  • 371. Data: 2008-11-03 10:23:23
    Temat: Re: czy to kradziez internetu??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2008, Marcin Debowski wrote:

    > Dlaczego? WkF: ja nic nie pisałem o kradziezy, tym bardziej nie mieszałem
    > w to ubezpieczenia, to już dopowiedzenia przedpiścy.

    Zgoda, trzeba zacząć od wytępienia dopisków które drastycznie
    zmieniają sytuację, czyli odnoszenia do kradzieży lub zawierania
    *dobrowolnej* umowy z *inną* osobą (to odnośnie pomysłu z ubezpieczeniem).

    To w tym się zgadzamy.

    > Samo wejście do niezabezpieczonego zamkiem mieszkania i jego
    > użytkowanie uważam za bdb analogię.

    Z tym zastrzeżeniem, że użytkujący natychmiast i skutecznie
    stosuje się do "działania właściciela bez przemocy wobec
    osób" - właściciel wyłącza hotspota, korzystający przestaje
    korzystać.
    Jesteś pewien, że analogia z wejściem do mieszkania jest dobra
    i co w tym momencie jest odpowiednikiem wyłączenia hotspota?
    :)

    > Pewnie trochę namąciłem, bo się
    > do tej kradziezy odniosłem ("że nic by nie dostał").

    No to piętno za niepiętnowanie zmieniających Twoje idee ;)

    > Ale to nie chodzi o incydentalne korzystanie a o regularne użytkowanie,
    > które w przypadku mieszkania miałoby już formę posiadania.

    Ale tu właśnie analogia jest.... trudna.
    Jeśliby przyjąć że wyłączenie hotspota jest poleceniem "ale teraz
    proszę wyjść" (bez objaśniania, że właściciel wyprasza dlatego że
    sam wychodzi, korzystający przecież nie wie dlaczego p. dostępowy
    został wyłączony) a włączenie szyfrowania jest odpowiednikiem
    zamknięcia na klucz, to przecież NIE MA różnicy między takim
    korzystaniem, że ktoś wchodzi (ale NIE OTRZYMUJE mieszkania do
    swobodnego rozporządzania, bo przecież właściciel hotspota
    też nie "wydał do posiadania" tego punktu) i korzysta, a tym
    że przyszli gości (i też sobie w środku siedzą, do tego jedzą
    i piją).
    Czyli w identycznej sytuacji cywilnoprawnej (oprócz tego, że
    z racji niezaproszenia do stołu właciciel żąda odszkodowania
    od niezaproszonego) jeśli właściciel zażąda *odszkodowania*,
    to znaczy że gościom udzielił nieodpłatnego świadczenia.

    A różnica w sytuacji prawnokarnej jest taka, że jak nieproszony
    gość nie wyjdzie po żądaniu to podpada pod ochronę miru.
    Sygnał wifi jak sądzę pod to się nie łapie, a w takim układzie
    to właściciel p. dostępowego jest pierwszym który "sieje"
    więc każde powołanie (dosłowne) na "mir" zaczyna się od uderzenia
    we własne piersi (a karne to w inną część ciała ;)).

    > Ponownie - ee. Przecież jakby to było samo wejście, to pewnie by
    > wątkotwórca nawet tego nie zauważył, a on zdaje się narzekał, że mu spada
    > wydajność...

    Dobra, ale to trzeba WYRAŹNIE oddzielić.
    Jeśli jesteśmy zgodni, że ZA WEJŚCIE to mu może... no może mu się
    przestać kłaniać na przykład ;), to sugestie że żądanie odpłatności
    za korzystanie może być równie hm... "niezdrowe" opisałem gdzieś
    obok.
    Jeszcze najpierw trzeba umieć obronić tezę że to nie było CELOWE
    wpuszczenie w maliny - czyli podżeganie.

    pzdr, Gotfryd

  • 372. Data: 2008-11-03 10:28:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Nov 2008, Marian wrote:

    > Ale czemu chcesz mi narzucic jak bede rozporzadzal swoja wlasnoscia?

    Przecież Ci nie narzuca, rób co chcesz.
    Pamiętaj tylko o zasadzie volenti non fit iniuria

    pzdr, Gotfryd

  • 373. Data: 2008-11-03 10:29:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Podpisujesz?
    >
    > Bo pisales o podpisaniu.
    >
    > Sa umowy ustne. Tak (mogla byc) zawarta przez ciebie.

    Nieważna?
    Dostawca złamał prawo - nie wiem jakie są za to sankcje, trzeba
    by zajrzeć do przepisów.
    Ale umowa na świadczenie usług telekomunikacyjnych musi być
    AFAIR pisemna. W odróżnieniu od umów na zakup batonika.
    Mylę się?

    pzdr, Gotfryd

  • 374. Data: 2008-11-03 10:32:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Nov 2008, pawelj wrote:

    > A czy pod twoje rozumowanie można podciągnąć darmowe korzystanie z telewizji
    > satelitarnej?

