,Naczelneg
    o,S,du,Administracyjnego,II,SA,837,03.html

    pozdrawiam
    yes