  • 1. Data: 2002-11-25 22:28:39
    Temat: darowizna, testament???
    Od: "Małgosia" <m...@i...pl>

    Sytuacja jest następująca,
    starsza samotna pani (mąż nie zyje 20 lat) ma dwóch synów, kazdy z nich
    żonaty, jeden ma dwoje dzieci a drugi jedno, czyli są to wnukowie tej pani.
    Pani ma mieszkanie. I teraz pytanie: Czy jest jakaś możlliwość by mieszkanie
    to przepisać na dzieci tylko jednego z synów? Obojetne czy za życia tej pani
    czy też po jej śmierci. Czy drugi syn lub dziecko tego syna miałoby prawo do
    zachowku, czy też jakieś inne prawa? Czy jest jakaś forma prawna (testament,
    darowizna lub inna) umożliwiająca opisaną czynność i dająca gwarancję
    skuteczności? Proszę o odpowiedź. Dziękuję.

  • 2. Data: 2002-11-26 10:39:09
    Temat: Re: darowizna, testament???
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Małgosia" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pani
    > czy też po jej śmierci. Czy drugi syn lub dziecko tego syna miałoby prawo

    Po tej pani dziedziczą synowie w proporcji 1 - 1. Nieujęcie jednego z synów
    w testamencie pozwoli mu starać się o zachowek w wysokości 1/2 udziału -
    czyli 1/4 wartości spadku.

    Pozbawienie prawa do zachowku może nastąpić przez wydziedziczenie, które
    jednak jest ważne po spełnieniu określonych warunków - spojrzyj do Kodeksu
    Cywilnego.

    Dominik Jan Domin

  • 3. Data: 2002-11-26 11:04:05
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    A jeśli ta pani dokonałaby darowizny na rzecz jednego z synów lub jego
    dzieci?

    Zaciekawiona

    Wiewióra

  • 4. Data: 2002-11-26 11:07:53
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiewióra" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A jeśli ta pani dokonałaby darowizny na rzecz jednego z synów lub jego
    > dzieci?

    Darowizna o tej wartości dokonana na X (sprawdź w KC :-P) lat przed
    śmiercią wliczana jest do masy spadkowej.

    Jeżeli jeden z tych synów mieszka razem z matką, może się domagać większego
    niż równy udziału w majątku matki, użytkowanym wspólnie.

    Dominik Jan Domin

  • 5. Data: 2002-11-26 22:37:18
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Darowizna o tej wartości dokonana na X (sprawdź w KC :-P) lat przed
    > śmiercią wliczana jest do masy spadkowej.

    A jaka to wartość i ile to X lat ? /nie jestem prawnikiem, nie znam KC a mam
    podobny problem/

    > Jeżeli jeden z tych synów mieszka razem z matką, może się domagać
    większego
    > niż równy udziału w majątku matki, użytkowanym wspólnie.

    Ale czy to nie jest tak, że jak mieszka z matką i użytkuje od wielu lat
    majątek wspólny to mniej mu się należy niż temu, który przez te lata nic nie
    dostał?

    Wiewióra

  • 6. Data: 2002-11-27 11:45:16
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    > A jaka to wartość i ile to X lat ? /nie jestem prawnikiem, nie znam KC a
    mam
    > podobny problem/

    Nie jestem prawnikiem. Nie znam Kodeksu Cywilnego, ale z przyczyn rodzinnych
    zmuszony byłem zapoznać się z odpowiednimi przepisami. Polecam lekturę (jest
    do ściągnięcia ON LINE m. in. z www.sejm.gov.pl), to dużo wyjaśnia.

    Dominik Jan Domin