    Zauważ na co zwracana jest tu uwaga: na "przełamanie zabezpieczeń".
    I to "przełamanie" może być zupełnie symboliczne, odpowiadające
    zerwaniu plomby założonej na otwarte drzwi - uwagi dotyczące
    *skutecznosci* zabezpieczenia są nie na miejscu skoro dyskutujemy
    o prawie (a nie o skuteczności zamykania drzwi i konieczności
    zakładania metalowych z certyfikowanym zamkiem).

    > Przecież ich sygnał "po moim niebie lata".

    No to jest Twój. Możesz te parę pikowatów do czegoś zatrudnić ;)

    > dekoder to mi wujek sprezentował.

    A widzisz. Jak Twojemu sąsiadowi ktoś sprezentowałby wytrych
    i onże by go *UŻYŁ* wobec Twoch drzwi, to sytuacja prawna
    jakby się zmienia. A jeśli to legalny klucz to też nie ma
    sprawy - zapłacił przecież, aby go dostać, to może go oddać
    komu innemu (wcale NIe piszę *pożyczać* :))

    pzdr, Gotfryd

  • 375. Data: 2008-11-03 10:33:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    "Wykryto podejrzenie posyłania czytelników w maliny poziom
    drugi, metoda przez podmianę podmiotu".

    [...]
    > Ale rodzice beda wiedzieli, zeby domowe rutery kupowac z WPA2 i wlaczac ;)

    To tych rodziców chcesz do szkoły posłać czy jak?

    pzdr, Gotfryd

  • 376. Data: 2008-11-03 10:34:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No i co z tego?
    >
    > Od kiedy to techniczne rozwiazania stanowia podstawe prawna - ze skoro tak
    > jest, to to jest wlasciwe?
    [...]

    Przykład z telewizją satelitarną ma, patrząc z Twojego p. widzenia,
    jeden poważny feler.
    Przywodzi na myśl mianowicie przepis o "przyjętych zwyczajach".

    > A udostepnia wszystkim? Przeciez poinformowal swojego sasiada, ze sobie go
    > nie zyczy...

    Usiłujesz zmylić czytelników - jego *oświadczenie woli* jest
    sprzeczne ze *stanem faktycznym* wynikłym z jego zachowania.
    Udostępnia, mimo ze powiedział iż nie chce aby ktoś korzystał.
    Ale zamka nie założył.

    Szukając jakiejś analogii w "świecie rzeczowym", mamy sklep
    z kartką na drzwiach: "zamknięte". Ale nie zamknięte, bo
    drzwi otwarte.
    To co będzie działo się dalej zależy IMO WYŁACZNIE od pozostałych
    zachowań wchodzącego - za same wejście to go można...

    pzdr, Gotfryd

  • 377. Data: 2008-11-03 10:35:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Nov 2008, armar wrote:

> [...]
    [...]
    > To zamiast protestować napisz w jaki sposób mógłbym się domagać
    > pieniędzy od sąsiadki za podanie jej mojego hasła do WAP.
    > Tylko tak, bym nie musiał zakładać działalności gospodarczej
    > z nazwą "udostępnianie hasła do routera". ;)

    Stanowczo protestuję jakoby, ja jestem zdania że próba wyciągnięcia
    sankcji wobec korzystającego stanowi ze strony udostępniającego
    samobójstwo ekonomiczne :)

    Uchylam się od wciśnięcia się w główny front wymiany argumentów,
    ale z grubsza biorąc poukładałem sobie opisy i uważam iż:
    - z okazji *faktycznego* udostępniania karnie korzystajacego
    ugryźć się nie da
    - oczywiscie z zastrzeżeniem, że jeśli w ramach korzystania
    popełni INNE przestępstwo to i rozmowa będzie inna
    - cywilnie widoki na "pociągnięcie" widzę tylko o tyle,
    o ile korzystanie spowodowało *wyliczalny* wzrost opłaty
    (czyli jeśli udostępniający ponosi z tego tytułu konkretne
    koszty, WIĘKSZE niż jakby nie było korzystania), z całym
    stosem zastrzeżeń - ale nie wykluczałbym, takoż jakby
    owo korzystanie powodowało WYMIERNE szkody - trzeba je
    wycenić i podać na jakiej podstawie wyceniono
    - za to przy takiej próbie "dostawca" sam się utopi, bo
    łamie mały poręczny stosik przepisów - od obowiązku
    zgłoszenia się w roli dostawcy do możliwych komplikacji
    podatkowych. Po prostu udostępnianie bez hasła, mimo
    świadomości skutku i następnie zażądanie odszkodowania
    wskazuje na CELOWOŚĆ takiego działania - wbrew przyjętym
    zwyczajom szyfrowania danych przez dostawców "odpłatnych".

