  • 11. Data: 2023-06-17 21:15:27
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > Hmm, a nie zależy to od tego, czy pożyczasz komuś dany banknot 100-złotowy (tym też
    można zaszpanować ;) czy też 100zł?

    Tak też bywa, bo zdarzają się banknoty, np. z nietypowym drukiem, czy
    przycięciem, czy też może mieć jakiś nietypowy numer 666 czy coś takiego
    :), czyli coś co go wyróżnia, co może być wartościowe dla kolekcjonerów
    i sporo więcej warte niż nominał samego banknotu. Albo może mieć wartość
    sentymentalną dla kogoś np. w numerze data urodzin, czy ślubu, czy
    cokolwiek, co ma wartość niekoniecznie rynkową i trudno to nawet wycenić.

    A ściślej mówiąc, każdy jeden banknot jest unikalny (bo ma inny numer),
    więc możesz spisać umowę, że pożyczasz komuś banknot o takim i takim
    numerze i ten ktoś zobowiązuje się zwrócić ten konkretny banknot.

    Ale co do zasady, jak pożyczasz komuś stówę, to ten ktoś może oddać
    inną, dowolną, stówę.
    Albo 2x50... albo 1x50+2x20+1x10...
    Albo 100 punktów złotówkowych zapisanych na koncie w banku...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 12. Data: 2023-06-18 01:07:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjęło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    To zależy od formy umowy. Jak owe pieniądze wstawisz do wynajętej
    skrytki bankowej, to są Twoje. Ale jak na podstawie umowy dasz bankowi,
    to są banku. Inaczej nie mógłby obciążyć ich ryzykiem. tym różni się
    bank od magazynu właśnie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 13. Data: 2023-06-18 11:00:36
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    >
    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    Jak złoto wykopał to deponował w banku i dostawał zaświadczenie
    zdeponowania w postaci dolara. I raczej nic się nie zmieniło.

  • 14. Data: 2023-06-18 11:16:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.06.2023 o 11:00, io pisze:

    > Jak złoto wykopał to deponował w banku i dostawał zaświadczenie
    > zdeponowania w postaci dolara. I raczej nic się nie zmieniło.

    Zdaje się, że nie do końca o to chodzi. Możesz w banku wynająć skrytkę i
    wsadzić tam sztabkę, która nadal będzie Twoja. Ale jak ją tam
    zdeponujesz i wymienisz na dolary, no to już sztabki nie są Twoje.
    Dolary będą Twoje, jak wypłacisz i zabierzesz, albo wypłacisz i wsadzisz
    fizycznie do skrytki. W przeciwnym wypadku dolary są banku, Ty zaś masz
    roszczenie do banku o ich wypłatę. To nie do końca to samo, co własność.
    Jest tam jakaś umowa, która normuje dostępność do tych środków.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 15. Data: 2023-06-18 15:15:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 18 czerwca 2023 o 11:00:43 UTC+2 io napisał(a):
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > Jak złoto wykopał to deponował w banku i dostawał zaświadczenie
    > zdeponowania w postaci dolara. I raczej nic się nie zmieniło.

    To ja już nie wiem, młodyś czy staryś?
    Zmienił Nixon bodajże w 1975.

  • 16. Data: 2023-06-19 01:46:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-06-17, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > Tak się mówi i myśli potocznie.
    > Przecież jak wypłacasz z banku pieniądze, to przecież nie dosłownie te
    > same, które wpłaciłeś.

    Tak, ale nie o to chodzi. "Działanie" pieniądza jest oparte o taką
    warstwę abstarkcyjną, ale tu mamy poniekąd utratę własnosci. Jak mi ktoś
    rozmieni 100zł to nie będzie to rozpatrywane jako utrata własności i
    powstanie zobowiązania, ale fakt, może to kwestia ugruntowanego
    rozumienia potocznego, które mi to mąci.

> [...]
    > zobowiązanie na stówę, a ta stówa jest moja.
    > Ale jakbyś dał mi w depozyt rower, to muszę oddać Ci ten tower, a nie

    Troche tak jakby zdepodonować na czyimś dysku twardym utrwalony oryginał
    utworu, do którego posiada się prawa majątkowe. Tez nie ma to charakteru
    materialnego.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-06-19 03:19:42
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > To ja już nie wiem, młodyś czy staryś?
    > Zmienił Nixon bodajże w 1975.

    No i właśnie nie zmienił tego deponowania w banku.

  • 18. Data: 2023-06-19 11:48:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 03:19:50 UTC+2 io napisał(a):
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > No i właśnie nie zmienił tego deponowania w banku.

    Zmienił.
    Bo zdecyduj się, co rozpatrujesz:
    A) Wykopał złoto i schował w wynajętej (za opłatą) skrytce bankowej
    B) Wykopał złoto, "zdeponował w banku i dostał zaświadczenie w postaci dolara"
    C) Wykopał złoto, sprzedał i zdeponował w banku pieniądze ze sprzedaży.

    Nixon zmienił B) - przed zmianą dolar był wymienialny na złoto bezapelacyjnie
    (i to nie tylko banknoty dolarowe typu "gold certificate", ale i wszystkie inne -
    sprawdź sobie
    jak nie wiedziałeś, "federal reserve note" to tylko jeden z wielu typów banknotów
    dolarowych,
    oczywiście najpopularniejszy, a obecnie praktycznie monopolista),
    co implikowało konieczność pokrycia każdego wyemitowanego banknotu w posiadanym m.in.
    w Frot Knox
    złocie - oczywiście rozwadniano to już wcześniej i na koniec było, IIRC wymaganie
    złota na 25% papierów.

    Wymienialny - to nie to samo, co pozostało, czyli że możesz kupić sobie za dolary
    złoto po cenie rynkowej.

  • 19. Data: 2023-06-19 11:54:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 01:46:45 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > Tak, ale nie o to chodzi. "Działanie" pieniądza jest oparte o taką
    > warstwę abstarkcyjną, ale tu mamy poniekąd utratę własnosci.

    "Utratę własności" jedynie w sensie takim, jaką masz "utratę własności" w sytuacji
    opłacenia pieniądzem jakiejkolwiek innej usługi czy umowy.
    Czytałeś swoją umowę ROR?

    > Jak mi ktoś
    > rozmieni 100zł to nie będzie to rozpatrywane jako utrata własności i
    > powstanie zobowiązania, ale fakt, może to kwestia ugruntowanego
    > rozumienia potocznego, które mi to mąci.

    Jak rozmieni to odda od razu tą samą wartość, tylko w innych banknotach.
    To jeszcze sobie teraz rozważ wymianę kasy w kantorze.
    To jest dopiero złodziejstwo ;>

    > Troche tak jakby zdepodonować na czyimś dysku twardym utrwalony oryginał
    > utworu, do którego posiada się prawa majątkowe. Tez nie ma to charakteru
    > materialnego.

    Ehm, co to jest "utrwalony oryginał"?
    No dobra, niech "utworu" to będzie kompozycja muzyczna jak zapis partytury.
    Tutaj za bardzo "oryginał" nie istnieje.
    Wymyślono jeszcze coś zwane NFT - zapewne ma to coś wspólnego
    z podpisem elektronicznym, ale jak rozwiązano problem niemożliwości kopiowania to
    muszę doczytać.
    Być może blockchainowo.
    A no właśnie - masz bitcoiny w blockchain.
    A "elektroniczne złotówki" są tylko i wyłącznie w komputerze NBP, niczym nie
    chronione. O nie ;>

  • 20. Data: 2023-06-19 12:30:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Jun 2023 08:50:10 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    >
    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    Do czasu bankructwa banku.
    Wtedy sie okazuje, ze nie mamy pana pieniędzy i nigdy nie mielismy.

    Stwierdzenie "pieniądze na rachunku" może trochę dziwić, a jeszcze
    bardziej "są własnością banku", ale sąd humanista a nie ekonomista.
    No i w sumie, jak przyjdzie syndyk, to stwierdzenie sie realizuje w
    całej pełni :-)

    Choc chyba bardziej do ZUS i OFE pasuje, gdzie niby masz jakies
    srodki na koncie/subkoncie/rachunku, ale nie są twoją własnoscią :-)

    J.