    No i jak mi coś nie pasuje w wywodach to z rzadka
    wtykam szpilkę albo trzy grosze ;)

    > No właśnie, by nie było w umowie "zapłata za hasło",
    > bo zapłatę trzeba opodatkować. :)

    To już szczebel wyżej, bo wykroczenie z KKS i mandat od
    US się należy :) (za pozorność umowy).

    pzdr, Gotfryd

  • 378. Data: 2008-11-03 10:36:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > z zamkiem, bo potrzebny jest klucz.
    >
    > to ze jest to stary prosty klucz z 3 zabkami

    I do tego można dołożyć plombę - samą plombę, bez żadnej
    kłódki czy zamka.
    O ile pamiętam w starożytności (znaczy gdzieś tak za głębokiego
    socjalizmu :)) były wyroki że zerwanie takiej plomby wystarcza
    na uznanie iż miało miejsce "przełamanie zabezpieczenia".
    Czyli należy na potrzeby dyskusji PRAWNEJ (w odróżnieniu od
    dyskusji na grupach .comp :)) pominąć skuteczność zabezpieczenia.

    Korzystając z okazji - w drugą stronę tak to nie działa, tj.
    w wersji "ktoś mi podrzucił bo zabezpieczenie było słabe"
    nie ma podstaw do oskarżania "to należało założyć silniejsze",
    przynajmniej o ile żaden przepis tego nie wymaga.
    Też z głowy czyli z niczego, też "starożytny" wyrok: gość
    trzymał kradzione z huty (ołowiu, cynku czy czegoś takiego)
    srebro w komórce zamykanej na skobel (nie on kradł AFAIR
    tylko pośredniczył).
    Tawrdo trzymał się wersji j.w. - i mimo iż wszyscy byli przekonani
    że dobrze wiedział co przechowuje, dowodów nie było i sąd go
    uniewinnił.

    > I pod paragrafy.
    >
    > :)

    :)

    Zastanawiam się co w przypadku wifi mogłoby wystąpić w roli
    plomby, wymagającej ŚLADOWEGO nakładu pracy, ale jednak :)

    pzdr, Gotfryd

  • 379. Data: 2008-11-03 11:43:06
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Roman" <r...@w...pl> napisał
    w wiadomości news:490b3196$1@news.home.net.pl...

    > zablokowalem jego karte sieciowa i widze,ze podlaczyl laptopa (rece
    > opadaja)

    Fakt, opadają na taką indolencję właściciela routera.
    Czyli Twoją....

    > Co do rozdzielania lacza, na osiedlu jestem zarzadca w spoldzielni,

    A to ma coś do rzeczy?

    > z operatorem (prywatnym) mamy dobre stosunki,kontakty

    To tylko wasza sprawa...

    > - nie chce tego wykorzystywac ,

    Sugerujesz, że MÓGŁBYŚ wykorzystać PRYWATNE układy z TWOIM
    dostawcą internetu do rozwiązania problemów, jakie masz
    jako DOSTAWCA DARMOWEGO INTERNETU ze SWOIM użytkownikiem?
    A cóż to Twojego dostawcę obchodzi?

    Cały ruch generowany przez sąsiada obciąża wyłącznie TWOJE
    konto - jeśli rozliczasz się za objętość transmitowanych
    danych, to TY za nie zapłacisz; jeśli (co już tu wspomniano)
    ktoś przez to łącze popełni przestępstwo, to w pierwszej
    kolejności CIEBIE ścigną (a dopiero potem, być może,
    faktycznego sprawcę).

    > chcialbym jedynie aby sasiad zaprzestal swoje zachowanie -

    To czemu nie poszedłeś do niego by mu to zwyczajnie
    powiedzieć? A może już u niego byłeś i gość Cię wyśmiał...?

    > (bardzo nieprzyjmne patrzyc co wyrabia pracownik sadu)

    PATRZYĆ CO WYRABIA...? Czy to znaczy, że śledzisz ruch z
    i do jego komputera oraz czytasz zawartość tych transmisji?

    A wiesz co Ci grozi, jeśli przypadkiem (już nie biorę nawet
    pod uwagę, że celowo) przeczytasz jakiś jego e-mail?
    Poszukaj w archiwum grupy...

    Maciek

  • 380. Data: 2008-11-03 13:34:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Roman wrote:

    > nie zamkne drzwi w mieszkaniu i dostep do mieszkania tez jest
    > ogolnodostepny ?
    > Nie, nie nalezy wchodzi do mieszkania bo to nie moja wlasnosc.
    > Internet ? - nie wchodze/lacze sie bo to nie moja wlasnosc (rozlaczam
    > sie) Dobrze mysle?

    jeśli jednak wystawisz telewizor i komputer na korytarz to tak jakby
    sugerujesz ze ktoś je może zabrać.

    twoja sieć jest wystawiona poza twoje mieszkanie, jest więc ogólno dostepna.